هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 14 ارديبهشت 1403
ساعت 02:22
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 ساعت 13:53
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 13:11 ساعت
2024-4-23 13:53:36
شناسه خبر : 380000
حالا اما در انتخابات دور دوم، شورای ائتلاف باید دست از راهبرد ضد وحدت خود بردارد و از میان ۱۹ نفر لیست امنا و جبهه صبح ایران، ۳ نفر را به ترکیب ۱۳ نفره خود اضافه کند وگرنه باید با لیستی ناقص در این رقابت شرکت کند.
حالا اما در انتخابات دور دوم، شورای ائتلاف باید دست از راهبرد ضد وحدت خود بردارد و از میان ۱۹ نفر لیست امنا و جبهه صبح ایران، ۳ نفر را به ترکیب ۱۳ نفره خود اضافه کند وگرنه باید با لیستی ناقص در این رقابت شرکت کند.
گروه سیاست-رجانیوز: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی در تهران برگزار شد که برخلاف دوره قبل، جبهه اصول‌گرایان با ۴ لیست پا به عرصه رقابت گذاشتند و همین اتفاق عاملی شد تا هیچ لیستی موفق به پیروزی ۳۰ هیچ نشده و با اعلام نتایج نهایی انتخابات، مشخص شد ۱۴ نامزد در دور اول راهی بهارستان شدند و ۱۶ کرسی نیز در دور دوم تعیین-تکلیف می‌شوند. جریان‌شناسی نامزدهای دور دوم تهران اما از حقایقی پرده می‌افکند که احتمالاً باب میل اصول‌گرایان سنتی نخواهد بود.
 
به گزارش رجانیوز؛ در انتخابات دوره دوازدهم، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مانند سال ۹۸ با یکدیگر به وحدت رسیده و یک لیست مشترک منتشر کردند. این طیف از اصول‌گرایان بسیار امیدوار بودند تا به‌مانند انتخابات قبل، در همان دور اول کار را یکسره کرده و پیروز انتخابات شوند. اما حضور چهره‌های جوان اصولگرایی که توسط ائتلاف شانا پس‌زده شده بودند باعث شد شکستی تلخ در دور اول نصیب چنارها شود. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا) نیز که یک ماه پیش از انتخابات اعلام موجودیت کرده بود، ۳۰ نامزد خود را معرفی کرد و در آخرین روزهای منتهی به رأی‌گیری، علی‌اکبر رائفی‌پور نیز پس از هجمه‌های سنگینی که از طرف رقبا به او وارد شده بود، از لیست ۳۰ نفره خود رونمایی کرد که البته، اشتراکات زیادی با اُمنا داشت. این دو لیست توانستند شکست تلخی به شانا وارد کرده و حتی سرلیست آنها، یعنی قالیباف را نیز از کرسی اول تهران به زیر بکشند. 
 
در انتخابات ۱۱ اسفند، تنها ۱۴ نفر توانستند میزان آرای لازم برای پیروزی در دور اول را کسب کنند که از میان آنان، ۶ نفر عضو لیست‌های مشترک امنا و جبهه صبح ایران، ۵ نفر عضو لیست مشترک شانا و پایداری و سه نفر نیز مشترک سایر لیست‌ها هستند؛ نبویان عضو مشترک هر ۳ لیست اصلی امنا، جبهه صبح ایران و شانا، منوچهر متکی عضو مشترک ۲ لیست شورای وحدت و جبهه صبح ایران و رضا تقی‌پور نیز عضو مشترک ۲ لیست شانا و مصاف بود.
 
 
اما شکست اصلی برای لیست شانا، تعداد حاضرین این لیست در میان ۳۲ نامزد دور دوم انتخابات است. درحالی‌که رقابت در دوم بر سر ۱۶ کرسی جریان دارد، لیست شانا تنها ۱۳ فرد اختصاصی دارد و ۱۹ نفر باقی‌مانده متعلق به لیست امنا و جبهه صبح ایران است. 
 
امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف که خود در انتخابات مجلس شکست خورد و حتی در میان نامزدهای دور دوم نیست قرار نگرفت، اعلام کرد که این شورا با لیست ۱۶ نفره در انتخابات شرکت خواهد کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: «شورای ائتلاف به‌هیچ‌عنوان لیست ناقص نمی‌دهد و از نامزدهایی که در دور دوم حضور دارند به یک لیست ۱۶ نفره می‌رسیم. بر همین اساس جلسات شورای ائتلاف با نامزدهای مرتبط با این جریان در حال برگزاری است، و باتوجه‌به سوابق و عملکرد آن‌ها، فهرست را نهایی می‌کنیم و هرچه مردم تصمیم بگیرند برای ما قابل‌احترام است.»
 
