هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 14:40
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 22 خرداد 1399 ساعت 16:12
پنجشنبه 22 خرداد 1399 16:08 ساعت
2020-6-11 16:12:25
شناسه خبر : 337267
رژیمی که بر پایه تبعیض و نژادپرستی در ایالات متحده شکل گرفته باید جوابگوی نسل‌هایی باشد که به این واقعیت اعتراض دارند و آن را به عنوان قسمتی از هویت خود نمی‌پذیرد.
رژیمی که بر پایه تبعیض و نژادپرستی در ایالات متحده شکل گرفته باید جوابگوی نسل‌هایی باشد که به این واقعیت اعتراض دارند و آن را به عنوان قسمتی از هویت خود نمی‌پذیرد.
گروه بین الملل-رجانیوز: هر روز از یک ایالت خبر می‌رسد که یا پرچم آمریکا را به آتش کشیده و یا مجسمه‌ای از گذشتگان خود را سرنگون می‌کنند. اما چرا مردم آمریکا دست به این اقدام می‌زنند؟
 
به گزارش رجانیوز؛ درحالی کشورهای غربی اصرار دارند تا تاریخ خود را با روایت سازی به عنوان تاریخی پرافتخار به نمایش بگذارند که بسیاری از مردم جهان این باور را به چالش کشیده‌اند.
 
به عنوان مثال پنج سال قبل بود که دانشجویان دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی مجسمه «سسیل رودس» امپریالیست انگلیسی را از محوطه دانشگاه بیرون انداختند. 
 
 
حالا در روزهای اخیر مردم انگلیس با اوج گرفتن تظاهرات‌های ضدنژادپرستی در دنیا برای حذف مجسمه همین فرد نژادپرست که اتفاقا شهروند انگلیس بوده در مقابل کالج اوریل اکسفورد جمع شدند. معترضان در برابر مجسمه این شخصیت استعمارطلب شعار  "آن را پایین بیاورید" را سر دادند. آنها در برابر کالج "اوریل" با نشان دادن پلاکاردهایی خواستار پایین آوردن مجسمه "رودز" شدند و با دست‌نوشته‌های خود شعار "زندگی سیاهان مهم است" را به نمایش درآورند.
 
 
روز سه‌شنبه نیز در انگلیس حمله به مجسمه ادوارد کالستون، برده‌دار بزرگ تاریخ قرون وسطی و بنای یادبود وینستون چرچیل که به نوعی اسطوره تاریخ جدید انگلیسی‌هاست بشدت خبرساز شد. 
 
اما این فقط مردم انگلیس نیستند که از تاریخ پر از جنایت و تبعیض و ظلم خود شرمگین‌اند. مردم آمریکا هم در اعتراضات پس از جرج فلوید به تاریخ تاسف بار کشور نژادپرست و استعمارگرشان حمله کردند. 
 
حالا این روزها مردم دنیا به نظاره ایالات متحده‌ای نشسته است که سراسر تفرقه و آتش و خشم است. آتش و خشمی که به دامن حتی تاریخ این کشور نیز افتاده است. آتش و خشمی که نه فقط با ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور نژادپرست و فاقد عقلانیت رودررو شده که با گذاشتگان و کسانی که حاکمیت آمریکا تاکنون آنها را به عنوان اسطوره معرفی میکرده نیز درافتاده است. حالا مجسمه آمریکایی‌هایی که نامشان به مدد رسانه‌های جریان اصلی به عنوان قهرمانان ایالات متحده مطرح می‌شده سرنگون می‌شوند و زمینه برای شنیده شدن روایت فرعی و البته واقعی در خصوص آمریکایی‌های اصیل و فرهنگ آمریکایی فراهم شده است.
 
روز گذشته مردم آمریکا مجسمه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید در شهری که به نام او نامگذاری شد را سرنگون کردند. نکته قابل تامل آنکه برخلاف روایت حاکمیت آمریکا مردم این کشور بنیانگذار آمریکا را برده دار نژادپرستی میدانند که غیرقابل احترام است. چراکه واشنگتن اولین رئیس جمهور این کشور صدها برده برای خود داشته است.
 
مجسمه کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا نیز در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی، پایین کشیده شد و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد. دود یک هزار معترض در پارک «بایرد» شهر ریچموند گردهم آمدند و با استفاده از طناب مجسمه این کاشف ایتالیایی را سرنگونی کردند.
 
«چلسیا هیگس وایز» یکی از فعالان معترض شرکت کننده در این تجمع اعتراضی گفت: باید از همانجا که همه چیز شروع شده است، آغاز کنیم. وی افزود: باید با افرادی آغاز کنیم که نخستین بار گام بر این سرزمین نهادند.
 
معترضان، مجسمه را احاطه کردند و یکی از معترضان پلاکاردی با این مضمون در دست داشت: کلمب نماینده نسل کشی است. مجسمه کریستف کلمب پس از پایین کشیده شدن، به آب های دریاچه پارک بایرد انداخته شد.
 
معترضان به تبعیض نژادی مجسمه جفرسون دیویس، رئیس جمهور دوره آمریکا را هم که از حامیان برده داری در تاریخ آمریکا در مرکز ایالت ویرجینیا سرنگون کردند.
 
 
 تظاهرات‌کنندگان آمریکایی به مجسمه‌های شخصیت‌های نژاد پرست و بناهای یادبود سربازان کنفدراسیون آمریکا مانند ژنرال رابرت لی ، استونوول جکسون و ژنرال جی‌ای‌بی حمله کرده و برخی از آنها را تخریب کردند.
 
در شهر بیرمنگام ایالات الاباما نیز تظاهرات کنندگان با استفاده از یک حلقه طناب و کامیون اقدام به کشیدن مجسمه چارلز لین فنلاندی از پایگاه دریایی وی کردند. معترضان همچنین به برخی از آثار و مجسمه‎ها در ایالت می‌سی‌سی ‌پی، کارولینای شمالی و تنسی حمله کردند و معترضان عبارات مربوط به نسل کشی را در بنای کنفدراسیون دانشگاه پردیس می‌سی‌سی‌پی نوشتند.
 
حالا می توان گفت رژیمی که بر پایه تبعیض و نژادپرستی در ایالات متحده شکل گرفته باید جوابگوی نسل‌هایی باشد که به این واقعیت اعتراض دارند و آن را به عنوان قسمتی از هویت خود نمی‌پذیرد. نسلی که در سایه تفکر حاکم بر آمریکا از گذشته خود متاسف است و آینده را هم چیزی جز تبعیض و نژادپرستی و حاکمیت سرمایه داران و لابی‌های منتفذ در حاکمیت نمی‌بیند. هرچند نباید این نکته را نادیده گرفت که این اعتراضات تازگی ندارد و مردم امریکا هر بار فرصت بیابند اعتراض خود را به الیگارشی صاحب نفوذ حاکمیت اعلام میکنند اما هربار این اعتراضات با سرکوب جدی رو به رو میشود.