هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:05
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 16 شهريور 1402 ساعت 08:46
پنجشنبه 16 شهريور 1402 08:42 ساعت
2023-9-7 08:46:07
شناسه خبر : 371211
اربعین حسینی یک نمونه از مدینه ی فاضله خلق شده از درون تمدن اسلام است که برابری و عدالت حرف اول را در آن می‌زند
اربعین حسینی یک نمونه از مدینه ی فاضله خلق شده از درون تمدن اسلام است که برابری و عدالت حرف اول را در آن می‌زند

گروه فرهنگ_رجانیوز: از تابستان ۱۳۷۲ هجری شمسی و زمانی که هانتینگتون نظریه برخورد تمدن‌‌ها را مطرح و اسلام را خطری برای جوامع لیبرال غربی عنوان کرد، تمام امکانات برای از کار انداختن این کوه تمدنی به میدان آمد. حمله به عراق و افغانستان، سخت‌گیری به مسلمانان در جهان و تحریم کشورهای مسلمان نمونه‌ای از تلاش غرب برای شکست رقیب ۱۴۰۰ ساله خود بود. اما تمدن اسلامی درون خود نظام اجتماعی خلق کرد که جهانیان را به حیرت فرو برد.

 

به گزارش رجانیوز؛ در مکتب اسلام و علی‌الخصوص شیعیان، عزاداری تنها گریه، روضه و سینه‌زنی نیست و این آیین باید به زندگی مردم تسری پیداکند.

 

با اتکا به این ایده، شاهد پدید آمدن نظام اجتماعی جدیدی از دل یک آیین ۱۴۰۰ ساله هستیم که برخلافِ نظام‌های مارکسیستی، فئودالیستی، سرمایه‌داری لایه‌های خرد و کلان آن پر از حرف های تازه و باورنکردنی است. 

 

پیاده‌روی زائران حسینی هرساله از شهرهای عراق به سمت کربلای معلی دیگر یک حرکت نمادین و یک آیین سنتی نیست و یک نظام اجتماعی و یک دولت شهر بر مدار کربلا ایجاد شده است؛ نظامی که اقتصاد، فرهنگ، امنیت و... مختص به خود را داراست.

 

براساس آخرین آمار اعلام شده توسط عتبه حضرت عباس(ع) ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار نفر راهی زیارت اربعین حسینی شدند و سوال مهم همین است که مدیریت این حجم از زوار در کشور جنگ‌زده و کم امکانات عراق، چگونه رقم می‌خورد؟ 

 

آیا یک دولت با تمام امکانات خود نیز توان مدیریت حضور این تعداد از زائر را بدون حضور مردم دارد؟

 

مردم‌محور بودن نظام اجتماعی اربعین، و عدم اتکا به حضور دولت‌ها، آن جوهر تمایزدهنده آن با دیگر نظام‌های ساخته شده بشری است. 

 

آمار‌های دولت عراق حاکی از آن است که جمعیت اربعین هرساله رشد قابل توجه‌ای پیدا می‌کند. با توجه به جمعیت زیاد زوار اینگونه تصور می‌شد که رسیدگی و امکانات به حد کافی و مطلوب نباشد، اما آنچه که این نظام اجتماعی را تبدیل به یک نظام‌خاص در جهان ساخته است همین مدیریت و هماهنگی است که به شکل مردمی در جریان است.

 

کدام یک از ایسم‌های موجود در جهان توانایی ایجاد یک راهپیمایی بزرگ ۲۲ میلیون نفره در بیابان‌های داغ و سوزان کشور عراق و راه‌اندازی سازوکار خادمی به اسم موکب را دارد تا در این مسیر طولانی، یک نفر هم تشنه و گرسنه و خسته نماند؟

 

عشق حسینی نظام اجتماعی را خلق‌ کرده است که هرساله میلیون ها عاشق را رهسپار بیابان می‌کند و بدون آنکه کسی مدیر و کارفرما باشد و دیگری کارمند و کارگر؛ لذت را نه در آسایش و آسودگی بلکه در تلاطم عشق می.جویند و این همان مفهومی که برای هیچ کدام از نظام‌های نامبرده معنایی ندارد.

 

در این نظام اجتماعی، تفاوت‌های نژادی، ملیتی، زبانی، فرهنگی و اقتصادی معنا ندارد موضوعی که برای تمدن غربی حتی قابل تصور نیست.

 

اربعین حسینی یک نمونه از مدینه ی فاضله خلق شده از درون تمدن اسلام است که برابری و عدالت حرف اول را در آن می‌زند و می‌توان آنرا جلوه‌ای کوچک از حکومت جهانی اسلام دانست که قرار است به دست مهدی موعود برپا شود؛ جهانی بدون ظلم و جور و تبعیض.

 

انتهای پیام/