هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 02:15
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 26 اسفند 1402 ساعت 14:52
شنبه 26 اسفند 1402 14:36 ساعت
2024-3-16 14:52:26
شناسه خبر : 377402
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت، رشد کرد و مسیر خوبی را طی می‌کند، گفت: دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط منطقه‌ای و پیوستن به پیمان‌های بزرگ مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا فرصت‌هایی بوده که مجلس و دولت سیزدهم با همکاری یکدیگر خلق کردند.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت، رشد کرد و مسیر خوبی را طی می‌کند، گفت: دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط منطقه‌ای و پیوستن به پیمان‌های بزرگ مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا فرصت‌هایی بوده که مجلس و دولت سیزدهم با همکاری یکدیگر خلق کردند.
گروه سیاست-رجانیوز: ابراهیم عزیزی گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که در دولت آیت‌الله رئیسی به وجود آمد ایجاد یک دیپلماسی فعال، کارآمد و تاثیرگذار بود. دولت سیزدهم با بهره‌گیری از عناصر مومن و متعهد با رویکردی که هوشمندانه و مبتکرانه بود توانست اقدامات خوبی را انجام دهد.
 
به گزارش رجانیوز، وی با بیان اینکه دولت سیزدهم فصل شکوفایی حوزه وزارت خارجه بود، گفت: پیوستن ایران به پیمان‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس توانست فرصت‌های بزرگی را خلق کند و جمهوری اسلامی هم به عنوان یک عضو موثر در پیمان خواهد بود.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد: پیوستن ایران به پیمان بریکس فرصت بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای است و اگر جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه کامل و جامع به ظرفیت‌های بریکس نگاه کند می‌تواند از این فرصت برای حل مسائل اقتصادی استفاده کند.
 
فرصت‌هایی که بریکس و شانگهای برای ایران خلق کرد
عزیزی درباره گشایش‌های پیمان‌های بریکس و شانگهای برای ایران گفت: آغاز ورود ایران به این پیمان‌ها نیازمند زمان است ضمن اینکه فراهم شدن زمینه عضویت ایران در پیمان‌های بریکس و شانگهای موضوع حائز اهمیتی است و این پیمان‌ها در مسیر و در فرصت‌های پیش رو می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای رشد و توسعه کشور داشته باشد.ما نباید توقع داشته باشیم که این پیمان‌ها همه دستاوردهای خود را در ۶ یا ۹ ماه نشان دهند زیرا ارتباطات، راهگشایی‌ها، گره‌گشایی‌ها و تبادلات تجاری که از این طریق آغاز می‌شود برای جمهوری اسلامی ایران خلق فرصت می‌کند.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله اقدامات بسیار خوب دولت سیزدهم را ایجاد ارتباط موثرتر و کارآمدتر با کشورهای همسایه توصیف کرد و گفت: ایران با حدود 15 کشور همسایه است و این همسایگی فرصت بسیار خوبی برای رونق تبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد می‌کند.
 
عزیزی با بیان اینکه ارتباط فعال و مبتنی بر منافع ملی و در عین حال بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای همسایه سال‌ها مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، اظهار داشت: دولت سیزدهم از این جهت عملکرد خوبی داشته است و من معتقدم که در ادامه هم می‌تواند از این رهگذر فرصت‌های خوبی را برای تبادلات تجاری، اقتصادی و حتی فرهنگی فراهم کند.
 
دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت
وی اضافه کرد: یکی از بحث‌های بسیار خوبی که در دولت سیزدهم شاهد بودیم دیپلماسی اقتصادی بود. در وزارت امور خارجه یکی از افراد باتجربه، باسابقه و توانمند وارد حوزه دیپلماسی اقتصادی شد و با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی توانست این امکان را فراهم کند که با بسیاری از کشورهای همسو و دارای توانمندی‌های اقتصادی همکاری شود.دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جان گرفت، رشد کرد و مسیر خوبی را طی می‌کند که البته باز هم نیازمند زمان است.دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط منطقه‌ای و پیوستن به پیمان‌های بزرگ مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا فرصت‌هایی بوده که مجلس و دولت سیزدهم با همکاری یکدیگر خلق کردند.
 
وی عنوان کرد: البته باید بپذیریم که این فرصت‌ها باید با همکاری همه اجزای دولت دنبال شوند به این معنا که وقتی وزیر امور خارجه ما می‌رود و وارد پیمانی می‌شود و به پیوستن ایران به این پیمان کمک می‌کند و یا دیپلماسی اقتصادی را فعال می‌کند در ادامه وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و جهاد هستند که باید بروند و از این فرصت‌ها استفاده کنند و اگر این همپوشانی میان وزرای دولت و وزارت امور خارجه به خوبی انجام شود به این معناست که ما از فرصت‌های خلق شده حداکثر استفاده را کرده‌ایم.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت سیزدهم در حوزه روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط با کشورهای همسو خوب عمل کرده است.
 
دولت سیزدهم اثبات کرد از مذاکره ابایی ندارد
عزیزی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که ما همواره در دولت شاهد بودیم و اقدام هوشمندانه‌ای هم بود معرفی جمهوری اسلامی به عنوان کشوری بود که همواره علاقمند و آماده مذاکره است و باب مذاکره را به روی هیچ کشوری مخصوصاً کشورهایی که در گذشته در قالب برجام ۱+۴ یا ۱+۵ با ما مذاکره می‌کردند بسته نشده است. جمهوری اسلامی اعلام کرده نه تنها از مذاکره ابایی ندارد بلکه آماده مذاکره است.
 
وی اظهار کرد: این هم یکی از اقدامات خوبی بود که در عین حال که روی منافع جمهوری اسلامی ایستادگی شد فضا برای جوسازی علیه جمهوری اسلامی کاهش یافت و دشمن نتوانست ایران را به عنوان مخالف مذاکره معرفی کند.
 
عزیزی درباره اقدامات دولت در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی، عراق گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه ایران از جمله اقداماتی بود که دولت سیزدهم در ارتباط با آن فعالانه برخورد کرد. ما منابعی را در عراق، کره جنوبی و برخی از کشورهای غربی داشتیم و همه این‌ها بعد از پیگیری‌های خوب و فعال آزاد شدند، این موضوع نشاندهنده دیپلماسی فعال و مقتدر دولت سیزدهم است.
 
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم از دیپلماسی التماسی به سمت دیپلماسی مقتدر رفت، عنوان کرد: ما با رویکرد منطقی، هوشمندانه، عالمانه، خردجمعی، تبادل نظر و هماهنگی‌هایی که دولت با مجلس و مجلس با دولت داشت از دیپلماسی که در ضعف و انفعال بود به دیپلماسی فعال و دیپلماسی اقتداری بازگشتیم.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی هم با تصویب قوانینی مانند اقدام راهبردی و لغو تحریم‌ها به رویکرد اقتداری دولت بسیار کمک کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: زمانی که حادثه طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد با کمک دولت به کشورهای زیادی رفتیم و پیام و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را منتقل کردیم همین همپوشانی دولت و مجلس خیلی از کارها را تسهیل کرد و دیپلماسی فعال را فراهم کرد.
 
انتهای پیام/