هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403
ساعت 05:33
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 26 فروردين 1403 ساعت 17:29
يكشنبه 26 فروردين 1403 16:13 ساعت
2024-4-14 17:29:52
شناسه خبر : 379130
«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه، اقدام قاطع ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی را یک حرکت راهبردی و تاریخ‌ساز می‌داند که بخش مهمی از پیکره این رژیم را فلج کرد. این یک هشدار تنبیهی بود که اگر تل‌آویو بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی علیه کشور ما و منطقه بزند به طور معمول ایران تنبیه‌هایی شدیدتر و دردناک‌تر علیه صهیونیست‌ها به‌کار خواهد بست.
«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه، اقدام قاطع ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی را یک حرکت راهبردی و تاریخ‌ساز می‌داند که بخش مهمی از پیکره این رژیم را فلج کرد. این یک هشدار تنبیهی بود که اگر تل‌آویو بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی علیه کشور ما و منطقه بزند به طور معمول ایران تنبیه‌هایی شدیدتر و دردناک‌تر علیه صهیونیست‌ها به‌کار خواهد بست.

گروه سیاست-رجانیوز: دقایق زیادی تا بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ نمانده بود که عملیات «وعده صادق» با رمز «یا رسول الله(ص)» توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد. پس از آن که بود که سیلی از موشک و پهپادهای ایرانی به سمت اهداف تعیین شده در اراضی اشغالی سرازیر شد تا نگاه جهان به کانون تحولات خاورمیانه و اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران دوخته شود.

 

به گزارش رجانیوز، ایران بعد از حمله اسرائیل به دمشق از همه ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده کرد که به نتیجه‌ای نرسید زیرا شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی تحت تسلط آمریکا و غرب قرار دارند.

 

در زمینه ویژگی‌ها، اهداف و پیامد حمله جمهوری اسلامی ایران به این هدف‌ها «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگویی با پژوهشگر ایرنا داشته که شرح آن در ادامه می‌خوانید:

 

هانی‌زاده اقدام ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی را یک حرکت راهبردی و تاریخ‌ساز می‌داند که جمهوری اسلامی بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اتخاذ کرد و می‌گوید: قطعا این اقدام در تغییر قواعد درگیری و همچنین تغییر ساختار منطقه نقش موثری خواهد داشت.

 

بعد از گذشت بیش از شش ماه از عملیات طوفان الاقصی و شکست‌های پی در پی ارتش رژیم صهیونیستی در تغییر وضعیت و مدیریت جنگ در غزه و ناکامی رهبران سیاسی تل آویو، این رژیم احساس کرد که باید بحران را به خارج از اراضی اشغالی منتقل کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حقیقت سرنوشت خود را به عملیات طوفان الاقصی و خروجی جنگ غزه گره زده است. به همین دلیل بعد از بن‌بستی که در غزه با آن مواجه شده، از طریق حمله به کنسولگری ایران در دمشق، برای بر هم زدن شطرنج نظامی و امنیتی غزه دست به ماجراجویی جدیدی زد. این اقدام خطرناکی بود که هم با قوانین و موازین بین‌المللی در تضاد است و هم نقض آشکار حاکمیت دو کشور ایران و سوریه تلقی می‌شود.

 

هانی‌زاده به عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ایران بعد از این عملیات از ظرفیت دیپلماتیک خودش استفاده کرد، از شورای امنیت درخواست کرد که نشستی برای محکوم کردن این عملیات تروریستی برگزار کند که متاسفانه شورای امنیت نتوانست حتی یک بیانیه‌ای صادر کند. این وضع نشان می‌دهد که جامعه جهانی اولا نگاه غیرمنصفانه و دوگانه‌ای نسبت به رخدادهای منطقه دارد و از سوی دیگر شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی تحت تسلط آمریکا و غرب قرار دارد.

