هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403
ساعت 04:25
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 23 فروردين 1403 ساعت 12:56
پنجشنبه 23 فروردين 1403 12:54 ساعت
2024-4-11 12:56:47
شناسه خبر : 378783
طلبه کاریکاتوریست گفت: در کاریکاتوری به سوره فیل و داستان ابابیل اشاره کردم؛ ما خودمان هم در دوران معاصر ابابیل داریم، در حمله شن‌های طبس به هواپیماهای آمریکایی، نقشه دشمنان انقلاب در آن بیابان خشک و خالی نقش بر آب شد.
طلبه کاریکاتوریست گفت: در کاریکاتوری به سوره فیل و داستان ابابیل اشاره کردم؛ ما خودمان هم در دوران معاصر ابابیل داریم، در حمله شن‌های طبس به هواپیماهای آمریکایی، نقشه دشمنان انقلاب در آن بیابان خشک و خالی نقش بر آب شد.
گروه فرهنگ-رجانیوز: در میان آن همه هیاهو و سر و صدای شبستان مصلای تهران، یک طلبه جوان با عمامه سفید مشغول کار هنری بود و به کسی هم کاری نداشت؛ سرش پایین بود و مشغول کشیدن خطوطی نامنظم بر روی کاغذهایی سفید که توجه برخی بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد. آخر یکی نیست به این طلبه‌ای که مشغول تحصیلات عالیه در رشته فلسفه است، بگوید «آبت نبود، نونت نبود، کاریکاتور کشیدنت چی بود؟
 
به گزارش رجانیوز، مخاطبانی که امسال از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید کردند شاید خاطرشان باشد، از مقابل بخش حوزوی نمایشگاه عبور می‌کردند، چند میز و صندلی بود که چند روحانی نشسته بودند و آثاری در رشته‌های هنری مثل نقاشی و کاریکاتور خلق می کردند، اتفاقا در تمام آن ۱۴ شب نمایشگاه عده‌ای بودند که با دیدن آنها کمی مکث کرده و به کاریکاتورها و نقاشی‌ها سرکی می‌کشیدند تا ببینند این چند روحانی چگونه هنرنمایی می‌کنند.
 
شاید برخی باور نمی‌کردند که طلبه و روحانی هم می توانند در زمینه هنرهایی مثل نقاشی و آبرنگ و کاریکاتور دست به قلم شوند. حجت الاسلام محمدحسین سلیمیان طلبه ای جوان و بسیار لاغر که در حوزه درس خارج می‌خواند؛ البته در سطح چهار که رشته فلسفه را برگزیده و در موسسه اسراء همان موسسه‌ای که مفسر بزرگ قرآن آیت‌الله عبدالله جوادی آملی آن را تاسیس کرده است.
 
اجدادم هنرمند بودند
سلیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا درباره اینکه اول طلبه بوده بعد کاریکاتوریست شده یا برعکس، با کمی لبخند و قیافه حق به جانب گفت: اجداد من هنرمند بودند؛ اما در ابتدا به صورت تخصصی درس حوزه خواندم و چون به هنر هم علاقه داشتم در کنارش کاریکاتور کار کردم.
 
این طلبه خوش ذوق درباره اینکه استقبال مردم از کاریکاتورهایی که می‌کشد، مخصوصا وقتی می بینند یک روحانی کاریکاتور می‌کشد، چگونه است، گفت: نمایشگاه قرآن بهانه‌ای شده تا مفاهیم برخی از آیات قرآن را در قالب کاریکاتور به بازدیدکنندگان ارائه کند. مردم که استقبال خوبی کردند زیرا عاشق قرآن هستند؛ از هنر کاریکاتور می‌توان استفاده کرد و مباحث قرآنی را برای مردم به نمایش گذاشت.
 
وی درباره مباحث قرآنی مفهوم آیات و کاریکاتورها، یکی از آثارش را نشان داد و گفت: مثلا در این کاریکاتور به سوره فیل و داستان ابابیل اشاره کردم؛ خودمان هم داستان معاصر ابابیل داریم، در حمله شن‌های طبس به هواپیماهای آمریکایی، نقشه دشمنان انقلاب در آن بیابان خشک و خالی نقش بر آب شد.
 
سلیمیان به اثر دیگری اشاره کرد و گفت: این کاریکاتور به آیه ۶۰ سوره انفال اشاره دارد؛ همان آیه‌ای که بر روی سینه سپاهیان کشورمان می‌درخشد؛ آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه». یعنی هر نیرویی که در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان‌ آماده سازید.
 
این طلبه هنرمند توضیح داد: وقتی مروری به سال‌های گذشته می‌کنم، به یاد کسانی می‌افتم که می‌گفتند «دوران موشک سپری شده و حالا باید با دنیا گفتگو کرد» ولی وقتی دشمن تا دندان مسلح را می‌بینیم که جرات نگاه چپ به کشورمان را ندارد، به فناوری‌های ارتش و سپاه افتخار می کنم، یا باعث غرور است که به نقطه ای رسیدیم که ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم.
 
وی کاریکاتوری که درباره آیات مقاومت بود را نشان داد و گفت: آیه ۱۱۲ سوره هود که می‌فرماید «فاستقم کما امرت و من تاب معک» که رسول خدا (ص) در روایتی فرمود این آیه، آن حضرت را پیر کرد، ولی چرا؟
 
سلیمیان با اشاره به مقاومت مردم مظلوم غزه و فلسطین در مقابل وحشی‌گری‌ها و بمباران های مناطق مسکونی غزه گفت که تلاش کرده تا مفهوم آیاتی را با موضوع مقاومت به کاریکاتور تبدیل کند، بعضی از این تصاویر برای مردم قابل فهم بود و استقبال خوبی هم کردند.
 
این طلبه هنرمند گفت: وقتی مردم می‌بینند مفهوم آیات قرآن را در قالب هنر کاریکاتور منتقل می کنم، اعتمادشان به کاریکاتورهایی که کشیده می شود، افزایش یپدا می کند. کار طلبه‌ها میتواند در این راستا باشد تا بتوانند قرآن را به صورت تصویر هم نشان دهند.
 
«زمانی منبر بود که همچنان حفظ شده ولی سایر رسانه ها باید در کنارش آیات قرآن را به‌روزتر با وقایع عجین کند و این مساله که قرآن همیشه حرف برای گفتن دارد»
 
مفاهیم کاریکاتورها را در رایانه سپهر (فضای مجازی) توضیح می دهم
سلیمیان درباره چگونگی انتقال مفاهیم قرآنی اظهار داشت: بعضی افراد که با قرآن آشنا هستند، متوجه مفاهیم می‌شوند. برای آشنایی بیشتر مردم توضیحات آیات را در فضای مجازی (رایانه سپهر) می‌نویسم. البته گاهی هم روایات دینی را به صورت پویانمایی در شبکه‌های اجتماعی و رایانه سپر (فضای مجازی) داخلی منتشر می کنم.
 
وی درباره خانواده و تعداد فرزندانش گفت: یک فرزند دارم -دعایش کردم که «خدا زیادشان کند» - لبخندی از رضایت بر روی لبانش نشست و گفت «آمین» این نوع آمین گفتنش هم مهر تاییدی شد بر مساله جمعیت که یکی هم در این وانفسای جمعیت، یکی است.
 
انتهای پیام/