هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403
ساعت 06:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 29 فروردين 1403 ساعت 17:20
چهارشنبه 29 فروردين 1403 17:16 ساعت
2024-4-17 17:20:43
شناسه خبر : 379482
زیبنده شخص ظریف نیست که به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین وزیر کابینه دولت قبل همچنان در این باره سکوت کند. به همین دلیل از آحاد جامعه خواسته می‌شود خیلی سریع او را بیایند و در قبال آن مژدگانی دریافت کنند.
زیبنده شخص ظریف نیست که به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین وزیر کابینه دولت قبل همچنان در این باره سکوت کند. به همین دلیل از آحاد جامعه خواسته می‌شود خیلی سریع او را بیایند و در قبال آن مژدگانی دریافت کنند.
گروه سیاست-رجانیوز: ۲۵ فروردین‌ماه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در عملیاتی بی‌سابقه، برای اولین‌بار به طور مستقیم موشک‌های خود را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد تا معادله جدیدی در منطقه شکل بگیرد. پس از این عملیات مسئولان و تحلیلگران ایرانی و خارجی درباره این عملیات غیور مردان سپاه پاسداران سخن گفته و این حرکت را نقطه عطف تحولات منطقه خواندند. در این میان سکوت یکی از چهره‌های پرحاشیه دولت گذشته که در دوران مسئولیت ارتباط خوبی با میدان نیز نداشت قابل‌توجه و تامل است.
 
به گزارش رجانیوز؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با انتشار اطلاعیه‌ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل‌آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرارداد.
 
 
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.
 
پس از پایان عملیات، سران کشورهای مختلف همچون رئیس‌جمهور روسیه، امیر قطر، رئیس شورای سیاسی یمن و... در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کشورمان از این اقدام جمهوری اسلامی حمایت کردند. 
 
در جبهه غرب نیز، تحلیلگران مختلف در روزنامه‌هایی همچون روزنامه فرانسوی «فیگارو»، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، روزنامه «واشنگتن‌پست» از قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی نوشته و اسرائیل را بازنده عملیات وعده صادق معرفی کردند.
 
در جهان عرب نیز موجی از خوشحالی از این اقدام سپاه پاسداران شکل گرفت و مردم عرب با مقایسه قدرت جمهوری اسلامی با حکام عرب، به‌نقد آنان پرداختند.
 
اما واکنش سیاسیون ایران نیز جالب‌توجه بود. باگذشت ۴۸ ساعت پس از عملیات وعده صادق، تمام طیف‌های سیاسی نسبت به این دفاع مشروع ایران از خاک خود واکنش نشان داده و از سپاه پاسداران حمایت کردند. حتی حسن روحانی که روزی علیه موشک‌های سپاه در مناظره‌های انتخاباتی سخن گفته بود نیز، از این عملیات تجلیل کرد و رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که در صورت واکنش، ضربه محکم دیگری دریافت خواهد کرد. 
 
محمد خاتمی نیز در جمع مشاوران خود، از این اقدام ایران حمایت و آن را مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی خوانده است.
 
در این میان اما سکوت محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه به‌شدت قابل‌توجه است. ظریف حتی پس از حمله به کنسولگری ایران و شهادت چند تن از فرماندهان سپاه نیز پیامی صادر نکرده بود و تا لحظه نگارش این گزارش که بیش از ۷۲ ساعت از عملیات وعده صادق می‌گذرد نیز واکنشی به عملیات سپاه پاسداران نشان نداده است.
 
 
البته ظریف از ماه‌ها قبل سعی کرده بود با ترساندن مردم از جنگ با رژیم صهیونیستی، دست فرماندهان سپاه را برای عملیات ببندد. او در آبان‌ماه سال گذشته و در جریان نشست «بررسی مسئله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل» گفته بود: «اگر آمریکا پای ایران را وسط بکشد، برای یکی از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی نمی‌افتد، اونی که بمب می‌خوره مردم ایران‌اند، اونی که تحریم میشه مردم ایران‌اند». عجیب‌تر آنکه او شروع جنگ را مساوی با نابودی و تجزیه ایران تحلیل کرده بود؛ اما واکنش محکم ایران که به گفته رسانه‌های غربی فراتر از انتظار مقامات آمریکایی و صهیونیست بود نه‌تنها منجر به جنگ نشد؛ بلکه دست‌وپای سران رژیم صهیونیستی برای واکنش را نیز به لرزه انداخته است.
 
