هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 15 ارديبهشت 1403
ساعت 05:08
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 ساعت 11:20
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 11:08 ساعت
2024-4-25 11:20:44
شناسه خبر : 380097
بسته اخبار اجتماعی در پنجم اردیبهشت به سهم قوه قضاییه در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، رشد ۳۰ درصدی مستمری مددجویان، ۲۸ عملیات امدادی در ۷ استان متأثر از سیل، بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی، طب ایرانی و توریسم درمانی،جذب ۲۱ هزار پرستار و اهدای عضو پس از آمبولی ریه پرداخته است.
بسته اخبار اجتماعی در پنجم اردیبهشت به سهم قوه قضاییه در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، رشد ۳۰ درصدی مستمری مددجویان، ۲۸ عملیات امدادی در ۷ استان متأثر از سیل، بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی، طب ایرانی و توریسم درمانی،جذب ۲۱ هزار پرستار و اهدای عضو پس از آمبولی ریه پرداخته است.
گروه اجتماعی-رجانیوز: در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل مرکز نوآوری و علم و فناوری گفت: دانش آموزان ۷ تا ۱۷ سال ایرانی می‌توانند با حضور در برنامه‌های نوآوری و علم فناوری و کسب مهارت‌های لازم در حوزه هوشمندسازی بیمارستانی نظام سلامت فعالیت کنند.
 
رامبد دانش پژوه مدیرعامل مرکز نوآوری و علم و فناوری در یک نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در محل این مرکز برگزار شد، افزود: این مرکز وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشرو در توسعه مفاهیم نوآورانه علمی و پژوهش های بنیادی در رشته های برنامه نویسی، رباتیک، هوش مصنوعی و ارتقا دهنده تحقیقات توسعه ای و کاربردی علم و فناوری است و دانش آموزان با کسب مهارت های لازم می توانند تولید محتوا کرده و در پروژه های هوشمندسازی فعالیت کنند.
 
فعالیت ۳۳۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در سراسر کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۳۰۰ مرکز مشاوره دولتی و خصوصی تحت نظارت سازمان در سراسر کشور، انواع خدمات روان‌شناختی و مشاوره را به عموم مردم ارائه می‌دهند.
 
 علی محمد قادری همزمان با ششم اردیبهشت در بخشی از پیام خود به مناسبت روز جهانی روانشناس افزود: این سازمان با راه‌اندازی مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی زمینه پاسخگویی به نیاز آحاد مردم، ارتقای سلامت روان آنان و حل مسائل روان‌شناختی را فراهم کرده است.
 
همراه داشتن ۱۴ قلم دارو در عربستان برای زائران حج ممنوع است
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با اشاره به آغاز عزیمت زائران حج عمره به سرزمین وحی پس از وقفه ۹ ساله گفت: ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان ممنوع است که زائران باید با آگاهی نسبت به آن، از همراه داشتن این داروها امتناع کنند.
 
سردار رضا بنی اسدی فر با اشاره به اعزام نخستین گروه زائران عمره از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: این داروها شامل هیرومرفین، آمپول پتیدین، آمپول مرفین، شربت اکسپکترانت کدئین، قرص و آمپول ترامادون، قرص متیل فنیدات، آمپول و قرص بوپرنورفین، آمپول و قرص دیازپام، قرص استامینوفن کدئین، شربت و قرص متادون است.
 
پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان/رشد ۳۰ درصدی مستمری مددجویان
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ جهت اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق معلولان و به استناد ماده ۳۰ همان قانون ردیف جداگانه بودجه‌ای پیش‌بینی شده است.
 
علیرضا آنجلاسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته در سال‌های گذشته نیز این ردیف در قوانین بودجه بوده است و در سال ۱۴۰۲ نیز اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در ردیف اصلی سازمان بهزیستی تجمیع شده بود.
 
به گزارش ایرنا، براساس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی تقدیم مجلس شده است ردیف بودجه مربوط به قانون حمایت از معلولان به صورت یک ردیف اختصاصی دیده شده و برای آن ۱۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
جایزه نقدی برای مشتریانی که از کیسه پارچه‌ای استفاده می‌کنند
مدیرعامل یکی از فروشگاه های زنجیره‌ای از کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای آن به رغم افزایش ۱۳ شعبه جدید، توسعه فروش مجازی و تعداد مشتریان خبر داد و گفت: برای مشتریانی که از کیسه پارچه‌ای استفاده می‌کنند، جایزه نقدی در نظر گرفته شده است.
 
داود قربانیان به مناسبت پویش امروز من بدون کیسه پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای درباره اقدامات مجموعه شهروند برای استفاده کمتر از نایلکس بیان کرد: تمام کیسه‌های استفاده شده در فروشگاههای شهروند کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر هستند، همچنین با آموزش ترویج فرهنگ کاهش مصرف پلاستیک به صندوقداران و کارکنان فروشگاهی، متناسب با میزان خرید و نیاز مشتریان به آنان کیسه داده می‌شود که این امر توانسته تا حدود زیادی به کنترل مصرف نایلکس در فروشگاه ها کمک کند.
 
