هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 03:15
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 13 اسفند 1398 ساعت 01:01
سه شنبه 13 اسفند 1398 00:49 ساعت
2020-3-3 01:01:46
شناسه خبر : 335212
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و غیرحضوری شدن بسیاری از مشاغل، باز هم آلودگی هوا دست از سر پایتخت برنمی‌دارد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و غیرحضوری شدن بسیاری از مشاغل، باز هم آلودگی هوا دست از سر پایتخت برنمی‌دارد.
گروه سیاسی-رجانیوز: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و و غیرحضوری شدن بسیاری از مشاغل، اولین نتیجه ای که برای این خانه نشینی مردم به ذهن می رسد کاهش آلودگی هوا است، اما در کمال تعجب در روزهای که از باد و باران خبری نباشد، هوای کلان شهری مثل تهران کماکان «ناسالم» است! این در حالی ست که همواره دولت معتقد بود که با واردات بنزین و استفاده از بنزین باکیفیت مشکل آلودگی هوای کلان‌شهرها تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.
 
به گزارش رجانیوز؛ زنگنه، وزیر نفت چند سال قبل درباره تاثیر نوع بنزین بر آلودگی هوا گفته بود: تولید بنزین یورو ٤ و واردات این بنزین برای توزیع در کلانشهرها، با سختیهای فراوانی همراه است و حال اگر در این میان، برخی معتقدند بنزین یورو ٤ با بنزین یورو ٢ یا بنزینهای غیراستاندارد تفاوتی ندارد، رئیس سازمان محیط زیست را توجیه و راضی کنند و در این شرایط، وزارت نفت هم به راحتی می تواند هر بنزینی که می خواهد به تولید برساند. اگر همانطور که برخی معتقدند، استانداردهای روز دنیا کیفیت بنزین را افزایش نمی دهد و تفاوتی بین بنزینهای یورو٢،٤ و ٥ وجود ندارد و آلودگی ناشی از آن به یک میزان است، چه لزومی دارد این همه برای تولید و خرید بنزین گرانتر هزینه شود؟ 
 
زنگنه معتقد بود: در این زمینه، لجبازی یا بحث سیاسی نداریم و موضع وزارت نفت کاملا حرفه ای است.
او در رابطه با اقدام ابتکار برای مقابله با بنزین پتروشیمی‌ها و موافقت با واردات بنزین نیز افزوده بود: رییس سازمان محیط زیست کار مهمی کرد و سخت و مردانه به وسط میدان آمدن و اصرار کرد که باید بنزین یورو ٤ در کلانشهرها توزیع شود که عمل به این امر، کار بسیار سختی بود. 
 
ابتکار نیز کارش را این گونه تحسین کرده بود: «بهترین تصمیم کاری ام حذف بنزین پتروشیمی بود که بابت این کار بزرگ، من و دولت آسیب های بسیار زیادی دیدیم، چون مردم بنزن تنفس نمی کنند.»
 
ابتکار عنوان کرده بود: اگر خوب پیش برویم هوای تهران بین هفت تا ده سال مثل شهرهای بزرگ دنیا پاک می‌شود.
اما صحبت‌های وزیر نفت و رییس سازمان محیط زیست بی جواب نمانده بود و همان موقع نیز رشیدی مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست این گونه ادعای این دو را رد کرده بود: بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده و آلودگی هوای تهران ربطی به این بنزین نداشته است! او در ادامه افزوده بود: «بنزین وارداتی را تست نکرده‌اند و بر اساس مدارکی که وزارت نفت به آنها داده اعلام کرده‌اند بنزین وارداتی آلاینده نیست.»
 
از صحبت های راشدی این گونه برداشت می شود که هدف وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست واردات بنزین به هر قیمتی بوده است، به قیمت آلوده تر شدن هوا، به قیمت خروج مقادیر زیادی ارز از کشور با وجود خودکفا بودن در تولید بنزین و شاید به قیمت پرکردن جیب عده‌ای دلال و سودجوی واردکننده بنزین!
 
