هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 28 ارديبهشت 1403
ساعت 06:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 ساعت 17:03
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 16:59 ساعت
2024-5-2 17:03:09
شناسه خبر : 380301
وزارت امور خارجه کلمبیا اتهام‌های یهودستیزی که پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی مطرح شده بود را به صراحت رد و تاکید کرد: کلمبیا نمی‌تواند شریک جرم اسرائیل باشد.
وزارت امور خارجه کلمبیا اتهام‌های یهودستیزی که پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی مطرح شده بود را به صراحت رد و تاکید کرد: کلمبیا نمی‌تواند شریک جرم اسرائیل باشد.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: وزارت امور خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای در خصوص اعلام گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل اعلام کرد: این تصمیم منحصراً به منظور قطع روابط دیپلماتیک است و هرگز علیه مردم اسرائیل یا علیه جوامع یهودی نیست، زیرا ما با پیوندهای تاریخی و دوستی که تداوم خواهند داشت، متحد شده‌ایم.
 
این یادداشت بر تعهد کلمبیا به احترام به زندگی، ترویج صلح و راه‌حل دو کشوری در مساله فلسطین تاکید و تصریح کرد که این گسست «گامی ضروری برای رد خشونت و ابراز حمایت از راه‌حل مسالمت‌آمیز و عادلانه» است.
 
طبق اعلام دستگاه دیپلماسی کلمبیا، درخواست‌های این کشور برای صلح و راه‌حل قطعی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل شنیده نشده است.
 
در این بیانیه آمده است: در مقابل، تنها چیزی که این کشور و گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری دریافت کرده‌اند، توهین، اتهام‌های تحریف‌شده مبنی بر یهودستیزی و اقدامات غیردوستانه از سوی اسرائیل و نمایندگان آن بوده است.
 
بر اساس این بیانیه رسمی، «کلمبیا نمی‌تواند با حفظ روابط دیپلماتیک با دولتی (رژیمی) که این گونه رفتار می‌کند و با چنین اتهام‌های جدی در مورد ارتکاب نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه مواجه است، شریک جرم باشد یا سکوت کند».
 
بر اساس این یادداشت، وزارت امور خارجه کلمبیا، سفارت اسرائیل در بوگوتا را از دامنه اقدامات پیشنهادی توسط گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری این کشور مطلع خواهد کرد. مقام‌های دیپلماتیک کلمبیا در سرزمین‌های اشغالی به کلمبیا باز خواهند گشت، اما اتباع کلمبیایی، همچنان از بخش کنسولی سفارت در تل‌آویو کمک و خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.
 
گوستاوو پترو دیروز چهارشنبه اعلام کرد که از روز پنجشنبه (دوم مه/ ۱۳ اردیبهشت) روابط دیپلماتیک این کشور با رژیم صهیونیستی به طور کامل قطع خواهد شد.
 
رئیس‌جمهوری کلمبیا پیشتر نیز رژیم صهیونیستی را به قطع روابط تهدید کرده و گفته بود: اگر مجبور شویم که روابط با (رژیم) اسرائیل را قطع کنیم، این کار را خواهیم کرد.
 
جنبش حماس بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک کلمبیا با رژیم صهیونیستی استقبال کرد.
 
قطع روابط اعلام شده توسط دولت فعلی کلمبیا، نخستین دولت چپگرا در تاریخ این کشور، نشان‌دهنده چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های دولت‌های قبلی است که کلمبیا را به عنوان متحد اصلی اسرائیل در منطقه معرفی کرده بودند.
 
بولیوی چند ماه پیش به اولین کشور منطقه تبدیل شد که پس از آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ماه اکتبر، روابط خود را با اسرائیل قطع کرد.
 
انتهای پیام/