این اتفاق از شکست استراتژی محبوب شورای ائتلافی‌ها، یعنی راهبرد «اشتراک صفر» خبر می‌دهد. در سال ۹۸ شورای ائتلاف، از تاکتیک جدیدی به نام «اشتراک صفر یا اشتراک تهی» رونمایی کرد که کاملاً مخالف سخنان رهبری درباره وحدت بود و هشدارهای پیش از انتخابات امروز به وقوع پیوست.
 
در انتخابات مجلس یازدهم و پیش از وحدت با جبهه پایداری در روزهای آخر، شورای ائتلاف با پیامک به نامزدهای منتخب خود اعلام کرده بود در صورت نرسیدن به یک لیست واحد به همراه دیگر جریان‌های انقلابی، نامزدهایی که در لیست شورای ائتلاف هستند، باید تعهد دهند که تنها در همین لیست باقی خواهند ماند و در صورت حضور در لیست‌های انتخاباتی دیگر، از لیست آنها کنار گذاشته می‌شوند. این تاکتیک هرچند در سال ۹۸ امتحان نشد، اما در انتخابات امسال به بدترین وجه شکست خورد.
 
یکی از آسیب‌های این ایده، تبدیل وحدت به یک موضوع صفر و صدی بود، به این معنا که یا باید تمام لیست مشترک باشند یا هیچ‌کدام از نفرات این لیست. درحالی‌که اگر وحدت بر اساس اصول مشترک باشد، درصورتی‌که یک لیست صددرصد مشترک به وجود نیامد، می‌توان «وحدت حداکثری» را دنبال کرد. به بیان دیگر، زمانی که برخی از نامزدهای اصلح، مورد اجماع گروه‌های مختلف سیاسی هستند، حضور آنها می‌تواند نشان‌دهنده اصول مشترک و وحدت‌آفرین باشد.
 
اما سران شورای ائتلاف با چشم‌بستن بر اصول مشترکی همچون التزام به ولایت‌فقیه، استکبارستیزی و توجه به محرومین با دیگر فهرست‌های انقلابی دیگر، تنها بر پیروزی تمامیت‌خواهانه سرمایه‌گذاری کردند که البته با شکست تلخی همراه شد.
 
حالا اما در انتخابات دور دوم، شورای ائتلاف باید دست از راهبرد ضد وحدت خود بردارد و از میان ۱۹ نفر لیست امنا و جبهه صبح ایران، ۳ نفر را به ترکیب ۱۳ نفره خود اضافه کند وگرنه باید با لیستی ناقص در این رقابت شرکت کند. 
 
مسعود زریبافان، سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) در پاسخ به سوال خبرنگار رجانیوز مبنی براینکه آیا امناء در دور دوم لیست خواهد داد بیان کرد: «بله قطعا این اتفاق خواهد افتاد و  در مرحله دوم کاندیداهای خود را تعیین و اعلام می‌کنیم. از بین چهارده نفری که در مرحله اول، از تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، هفت نفر از لیست ائتلاف امناء بوده اند و پانزده نفر هم به مرحله دوم راه یافته اند.و با توجه به اینکه در مرحله دوم شانزده نفر به مجلس راه خواهند یافت، امناء فقط به یک نفر دیگر نیاز دارد تا لیست خود را کامل کند. در مرحله اول، ائتلاف امناء نسبت به فهرست های دیگر شرایط خیلی بهتری داشت و در مرحله دوم‌ نیز تنها ائتلافی است که بیشترین کاندیدا یعنی پانزده کاندیدا دارد و فقط یک نفر کم دارد که ان شاءالله، با مذاکرات و بررسی های در حال انجام، به زودی نفر شانزدهم ائتلاف امناء نیز تعیین و لیست ۱۵+۱ امناء تکمیل و اعلام خواهد شد.
 
سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) همچنین درباره لیست واحد یا وحدت حداکثری با جبهه صبح ایران اضافه کرد: «با توجه به اینکه تصمیم شورای مرکزی امناء حفظ کاندیداهای راه یافته خود به مرحله دوم است و توافق با جبهه های دیگر موجب حذف کاندیداهای لیست خودش می‌شود، لذا بعید است که این وحدت و یک لیستی شدن با ائتلاف و جبهه دیگری اتفاق بیافتد، لکن با توجه به اینکه امناء با جبهه صبح ایران‌ مشترکاتی دارد، قطعا با اشتراک حداکثری با جبهه مذکور همراه خواهیم شد.»
 
انتخابات دور دوم، روز ۲۱ اردیبهشت در ۲۲ حوزه و برای تعیین تکلیف، ۴۵ کرسی برگزار خواهد شد که ۱۶ کرسی تهران، حساس‌ترین رقابت را تجربه خواهد کرد، علی‌الخصوص که منتخبین این رقابت، تأثیر بسزایی در تعیین رئیس مجلس آینده خواهند داشت. 
 
انتهای پیام/