هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403
ساعت 19:27
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 15 دى 1400 ساعت 12:34
چهارشنبه 15 دى 1400 12:29 ساعت
2022-1-5 12:34:08
شناسه خبر : 354197
ملات ها چسب های ساختمانی هستند که برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می شوند. به طور کلی ملات یک ماده ی خمیری شکل است که برای چسباندن مصالح به یک دیگر و تامین یک بستر مقاوم و اندود کاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان و بندکشی کاربرد دارد. ملات ها دارای دو جز اصلی می باشند؛ یکی قسمت چسب ملات که دارای حجم کم است و دیگر پرکننده که 80 درصد از حجم کل را تشکیل می دهد. به طور مثال در ملات ماسه و سیمان، سیمان چسب ملات و ماسه پرکننده ملات است. 

چسب کاشی

انواع ملات های ساختمانی

ملات معمولی

ملات های معمولی در بسیاری از کارهای ساختمانی مانند کف فرش ها، آجرچینی و کفسازی های صلب بلوکی و امور تعمیرات به طور روزمره به کار برده می شوند. مانند ملات چسب کاشی می باشد.
ملات هایی که در آجرچینی به کار میروند به پنج تیپ تقسیم می شوند، از دسته I که قوی ترین است تا دسته V که ضعیف ترین ملات محسوب می گردد. انواع پودر بندکشی از این دسته می باشند.

پودر بندکشی

ملات رنگی

اگر قصد ساخت ملات رنگی را دارید، رنگ سیمان را به مصالح سنگی خشک اضافه کنید و قبل از اضافه کردن آب به آن، مخلوط را کاملا بهم زنید. یا آنکه از فروشگاه های مصالح ساختمانی ملات های رنگی حاضری تهیه کنید. ملات سیاه چه با رنگ سیمان ساخته شده باشد، یا به صورت بسته بندی خریده شده باشد، با سنگ طبیعی و انواع سنگ های شکسته کف حیاط به خوبی کار می کند و نمای کف سازی نسبت به ملات بیشتر به چشم می خورد. اگر از رنگ سیمان برای ساخت ملات سیاه رنگ استفاده می کنید، سعی کنید تا از ماسه به رنگ نقره ای یا ماسه های با رنگ خیلی روشن استفاده کنید، زیرا در این صورت رنگ کمتری برای ساخت یک ملات سیاه خوب مورد نیاز است تا آن که از ماسه قرمز رنگ استفاده کنید. جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت انواع ملات های ساختمان و ملات رنگی می توانید با کارشناسان راک وال در ارتباط باشید.

ملات آهک

ملات آهک در پروژه های روسازی به ندرت به کار می روند، هر چند زمانی در سنگ فرش ها استفاده می شد. امروزه، استفاده از این ملات به دیوار چینی و سنگ کاری قائم و پروژه هایی که در آن از مصالح سنتی استفاده می شود محدود می شود.
با این وجود، در بعضی از پروژه ها، بستر سازی با ملات آهک برای روسازی ها بکار می رود که احتمالا برای حالتی است که ترافیک روسازی بیش از حد باشد. علت این امر نگرانی معقول درباره صدمه دیدن یا جریان یافتن بستر ماسه ای تمیز و نرم در زمانی که بیش از حد مرطوب یا خشک باشد، است. بستر ملاتی یا بتنی ممکن است بیش از حد صلب باشد و تحت اثر ترافیک ترک بخورد، و در عین حال باعث چسبندگی وجوه جانبی قطعات روسازی به آن می شود که کار تمیز کردن این قطعات را مشکل می سازد.
از طرف دیگر، ملات آهک دارای پلاستیسیته کافیست به طوری که این امکان را فراهم می سازد تا ملات کف سازی صنعتی بر روی آن به سادگی اجرا شود، ولیکن وقتی که ملات پخش شد، آهک آزاد داخل ملات با دی اکسید کربن محیط واکنش نشان داده، تبدیل به کربنات کلسیم شده و ملات را به اندازه کافی سخت می کند، بدون آنکه سنگ به سختی روی آن چیده شود یا به روسازی بچسبد. توجه کنید که در محل درزها، به ملات ماسه و آهک باید مطابق نسبت های مناسب سیمان اضافه گردد. این کار به منظور اطمینان از کافی بودن سختی درز برای مقاومت در برابر بارهای ترافیکی و هوازدگی می باشد.

ملات گرانولیت

ملات گرانولیت در واقع یک ملات بتن ریزدانه است. از این ملات به طور گسترده در صنعت ساختمان برای ساخت سطوح کوچک بتنی استفاده می شود مانند بستر سازی زیر لوله های فاضلاب و منهول ها، و اصولا در هر جایی که دارای پوشش سخت می باشد می توان به کار برد. از آنجایی که این ملات را می توان به صورت یک لایه نازک (در شرایط خاص به ضخامت 6 mm) اجرا کرد و همچنین هزینه کم آن، به عنوان یک سطح الاستیک مطلوب می باشد. این ملات را می توان برای پله ها و یا در هر جایی که سطح تمام شده سخت و صیقلی مانند سطح تمام شده بتن مورد نیاز است به کار برد و یا بر روی کف های بتنی موجود کشید.
گرانو نام تجارتی ماده ایست که تشکیل شده است از سنگدانه های ریز و سخت، که اغلب و نه فقط انحصارا از جنس گرانیت می باشد. به این مصالح مقدار کمی ماسه و سیمان پرتلند معمولی اضافه می شود.
شش واحد گرانو را با یک واحد ماسه و دو واحد سیمان مخلوط کنید. این مصالح را، قبل از آنکه آب به آن اضافه شود به صورت خشک با هم مخلوط کنید. روان کننده ها، عامل های مقاوم کننده و رنگ ها را برحسب نیاز می توان اضافه نمود. مخلوط را می توان بصورت دستی یا در میکسر مخلوط کرد. مخلوط در انتها باید نسبتا سفت باشد که این حالت عمل پرداخت را ساده تر می کند.

