هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 06:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 2 آذر 1401 ساعت 12:08
چهارشنبه 2 آذر 1401 11:28 ساعت
2022-11-23 12:08:10
شناسه خبر : 362666
کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» با حضور خانواده شهید آرمان علی‌وردی و دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظّم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در مسجد جامع لولاگر تهران رونمایی شد.
کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» با حضور خانواده شهید آرمان علی‌وردی و دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظّم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در مسجد جامع لولاگر تهران رونمایی شد.

گروه فرهنگی-رجانیوز: در مراسم بزرگداشت هفته بسیج و یادواره شهید علی وردی از مدافعین امنیت، از کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» با حضور خانواده آن شهید و دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظّم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در مسجد جامع لولاگر تهران رونمایی شد.

 

به گزارش رجانیوز؛ دکتر سعید جلیلی در آیین رونمایی از کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» ضمن تقدیر از زحمات کانون دانش پژوهان نخبه برای تهیه و تدوین این کتاب گفت که امروزه همه ما وظیفه داریم تا فرهنگ بسیج و بسیجی بودن را به دیگران بخصوص جوانان و نوجوانان منتقل کنیم.

 

متن کامل سخنرانی به شرح زیر است:

 

امروز این جوانان و نوجوانان عزیز ما در معرض شبهات هستند ما وظیفه داریم که باحوصله، خانه به خانه، محلّه به محلّه، مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه درباره این عرصه در مساجد با آنها بنشینیم و گفتگو کنیم تا هریک از آنها مصداق «كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ» شوند.

 

اگر توانستیم با این نوجوانان و جوانان عزیز به خوبی کار کنیم هر یک از آنها می‌شود یک درخت تنومند برای دفاع از انقلاب اسلامی یعنی یک فهمیده دیگر، یکی حججی دیگر و یک آرمان علی وردی دیگر.

 

 

 

مسجد سکوی اوج گیری

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، در ادامه اضافه کرد: بسیج و تفکر بسیجی که بعنوان یکی از نرم افزارهای انقلاب اسلامی مطرح می‌باشد یک تکیه‌گاه و سکّویی دارد و آن مسجد است. همچنان که ما در تمام این سالها بخصوص سالهای اول انقلاب می‌بینیم که مسجد آیینه تمام نمای بروز و ظهور این تفکر در عرصه های مختلف مثل: اعزام به جبهه، امنیت، مسائل فرهنگی و... بوده است و امروزه وظیفه ماست که این سنگر را حفظ کنیم.

 

این سنگر فارغ از ویژگی هایی که برای کمال، تعالی و عبادت انسان دارد در عرصه اجتماعی نیز میتوان از این سکّو اوج گرفت.

 

کتابی از زبان آشناترین افراد به بسیج و انقلاب

دکتر سعید جلیلی افزودند: اینکه مشاهده می‌کنیم رهبر انقلاب به بسیج فرمان آتش به اختیار داده است به دو علت است: 1.تقوا 2. میداند این نیرو با جهتگیری و قطب نمایی که دارد مسیر را اشتباه نمی‌رود. این کتاب به شما در این عرصه کمک می‌کند.

 

اگر ما درباره آرمان و گفتمان بسیج صحبت می‌کنیم که موفقیت هایی را شکل داده است حالا امروز در این کتاب مطالبی را از زبان کسی می‌‌خوانیم که بهترین آشنایی را به مسائل نظری در این زمینه دارد و از سوی دیگر این مباحث را بصورت عملی تجربه کرده و همچنین به کرّات این موضوعات را برای مردم ما بیان کرده اند. از این رو حائز اهمیت است که نکات این کتاب که از زبان مقام معظم رهبری است را مورد دقت و توجه قرار دهیم.

