هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 02:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 بهمن 1401 ساعت 16:04
يكشنبه 2 بهمن 1401 16:01 ساعت
2023-1-22 16:04:08
شناسه خبر : 364320

برداشتن دندان عقل عمل جراحی رایج دهان است. اغلب به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای محافظت از سایر دندان ها در برابر مشکلات بعدی و حفظ سلامت دهان توصیه می شود. بهبودی معمولا سریع بوده و بیشتر افراد می توانند در عرض چند روز به فعالیت های عادی بازگردند. از آنجایی که دندان های عقل آخرین دندان های آسیاب هستند که در انتهای دهان بیرون می آیند، بنابراین احتمالا دندان های عقل در داخل لثه گیر می کند، زیرا فضای کافی برای بیرون آمدن کامل ندارند.

 

 

 

جراحی دندان عقل چیست؟

برداشتن دندان عقل، کشیدن دندان آسیاب سوم است. چهار دندان دائمی بالغ که در پشت دهان، در فک بالا و پایین قرار دارند. دندان های عقل معمولا بین 17 تا 21 سالگی رویش می کنند. اکثر افراد هر چهار دندان عقل خود را دارند. تخمین زده می شود که 5٪ تا 37٪ از مردم فقط برخی از دندان های عقل خود را داشته یا در برخی موارد، اصلا دندان عقل ندارند.

اکثر مردم حداقل یک دندان عقل نهفته دارند. به این معنی که فضای کافی برای رشد طبیعی ندارد. با برداشتن دندان عقل، چه به دلیل نهفته شدن یا داشتن پتانسیل ایجاد عفونت، می توان اطمینان حاصل نمود که دندان عقل به دندان ها و استخوان های اطراف آسیب نمی رساند.

گاهی اوقات هر چهار دندان عقل به طور طبیعی رویش نموده و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اغلب اوقات دندان عقل در زاویه نامناسب رشد نموده یا به طور کامل یا تا حدی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می افتد. این موارد می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

 

 

 

مراحل انجام جراحی دندان عقل

جراحی حدود 45 دقیقه طول می کشد. با بیهوشی، نباید هیچ درد یا ناراحتی احساس کنید. بسته به نوع آرامبخشی که استفاده می شود، ممکن است در طول جراحی خواب یا هوشیار باشید. مراحل پیش رو برای یک روش معمولی است:

  • آرام بخش: اگر اکسید نیتروژن (گاز خنده) دریافت کنید، ماسک کوچکی روی بینی قرار داده می شود تا آرام بخش را استنشاق نموده که به شما امکان می دهد بیدار باشید اما آرام بمانید. دستیار سرنگی در رگ بازو قرار داده تا آرام بخش در طول جراحی تجویز گردد. به طور کلی این روش راحت ترین گزینه در نظر گرفته می شود، زیرا شما از هوشیاری خارج شده و بعید است که این روش را پس از آن به خاطر بسپارید.
  • بی حسی: پس از آرام بخش، جراح با بی حس کردن دندان عقل و بافت‌ های اطراف آن با عمل را شروع می کند.
  • برداشتن بافت: جراح هرگونه بافت لثه مربوط به ناحیه ای که دندان عقل در آن قرار دارد را می برد تا به دندان دسترسی پیدا کند.برای جراحی لثه باید به افراد حاذق مراجعه کنید که یکی از این افراد دکتر کندری است. شما می توانید برای دانستن هزینه جراحی لثه به سایت دکتر کندری مراجعه کنید.

 

  • برداشتن استخوان: دندان عقل نهفته می تواند به طور کامل یا جزئی با استخوان پوشانده شود. در این صورت، از یک هندپیس با سرعت بالا برای سوراخ کردن و برداشتن استخوان پوشاننده دندان استفاده می شود.
  • لق شدن و برش دندان: زمانی که دندان عقل نهفته برای دندانپزشک قابل مشاهده باشد، از ابزارهای جراحی مختلف برای جدا کردن آرام آنها از بافت همبند در حفره دندان استفاده می شود. جراح همچنین ممکن است دندان را به بخش هایی برش داده تا امکان برداشتن راحت تر را فراهم کند.
  • برداشتن دندان: زمانی که دندان عقل لق یا به طور کامل بریده شد، آماده برداشتن است.
  • جراح از ابزارهای جراحی که مخصوصا برای برداشتن کامل دندان طراحی شده، استفاده خواهد نمود.
  • بخیه ها: اکنون که دندان عقل از بین رفته، جراح بخیه هایی را برای بستن جای دندان اضافه می کند.

 

 

 

مزایای انجام جراحی دندان عقل

مهمترین مزیت کشیدن دندان عقل این بوده که خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت دهان مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان های مجاور، تحلیل استخوان و آسیب فک را کاهش می دهد. اگر قبلا به خاطر دندان عقل خود دچار درد شده اید، کشیدن دندان می تواند ناراحتی را تقریبا بلافاصله کاهش داده و شما را در مسیر سلامت دهان و دندان بهینه بازگرداند.

هزینه جراحی دندان عقل

عوامل متعددی بر هزینه جراحی دندان عقلgei تأثیر می گذارد، از جمله وجود و نوع نهفتگی دندان، اینکه آیا به بیهوشی نیاز است.

  • دندان عقل ساده که در آن دندان به طور کامل با ریشه های ساده فقط با استفاده از بی حسی موضعی جراحی شود.
  • کشیدن دندان عقل نهفته تنها با استفاده از بی حسی موضعی. نوع نهفتگی می تواند بر قیمت تاثیر بگذارد، بنابراین برداشتن دندان نیمه رویش شده هزینه کمتری نسبت به نهفتگی کاملا استخوانی دارد که در آن دندان کاملا در استخوان فک محصور شده است.
  • استفاده از اکسید نیتروژن برای آرام کردن بیمار.
  • بیهوشی عمومی برای خواباندن بیمار.

هزینه های دیگری که باید در نظر گرفت شامل عکس برداری با اشعه ایکس دندان، که به عنوان رادیوگرافی نیز شناخته می شود.

 

کلام پایانی

کشیدن دندان عقل عمل جراحی رایج دهان بوده که می تواند خطر ابتلا به مشکلات دندانی را کاهش دهد. تصمیم برای برداشتن دندان عقل تصمیمی مهم بوده و ممکن است انتخاب همیشه واضح نباشد. در مطب دندانپزشکی دکتر کیهان کندری خدمات جراحی دندان عقل توسط دندانپزشک متخصص انجام می شود.