هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 6 مرداد 1403
ساعت 05:12
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 16 شهريور 1399 ساعت 17:05
يكشنبه 16 شهريور 1399 16:40 ساعت
2020-9-6 17:05:41
شناسه خبر : 339235
در این فضای کثیف واژه هنرمند و بازیگر به منتهی الیه ابتذال ممکن رسیده است. هر کس که به خواسته‌های غیراخلاقی افراد شهوت پرست تن بدهد می‌تواند بدون داشتن ذره‌ای تخصص و تجربه در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کند و به شهرت برسد.
در این فضای کثیف واژه هنرمند و بازیگر به منتهی الیه ابتذال ممکن رسیده است. هر کس که به خواسته‌های غیراخلاقی افراد شهوت پرست تن بدهد می‌تواند بدون داشتن ذره‌ای تخصص و تجربه در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کند و به شهرت برسد.
گروه فرهنگ-رجانیوز: بحث فساد اخلاقی در سینمای ایران مسئله‌ی جدیدی نیست. اولین بار سال 91 پرستو صالحی، بازیگر سینما، از پشت‌پرده‌های کثیف سینمای ایران رونمایی کرد. بعد از اظهارات جنجال برانگیز صالحی تعدادی دیگر از هنرمندان سینما که برخی از آن‌ها خود قربانی این فسادهای اخلاقی شده بودند ابعاد جدیدی از این مسئله را رسانه‌ای کردند. حال مسئله‌ی فساد اخلاقی در سینما با اظهارات اخیر مرجانه گلچین دوباره داغ شد. اظهاراتی که نشان می‌دهد این مسئله در طول دو دهه اخیر نه‌تنها حل نشده بلکه گسترده‌تر از قبل ادامه پیدا کرده است.
 
به گزارش رجانیوز، 15 فروردین ماه سال 91 پرستو صالحی در صفحه فیس‌بوک خود برای اولین بار نوشت: «اگه نگم دق می‌کنم! همش می‌گن چرا کم کاری؟ چرا نیستی؟ چرا مثله سابق پر کار نیستی؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ من چه می‌دونم! کدوم بازیگریه که دلش نخواد بازی کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد تو کارهای خوب ظاهر بشه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد با آدم‌های حرفه‌ای و درست درمون کار کنه؟ کدوم بازیگریه که دلش نخواد دیده بشه؟
 
 
 
دور از جون تهیه کنندگان و کارگردانان و هنرمندان فرهیخته کشورم که هممون می‌دونیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و فقط ادعا و اداشو دارن، به یک تهیه کننده سر‌شناسی از سره درد دل گفتم: دلم یه کار طولانی می‌خواد گفت: اونی‌ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی می‌خواد... به قول مرحوم شکیبایی: وای...
 
ولی من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسان‌هایی که بی‌درخواست، نیاز و... فقط و فقط به کارشون فکر می‌کنن و بس»
 
فساد در سینما حرف تازه‌ای نیست!
چهار روز بعد از اظهارات جنجال‌ برانگیز پرستو صالحی «ماهایا پطروسیان» در تایید صحبت‌های پرستو صالحی گفت: من کم و بیش ‌این حرف‌ها را شنیده‌ام، البته این حرف‌ها، حرف‌های جدیدی نیست و این اتفاقات، اتفاقاتی است که سال‌هاست رخ می‌دهد. بیش از 15 سال است که بسیاری از سینماگران درباره وضعیت نابسامان سینمای ایران هشدار می‌دهند و صحبت می‌کنند.
 
امین تارخ، محمدعلی کشاورز و تهمینه میلانی از جمله هنرمندانی بودند که در همان روزها وجود روابط پشت پرده و ناسالم در سینمای ایران را تایید کردند.
 
لیلا بوشهری: سینما طویله شده و هر حیوانی با پول وارد آن می‌شود
بعد از صحبت‌های پرستو صالحی در سال 91 و حواشی آن، هر چند وقت یکبار مسئله فساد اخلاقی در پشت پرده فیلم‌های سینمایی توسط هنرمندانی که تن به این بی‌بند و باری‌ها نداده بودند مطرح می‌شد.
 
لیلا بوشهری، بازیگر سینما، 12 اذر 97 در یک برنامه اینترنتی درباره اتفاقات پشت‌پرده سینما گفت: در بسیاری دفاتر کلی پیشنهادی آنچنانی به خود من داده‌اند؛ معمولا پیشنهاد دوست شدن. از من پرسیدند نظرتان راجع به صدف طاهریان چیه؟ گفتم شما خودتان عقل دارید، ببینید. رفتند آنطرف شروع کردند به فاش کردن مسائل. ایشان می‌روند یک ماجراهایی رامسائل را فاش‌ می‌کنند، چرا گلیشفته فراهانی هیچ وقت چیزی را فاش نکرد؟
 
وی افزود: رفتم برای نقش اول فیلم مونس، نقش خود مونس قرار داد بستم و با آقای امین حیایی و بازیگران دیگر یکبار فیلمنامه را دورخوانی کردیم. آقای حمید رخشانی یک هفته قبل از اینکه کار شروع بشود خودشان به من زنگ زدند که امشب ما می‌توانیم همدیگر را ببینیم. گفتم : بله چرا که نه؟ ولی الان ساعت یک نیمه شب است. گفت: هر ساعتی باشه، می‌خواهم زوایای مختلف صورت شما را ببینم. بعد خیلی به صراحت گفتند دور هم باشیم درینکی [نوشیدنی] بزنیم. چند وقت بعد گفتند: ما تو را دیدیم در خیابان عباس آباد، داشتی‌ می‌رفتی داخل ماشین و دست یک دختر بچه را گرفته بودی ، آقای حیایی بود به علاوه گروه فیلمبرداری. متوجه شدم همان نقشی است که قرار بود کار کنم و کارگردانش آقای رخشانی به من زنگ زده بود. عجیب است ولی من که بازی نکردم. زنگ زدم به راما قویدل گفتم ماجرا چیست؟ گفتند عوض شدی. گفتند آقای حمید رخشانی زنگ زدند به آقای شریفی‌نیا و گفتند من یک کسی را می‌خواهم عین خانم بوشهری. آقای شریفی‌نیا هم با آلبومی زیر بغل آمد.
 
