هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 28 خرداد 1403
ساعت 18:30
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 7 خرداد 1403 ساعت 12:47
دوشنبه 7 خرداد 1403 12:39 ساعت
2024-5-27 12:47:18
شناسه خبر : 381188
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس آماری که داریم ما دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف بودیم و این دال بر میزان موفقیت دولت و سیاست خارجی ایران در توسعه مناسبات جهانی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس آماری که داریم ما دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف بودیم و این دال بر میزان موفقیت دولت و سیاست خارجی ایران در توسعه مناسبات جهانی است.
گروه سیاست-رجانیوز: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت مجدد شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از همراهان آنها، اظهارداشت: از حضور میلیونی و گسترده ملت ایران در مراسم و برنامه‌های تشییع و تدفین خادمان عزیز کشورمان را پاس بداریم و در برابر قدرآفرینی مردم شریف ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم.
 
به گزارش رجانیوز، وی گفت: مشارکت هیأت‌ها و نمایندگان عالی رتبه خارجی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت ایران و پیام‌های تسلیت متعدد، اقدام قابل تشکری است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه دلخراش شهادت شهدای خدمت ایران تصریح کرد: ما یک رئیس جمهور تلاشگر و مجتهد را از دست دادیم و نقش رئیس جمهور و وزیر شهید در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران با کشورهای مختلف و سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در سه سال گذشته بی بدیل و ماندگار است و ما شاهد ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین المللی کشورمان بودیم و شاهد این مدعا هم کثرت پیام‌های تسلیت و همدردی با ملت بزرگ ایران و مشارکت هیأت های عالی رتبه کشورهای مختلف در مراسم تجلیل از شهدای خدمت بود. 
 
کنعانی افزود: بر اساس آماری که داریم ما دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف بودیم و این دال بر میزان موفقیت دولت و سیاست خارجی ایران در توسعه مناسبات جهانی است.
 
وی بیان کرد: ما علاوه بر پیام‌های تسلیتی که از سوی مقامات کشورهای مختلف داشتیم، بیش از ۲۷پیام از رهبران و مسؤلان سازمان و نهادهای بین‌المللی دریافت کردیم. حضور بیس از ۶۰ هیأت عالی رتبه از کشورهای مختلف در مراسم تجلیل از شهدای خدمت و در بازه زمانی بسیار محدود نشان‌دهنده میزان اهتمامی است که جامعه جهانی نسبت به جایگاه ایران در منطقه و جهان دارد و حاکی از روابطی سازنده میان ایران با دولت‌های جهان و سازمان‌های بین المللی است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حضور هیات‌های مختلف مقامات رسمی و غیر رسمی در نمایندگی‌های ایران در سراسر کشور و اعلام عزای عمومی در برخی کشورها و اعلام سکوت در برخی نشست های محافل بین المللی از جمله سازمان ملل نشان از احترام دولت‌ها و ملت ها به ایران و نشان دهنده جایگاه کشورمان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.
 
کنعانی گفت: حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی یکی از اصول کلی سیاست خارجی ایران و برگرفته از قانون اساسی و منویات رهبری است. به رغم این ضایعه تلخ، حمایت ابران از فلسطین هیچ گونه وقفه و خللی ایجاد نخواهد شد و حمایت‌های حقوقی دیپلماتیک و بین المللی خودش را ادامه می‌دهد و این را وظیفه‌ای اخلاقی و مسؤولیتی برای همه می‌دانیم.
 
وی ادامه داد: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدم و مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه این کشور و حضور وزیر امور خارجه آن در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت تشکر و قدردانی می‌کنیم. از ثمرات سیاست راهبردی همسایه محور دولت سیزدهم که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود رفع سوءتفاهمات و تقویت روابط با همسایگان و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روز آفریقا نیز گفت: گسترش مناسبات ما با قاره آفریقا یکی از اولویت‌ها در دولت سیزدهم بوده است. سه سفر رئیس جمهور شهید به کشورهای آفریقایی و چندین سفر وزیر امور خارجه شهید ما، نشان از تمایل ایران به توسعه مناسبات با آفریقا دارد. برگزاری دو همایش اقتصادی در خصوص آفریقا و حضور برخی تجار و مسئولیت آفریقایی در برنامه‌های آفریقا محور در راستای رویکرد دولت در خصوص توسعه مناسبات با آفریقا بوده است.
 
وی گفت: قاره آفریقا به عنوان قاره موسوم به قاره فرصت‌ها محل توجه و اهتمام دولت است و به رغم اتقاق تلخ اخیر، این موضوع تاثیری در رویکرد ایران بر توسعه مناسبات با آفریقا خللی ایجاد نمی‌کند. 
 
کنعانی بیان کرد: توسعه مناسبات با کشورهای مختلف یکی از سیاست‌های اصلی ما هست و رویکرد همسایه محور یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم بود و بازتاب و بازخورد مثبت آن را شاهد بودیم. تنش زدایی و اعتماد آفرینی در روابط با برخی کشورها و افزایش همکاری‌های سازنده و سودمند با برخی کشورهای دوست منطقه در چارجوب سیاست همسایه محور شکل گرفته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در رویکرد ما در جهت توسعه مناسبات با کشورهای مختلف و به خصوص همسایگان هیچ گونه تغییری ایجاد نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: جامعه جهانی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد و نظر به اینکه رژیم صهیونیستی متهم به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی هستند و دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار پایان دادن فوری به عملیات نظامی این رژیم به ساکنان رفح هست، همه زمینه‌های لازم حقوقی و بین المللی برای پایان دادن به جنگ وجود دارد، اما بدیهی است که آنچه در این ماه‌ها رخ داده نتیجه حمایت تعداد مشخصی از کشورها و به خصوص آمریکا از رژیم صهیونیستی است.
 
کنعانی گفت: دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی، هنوز خودش را مسئول نظر مراجع مهم حقوقی بین المللی نمی‌داند ولی لازم است که ملت‌ها هم درخواست خود برای پایان دادن جنگ غزه را از دولت‌های خود مکررا پیگیری کنند.
 
انتهای پیام/


کلیدواژه ها »