در رابطه با بنزین پتروشیمی تولید داخل و بنزین وارداتی شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران (ایتان) همان موقع به نتایج قابل توجهی رسیده بودند که مطالعه آن خالی از لطف نیست:
مسئولین ارشد سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از مسئولین وزارت نفت تأکید دارند که با قطع تولید بنزین پتروشیمی ها، واردات بنزین راهکار مناسبی برای تامین نیاز کشور است و این در حالی است که اولاً: بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد که عدد اکتان بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها عموماً بالاتر از سایر بنزین‌های تولید پالایشگاه‌های داخل و حتی وارداتی است و بنابراین با جایگزینی بنزین وارداتی، لزوماً کیفیت بنزین مصرفی کشور افزایش نخواهد یافت.
ثانیاً: با توجه به اینکه تحریم فروش بنزین به ایران از تیرماه 89 توسط آمریکا اعمال گردیده است و همچنان ادامه دارد، افزایش قابل توجه واردات بنزین احتمالاً با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود.
 
با توجه به اصرار دولت و بخصوص سازمان محیط زیست برای حذف بنزین پتروشیمی‌ها و با عنایت به هزینه‌های سنگین واردات بنزین (سالیانه حدود 2.4 میلیارد دلار) ، به نظر می‌رسد که اختصاص بودجه کافی و تسریع در اجرای طرح‌های احداث پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی، به خصوص پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ضرورت داشته و مزایای بیشتری برای نصیب کشور خواهد داشت.
 
با همه‌ی این صحبت ها دولت بعد از استفاده از بنزین وارداتی و علی رغم تغییر در آلودگی هوا متوجه این موضوع شد که مشکل آلودگی هوا از جایی دیگر است و پس از تحمیل میلیاردها ریال به این نتیجه رسید که به عرضه و حتی صادرات بنزین داخلی پتروشیمی ها بپردازد!
 
درباره علت آلودگی هوا بین مسئولین امر اتفاق نظر وجود ندارد و هر یک از آن ها علت را به موضوعی خاص مرتبط می دانند:
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی تهران دیدگاه دیگری را در این زمینه مطرح کرده و گفته  است:«باید توجه داشت که آلودگی هوا در دو بخش منابع آلاینده و ذرات معلق مطرح و نقش خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق بسیار کمتر از صنایع آلاینده، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها است.» وی این را هم تاکید کرده است که تعطیلی مدارس تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.
 
«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تایید نمی کند. او اخیرا ضمن تایید کیفیت بنزین تولیدی کشور اعلام کرده است: بنزین نمی‌تواند عامل آلودگی هوا باشد، بلکه عمده خودروهایی که اکنون در کشور تردد می‌کنند قدیمی هستند و چنانچه بنزین با کیفیت هم دریافت کنند، به آلایندگی خود ادامه خواهند داد.
 
در حال حاضر آلودگی هوای تهران به حدی رسیده است که هر ساله چندین نفر را به کام مرگ می کشاند؛ طبق گفته‌ی محمدصادق حسنوند رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس آخرین گزارش در سال ۱۳۹۷ مرگ سه هزار و ۴۴۷ نفر ۳۰ سال و بالاتر از آن در تهران به علت مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ثبت شده است.
 
آلودگی هوا که چندین روز از فصول پاییز و زمستان کشور عملا «تعطیل» است و با شیوع کرونا و استفاده کمتر مردم از خودروهای شخصی هم کیفیت هوای تهران بالا نرفته است؛ با همه ی این اوصاف شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مردم و مسئولین به این نتیجه برسند استفاده‌ی مردم از خودروهای شخصی تاثیر چندانی در آلودگی هوای تهران ندارد و باید علت را در فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، غیراستاندارد بودن خودروها و بسیاری از عوامل دیگر جست و جو کرد.