هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 05:58
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 10:29
دوشنبه 2 خرداد 1401 10:28 ساعت
2022-5-23 10:29:12
شناسه خبر : 357851
چای سیاه از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست. در کشور ما چای سیاه بعد از آب دومین نوشیدنی، چه از نظر میزان مصرف و چه از نظر محبوبیت می‌باشد.

فواید بسیاری برای این نوشیدنی پر خاصیت عنوان شده است و گمان می‌رود پیش از این با بسیاری از خواص چای سیاه آشنا شده باشید. موضوع اصلی این نوشته پرداخت به مضرات چای سیاه  یا به عبارتی عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه چای سیاه است. مصرف بیش از حد چای سیاه نیز مانند همه مواد غذایی ممکن است مشکلات ریز و درشتی را برای بدن انسان به وجود بیاورد.  ما در این نوشته که توسط فروشگاه اینترنتی محصولات کشاورزی واجارو تهیه شده است قصد داریم اطلاعات مفیدی را در خصوص مضرات و عوارض چای سیاه در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم.

یکی از مضرات چای سیاه افزیش استرس، احساس اضطراب،ترس و بی‌قراری در افرادی است.

چای و فواید آن

چای سیاه از برگ درختچه‌ای به نام Camellia sinensis تهیه می شود. این ماده دارای کافئین، آنتی‌اکسیدان است. وقتی برگ‌های سبز چای در مجاورت هوای مرطوب و غنی از اکسیژن قرار بگیرند، اکسید شده و به رنگ قهوه‌ای تیره مایل به سیاه در خواهند آمد. تفاوت بین چای سیاه و چای سبز دقیقا به میزان اکسیداسیون برگ‌های چای مربوط می‌شود. اگر بخواهیم برخی از فواید چای سیاه را ذکر کنیم و بدانیم که چرا مردم چای می‌نوشند می‌توانیم به مواردی که در ادامه می‌آید اشاره کنیم:

  • هوشیاری و انرژی
  • وجود آنتی اکسیدان‌ها، از جمله پلی فنول‌ها و کاتچین‌ها
  • اثرات ضد سرطانی احتمالی
  • سلامت قلب
  • بهبود متابولیسم
  • سلامت روده

شواهدی وجود دارد که نوشیدن منظم چای سیاه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ها را نیز کاهش دهد:

  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • سنگ کلیه
  • بیماری پارکینسون
  • پوکی استخوان
  • حفره (پوسیدگی دندان)

میزان مصرف چای در روز حدود ۳ تا ۴ فنجان است. اگر میزان مصرف چای روزانه‌تان از این حد تجاوز می‌کند بهتر است که تغییراتی را در این عادت به وجود بیاورید. چون مصرف بیش از اندازه چای سیاه ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد.

عوارض چای سیاه

عوارض چای سیاه به دلیل وجود کافئین و تانن موجود در این نوشیدنی به وجود می‌آید. البته این مواد در صورت مصرف نرمال مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مضرات و عوارض مصرف چای سیاه خواهیم پرداخت.

کاهش جذب آهن

یکی از مشکلاتی که مصرف چای سیاه ممکن است به وجود بیاورد، کاهش جذب آهن توسط بدن است. تانن موجود در چای سیاه به آهن موجود در مواد غذای متصل شده و جذب آن توسط دستگاه گوارش را مختل خواهد کرد. کمبود موادی مانند آهن و برخی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در بدن موجب بروز بیماری کم خونی می‌شود که مشکلات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. برای اینکه آهن موجود در مواد غذایی توسط دستگاه گوارش جذب شود بهتر است که چای سیاه یک ساعت قبل یا بعد از غذا نوشیده شود. کم رنگ بودن چای نیز تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

عوارض چای سیاه به دلیل وجود کافئین و تانن موجود در این نوشیدنی به وجود می‌آید.

عوارض چای سیاه برای معده

برخی از ترکیبات موجود در چای سیاه ازجمله کافئین و تانن موجب بروز مشکلاتی برای معده خواهد شد. کافئین باعث افرایش تولید اسید معده می‌شود و افزایش اسید معده برای افرادی که از مشکلات معده از جمله زخم معده رنج می‌برد اصلا اتفاق خوبی نیست. همچنین ریفلاکس اسید معده نیز یکی از عوارضی است که ممکن است بر اثر کافئین زیاد به وجود بیاید. تانن موجود در چای که موجب طعم تلخ و گس آن نیز هست باعث تحریک بافت گوارشی درون معده شده و موجب حالت تهوع و درد معده در افراد خواهد شد.

اگر در اثر نوشیدن چای احساس ناراحتی در ناحیه معده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که چای خود را با شیر یا مقدار کمی مواد خوراکی دیگر مصرف کنید. تانن‌ها به پروتئین‌ها و کربوهیدارت‌های موجود در مواد غذایی متصل می‌شوند، این عامل باعث می‌شود که میزان تحریک کنندگی تانن‌ها به حداقل برسد. نوشیدن چای با معده خالی ممکن است مشکلاتی را برای دستگاه گوارش‌تان به وجود بیاورد.

