هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 28 خرداد 1403
ساعت 10:02
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 6 خرداد 1403 ساعت 02:14
يكشنبه 6 خرداد 1403 01:58 ساعت
2024-5-26 02:14:33
شناسه خبر : 381156
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه دولت شهید آیت رئیسی دولت معیار بود، افزود: رئیس جمهور در مقابله با ساختارهای فسادزا برنامه ریزی کرد و بزرگترین کارزار ضدفساد را در دهه های اخیر در جمهوری اسلامی به ثمر رساند.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه دولت شهید آیت رئیسی دولت معیار بود، افزود: رئیس جمهور در مقابله با ساختارهای فسادزا برنامه ریزی کرد و بزرگترین کارزار ضدفساد را در دهه های اخیر در جمهوری اسلامی به ثمر رساند.
گروه سیاست-رجانیوز: علی نادری شنبه شب پنجم خرداد ۱۴۰۳ در گفت وگوی تلویزیونی ضمن تشریح وجوه دیگر شخصیت رئیس جمهور شهید افزود:‌ ببینید این چارچوب فکری و رفتاری شهید آیت الله رئیسی چه مبانی داشته که اینطور بعد از رفتن او، قلوب مردم را برانگیخته که اینطور ابراز احساسات کنند.
 
وی افزود: رهبر انقلاب در حکم تنفیذ شهید آیت الله رئیسی نوشته بودند: «شخصیتی مردمی و عالی قدر از تبار سیادت و علم، مزین به پرهیزکاری و خردمندی دارای سوابق درخشان مدیریت، عزم راسخ خود بر پیمودن نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت وآزادی است، در پیش گرفته». یا جای دیگری می فرمایند: «رأی به عالم فرزانه خستگی ناپذیر کارآزموده و مردمی»؛ یعنی هم وجه علمی شهید آیت الله رئیسی و هم خستگی ناپذیری و کارآزمودگی ایشان را تذکر می دهند و اینکه بر صراط مستقیم انقلاب پایبند بودند.
 
نادری تصریح کرد: در پیامی که رهبر انقلاب درباره شهادت آیت الله رئیسی داشتند، می فرمایند: «عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی، با کفایت و پر تلاش»؛ همین لفظ رئیس جمهور مردمی و با کفایت، دنیایی از معناست که می شود ساعت ها درباره آن بحث کرد که چطور می شود رئیس جمهوری از منظر رهبر انقلاب به عنوان شخصیت اول و عالی رتبه نظام به عنوان یک رئیس جمهور با کفایت شناخته می شود.
 
مدیر عامل ایرنا گفت:‌ رهبر انقلاب در جای دیگری درباره شهید آیت الله رئیسی می فرمایند: «انسانی بزرگ و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن یکسره به تلاش بی وقفه در خدمت مردم پرداخت؛ رئیسی عزیز خستگی نمی شناخت؛ او برای صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت خداست، بر همه چیز ترجیح داشت»
 
وی با بیان اینکه مهربانی، عطوفت و مردمداری فقط بخشی از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی بود، افزود: در این ایام به وجوه شخصیتی به معنای کنش‌های فردی شهید آیت‌الله رئیسی پرداخته شد؛ مهربانی، عطوفت و مردمداری و همه تحلیل‌ها از این حکایت داشت که ایشان انسان شریف و با اخلاقی بودند.
 
نادری تصریح کرد:‌ اما آیا همه چیز درباره حاج آقای رئیسی این بود؟ به نظر من نه. فرمایشات حضرت آقا این است که آیت‌الله رئیسی وجوه دیگری نیز داشتند که در منظر ایشان و مردمی که پای کار عزاداری و ذکر یاد شهیدان آمدند، آن وجوه دیگر ایشان است که قابل بحث است. چه ویژگی آقای رئیسی موجب تمایز ایشان شد که در داخل و خارج کشور از فقدان ایشان ناراحت و عزادار هستند؟
 
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا افزود: هر گاه از رئیس جمهور از گفتمان دولت سوال می پرسیدیم، ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کردند که گفتمان دولت، همان گفتمان امام و رهبری است.
 
وی ادامه داد: شاید آن زمان به عمق نگاه ایشان پی نبرده بودیم اما اکنون متوجه می شویم که ایشان خود را فقط نمی دید، مبنای رفتار وگفتمان سیاسی آقای رئیسی تمهید خواسته های ولی فقیه بود و این در تمام تصمیم گیری های ایشان به وضوح نمایان بود.
 
نادری تصریح کرد: شهید آیت الله رئیسی به هر جایی که وارد شد و مسئولیت پذیرفت، آنجا را متحول کرد و سر زبان ها می انداخت و در آن سازمان و مجموعه، محل رجوع مردم و مرکز توجه مردم و همچنین محبوب مردم می شد چه زمانی که سازمان بازرسی کل کشور بود که این سازمان به جایی برای حساب کشی از دستگاه ها تبدیل شده بود و چه زمانی که به معاونت اولی قوه قضائیه و چه زمانی که دادستان کل کشور بود و چه زمانی که تولیت آستان قدس رضوی (ع) شد.
 
