هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403
ساعت 15:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 27 فروردين 1403 ساعت 11:12
دوشنبه 27 فروردين 1403 11:06 ساعت
2024-4-15 11:12:44
شناسه خبر : 379168
 «شاید برای مدتی جزئیات کامل همکاری اعراب در رهگیری حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل را ندانیم، اما بی‌شک، در رأس این همکاری‌ها بسته شدن حریم هوایی اردن، قابل توجه بود و مطمئناً جان بسیاری از اسرائیلی‌ها را نجات داد.»
«شاید برای مدتی جزئیات کامل همکاری اعراب در رهگیری حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل را ندانیم، اما بی‌شک، در رأس این همکاری‌ها بسته شدن حریم هوایی اردن، قابل توجه بود و مطمئناً جان بسیاری از اسرائیلی‌ها را نجات داد.»
گروه بین الملل - رجانیوز: «شاید برای مدتی جزئیات کامل همکاری اعراب در رهگیری حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل را ندانیم، اما بی‌شک، در رأس این همکاری‌ها بسته شدن حریم هوایی اردن، قابل توجه بود و مطمئناً جان بسیاری از اسرائیلی‌ها را نجات داد.»
 
 این واکنش انشل ففر، نویسنده و تحلیل‌گر اسرائیلی به کمک اردن به تل‌آویو برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی علیه رژیم صهیونیستی و تأکیدی بر این کمک برخلاف اظهارات ایمن صفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن است که بعد از تأکید تل‌آویو بر همسویی این کشور با خود، اعلام کرد: «با هر چیزی که امنیت امان را به خطر اندازد، مقابله و تمام گام‌های لازم برای محافظت از حاکمیت اردن برداشته خواهد شد.» صفدی همچنین مدعی شد: «اردن به تلاش‌های بی‌وقفه خود برای توقف تجاوز به غزه و توقف تشدید تنش منطقه‌ای ادامه خواهد داد.» این درحالی است که به باور ناظران بسته شدن آسمان بیش از آنکه امنیت اردن را برآورده سازد، امنیت اسرائیل را تأمین کرد.
 
برخلاف انشل ففر و بسیاری از کاربران اسرائیلی که مصون ماندن خود را وامدار اردن می‌دیدند، کاربران سیاسی و غیرسیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیاری، موضع‌گیری اردن در قبال حملات ایران علیه اسرائیل را مردود دانسته و به اینکه اردن تبدیل به اولین کشور عرب شده است که با اسرائیل بر سر امنیت این رژیم همکاری می‌کند، انتقاد کردند. مشتاق احمدخان از حزب جماعت اسلامی پاکستان در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس بالای تصویری از پادشاه اردن نوشت: «خائن بن خائن بن خائن». آکونجی، سیاستمدار انگلیسی که از کاندیداهای انتخابات پارلمانی این کشور بود هم نوشت: «ملک عبدالله، پادشاه اردن، سلاح‌های جنگی خود را برای محافظت از اسرائیل در برابر حمله ایران بسیج می‌کند اما نه فقط هیچ کاری برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر نسل‌کشی اسرائیل علیه آنها، انجام نداد، بلکه نیروهای خود را برای سرکوب حامیان طرفدار فلسطین در کشور خود نیز بسیج کرد.»
 
از کاربران غیرسیاسی و مردمی هم مریم اهل غزه نوشت: «تمام دنیا از جمله اردن از اسرائیل در برابر حمله ایران به اهداف نظامی اسرائیل محافظت کردند، اما هیچ‌کس جرأت محافظت از یک کودک 2 ساله یا یک زن باردار در غزه را نداشت و علاوه بر آن، اسرائیل نقش قربانی را بازی می‌کند. دنیا واقعاً جای زشتی است...»
 
ریچارد مداست، روزنامه‌نگار انگلیسی معتقد است: «این مرد (ملک عبدالله)ظاهراً یک رهبر عرب است و همسرش فلسطینی است. رسواتر از این نمی‌شود. اینها خانواده‌های سلطنتی هستند که توسط غرب نصب شده‌اند، بنابراین از اسرائیل محافظت می‌کنند و پایگاه‌های نظامی غرب را میزبانی می‌کنند.»
 
به نوشته شورای آتلانتیک، موضع‌گیری اردن در قبال حمله ایران به اسرائیل می‌تواند این کشور را در موقعیت خطرناکی قراردهد و آن را از کشوری که اغلب به عنوان «جزیره ثبات» از آن یاد می‌شود، تبدیل به دریایی از هرج و مرج کند. در شش ماه گذشته، پادشاه اردن بارها خواهان آتش‌بس در غزه شده است. بخشی از این درخواست به اقتصاد شکننده، جمعیت عظیم پناهندگان فلسطینی و آنهایی که به شهروند اردنی تبدیل شده‌اند و موقعیت جغرافیایی نامطمئن آن برمی‌گردد. اما آنچه که طی ساعات نخست یکشنبه رخ داد، متفاوت از نوع درخواست برای آتش‌بس بود. این کشور این بار براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از انفجارها در آسمان امان و بقایای آنچه که به نظر می‌رسد یک موشک ایرانی در محله‌ای مسکونی در پایتخت بوده است، منتشر شد، نشان‌دهنده همکاری این کشور با اسرائیل است. یکی از توئیت‌ها به درستی نگاه اردنی‌ها به بستن حریم هوایی خود در این ساعت‌ها را نشان می‌دهد. در این توئیت نوشته شده است: «پادشاه اردن برای محافظت از اسرائیل موشک‌هایی را به سوی شهروندانش پرتاب کرد.»

منبع: روزنامه ایران
 
انتهای پیام/