هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403
ساعت 02:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت 20:50
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 20:11 ساعت
2024-4-24 20:50:27
شناسه خبر : 380082
طرفین این ماجرا، هردو حاضرند که به ازای پول، هر نوع محتوای نابهنجار و غیراخلاقی تولید شود و از این جهت میان هنرمند و صاحب پلتفرم تفاوت چندانی وجود ندارد.
طرفین این ماجرا، هردو حاضرند که به ازای پول، هر نوع محتوای نابهنجار و غیراخلاقی تولید شود و از این جهت میان هنرمند و صاحب پلتفرم تفاوت چندانی وجود ندارد.

گروه فرهنگ-رجانیوز: در روزهای اخیر، کلیپی از صحبت‌های محمد حسن شانه‌ساز، نایب رییس هیئت مدیره نماوا، در مورد بی‌اخلاقی و پول پرستی سلبریتی‌ها و هنرمندان، در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های برخی از چهره‌های شاخص از هنرمندان را در پی داشت.

 

به گزارش رجانیوز، همایون اسعدیان که خود تجربه همکاری با نماوا را دارد، در واکنش به اظهارات شانه‌ساز گفت:« آقای شانه‌ساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا، با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند». هم‌چنین اسعدیان در ادامه گفت:« جناب شانه‌ساز! حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرف‌ها باعث تاسف است.جناب شانه‌ساز برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانیکه شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد».

 

هوشنگ گلمکانی نیز به در واکنش به اظهارات شانه‌ساز به بی اخلاقی، رانت‌خواری و حق کشی صاحبان پلتفرم‌ها اشاره کرد و در قسمتی از یادداشت خود نوشت:«.... بی اخلاقی و بی‌تعهدی هیچ کس هم قابل دفاع نیست، اما در جبهه قدرت و سرمایه اغلب بی اخلاقی و بی‌تعهدی، با ستم و فساد مالی و رانت‌خواری و حق‌کشی نیز همراه است. ای کاش کسانی هم از بی اخلاقی جبهه قدرت و سرمایه بگویند؛ کسانی که خود درگیر آن بوده‌اند. ولی ما به عنوان اهل رسانه، فقط یک قلم از بی‌اخلاقی را در کسب درآمد بی‌قرارداد از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی می‌توانیم یادآوری کنیم. استفاده غیرمجاز از تولیدات صاحبان آثار و پول گرفتن از کاربران برای تماشای آنها».
 
هم‌چنین مازیار میری با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش در همین راستا گفت:« تا زمانی که ایشان رسماً از اهالی سینما عذرخواهی نکنند از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسماً‌ انصراف می‌دهم». 
 
محمدحسین فرحبخش، کارگردان و تهیه‌کننده سینما نیز در واکنش به صحبت‌های شانه‌ساز نوشت:« بی اخلاقی نه در میان قاطبه هنرمندان بلکه در میان مدیران برخی پلتفرم ها و از جمله همین پلتفرم وجود دارد. از خودم شروع می‌کنم که فیلم مرا بی اجازه و بصورت دزدی در پلتفرم قرار داده بودند و به تازگی مجبور شدند بردارند». 
 
اما واقعیت آن است که هیچ کدام از طرفین این ماجرا بی‌راه نمی‌گویند؛ امروزه محتوای نمایش خانگی سرشار از بی‌اخلاقی و بی‌حیایی است. سوال اینجا است که منشا این حجم از بی‌اخلاقی را کجا باید جستجو کرد؟ جز این است که این حجم از محتوای نابهنجار، تنها از خود سازندگان و سفارش‌دهندگان اینگونه محتواها نشات می‌‌گیرد؟ طرفین این ماجرا، هردو حاضرند که به ازای پول، هر نوع محتوای نابهنجار و غیراخلاقی تولید شود و از این جهت میان هنرمند و صاحب پلتفرم تفاوت چندانی وجود ندارد. 
 
آن مدیر پلفرمی که از بی‌اخلاقی و پول‌پرستی سلبریتی‌ها انتقاد می‌کند، گویا تخلفات مالی پلتفرم خودش را فراموش کرده است. در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ خبری پیرامون تخلف مالی فیلیمو و نماوا منتشر شد. خبر آن بود که این پلتفرم‌ها در محاسبه پهنای باند تخلف کرده‌اند و پهنای باند را به جای تعرفه ۵۰ درصد، با تعرفه ۱۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند. در واقع فیلیمو و نماوا با دست بردن در جیب مردم، درآمد خود از مصرف پهنای باند را دوبرابر افزایش داد‌اند. معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی وقت ساترا، تخلف این دو پلتفرم را کسب مال نامشروع از جیب مردم، انجام تبلیغات فریبنده و از بین بردن مزیت هزینه نیم بهای محتوای داخلی، عنوان کرد. هم‌چنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره گفت:ـ« این پلتفرم‌ها دریافت حق اشتراک خود از کاربران را صفر کرده اما از سوی دیگر، هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه می‌شد، به‌صورت ۱۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند». ایشان سپس عنوان کرد:« باید مشخص شود این کار به چه مستند قانونی انجام شده و چرا رگولاتوری به آن توجه نکرده است. »
 
اما جالبتر از آن صاحبان پلتفرم‌های متخلف، هنرمندانی هستند که به تخلفات پلتفرم‌ها واکنش نشان داده‌اند و از آن به عنوان دزدی، فساد مالی، رانت‌خواری و حق‌کشی یاد کرده‌اند؛ کسانی که تا دیروز از پلتفرم‌ها پروژه می‌گرفتند و  جیره و مواجبشان به آنها گره خورده بود، امروز یادشان افتاده است که پلتفرم‌ها دزد و فاسد و رانت‌خوار بوده‌اند. سوال اینجا است که اگر پلفرم‌ها فساد و دزدی می‌کردند، چه کسی به آنها کمک می‌کرد که به فساد خود ادامه دهند؟ چه کسی با آن پلتفرم‌های فاسد قراردادهای میلیاردی می‌بست که برای آنها کار تولید کند؟ اگر همین هنرمندان با این پلتفرم‌ها قرارداد نمی‌بستند، پلتفرم‌ها اصلا می‌توانستند در بازار چیزی را عرضه کنند و حیاتی داشته باشند؟
 
انتهای پیام/