هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403
ساعت 02:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت 11:55
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 11:52 ساعت
2024-4-24 11:55:59
شناسه خبر : 380048
سال‌هاست که کلید واژه «حقوق بشر» دستاویزی برای امریکا و سایر شرکای غربی او برای هموارکردن راه سلطه، نفوذ و مداخله‌جویی در کشورها شده است.
سال‌هاست که کلید واژه «حقوق بشر» دستاویزی برای امریکا و سایر شرکای غربی او برای هموارکردن راه سلطه، نفوذ و مداخله‌جویی در کشورها شده است.
گروه بین الملل - رجانیوز: سال‌هاست که کلید واژه «حقوق بشر» دستاویزی برای امریکا و سایر شرکای غربی او برای هموارکردن راه سلطه، نفوذ و مداخله‌جویی در کشورها شده است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از روزنامه ایران، سال‌هاست که کلید واژه «حقوق بشر» دستاویزی برای امریکا و سایر شرکای غربی او برای هموارکردن راه سلطه، نفوذ و مداخله‌جویی در کشورها شده است. این دستاویز شاید در برخی برهه‌های زمانی پاسخگوی این نیاز امریکا بود اما طوفان‌الاقصی و رسوایی جنایات اسرائیل در سایه حمایت و تدارکات تسلیحاتی و سیاسی کاخ سفید، این خنجر امریکایی را کند کرد.
 
پس از به تصویر درآمدن جنایات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه، مردم جهان در تحرکات اعتراضی در خیابان‌ها و فضای مجازی، خشم و نفرت خود را از این اقدامات ابراز کردند. اما این همه موضوع نبود، امریکا از همان ابتدای طوفان‌الاقصی به طور صریح اعلام کرد که از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد. این اقدام علنی امریکا سبب شد که اعتراضات مردمی تنها به رژیم صهیونیستی محدود نشود و ایالات متحده نیز در تیررس انتقادات آنها قرار بگیرد و مردم آن را شریک جنایات صهیونیست‌ها بدانند. این حجم از فجایع انسانی به حدی است که حتی جامعه امریکایی به‌خصوص دانشجویی نیز همراه با دیگر کشورهای جهان، هدف خود از راهپیمایی را انتقاد از سیاست کشور متبوع قرار داده‌اند.
 
نمایش حقوق بشر، راه گریز از اتهام
 
از دست رفتن وجهه امریکایی در حقوق بشر، خطر بزرگی است که در کاخ سفید احساس می‌شود چرا که متزلزل شدن جایگاه ساختگی امریکا در منادی بودن ارزش‌های دموکراتیک، مؤلفه مهمی در تضعیف این کشور نزد افکار عمومی است و اعتماد به سیاستگذاری‌های امریکایی را از بین می‌برد.
بر همین اساس، امریکا پس از چندی که اعتراضات جهانی علیه سیاست این کشور بر حمایت مطلق از اسرائیل شدت گرفت، تلاش کرد با اقدامات نمادین و نمایشی و استفاده از ادبیات حمایتی چون الزام ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، خود را همچنان پرچمدار حقوق بشر در عرصه بین‌الملل عنوان کند. ارسال هوایی و البته خفت‌بار ملزومات اولیه به نوار غزه همراه با هیاهوی رسانه‌ای نمونه‌ای از آن است. در صورتی‌که به گفته ناظران سیاسی، امریکا به راحتی می‌تواند مرزهای زمینی و دریایی را برای عبور کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی باز کند.

