هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403
ساعت 03:59
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 ساعت 18:46
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 10:34 ساعت
2024-4-24 18:46:01
شناسه خبر : 380079
«اومااوپا» یک پروژه با دو سد و نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی در استان مرکزی سریلانکا است. این پروژه عظیم‌الجثه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق محسوب می‌شود.
«اومااوپا» یک پروژه با دو سد و نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی در استان مرکزی سریلانکا است. این پروژه عظیم‌الجثه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق محسوب می‌شود.

گروه اقتصاد-رجانیوز: موقعیت ژئوپلیتیکی سریلانکا محل رقابت چین، هند و آمریکا است. به همین خاطر تداوم مناسبات سیاسی و تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشور، نه تنها می‌تواند جایگاه دیپلماسی-اقتصادی کشور را ارتقا دهد، بلکه می‌تواند موجب رشد اقتصادی سریلانکا نیز شود.

 

به گزارش رجانیوز، سیاست چندجانبه‌گری دولت سیزدهم توانست یخ بسیاری از روابط دیپلماتیک و اقتصادی که طی دهه ۹۰ ایجاد شده بود را آب کند. از سویی دیگر دعوت رسمی رانیل ویکرمسینگه، رئیس جمهور سریلانکا از رئیس جمهور ایران و همچنین اتخاذ سیاست گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسو در سطح منطقه توسط دولت، نشان‌دهنده اراده طرفین مبنی‌بر ادامه همکاری‌ها و تعمیق روابط میان تهران و کلمبو است.

 

چرا سریلانکا کشور مهمی است؟

موقعیت جغرافیایی سریلانکا نشان می‌دهد که این کشور در اقیانوس هند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و لقب «اشک هندوستان» یا «گوشواره هند» را نیز به خود اختصاص داده است. این در حالی بوده که روابط ایران و سریلانکا از سال‌های گذشته آغاز شده و همچنان روند خوبی را طی می‌کند، به طوریکه زمانی سریلانکا اولین خریدار نفت کشور و زمانی نیز ایران اولین خریدار چای سریلانکا بوده است.

 

از سویی دیگر موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک سریلانکا در اقیانوس هند، توجه بسیاری از کشورهای این منطقه و فرامنطقه را به خود جلب کرده است. موقعیت جغرافیایی این کشور به گونه‌ای بوده که سه تنگه راهبردی مالاکا، هرمز و باب‌المندب را به خود وابسته کرده و توانسته جایگاه مناسبی در بحث ترانزیت داشته باشد. از همین رو سریلانکا نقش به‌سزایی را در سبد سیاست خارجی آمریکا و هند، ایفا می‌کند. 

 

روابط چند ساله ایران و سریلانکا

در طی سال‌های مختلف توافقات گوناگونی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان این دو کشور به امضا رسیده اما پیشرفت چندانی نداشته‌اند. به عنوان مثال حدود ۱۵ سال پیش، پروژه آبرسانی در سریلانکا توسط طرف ایرانی به اجرا درآمد که سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری را به همراه داشت.

 

 

اکنون اما رویکرد دولت وقت موجب شده است تا بسیاری از این پروژه‌های مغفول و فراموش شده، به چرخه ساخت برگردند. پروژه چند منظوره «اومااوپا» که امروز توسط آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد، نمونه‌ای از این پروژه‌ها بود. 

 

تجارت روی ریل توسعه

سریلانکا اقتصاد شکننده‌ای داشته و همواره کشوری بدهکار است. با این حال اما به دلیل خرید نفت ایران و همچنین پرداخت بدهی خود به جمهوری اسلامی، شریک قابل اتکا و مطمئن یافته‌ای است. میزان بدهی این کشور به ایران حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که اکنون ماهیانه ۱۰ میلیون دلار از بدهی در قالب ارسال چای به کشور پرداخت می‌شود. گفتنی است که چای سیلان مهم‌ترین کالای صادراتی این کشور محسوب شده که توانسته درآمد یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری را برای سریلانکا رقم بزند.

 

در سابقه تقویم کاری روابط ایران و سریلانکا، همکاری‌های مثبت دفاعی نیز میان ۲ کشور دیده می‌شود و نشانه‌ای از تنش و اختلاف نیست. ایران سال‌ها قبل در جریان جنگ داخلی این کشور و مبارزه سریلانکا با جدایی طلبان موسوم به «جبهه‌ آزادی‌بخش ببرهای تامیل» کمک‌های گسترده‌ای به این کشور در مهار این بحران داشت. در طرف مقابل ناوگان ایران در سراسر آب‌های سریلانکا به راحتی پهلو می‌گیرند.

 

پروژه‌ای با جایگاه عظیم فنی-مهندسی

«اومااوپا» یک پروژه با دو سد و نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی در استان مرکزی سریلانکا است. این پروژه عظیم‌الجثه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق محسوب می‌شود. هزینه ساخت این پروژه به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بوده که توسط دولت سریلانکا تامین و تمامی فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره پروژه به همت شرکت ایرانی انجام شده است.

 

 

این پروژه که در ۲۳۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور به اجرا درآمده، می‌تواند ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» را برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار دهد و هم‌زمان ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق عملیاتی شود.

 

همچنین تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز پنج‌ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از منطقه پُرباران به مناطق خشک، از جمله اهداف این پروژه است که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده است.

 

انتهای پیام/