طب ایرانی زمینه‌ساز توریسم درمانی در کشور/ فریب سوادگران را نخورید
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد که طب ایرانی میراث کشور ما است و در صورتی که درست به دنیا معرفی شود می‌تواند در کنار درمان، ارزآوری هم در کشور داشته باشد.
 
بابک شکاری افزود: از این آشفته بازاری که وجود دارد تنها سوداگرانی سود می برند که به اسم طب ایرانی، طب سنتی و اسامی عجیب و غریب خودشان را معرفی می کنند. در واقع این افراد هم نام طب سنتی را زیر سوال می برند و هم به شدت به سلامت مردم لطمه وارد می کنند.
 
کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان اختلالی نورولوژیکی یک زن ۲۳ ساله
برای نخستین بار در کشور زنی ۲۳ ساله که از بدو تولد مبتلا به سندرم لی (اختلالی نورولوژیکی) بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد.
 
سندرم لی یک اختلال نورولوژیکی است که معمولا در اولین سال زندگی فرد ظاهر می‌شود. این بیماری از طریق از دست دادن پیشرونده توانایی‌های ذهنی و حرکتی (پسرفت روان حرکتی) شناسایی شده و معمولا منجر به مرگ در دو تا سه سالگی به علت نارسایی تنفسی می‌شود.
 
سهم قوه قضاییه در لایحه بودجه ۱۴۰۳/افزایش ۵۶ درصدی اعتبار عمومی دستگاه قضا
بودجه دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی است و این بخش از لایحه در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است و در این میان ۳.۹ درصد از کل اعتبارات متعلق به قوه قضاییه است.
 
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بودجه دستگاه‌های اجرایی)، بخش عمده‌ای از دستگاه‌های زیرمجموعه قوه قضاییه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ذیل دستگاه اصلی «دادگستری جمهوری اسلامی ایران» آمده است؛ به جز این ردیف اصلی، دو دستگاه «دیوان عدالت اداری» و «سازمان بازرسی کل کشور» نیز در شمار دستگاه‌های اصلی زیرمجموعه این قوه هستند.
 
پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در دستور کار نهادهای قضایی، اجرایی و امنیتی
معاون قوه قضاییه و دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی گفت: همچنان مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستور کار همه نهادهای قضایی، اجرایی و امنیتی قرار دارد.
 
مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه با رقابت برای ۴۴ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد و اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران درباره اقدامات ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی، اظهار داشت: بلافاصله پس از برگزاری مرحله اول انتخابات، جلسه جدید برای دور دوم فعالیت ستاد به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد.
 
جزئیات پرونده رافائل و شبکه چَتِربِیت/ باندهای قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟
سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور ضمن تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای، گفت: پلیس به عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع است.
 
سردار سعید منتظرالمهدی با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای تاکید کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می نماید.
 
اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
 
دکتر امیرحسام علیرضایی با اعلام این خبر، افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران برای نخستین بار در کشور موفق به اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی شد.
 
جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیروهای طرحی بودند استخدام شدند.
 
عباس عبادی افزود: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.
 
وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحرانهایی مانند کرونا و غیره در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آنها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
 
بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه بهره‌مند شدند
معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی از اتصال داروخانه‌ها به سازمان بیمه‌ سلامت و فراهم‌شدن امکان بهره‌مندی بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در زمینه داروهای مورد تعهد این صندوق خبر داد.
 
دکتر فرهاد خدایی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیکی تأمین‌اجتماعی‌ و بیمه سلامت، ارتباطی دائمی است و اطلاعات بیمارانی که تحت پوشش تأمین‌اجتماعی و در دسته بیماران مشمول حمایت از صندوق بیماران خاص هستند، به‌صورت مستمر به بیمه سلامت ارسال می‌شود، گفت: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دولت سیزدهم و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینه‌های بیماری‌های پرمخاطره و بیماری‌های مزمن تشکیل شده است.
 
۲۸ عملیات امدادی در ۷ استان متأثر از سیل/بیشترین امدادرسانی در کرمان و اصفهان
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به انجام ۲۸ مورد عملیات امداد و نجات در ۷ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی، گفت: نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۰۹ نفر امدادرسانی کردند.
 
بابک محمودی افزود: از تاریخ ۴ تا ۵ اردیبهشت ماه، ساعت ۰۹:۰۰ صبح ۷ استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند، که بیشترین امدادرسانی در استانهای کرمان و اصفهان انجام شده است.
 
تکلیف مدیریت اجرایی پسماندهای الکترونیکی در کشور مشخص نیست
رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه پسماندها به معضل محیط‌زیستی کشور تبدیل شده است، گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماندهای الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیراصولی مدیریت می‌شوند.
 
سمیه رفیعی همزمان با هفته زمین پاک با اشاره به این که پسماندهای الکترونیکی یکی از خطرناکترین پسماندها در جهان محسوب می‌شود افزود: متاسفانه عملا این پسماند ها در کشور طبق قانون مدیریت نمی شوند.
 
استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شده است، گفت: کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
 
طاهر درودی با اعلام خبر گفت: تقریبا معاینات پزشکی تمام زائران انجام شده است و از نظر توانمندی جسمانی شرکت در مناسک حج ارزیابی شده‌اند.
 
انتهای پیام/


3
پسندیدم