 

مساجد مرکز معجزه انقلاب

حجت الاسلام محمد حسین رفیعی فرمانده پایگاه شهید علم الهدی و قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه نیز در آیین رونمایی کتاب مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد گفت: وقتی نهضت اسلامی در سال 57 پیروز شد، معمار حکیم آن امام خمینی(ره) در بیستم تیرماه 1359 فرمودند: معجزه‌ی انقلاب از مساجد پدید آمد و حالا شمايى كه اين معجزه را از مسجد ديديد، حالا بايد برويد دنبال اين مركز معجزه.

 

امّا متاسفانه امروزه مشاهده می‌کنید بسیاری از ما حزب اللهی‌ها در همه جا دنبال معجزه برای حل مشکلات کشور هستیم الّا در مساجد!

 

امّا خود امام(ره) اینگونه نبودند. ایشان از آغاز نهضت واقعاً مسجدباور بودند. امام در فروردین سال43 به انقلابیون فرمان دادند که در دانشگاه‌های طاغوتی مسجد بسازند! چند روز بعد به برخی بازاریان که به دیدار ایشان رفته بودند فرمودند: شما هر چه مى‏توانيد جوانان را به مسجد دعوت كنيد.

 

موارد این دعوت امام به سنگرگیری در مساجد زیاد است و مجال نیست همه را برای شما عزیزان بخوانم. در مقدمه این کتابی که امروز رونمایی میشود موارد بیشتری را ما احصا کردیم.

 

حفظ محوریت مسجد پس از انقلاب

آقای رفیعی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی دست امام برای سنگر قرار دادن مساجد بازتر شد لذا سعی کردند مساجد را به مراکز اصلی اداره‌ی محلّه‌ها و جامعه تبدیل کنند.

 

بعد از این امام در موضوع نظامی برای مقابله با آمریکا مردم داوطلب را در مساجد تحت عنوان بسیج سازماندهی کردند که الان در ایام سالگرد پیام تاریخی امام مبنی بر تشکیل بسیج بیست میلیونی هستیم.

 

البته توجه داشته باشید که این طرح بسیج کردن مردم برای جنگ در مساجد از پیش از انقلاب در ذهن امام(ره) بوده. ما مستندات این موضوع را در مقدمه همین کتاب ذکر کردیم.

 

چند ماه بعد امام برای نهضت سوادآموزی پیام دادند و دوباره در پیام به ظرفیت مساجد اشاره کردند.

 

چند وقت بعد در سال 59 در دیدار مسئولین آموزش و پرورش به ظرفیت مساجد برای تعلیم و تربیت اشاره کردند.

 

مجال نیست همه‌ی مواردی را که امام با تکیه بر ظرفیت بسیج مردم در مساجد پیش می‌بردند اینجا ذکر کنم امّا امام در جایی فرمودند: «مسجد محلى است كه از مسجد بايد امور اداره بشود.»

 

 

 

مقام معظّم رهبری(دام ظلّه) و تکیه بر ظرفیت مساجد

ایشان در ادامه افزود: پس از امام خمینی(ره) امام خامنه‌ای(دام ظلّه) نیز مسجد را پایگاهی برای همه‌ی کارهای نیک دانسته که از جمله‌ی آن‌ها زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

 

در ابتدای رهبری معظم له بحث واکسیناسیون سراسری فلج اطفال با تکیه بر ظرفیت بسیج مردم در همین مساجد رقم خورد که باعث شد دبیر اجرایی یونیسف پیام بفرستد: کار شما در دنیا بی‌نظیر بود. پس از آن مقام معظّم رهبری به مسئولین وقت توصیه کردند: اینگونه کارها را توسعه دهید. امّا متاسفانه با فاصله گرفتن از دهه شست بسیاری از نخبگان انقلاب اسلامی اعم از حوزوی و دانشگاهی حتّی در انجام کارهای فرهنگی برای کشور نیز سنگر مسجد را کم اهمیت تلقی کردند.