 

به همین دلیل ایران که از همه ابزارهای سیاسی خودش استفاده کرده بود تنها برای بازیافت اعتبار منطقه‌ای و جهانی خود ناچار شد که تنبیه رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار دهد و با توجه به کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری در نماز عید فطر به کار گرفتند و اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید تنبیه شود لذا نیروهای مسلح تنبیه رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار دادند و حملاتی که دیشب انجام شد در واقع بخشی از پیکره این رژیم را فلج کرد چرا که چندین پایگاه مهم آنها در اراضی اشغالی منهدم شد. این یک هشدار تنبیهی برای رژیم صهیونیستی بود که اگر بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی علیه ایران و منطقه بزند طبیعتاً ایران تنبیهات بالاتر و دردناکتری علیه آنها اتخاذ خواهد کرد.

 

آمریکا از جنگ در منطقه گریزان است

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص رویکرد آمریکا در قبال رویدادهای خاورمیانه بیان می‌دارد: گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در این شرایط تمایلی ندارد که جنگ گسترش پیدا کند. اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از رژیم صهیونیستی خواسته به حملات ایران پاسخ ندهد نشان می‌دهد واشنگتن با توجه به شرایط داخلی و رقابت‌های انتخاباتی و بحران اوکراین تمایلی به ورود به یک جنگ جدید در منطقه ندارد و از آن گریزان است.

 

از سوی دیگر باید گفت متاسفانه برخی از کشورهای عربی در این خصوص موضع قاطعی اتخاذ نکردند و رفتارهای دوگانه‌ای داشتند. از کشورهایی مانند مصر، اردن و عربستان انتظار می‌رفت که یک موضع محکمی علیه رژیم صهیونیستی بگیرند که چنین اتفاقی رخ نداد و در حقیقت الان شرایط به گونه‌ای است که رژیم‌های عربی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، باید این رابطه را قطع کنند.

 

هانی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی به این حملات پاسخ خواهد داد یا درگیری‌ها در این نقطه پایان می‌پذیرد؟ توضیح می‌دهد: در حال حاضر بعد از چند صد پهپاد و موشکی که به سوی رژیم صهیونیستی پرتاب شد نیروهای مسلح اعلام کردند که حملات را متوقف می‌کنند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به مقامات رژیم صهیونیستی فشار آورده‌اند تا پاسخی ندهند زیرا اگر پاسخی از طرف رژیم صهیونیستی داده شود قطعا آمریکا هم باید ورود پیدا کند و این کشور آمادگی چنین ورودی ندارد. لذا به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی حداقل در این شرایط زمانی قادر به پاسخگویی نیست هرچند که رفتار نتانیاهو قابل پیش‌بینی نیست اما اگر ماجراجویی جدیدی از سوی این رژیم علیه ایران سر بزند منطقه وارد آشفتگی و یک بحران جدیدی خواهد شد که از کنترل بازیگران مهم جهانی خارج می شود.

 

الان بخش مهمی از پیکره رژیم صهیونیستی فلج شده است. بدین نحو که پایگاه‌های مهمی که از آنجا هواپیماها علیه مردم غزه پرواز می‌کردند نیز فلج شده و حداقل عملیات این رژیم کُند خواهد شد چرا که صهیونیست‌ها بخشی از استعداد و توان نظامی خودش را از دست داده‌اند. بنابراین چنین شرایطی در جنگ غزه موثر خواهد شود.

 

هانی‌زاده به یک سری جریان‌سازی‌ها از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد ظرف ساعات آینده شورای امنیت تشکیل جلسه خواهد داد و احتمال اینکه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، وجود دارد اما این قطعنامه احتمالی با وتوی روسیه و چین مواجه خواهد شد.

 

در نهایت این عملیات مسیر تاریخ آینده منطقه خاورمیانه را تغییر خواهد داد و اعتبار جهانی ایران به شدت ارتقا پیدا خواهد کرد چرا که همه دشمنان و دوستان ایران انتظار داشتند بعد از عملیات تروریستی در دمشق، ایران پاسخ سریع بدهد اما ایران با هوشمندی و محاسبات همه جانبه این اقدام را پس از ۱۳ روز انجام داد که بسیار موفقیت‌آمیز بود.

 

انتهای پیام/