  تحریم ارتش اسرائیل، پلن فریبکارانه

 
اما این اقدامات نتوانست چهره ضدحقوق بشری امریکا در جامعه جهانی را از بین ببرد و همچنان مردم نسبت به سیاست‌های امریکا در قبال تل‌آویو معترض‌اند و او را شریک جنایات این رژیم می‌دانند. از این‌رو، امریکا و شرکایش با سروصدای زیادی تلاش کردند پلن دیگری را به طور فریبکارانه‌ای اجرایی کنند؛ تحریم شهرک‌نشینان افراطی و اعضای یک واحد از ارتش اسرائیل! در همین رابطه بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده درباره احتمال تحریم یکی از واحدهای ارتش این کشور از سوی دولت امریکا اعلام کرد: «ما استاندارد واحدی برای دوست و دشمن در زمینه حقوق بشر داریم.» درحالی او این ادعا را مطرح می‌کند که کلیت ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بیش از ۶ ماه است که با استفاده از کمک‌ها و تسلیحات ارسالی امریکایی، بی‌رحمانه‌ترین و خونبارترین حملات را علیه مردم غزه داشته و از این‌رو کاخ سفید، خود بزرگترین ناقض حقوق بشر در سطح جهان است. درحالی ادعای تحریم (تعلیق کمک امریکا!) برای برخی عناصر ارتش رژیم صهیونیستی مطرح شده که دولت بایدن از بیان اینکه آیا قصد دارد کمک به هر واحد ارتش را طبق قوانین منع کند یا نه، خودداری کرده است.
در ثانی، ایالات متحده که اکنون کشورش شاهد راهپیمایی‌های اعتراضی مردمی و دانشجویی در حمایت از فلسطین است، در نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان به سرکوب و ارعاب آنها می‌پردازد.
 
فریب امریکایی رنگ باخته‌تر از همیشه
 
روز دوشنبه وزارت خارجه امریکا طبق روال هر سال، گزارش‌های خود در مورد حقوق بشر را منتشر کرد و در آن نیز مانند گذشته با سفیدشویی اقدامات خود، اتهاماتی را علیه رقیبان و دشمنان تکرار کرد.
ایالات متحده زیر فشار افکارعمومی جهان، برای رفع اتهامات جنایتکارانه از خود در این گزارش، تلاش کرده که بدون نام بردن از فعالیت‌های کاخ سفید، به طور مبهمی به بخش کوچکی از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعتراف کند. زیرا دیگر فضای جهانی پذیرای دروغ‌بافی و تحریف واقعیت‌های جاری در سرزمین‌های اشغالی نیست و راهی برای کتمان آن وجود ندارد.
درحالی امریکا خرده اقدامات رژیم چون حمله به تیم امدادگران بین‌المللی را در این گزارش ذکر کرده که در بخش دیگری از این گزارش، جنایات رژیم صهیونیستی را اقدامی «تلافی‌جویانه» و در واکنش به مبارزات گروه‌های مقاومت فلسطین قرار داده است. در این گزارش آمده که درگیری بین اسرائیل و حماس در نوار غزه «تأثیر منفی قابل توجهی» بر وضعیت حقوق بشر در اسرائیل داشته است.
اما در این گزارش برای هدف قرار دادن بیمارستان‌ها یا ساختمان‌های آپارتمانی در غزه توسط اسرائیل به رویه حماس در پنهان کردن شبه‌نظامیان در میان غیرنظامیان اشاره کرده و گفته است که این عملیات با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد! بهانه‌ای که بلافاصله بعد از محاصره و تخریب بیمارستان‌ها خلافش ثابت شد و ناظران سیاسی آن را بخشی از تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب زیرساخت‌های حیاتی مردم غزه و در راستای اجرا کردن طرح «زمین سوخته» نتانیاهو دانستند.
آنچه مشخص است؛ امریکا تلاش می‌کند که در بازی جدید حقوق بشری، با مطرح کردن اتهامات کمرنگی علیه رژیم صهیونیستی ضمن هیاهوسازی‌های غول‌های رسانه‌ای وابسته، خود را همچنان به عنوان کارگزار حقوق بشر در جهان معرفی کند و جنایات رژیم را هم در این‌گذار بسیار محدود جلوه دهد. همسو با امریکا، رسانه‌های وابسته به غرب نیز طوری جهت‌دهی رسانه‌ای را در دست گرفته‌اند که وانمود کنند، امریکا، رژیم صهیونیستی را ناقض حقوق بشر معرفی کرده است. 
انتهای پیام/