این بازیگر سینما بیان کرد: زمانی که به یک دختر، یا خانم این حرف را می‌زنند که شما چگونه می‌توانید ما را ساپورت کنید یعنی چی ؟ قرارداد نوشته شده، تمام شده؟ می‌پرسند، چطور می‌توانید ما را ساپورت کنید؟  ساپورت کردن من بازی خوب است.
 
بوشهری بیان کرد: ببخشید طویله هم یک دری دارد، سینما الان طویله شده  و هر حیوانی سرش را می‌اندازد پایین، می‌آید توی سینما با داشتن پول و ارتباط. شانیت آدم‌ها را نگاه دارند. از آدم هایی استفاده کنند که زحمت این کار را کشیدند و حداقل سواد این قضیه را دارند.
 
لیلا دلشاد، بازیگر سینما، دیگر مهمان این برنامه نیز در پاسخ به سئوالی در مورد حذف بازیگران زن به خاطر تن در ندادن به روابط نامشروع گفت: خود من هم همینطور بودم. چند تا از کارهایی که با من همین رفتار شد را نام ببرم. کارگردان مرا کشید کناری گفت چرا من می‌آیم داخل اینستاگرام، دایرکت شما، پیام می‌دهم مرا فالو نمی‌کنید، بابت همین من دوست ندارم شما نقش اول را بگیرید. من گفتم تا همین الان من اصلا شما را نمی‌شناختم. قرارداد نوشته شد، امضاء کردیم، قرار شد سه چهار روز بعد برای فیلمبرداری شیراز باشم. پیامک دادند که خانم دلشاد ما هر چی دو دو تا چهار تا کردیم، متوجه شدیم شما به درد کار ما نمی‌خورید و دلیلش این است که هیچ چیزی از شما به ما نمی‌رسد.
 
شرط بازیگری حضور در پارتی‌های شبانه است!
در آخرین مورد از سلسله فساد‌های اخلاقی سینما روز گذشته مرجانه گلچین گفت: متاسفانه دیگر جایی برای ما در سینما نیست، چند بازیگر محدود همه فیلم‌ها را بازی می کنند، آن زمان که من سینما کار می کردم هیچکدام از این دوستان هنوز وارد بازیگری هم نشده بودند، حال امثال من در سینما جایی ندارند و اینها هر روز کار می‌کنند.
 
بازیگر سریال «دزد و پلیس» ادامه داد: متاسفانه حرف زدن درباره بازیگری مثل تف سر بالا است، اما باور کنید سیستم سالمی در بازیگری نداریم. یعنی چه که یک بازیگر برای داشتن نقش صرفا باید به مهمانی شبانه برود، اگر آنجا بود نقش به وی می‌رسد و اگر نه باید سال‌ها خانه نشین شود. چطور اسم این وضعیت را بگذاریم سینما، هیچکس از پول بدش نمی آید اما من حاضر نیستم در این فیلم‌ها بازی کنم.
 
خواب عمیق متولیان حوزه فرهنگ
در این فضای کثیف واژه هنرمند و بازیگر به منتهی الیه ابتذال ممکن رسیده است. هر کس که به خواسته‌های غیراخلاقی افراد شهوت پرست تن بدهد می‌تواند بدون داشتن ذره‌ای تخصص و تجربه در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کند و به شهرت برسد. هرچند که این بر سر زبان‌ افتادن‌ها ماندگار نیست و پس از گذشت حداکثر چند سال به فراموشی سپرده می‌شود.  
 
البته موارد ذکر شده تنها بخشی از وضعیت اسفناک سینمای ایران بود. بسیاری از هنرمندانی که گرایشات مذهبی دارند همچون سوگل طهماسبی و لیلا چرخنده توسط این جریان مفسد و منحرف حذف می‌شوند. بی‌بند و باری عملا تبدیل به مهم‌ترین مشخصه انتخاب بازیگر در سینما شده است .
 
آنچه که امروز به چشم می‌آید خلا سیاست‌گذاری فرهنگی می‌باشد. متولیان حوزه فرهنگ چه در دولت و چه در مجلس هیچ اهتمامی برای سر و سامان دادن به وضعیت حاکم بر سینمای کشور ندارند چرا که مسئله فساد اخلاقی در سینما و رشد افراد غیرحرفه‌ای و مبتذل در این صنعت، مسئله‌ی امروز و دیروز نیست که تازه از آن باخبر شده باشند! به گفته هنرمندان نزدیک به دو دهه می‌شود که سینمای ایران درگیر مسئله فساد اخلاقی است. مسئله‌ای که اگر جلوی آن گرفته نشود ضربات جبران ناپذیری بر پیکره‌ سینمای کشور وارد می‌کند.


 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home