هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 02:10
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 26 اسفند 1402 ساعت 17:48
شنبه 26 اسفند 1402 17:35 ساعت
2024-3-16 17:48:17
شناسه خبر : 377431
 معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ضمن ابراز نگرانی هیأت جمهوری اسلامی ایران نسبت به وضعیت هزاران کودک فلسطینی بی‌گناه که به دلیل نقض سیستماتیک حقوقشان توسط نیروهای نظامی اشغالگر کشته و مجروح شده‌اند، گفت: بیش از ۱۳ هزار کودک فلسطینی در نتیجه جنایات و اشغالگری نیروهای مهاجم اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ضمن ابراز نگرانی هیأت جمهوری اسلامی ایران نسبت به وضعیت هزاران کودک فلسطینی بی‌گناه که به دلیل نقض سیستماتیک حقوقشان توسط نیروهای نظامی اشغالگر کشته و مجروح شده‌اند، گفت: بیش از ۱۳ هزار کودک فلسطینی در نتیجه جنایات و اشغالگری نیروهای مهاجم اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: عسکر جلالیان، در نشست ۵۵ شورای حقوق بشر در شهر ژنو با اشاره به اینکه کودکان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه هستند که تحت تاثیر شرایطی مانند اقدامات قهرآمیز یک جانبه، آوارگی، خشونت و سوء‌استفاده قرار می‌گیرند، افزود: کرامت و حقوق ذاتی کودکان باید با اولویت دادن به حمایت و محافظت از آنها در برابر هر نوع خشونت به رسمیت شناخته شود.
 
به گزارش رجانیوز، وی با اشاره به گام‌های مهم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با خشونت علیه کودکان و تصویب قوانین مثبت و موثر در این زمینه، اظهار داشت: برنامه‌ها و ابتکارات مختلفی بر اساس رویکرد خانواده محور با هدف حمایت از حقوق کودکان و جلوگیری از هرگونه خشونت علیه آنها تدوین و اجرا شده است.
 
جلالیان اضافه کرد:خدمات حمایتی متنوع و گسترده و مراکزی برای ارائه کمک به کودکانی که قربانی خشونت شده‌اند،وجود دارد.
 
معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خدمات حمایتی مشابهی را برای کودکان مهاجر در داخل مرزهای خود ارائه میی‌کند که از جمله آن‌ها دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، حمایت اجتماعی و حمایت‌های قانونی برای حفظ حقوق آنهاست.
 
وی گفت: ما نمی‌توانیم در مورد مبارزه با خشونت علیه کودکان صحبت کنیم اما در مورد وضعیت اسفناک کودکان غزه که به دلیل جنایات و اشغالگری توسط نیروهای مهاجم اسرائیل به طور مستمر با انواع خشونت‌های بی‌وقفه مواجه هستند، کاری انجام ندهیم، در نتیجه این خشونت‌ها در پنج ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار کودک در فلسطین جان خود را از دست داده‌اند.
 
معاون وزیر دادگستری افزود: صحبت کردن درباره وضعیت جاری در فلسطین که در آن کودکان بی‌گناه به طرز وحشیانه‌ای در مقابل چشمان والدین خود قتل عام می‌شوند بسیار سخت و دردناک است.
 
جلالیان تصریح کرد: آپاراتاید نظامی رژیم اشغالگر، در ارتکاب جنایات بی‌سابقه علیه کودکان و انسان‌های بی‌پناه، کاملاً خود را رها شده و حمایت شده احساس می‌کند.
 
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به تاثیرات زیانبار و گسترده درگیری‌های مسلحانه بر کودکان با پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت آن معتقد است که تاثیرات منفی درگیری‌های مسلحانه بر کودکان ممکن است به اشکال مختلف ظاهر شود و آثار دراز مدتی در پی داشته باشد. در این راستا ما هدف قرار دادن کودکان در شرایط درگیری مسلحانه و حمله مستقیم به اماکن تحت حفاظت قوانین بین‌المللی و مکان‌هایی که عموماً کودکان در آن‌ها حضور قابل توجهی دارند مانند مدارس و بیمارستان‌ها، به ویژه در فلسطین را، محکوم می‌کنیم و معتقدیم که مجرمان باید در مقابل اعمال ارتکابی خود پاسخگو شوند.
 
جلالیان ضمن برشمردن اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از کودکان گفت: ایران مصمم است به تلاش خود در ایجاد سیستم‌های جامع حمایت از کودکان، بهبود چارچوب‌های قانونی و رسیدگی به دلایل ریشه‌ای آسیب‌پذیری کودکان، بدون تبعیض ادامه دهد. در این راستا، موفق شده‌ایم یک مکانیسم برای شناسایی و سپس حمایت از کودکان قربانی طراحی و راه‌اندازی کنیم که به واسطه آن، ارائه مراقبت و توان‌بخشی و... برای آنها تضمین شود.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد جامعه‌ای فراگیر که مشارکت کودکان در فرایندهای مهم مانند تصمیم‌گیری را تضمین کند، موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است که از جمله آن‌ها تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۸۱ و اصلاح آن در سال ۱۳۹۹ با هدف ارائه حمایت‌های گسترده از کودکان و نوجوانان است.
 
جلالیان ادامه داد: از سال ۱۳۸۷، در همه مدارس ایران «شورای دانش‌آموزی» با عضویت دانش آموزان منتخب ایجاد شده است که اهداف این نهاد، «ایجاد زمینه برای رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی»، «توسعه همکاری در امور آموزشی» و «تعامل بین آنها و مسئولان» است.
 
معاون وزیر دادگستری افزود: در ایران نزدیک به یک قرن است که آموزش رایگان و اجباری برای همه کودکان، بدون توجه به "ملیت" و "شرط اقامت" آنها، تامین می‌شود همچنین حمایت قابل توجهی از سازمان‌های غیردولتی و تسهیل کار آنها در زمینه امور کودکان برای توانمندسازی آنها در رسیدن به اهدافشان، صورت می‌پذیرد.
 
وی، نگرانی خود را نسبت به تاثیر اقدامات قهرآمیز یک جانبه و تحریم‌های ظالمانه بر ظرفیت اقتصادی دولت‌ها در حمایت از کودکان و اختصاص منابع برای رشد و پیشرفت آنها را ابراز داشت.
 
انتهای پیام/