هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:05
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 16 آذر 1402 ساعت 20:45
پنجشنبه 16 آذر 1402 20:22 ساعت
2023-12-7 20:45:30
شناسه خبر : 373117
 مسأله سوم مسأله‌ اي که از هر دوي اين ها مهم‌ تر است اما متأسفانه نسبت به آن‌ ها ضعف‌ مان بيشتر است و آن  رشد معنوي و اخلاقي است.خب ما اشاره‌ اي کرديم که اصلا از ديدگاه اسلامي انسانيت انسان به روحش هست.
مسأله سوم مسأله‌ اي که از هر دوي اين ها مهم‌ تر است اما متأسفانه نسبت به آن‌ ها ضعف‌ مان بيشتر است و آن رشد معنوي و اخلاقي است.خب ما اشاره‌ اي کرديم که اصلا از ديدگاه اسلامي انسانيت انسان به روحش هست.
گروه معارف-رجانیوز: معمولا در جلساتي که عزيزان دانشجو شرکت می کنند، يک سؤال مشترکي برايشان مطرح است که گاهي تصريح مي‌ کنند و گاهي زبان حالشان اقتضا دارد که وظيفه دانشجو در اين عصر چيست؟
 
 به طور کلي اين وظايف را مي‌ شود به سه دسته تقسيم کرد:
 
يک دسته همان وظايفي که عرض کردم دانشجو بودن اقتضا دارد_حالا چه دانشجوي دانشگاهي باشد چه حوزوي، دانشجوي حوزه هم از آن لحاظي که دانشجوست دنبال علمي است حالا رشته‌ هاي علمي تفاوت مي‌ کند_ اين وظيفه را دارد همان خوب درس خواندن، پيشبرد علم ، تحقيقات، اکتفا نکردن به مدرک و نمره و امثال اينها دلبسته نبودن به آثار مادي علم، علم برايش ارزش داشته باشد، نه پول و درآمدي که از راه علم پيدا مي‌ شود؛ اين يک بخشي از وظايف دانشجوست که همه مي‌ دانيم.
 
دسته دوم از وظايف ما اين است که سعي کنيم شرايط سياسي، اجتماعي جامعه‌ مان را خوب بشناسيم و بدانيم در تحول و تکامل اينها چه نقشي مي‌ توانيم ايفا کنيم؛ اگر دانشجو فقط سرش در درس و کتاب و آزمايشگاه باشد در اين شرايطي که ما هستيم وظيفه اجتماعي‌ اش را نمي‌ تواند انجام بدهد.
 
ممکن است دانشمند نابغه‌ اي باشد بسياري از اکتشافات علمي داشته باشد اختراعات داشته باشد همه اينها اما با همه اينها بيفتد در دام يک شيطاني که وصلش کنند به يک بيگانه‌ اي.
 
همه اينها اثر معکوس مي‌ دهد؛ به ضرر تمام مي‌ شود؛ از همه اينها سوء استفاده مي‌ شود براي تروريسم، براي خرابکاري، علم است تحصيل هم کرده با پول همين ملت در همين اقليم در همين شرايط به برکت خون‌ هاي شهدا پيشرفت کرده اما حاصل علمش را از او مي‌ دزدند چون درک نمي‌ کند، گول مي‌ خورد.
 
براي اين‌که گول نخورد نتوانند شياطين از او سوء استفاده کنند بايد درک کند مسائل اجتماعي را  آن که مقام معظم رهبري بارها به عنوان کسب بصيرت نام‌ گذاري کردند.
 
 مسأله سوم مسأله‌ اي که از هر دوي اين ها مهم‌ تر است اما متأسفانه نسبت به آن‌ ها ضعف‌ مان بيشتر است و آن  رشد معنوي و اخلاقي است.خب ما اشاره‌ اي کرديم که اصلا از ديدگاه اسلامي انسانيت انسان به روحش هست.
 
همه اينها صحبت‌ هاي مسائل مادي بود؛ ما چه کنيم که در انسانيت پيشرفت کنيم؟ آن که اصلا براي آن در اين دنيا آفريده شديم؛ آن که همه انبيا آمدند براي اين‌ که ما را در آن جهت پيش ببرند؛ ترقي معنوي، نزديک شدن به خدا، ارزش‌ هاي اسلامي در زندگي‌ فردي‌ مان اجتماعي‌ مان رعايت کنيم، پياده کنيم، راهش را پيدا کنيم تکامل اخلاقي خود سازي پيشرفت معنوي و بالاخره کسب کمالات انساني در سايه ی تقرب به خداي متعال.
 
 بیانات علامه مصباح یزدی پیرامون وظایف دانشجو در میان  جمعی از  دانشجویان، ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
 
انتهای پیام/