وی گفت: آستان قدس رویکردی سنتی داشت اما وقتی آیت الله رئیسی به این آستان رفت، درب های آن را به روی همه مردم گشود. همه ما وقتی به حرم رضوی (ع) مشرف می شویم، دوست داریم از غذای حضرتی میل و استفاده کنیم؛ زمانی که آیت الله رئیسی تولیت آستان را پذیرفت، روزانه چهار هزار وعده غذا طبخ و توزیع می شد آن هم با مکانیزم خاصی میان زائران و خدام؛ اما زمانی که آیت الله رئیسی به تولیت آستان قدس رفت، یکی از کارهای اولیه ای که انجام داد، بلافاصله تعداد غذاهای طبخ شده حضرتی را به روزی ۳۰ هزار وعده افزایش داد و مهمانسرای جدیدی تأسیس کرد. مبنای ایشان این بود که مردم عادی به غذای متبرک حضرتی دسترسی پیدا کنند.
 
نادری ادامه داد: رئیس جمهور نشان داد که می توان بر میز قدرت تکیه کرد و قدرت طلب نبود. آیت‌الله رئیسی اهل عافیت‌طلبی نبود.
 
مدیر عامل خبرگزاری ایرنا افزود: هنگامی که آیت‌الله رئیسی سکان قوه قضائیه را برعهده گرفتند، محبوبیت و اقبال مردم نسبت به قوه قضائیه زیر پنج تا ۱۰ درصد بود، پس از ۲ سال سکانداری قوه توسط ایشان، محبوبیت قوه قضائیه به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت.
 
وی گفت: در چنین شرایطی که ایشان عملکرد بسیار موفقی در قوه قضائیه داشتند، بحث کاندیداتوری ایشان مطرح شد. در جلسه‌ای که با حضور طرفداران ایشان برگزار شد که ایشان را منصرف کنند با این استدلال که به واسطه شرایط کشور که ناشی از عملکرد دوره مدیریتی قبل است، کار بسیار دشوار و سخت خواهد بود و اینجا محلی است که به شما هجمه و فشار خواهند آورد، ایشان خطابه قرایی داشتند که بنده اکنون تکلیف را در این می‌بینم و چرا عافیت‌طلبی کنم و بنشینم در جایگاهی که به نفع من است؟ ایشان تکلیف خود را ایجاد امید بین مردم و حل مشکلات می‌دانست.
 
نادری افزود: آیت الله رئیسی در مقابله با ساختارهای فسادزا برنامه ریزی کرد. در همین دولت موارد بسیار زیادی را می توان از اصلاح ساختارهای فسادزا برشمرد. مهم ترین ویژگی اندیشه سیاسی آیت الله رئیسی این بود که نشان داد می توانیم مهمترین جایگاه سیاسی کشور را داشته باشیم ولی قدرت طلب نباشیم.
 
مدیر عامل ایرنا گفت:‌ آنچه از شهید رجایی از ابتدای انقلاب به خاطر داریم و یادآوری می کنیم این بود که می توانیم مهمترین مقام را داشته باشیم ولی ساده زیست باشیم. آیت الله رئیسی نه تنها ساده زیست بود بلکه نشان داد می توان مهمترین جایگاه سیاسی را در اختیار داشت ولی قدرت طلب نباشیم.
 
نادری افزود: آیت الله رئیسی بزرگترین کارزار ضدفساد را در دهه های اخیر در جمهوری اسلامی به ثمر رساند. دولت رئیسی دولت معیار بود. در این چند روز به یقین رسیدم که رویکرد دولت آیت الله رئیسی و شخص ایشان از نظر رهبر معظم انقلاب یک رویکرد معیار برای شکل دادن دولت بود. دولت معیار دولتی است که رویکرد آقای رئیسی را در مدل اداره خود در پیش گیرد.
 
وی گفت‌: مردم داری و توجه به مردم یکی از وجوه مهم است. رویکرد ویژه ایشان در سیاست خارجی از نکات مهم دیگر است که باید مفصلا به ان پرداخته شود. تلاش شبانه روزی و کارآمدی ومبارزه با فساد از موضوعات مهم دیگر است.
 
مدیر عامل ایرنا تصریح کرد: آیت الله رئیسی کسی بود که بزرگترین کارزار فساد را در دهه های اخیر در جمهوری اسلامی راه انداخت، مدیریت کرد و به ثمر رساند و با دانه درشت‌ها برخورد کرد و آنها را پای نیز محاکمه نشاند و حتی مفسدینی که در ارکان ساختار لانه کرده بودند را محاکمه کرد.
 
وی گفت: در انتخابات اخیر خبرگان رهبری از استان خراسان جنوبی نامزد شدند و بسیاری طعنه زدند که چرا از این استان کاندید شدند. آیت‌الله رئیسی علقه خاصی به استان خراسان جنوبی داشتند و این را در تشییع ایشان در این استان هم شاهد بودیم.
 