 

عموم دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، قوه قضاییه و غیره جملگی برای جذب و سازماندهی مشارکت مردم در راستای اهداف خود به سراغ نسخه‌های وارداتی از غرب رفتند و ظرفیت مساجد در بسیج مردم را نادیده گرفتند. البته اکنون پس از صرف هزینه‌های‌ فراوان نیروی انسانی و مالی و با گذشت زمان، این دستگاه‌ها عموماً در اسناد بالا دستی خود اعتراف کردند که عموم این نسخه‌ها ناکارآمد است و قابلیت جذب و بسیج مردم در راستای اهداف آن دستگاه و انقلاب اسلامی را ندارد.

 

تولید نقشه راه برای ارکان مختلف مساجد

با توضیحات داده شده روشن است که کلید حلّ بسیاری از مشکلات به ویژه در مسائل فرهنگی، توجّه دوباره به مساجد است. در همین راستا علی رغم اینکه پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌ی مسجد کارهای زیادی انجام شده اما هنوز نقشه‌‌های عمیق و دقیق و کاربردی برای اداره و فعال‌سازی کارکردهای مختلف مساجد ارائه نشده و عمده‌ی کتاب‌ها و مقالات به ذکر توصیه‌هایی کلّی و بعضاً پراکنده‌ اکتفا کرده‌اند.

 

با این توضیحات، از فوری‌ترین نیازهای انقلاب اسلامی، تولید نقشه‌‌‌ی راه برای ارکان و بخش‌های مختلف مسجد است. برای تولید چنین نقشه‌هایی ابتدا باید اهداف و راهبردهای مهم هر کدام از ارکان مسجد مشخص شود تا در پرتوی آن دغدغه‌مندان فعالیت‌های فرهنگی و مساجد و مسئولین بتوانند نقشه‌راه‌های عملیاتی و کاربردی برای بخش‌های مختلف مسجد تهیه کنند.

 

 

 

پایگاه بسیج مسجد بازوی مهم سازماندهی مشارکت‌ مردم

حجت الاسلام رفیعی افزود: از جمله بخش‌های حائز اهمّیت در مسجد که با ابتکار عمل امام(ره) پدید آمده، پایگاه بسیج آن است.  ما معتقدیم کانال اصلی، اصیل و امن سازماندهی مشارکت مردم مساجد هستند و پایگاه‌های بسیج اصلی‌ترین بازوی مساجد برای جذب و سازماندهی مشارکت مردم می‌باشند.

 

عدم ورود کافی اندیشمندان انقلاب اسلامی به حوزه بسیج

با این وجود متاسفانه هنوز اندیشمندان برجسته‌ی انقلاب اسلامی آنچنان که شایسته است به این رکن راهبردی مساجد نپرداخته‌اند و تنها رهبر معظم انقلاب(دام ظلّه) است که در طی سالیان پس از انقلاب پیشتازانه در حال تولید علم در این زمینه هستند.

 

 لذا برخی محققین در کانون دانش پژوهان نخبه با مطالعات گسترده در بیانات مقام معظّم رهبری(دام ظلّه)  سعی کردند کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» را تدوین و منتشر نمایند تا مقداری این خلاء نرم‌افزاری جبران شود.

 

 

 

 این کتاب سعی نموده انتظارات مقام معظّم رهبری(دام ظلّه) از بسیجیان را به خوبی احصا و تبیین نماید و نقشه‌ی راهی راهبردی به میلیون‌ها بسیجی و ده‌ها هزار پایگاه‌ بسیج مساجد کشور ارائه کند تا بتوانند در پرتوی عمل به آن کیفیت و کمّیت فعالیت‌های خود را روز به روز ارتقاء دهند.

 

علاقه مندان میتوانند کتاب را به مناسبت هفته بسیج با 20 درصد تخفیف از آدرس https://kanoonnokhbeh.ir/shop تهیه کنند. همچنین برای تهیه کتاب می‌توانند عدد 1 را به شماره 09359441764 پیامک نمایند.

 

انتهای پیام/

 



کلیدواژه ها »