وزیر سابق امور خارجه بهمن‌ماه سال گذشته نیز در نشست دانشجویی «نظم جدید در دنیا» با تلاش برای ساخت دوقطبی میان موشک و مردم گفته بود: «به حضرت ابوالفضل قسم موشک مهم است، ولی مردم مهم‌ترند». 
 
حالا پس از عملیات وعده صادق که با جشن و پایکوبی مردم ایران نیز همراه شد و نشان داد که مردم نه‌تنها از ساخت موشک ناراحت نیستند؛ بلکه از استفاده آن علیه دشمن نیز حمایت می‌کنند، جناب ظریف خود را از دسترس خارج کرده و هیچ خبری از ایشان در رسانه‌ها مخابره نشده است.
 
ظریف در تمام دوران فعالیت‌ها و سخنرانی‌های دیپلماتیک خود یک منطق و رویکرد را دنبال کرده است و آن هم مرعوب شدن در برابر تصویر ساختگی از آمریکاست. ظریف در ذهن خود یک ابرقدرت شکست‌ناپذیر از آمریکا ترسیم کرده است که هیچ نیرویی، توان مقابله با او را ندارد و جنگیدن با این نیرو مساوی است با نابودی و تجزیه! درحالی‌که در هفته منتهی به عملیات ایران، آمریکا از کانال‌های مختلف سعی داشت از ایران درخواست کند که در ماجرای انتقام از رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های آمریکایی حمله نکند. در طی عملیات انتقامی ایران نیز، نیروی هوایی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن سعی کردند با کمک به رژیم صهیونیستی از برخورد موشک‌های ایرانی به خاک سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کنند که آنها هم با شکست روبه‌رو شدند. پس از عملیات نیز ایالات متحده از ترس واکنش شدید ایران سعی در کنترل رژیم صهیونیستی داشته و به گفته رسانه‌های غربی، بایدن در تماس با نتانیاهو، از او خواسته تا به حمله ایران واکنش نشان ندهد و در صورت این اقدام، آمریکایی‌ها هیچ کمکی به آنها نمی‌کنند.
 
این حال‌ و روز کشوری است که ظریف روزی درباره او گفته بود: «آمریکا می‌تواند با یک بمبش تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد». جمله‌ای که با واکنش شدید رهبر انقلاب روبه‌رو شد و ایشان در ۱۳ تیر ۹۳ فرمودند: «یک‌وقتی یکی از مسئولین کشور درباره مسائل نظامی یک نظری داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک «تور نظامی» برای مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌ای در محیط‌های نظامی گردش کنند، حقایقی را، واقعیاتی را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودیِ نظامی کشور بالا برود.»
 
 
البته این سکوت ظریف را می‌توان قابل‌پیش‌بینی دانست. با انتشار فایل صوتی ظریف در اردیبهشت ۱۴۰۰، مشخص شد او چه مقدار از نیروهای نظامی و یا به‌اصطلاح خودش «میدان» کینه در دل دارد و حالا امروز که «میدان» به‌عنوان حامی دستگاه دیپلماسی انتقام حمله به کنسولگری را گرفته است ترجیح داده سکوت پیشه کند.
 
همان‌طور که گفته شد عملیات غیور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چند روز است که به تیتر یک رسانه‌های دنیا بدل شده است و زیبنده شخص ظریف نیست که به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین وزیر کابینه دولت قبل همچنان در این باره سکوت کنند. به همین دلیل از آحاد جامعه خواسته می‌شود خیلی سریع او را بیایند و در قبال آن مژدگانی دریافت کنند. 
 
انتهای پیام/