نادری افزود: ایشان نکته‌ای ابلاغ کردند که در زمان انتخابات خبرگان به هیچ وجه عکس و متنی از بنده منتشر نشود. من اعتراض کردم که حاج‌آقا رئیسی کار ما خبر است و همه نامزدها را پوشش می‌دهیم، شما هم یکی در کنار بقیه. اما ایشان فرمودند مطلقا من این را قبول ندارم و به هیچ وجه این اتفاق نیافتد.
 
وی ادامه داد: این موضوع را مکرر تذکر دادند و دفعه آخر با کمی ناراحتی به آقای اسماعیلی رئیس دفترشان گفتند، من که گفتم این موضوع را ابلاغ کنید که در روزنامه از عنوان آیت‌الله برای من استفاده نکنید. در این مدت یکبار نشد درباره انتخابات آینده، درباره دولت آینده و این مباحث صحبتی کنند.
 
نادری با بیان اینکه شهادت مزد زحمات شهید امیرعبداللهیان برای مردم غزه بود، گفت: پس از طوفان‌الاقصی سفری به منطقه رفتیم. اسرائیل فرودگاه حلب را هدف قرار داد. به آقای امیرعبداللهیان گفتند که شما به سوریه نرو اما ایشان گفتند که حتما باید بروم و در آن فضاجنگی به صورت زمینی از لبنان به سوریه سفر کردند.
 
مدیرعامل ایرنا افزود: آنچه به صورت کلی می توان گفت این است که چون آیت الله رئیسی را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی می دانستند، وقتی به نوعی رویشان نمی شد به شعارها طعنه بزنند، با آیت الله رئیسی تقابل می کردند. این موضوع را می توان در وجوه مختلف مشاهده کرد؛ حمله کنندگان و طعنه زنندگان چند دسته بودند برخی از روی دشمنی بود برخی از روی رقابت بود و برخی هم از روی حسادت بود؛ این بخش حسادت، فضای دیگری پیش آورده بود.
 
نادری گفت:‌ بارها می شد در تعامل بین قوا، اختلافاتی میان آنها پیش بیاید؛ بعضا هم در این اختلافات، به نوعی حق با دولت بود اما بارها و بارها آیت الله رئیسی به شخص بنده یا سایر دوستان رسانه ای دولت تذکر می داد که به هیچ وجه وارد تقابل و دعوای با سیار قوا نشوید
 
وی ادامه داد: صحبت آخر ایشان در هیأت دولت هم مؤید این موضوع بود. گفت من با خود شرط کرده ام از ابتدای دولت تا کنون که یک بار هم کلامی بر زبان نیاورم که اختلاف میان قوا ایجاد شود. این در حالی بود که برخی اوقات می دیدیم که ما هم جوانانه تر رفتار می کردیم و به آیت الله رئیسی می گفتیم که دارند وجهه فسادستیزی شما را زیر سوال می برند و چون دارید با فلان مافیای فساد برخورد می کنید، این ماجرا اتفاق افتاده است؛ چرا با این رفتار مقابله نکنیم؟ بعد ایشان می گفت نه این کار را نکنید. یا مثلا می گفتیم وزیری که در مجلس ممکن است بیفتد، از سلامت ترین وزراست و به خاطر سلامتش است که دارند با او اینگونه رفتار می کنند اما می گفت نه ورود نکنید. دهها مثال می توانم بیاورم که ایشان جدی و محکم و حتی عتاب گونه می گفت چرا ورود کردید و به سمت این مراحل رفته اید؟
 
نادری در این گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه آیت الله رئیسی تنها رئیس قوه ای بود که تحصیلات حقوقی داشت، افزود: رئیس جمهور خیلی صبور بود، آنچه که این مدت بیش از همه چیز خاطر ها را مکدر و دل ها را به درد آورده صبر ایشان در برابر ناملایماتی ها است. هزینه های هنگفتی برای تخریب ایشان می شد و بدترین توهین ها را به ایشان و خانواده شان روا می داشتند ولی ایشان کلامی واکنش نشان نمی داد.
 
وی ادامه داد: فردی در انتخابات درباره تحصیلات ایشان موضوع کذبی را مطرح کرد و بعد از آیت‌الله رییسی حلالیت خواست، آقای رئیسی هم بیان کردند من شما را حلال کردم ولی شما مردم را به اشتباه انداختید.
 
نادری گفت:‌ آیت الله رئیسی تنها رئیس قوه ای بود که تحصیلات حقوقی داشت، ایشان دکتری حقوق داشتند و آقای محقق داماد از آقای رئیسی به عنوان یکی از بهترین حقوق خوانده هایی یاد می‌کند که با ایشان پایان نامه داشته است‌. بارها می شد که می خواستند وجه فسادستیزی آیت الله رئیسی را زیر سؤال ببرند اما ایشان می گفت به هیچ عنوان کاری نکنید که به اختلاف قوا بینجامد.
 
انتهای پیام/