هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 18:04
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 20 شهريور 1401 ساعت 11:50
يكشنبه 20 شهريور 1401 11:33 ساعت
2022-9-11 11:50:32
شناسه خبر : 360586
پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در بعدازظهر پنجشنبه در بالمورال اسکاتلند در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت به عنوان پادشاه، توجه‌ها به جانشین او، شاهزاده چارلز، معطوف شد که با به دست گرفتن تاج و تخت، به عنوان پادشاه چارلز سوم شناخته می‌‌شود.
پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در بعدازظهر پنجشنبه در بالمورال اسکاتلند در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت به عنوان پادشاه، توجه‌ها به جانشین او، شاهزاده چارلز، معطوف شد که با به دست گرفتن تاج و تخت، به عنوان پادشاه چارلز سوم شناخته می‌‌شود.
پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در بعدازظهر پنجشنبه در بالمورال اسکاتلند در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت به عنوان پادشاه، توجه‌ها به جانشین او، شاهزاده چارلز، معطوف شد که با به دست گرفتن تاج و تخت، به عنوان پادشاه چارلز سوم شناخته می‌‌شود.
 
 یکی از موضوعاتی که در خصوص پادشاه جدید مطرح است، ارتباطش با جامعه یهودیان انگلیس به ویژه گروه‌های صهیونیستی است که احتمالاً می‌‌تواند برای سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم اشغالگر از سوی انگلیس جنبه حمایتی داشته باشد. در این مطلب به ابعاد این روابط پرداخته خواهد شد.
در حالی که شاهزاده چارلز پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در روز پنجشنبه در ۹۶ سالگی، پس از ۷۰ سال سلطنت قابل توجه به عنوان ملکه، قرار است تاج و تخت را به عنوان پادشاه چارلز سوم به دست گیرد، کنجکاوی‌ها در این رابطه که چه کسی در جامعه یهودیان از پادشاه جدید حمایت می‌‌کند، بیشتر شده است؛ در انگلیس رژیم صهیونیستی عمدتاً مترادف با جامعه یهود تعریف شده و هرکس که با آن مخالفت کند، به یهودستیزی متهم می‌‌شود.
 
 پروفسور ورنون بوگدانور، دانشمند علوم سیاسی و مورخ که استاد کالج کینگز لندن است، بیان می‌‌کند که پادشاه جدید با جامعه یهودیان انگلیس روابط طولانی داشته است. حمایت‌های مستقیم و عملی پادشاه از خیریه‌هایی مانند  World Jewish Relief(بازوی بشردوستانه یهودیان بریتانیا) و حضور تاریخی‌اش در مراسم انتصاب افرایم میرویس به عنوان عضو مهمی از خاندان سلطنتی برای اولین بار، باعث می‌‌شود تا او را حامی یهودیان انگلیس بدانیم. او همچنین از نزدیک با پل آنتیکونی، رئیس سازمان امداد یهودیان جهان دیدار کرده است؛ کسی که برای اولین بار چارلز را با فعالیت‌های صهیونیستی این سازمان در کراکوف آشنا کرد.
 
چارلز سوم به هولوکاست علاقه زیادی نشان داده و دیدار با کسانی را که بازمانده هولوکاست معرفی شده بودند، برای خود یک امتیاز بسیار بزرگ خوانده است. علاقه پادشاه پیر به جامعه یهودی متقابل بوده است. از سال ۱۸۰۱، یهودیان انگلیس در بخشی از مراسم شاچاریت دعایی را برای خانواده سلطنتی در روز شبات می‌خوانند. چارلز بارها در حضور عمومی خود در رویدادهای یهودی به این موضوع اشاره کرده، بویژه در پذیرایی گسترده‌ای که از جامعه یهودی در کاخ باکینگهام در ‌هانوکا در سال ۲۰۱۹ انجام داد. رابطه سلطنت بریتانیا و جامعه یهودیان این کشور رابطه‌ای عادی نبوده است.
 
آن گونه که تایمز اسرائیل بیان می‌‌کند، چارلز روابط پایداری با رهبران و مؤسسات صهیونیستی بریتانیا دارد و علاقه شدیدی به داستان‌ها و درس‌های هولوکاست نشان داده است. وی در سال‌های اخیر دیدارهای گرمی با دو رئیس‌جمهور اسرائیل داشته و در سفری تاریخی در سال ۲۰۲۰ به این کشور سفر کرده است.
در نوامبر ۲۰۲۱، آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل طی یک سفر رسمی به بریتانیا با چارلز ملاقات کرده بود و در مورد تغییرات آب و هوایی، تهدیدات منطقه‌ای و آموزش هولوکاست گفت‌وگو کردند. هرتزوگ در «هدیه‌ای ویژه» به سلطنت انگلیس، بورسیه پرستاری در دانشگاه اورشلیم را به پرنسس آلیس اعلام کرد. چارلز در سخنانی با رهبران جهان که در مجمع جهانی هولوکاست ۲۰۲۰ در اورشلیم گردهم آمده بودند، نیز حاضر شده بود و به طور ضمنی نسبت به هولوکاست و ضرورت توجه به آن تأکید کرد. چارلز در گذشته نیز در مورد خطرات افزایش صهیونیست ستیزی که او آن را یهودستیزی می‌‌خواند هشدار داده بود.
 
چارلز همچنین به لرد جاناتان ساکس، خاخام ارشد سابق انگلیس نیز نزدیک بود. پس از مرگ ساکس در سال ۲۰۲۰، برای مرگ او به عنوان یک «ضایعه غیرقابل جایگزین» سوگواری کرد و گفت: من و او دقیقاً معاصر بودیم؛ در سال تأسیس کشور اسرائیل به دنیا آمدیم و در طول سالیان متمادی، برای نصایح او ارزش زیادی قائل بودم.
جالب اینجا است که چارلز در سفر سال ۲۰۲۰ خود به اسرائیل از کرانه باختری رود اردن نیز دیدن کرد و با رهبران فلسطینی دیدار کرد. او سپس گفت که از دیدن «رنج» و «سختی» که فلسطینی‌ها متحمل شده‌اند، دلش شکسته است! اسکای نیوز انگلیس در رپرتاژی اعجاب برانگیز چنین دیداری را بزرگ‌ترین نمایش حمایتی یکی از اعضای خانواده سلطنتی از فلسطینی‌ها خواند که تاکنون انجام شده است! البته او هیچگونه توضیحی در این خصوص نداد که نظرش درباره تجاوزهای رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و اراضی اشغالی چه بوده و تنها در جملاتی عوام‌فریبانه ابراز کرد: «من فقط می‌توانم به شما و همه جوامع در دعای شما برای صلحی عادلانه و پایدار بپیوندم. ما باید با ایمان و عزم به دنبال این آرمان باشیم و برای التیام زخم‌هایی که باعث این دردها شده است تلاش کنیم!»
تایمز اسرائیل، چارلز سوم را دوست یهودیان بریتانیا و دارای روابط خاص و تاریخی با اسرائیل معرفی کرده است؛ این رسانه صهیونیستی می‌‌نویسد: با درگذشت ملکه الیزابت دوم، بریتانیا پادشاه جدیدی دارد که در سن ۷۳ سالگی مسن‌ترین فردی است که بر تاج و تخت بریتانیا نشسته است. چارلز مدت‌هاست که رابطه خوبی با یهودیان بریتانیا داشته و در سال‌های اخیر نیز حسن نیت خود را با اسرائیل تقویت کرده است.
 
منبع: روزنامه ایران