هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 02:14
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 26 اسفند 1402 ساعت 18:00
شنبه 26 اسفند 1402 17:35 ساعت
2024-3-16 18:00:21
شناسه خبر : 377439
ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه در بناهای تاریخی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند.
ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه در بناهای تاریخی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند.
گروه فرهنگ-رجانیوز: تصاویری از برخورد ترقه به سقف اتاق بیگلربیگی پل خواجوی اصفهان در فضای مجازی منتشر شده است که نشان‌ می‌دهد در روزهای اخیر و به احتمال زیاد پس از آخرین چهارشنبه سال به قسمت‌هایی از این پل تاریخی ترقه پرتاب شده است؛ این اتفاق منحصر به اصفهان نبود و برخی از بناهای تاریخی شهرهای دیگر مانند دیوار قلعه فلک الافلاک خرم آباد و یک کتیبه تاریخی در گنج‌نامه همدان نیز از این آسیب مصون نماندند.
 
به گزارش رجانیوز، ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بناهای تاریخی همیشه در حال طی کردن فرایند زوال هستند اما عواملی مانند انرژی صوتی و گرمایی حاصل از انفجار ترقه می‌تواند این روند را چند سال جلوتر بیندازد و برای آنها تنش ایجاد کند.
 
بهشاد حسینی ادامه داد: ترقه زدن در بناهای تاریخی یک چالش جدید و ریشه‌های آن در فرهنگ اجتماعی و رفتارشناسی قابل بررسی است اما آسیب‌هایی از این دست در بناهای تاریخی را می‌توان در سه جنبه جستجو کرد.
 
ناظر تزیینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزود: جنبه اول، آسیب منظری به‌دلیل رد سیاهی که ترقه بر پیکر بنا به جا می‌گذارد و بُعد دوم تاثیر جبران‌ناپذیرِ انرژی صوتی و گرمایی آزاد شده از برخورد ترقه بر بنای تاریخی است.
 
حسینی ادامه داد: همچنین در بعد سوم، فراورده‌هایی پس از انفجار تولید می‌شود که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادنِ جنبه زیبایی‌شناسی بصری، می‌تواند عامل آسیب برای بنا باشد.
 
وی گفت: شاید در خوشبینانه‌ترین حالت بتوان بدون آنکه به ساختار اثر آسیبی برسد، رد سیاهی این مواد انفجاری را پاک کرد اما تنش ایجاد شده حاصل از انرژی صوتی و گرمایی انفجار ترقه در مصالح، ملات‌ها، آجرها و بندها غیر قابل جبران است و میزان آنها را باید با روش‌های علمی پیمایش کرد.
 
حسینی درباره فرایند پاکسازی آثار حاصل از برخورد ترقه به دیوار و تزیینات اتاق بیگلربیگی پل خواجو، توضیح داد: در مرحله نخست باید رد سیاهی پاکسازی شود بدون اینکه به ساختار اثر آسیب بزند و پس از آن به‌دلیل اینکه پاکسازی، تخریبی را هم ایجاد می‌کند باید قسمت مورد نظر را با مواد برگشت‌پذیر موزون‌سازی کرد.
 
این کارشناس گفت: فرهنگسازی و اطلاع رسانی در جامعه درباره اهمیت پاسداشت آثار و بناهای تاریخی برای پیشگیری از بروز چنین آسیب‌ها و چالش‌هایی ضروری است.
 
انتهای پیام/