عوارض چای پررنگ بر عملکرد قلب

چای پررنگ از میزان کافئین زیادی برخودار است و مصرف بیش از اندازه آن باعث آسیب به قلب و عروق خواهد شد. افزایش تپش قلب اولین نشانه‌ها اثر منفی چای پررنگ روی قلب است که باید جدی گرفته شود زیرا احتمال بروز امراض و حملات قلبی با استفاده از چای پررنگ به شدت افزایش پیدا می‌کند.

افزایش استرس و بروز مشکلات خواب 

کافئین موجود در چای سیاه اگر از حد مجاز بیشتر شود مشکلاتی را برای فرد به وجود خواهد آورد. یکی از مضرات چای سیاه افزیش استرس، احساس اضطراب، ترس و بی‌قراری در افرادی است که این نوشیدنی را بیش از اندازه مجاز مصرف می‌کنند. بسیاری از کارشناسان حداکثر میزان کافئین مصرفی روزانه را ۴۰۰ میلی‌گرم می‌دانند. البته این مقدار برای افرادی است که به این ماده حساسیت ندارند. افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا زنان باردار باید کافئین بسیار کمتری در طول روز مصرف کنند. چای سیاه نسبت به سایر انواع چای کافئین بیشتری دارد و میزان این کافئین نیز به عواملی چون مقدار برگ‌های چای و زمان دم کشیدن چای بستگی دارد. متخصصان توصیه می‌کنند برای داشتن خوابی بهتره از نوشیدن چای در شب خودداری شود یا از چای بسیار کمرنگ استفاده شود.

مشکلات بارداری

زنان باردار و مادرانی که فرزند شیرخوار دارند نباید کافئین زیادی مصرف کنند. حداکثر میزان کافئین برای زنان باردار ۲۰۰ میلی‌گرم در روز در نظر گرفته شده است. مصرف کافئین زیاد ممکن است باعث سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود. همچنین مادرانی که در دوران شیر دهی هستند باید دقت کنند که مشکلات ناشی از زیاده روی در مصرف هرگونه مواد غذایی ممکن است از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود. 

دقت کنید که جای‌گزین کردن دمنوش‌های بدون کافئین به جای چای برای بارداری بی‌خطر نیست. چون بسیاری از دمنوش‌ها خاصیت دارویی دارند و ممکن است مشکلاتی را برای جنین ایجاد کنند. به طور کلی حتما باید در هنگام بارداری درخصوص مصرف دمنوش‌های گیاهی و حتی میزان مصرف چای با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض چای سیاه زمانی دامنگیر افرادی خواهد شد که از آن بیش از حد استفاده کنند.

مضرات چای سیاه برای کیله

نوشیدن چای برای کلیه هم خوب است هم بد. همه می‌دانیم که نوشیدن مایعات زیاد برای کلیه خوب است. کافئین موجود در چای ادرار آور بوده که برای سم زدایی بدن بسیار مفید است. اما اگر آب بدن کاهش پیدا کند و این کم آبی جبران نشود غلظت خون افزایش پیدا کرده و باعث انباشت مواد زائد در بدن خواهد شد. همچنین چای سیاه سرشار از اگزالات است، ترکیبی که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. مصرف بیش از حد این ماده ممکن است باعث رسوب در کلیه‌ها شده و درنتیجه فرد دچار سنگ کلیه شود.

سردرد و سرگیجه

سردرد‌های بسیاری از افراد با نوشیدن یک فنجان چای کاملا خوب می‌شود. اما جالب است بدانید که مصرف زیاد چای سیاه به دلیل وجود کافئین، ممکن است موجب بروز و تشدید سردرد شود. اگر میزان مصرف کافئین در روز به بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم برسد احتمال بروز سرگیجه نیز در افراد وجود دارد. این مقدار برای افراد حساس‌تر می‌تواند از ۴۰۰ میلی‌گرم نیز کمتر باشد.

تداخل دارویی

شواهد نشان می‌دهد که ممکن است نوشیدن چای سیاه با برخی داروها از جمله داروهای فشار خون و ضد سرفه تداخل ایجاد کند. بنابراین اگر بخاطر بیماری خاصی ناچار به مصرف دارو هستید حتما در مورد نوشیدن چای با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

عوارض چای سیاه زمانی دامنگیر افراد خواهد شد که از آن بیش از حد استفاده کنند. چای به طور کلی از کم خطر‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیاست و جزو نوشیدنی‌های پرخاصیت و مفید دسته بندی‌ می‌شود. اما همانطور که گفته شد برای اینکه از مضرات چای در امان بمانید باید آن را به اندازه و در زمان درستی مصرف کنید.

اگر از طرفداران نوشیدن چای هستید و نمی‌خواهید ضرری از نوشیدن آن به شما برسد، علاوه بر رعایت تعادل باید به کیفیت چای خریداری شده نیز توجه کنید. همیشه از چای طبیعی استفاده کنید و چای را از فروشگاه‌‌های معتبر تهیه کنید. پیشنهاد واجارو به شما خرید چای سنتی و طبیعی است. این نوع چای بدون هیچ گونه ماده افزودنی و رنگ مصنوعی تهیه می‌شود. این نوع چای را می‌توانید با اطمینان خاطر از بازار محلی آنلاین واجارو تهیه کنید.