مخلوط گرانو

6 واحد گرانو + 1 واحد ماسه ساختمانی + 2 واحد سیمان
برای مقادیر بزرگتر مخلوط گرانو باید بوسیله یک کمچه یا بیل در محل ریخته شود و سپس به کمک ماله یا شیشه فولادی صاف شود. افزودن مقدار کمی ماسه میزان مواد نرم مخلوط موجود را افزایش داده و سطح کاملا صیقلی را به وجود میاورد. روی سطح صاف شده را می توان با لبه ماله شبیه روسازی کف فرش سنگی یا بلوکی به صورت خطوط برجسته نمود. این ملات در عرض دو ساعت گیرش پیدا می کند، روند گیرش در تابستان سریع تر و در زمستان آهسته تر است. باید از رفت و آمد عابر پیاده یا ترافیک وسایل نقلیه روی آن به مدت حداقل 48 ساعت خودداری شود.
برای شمشه کشی کف یا تعمیر بتن موجود، ابتدا باید سطح موجود کاملا تمیز شود ترجیحا کلیه مواد نرم روی سطح و آلودگی های سطحی توسط اسید شویی برداشته شود. سپس روی سطح یکدست از ماده چسبنده یا PVA مالیده. سپس روی آن ملات گرانولیت کشیده که باید به ضخامت حداقل 20 mm باشد. سطح گرانوی تازه را تا تراز مورد نظر متراکم نموده و یا شمشه کشی کنید، (مطابق آنچه در قسمت شمشه کشی نشان داده شده است)، و سپس یک شمشه فولادی به آرامی روی سطح کشیده و آن را صیقلی کنید. برای داخل ساختمان، سطح را می توان به صورت صیقلی نگهداشت، در حالی که برای مصرف در خارج ساختمان باید روی کف برس سخت کشیده شود تا سطح آن زبر شده و اصطکاک بیشتر شود.

گروت چیست؟

گروت مخلوطی از مواد سیمانی و آب، همراه با یا بدون سنگدانه می ‌باشد که آب موجود در آن به حدی زیاد است که این ماده کاملا جاری می ‌شود. معمولا میان گروت و مورتار (ملات) به اشتباه تفاوتی قائل نمی ‌شوند و از اسامی آن ‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند. در حالی گروت و مورتار تفاوت‌ های زیادی با هم دارند. گروت نیازی به وجود سنگدانه ندارد، در حالی مورتار بایستی دارای سنگدانه ‌ی مناسب باشد. گروت کاملا می ‌تواند جاری شود و روانی زیادی دارد، در حالی که مورتار این گونه نیست. از گروت برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می ‌شود، در حالی که مورتار برای چسباندن به کار می ‌رود.
از گروت برای پر کردن فضاهای خالی و تخلخل ‌هایی که در عناصر مختلف ساختمانی ممکن است وجود داشته باشد، استفاده می ‌شود. مخلوط کردن و تهیه‌ ی گروت معمولا ساده است و اگر به مقدار خیلی زیادی مورد نیاز نباشد، در همان محل پروژه انجام می ‌شود. اما اگر مقدار گروت مصرفی زیاد باشد، سفارش به کارخانه ‌های مربوطه داده می‌ شود و گروت را با قیمت مناسب در آنجا تهیه خواهد شد.
گروت ‌ها انواع مختلفی دارند که از مهم ‌ترین آن ‌ها می ‌توان به گروت اپوکسی، گروت سیمانی یا پایه سیمانی (برخی آن را سیمان گروت نیز می نامند)، گروت ‌های پلیمری و گروت‌ های منبسط‌ کننده اشاره کرد. انتخاب انواع گروت مورد استفاده در هر موقعیت، بستگی به مطابقت و همزیستی گروت مورد نظر با دیگر مواد موجود دارد. با در نظر گرفتن این شرایط و ویژگی ‌های مختلف هر نوع، گروت مورد نظر انتخاب می‌ شود.

ملات ماسه سیمان بر اساس نشریه 101 و 55

بر اساس نشریه 101 موسوم به مشخصات فنی عمومی راه ملات مورد مصرف در کارهای بنایی از اختلاط نسبت های معین ماسه، سیمان پرتلند و آب بدست می آید. در جدول زیر مقادیر هر یک از اجزای ملات برای ساختن یک مترمکعب انواع مختلف ملات و حداقل مقاومت فشاری 28 روزه آن را نشان می دهد. مقاومت فشاری به روش آزمایش آشتو T106 بر روی نمونه های مکعبی به ابعاد 5 cm بدست می آید.