هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 17:30
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 ساعت 15:51
دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 15:50 ساعت
2022-4-25 15:51:54
شناسه خبر : 357218
جرثقیل ها یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین ابزار آلات صنعتی در جهان محسوب می شود. در واقع کمتر صنعت یا تجارتی را می توان بدون حضور این دستگاه ها تصور کرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که اساسا بر اساس نوع جابه جایی و وزن اجسام انواع مدل های مختلف جرثقیل طراحی و تولید شده است.

در واقع این نیاز کاربر است که مشخص می کند، کدام یک از انواع جرثقیل ها می تواند کارایی خوبی داشته باشد. آیا یک جرثقیل نیم دروازه ای می تواند از نوع دروازه ای آن برای ما بهتر باشد؟ این نیاز شما و میزان سرمایه ای که در اختیار دارید می تواند مشخص کند.

جرثقیل نیم دروازه ای پل صنعت فلز

در ادامه سعی می کنیم با ویژگی جرثقیل هایی مانند جرثقیل دروازه ای و نیم دروازهای و چند نوع دیگر جرثقیل ها آشنا شویم و بر اساس این شناخت تفاوت آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه بیشتر با انواع جرثقیل بازویی، دروازه ای و نیم دروازه ای آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

آشنایی جرثقیل دروازه ای و جرثقیل نیم دروازه ای

جرثقیل دروازه ای و نیم دروازه ای از انواع پرکاربرد جرثقیل های صنعتی و نیمه صنعتی محسوب می شود. این نوع جرثقیل ها عمدتا در محیط باز و در کنار محیط کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. با نگاه به جرثقیل های دروازه ای می توان گفت که این نوع جرثقیل ها از طراحی خاص و نسبتا پیچیده ای برخوردار هستند. این جرثقیل بر اساس دو پایه در کناره ها استوار شده است و بدین ترتیب می توان گفت که نیروی وارد شده به این جرثقیل از طریق این دو پایه خنثی می شود.

در جرثقیل نیم دروازه ای این نیرو توسط یک پایه و یک ریل متصل به سقف یا دیوار کناری مهار می شود. همانطور که مشخص است از تفاوت های اصلی میان این دو جرثقیل در نوع مهار بار وارد شده است. از این رو می توان گفت که جرثقیل دروازه ای می تواند تحمل بار بالاتری نسبت به انواع نیم دروازه ای داشته باشد.

جرثقیل دروازه ای پل صنعت فلز

از طرف دیگر نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این دو نوع جرثقیل ها معمولا در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد از این رو بهتر است نوعی سایبان کلی برای آن تعبیه شود و یا این که حداقل برای وینچ یا موتور آن سایبان کوچکی در نظر داشت تا در برابر نور مستقیم خورشید یا باد و باران آسیب کمتری به جرثقیل وارد شود.

نکته دیگری که در این باره باید بدانید این است که اساسا در جرثقیل های دروازه ای و نیم دروازه ای می توان انواع تک پل و دو پل داشت. کاملا مشخص است که نوع دو پل این جرثقیل ها امکان جا به جایی با میزان تناژ بالاتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

اگر دقت کرده باشید به جز تفاوتی که در طراحی کلی و ظاهری بین این دو نوع جرثقیل وجود دارد عملا تفاوت دیگری در ساختار و بخش فنی آن وجود ندارد. توجه داشته باشید که شما بر اساس نیاز خودتان می توانید از وینچ های مختلفی برای این نوع جرثقیل ها استفاده کنید. این چیزی است که نیاز شما آن را تعیین می کند.

جرثقیل بازویی  را می شناسید؟

این نوع جرثقیل ها معمولا با ظرفیت زیر ده تن طراحی می شود و برای جا به جایی های در فواصل کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از ویژگی های جرثقیل بازویی این است که در فضای بسته و محدود می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و به نوعی انتخاب مناسبی برای محیط ها و کارگاه های کوچک است. اگر بخواهیم کمی فنی تر صحبت کنیم می توانیم این نوع جرثقیل را از نوع سقفی تک پل بدانیم. با این تفاوت که به جای حرکت طولی، این جرثقیل حرکت محوری دارد. تا به همینجا مشخص است که این جرثقیل با انواع جرثقیل های دروازه ای و نیم  دروازه ای تفاوت های عمده بسیاری دارد.

جرثقیل بازویی پل صنعت فلز

در واقع این تفاوت ها در ساختار، طراحی و نوع استفاده است. شما از جرثقیل های دروازه ای یا نیم دروازه ای نمی توانید در محیط های داخلی با ارتفاع کم استفاده کنید. اما از جرثقیل های بازویی می توانید به شکل گسترده ای در کارگاه هایی با محیط های محدود استفاده کنید. به نوعی شما می توانید از ستون محیط کارگاهی به عنوان محل مناسبی برای اتصال این نوع جرثقیل بهره بگیرید. توجه داشته باشید که نوع چرخش و درجه چرخش این جرثقیل بستگی به نحوه طراحی و نوع نیاز شما دارد.

از این رو شما باید بتوانید نیاز خودتان را به درستی تشخیص دهید. همچنین معمولا در این نوع جرثقیل ها از وینچ های چند سرعه و زنجیری یا بکسلی استفاده می شود. این نوع وینچ ها معمولا قدرت مانور بالاتری را در اختیار کاربر یا اپراتور قرار می دهد. از این رو کاربر یا اپراتور می تواند با سرعت بالاتری از این جرثقیل استفاده کند. در کل کاملا مشخص است که این نیاز کاربر و نوع و تناژ بار مورد نظر است که می تواند نوع جرثقیل را مشخص کند. پس از پیش از هر چیزی شما باید نیاز خودتان را به درستی تشخیص دهید.