هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 14 ارديبهشت 1403
ساعت 14:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 3 ارديبهشت 1403 ساعت 20:00
دوشنبه 3 ارديبهشت 1403 12:53 ساعت
2024-4-22 20:00:52
شناسه خبر : 379971
آهارون هالیوا به این امر متهم است که برآورد غلطی از پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق داشته و همین امر دلیل نهایی استعفای او بوده است.
آهارون هالیوا به این امر متهم است که برآورد غلطی از پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق داشته و همین امر دلیل نهایی استعفای او بوده است.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: شکست بزرگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در طوفان‌الاقصی و بحران بزرگی که پس از این عملیات رخ داد، باعث شد تا پایه‌های دکترین نظامی اسرائیل متزلزل و شرایط برای این رژیم بحرانی‌تر شود. 
 
این بحران عظیم در هفته‌های اخیر و پس از موفقیت عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران تشدید شد و آن ویترین شکننده‌ای که این رژیم بر آن تکیه داشت را نمایان ساخت.
 
یکی از نتایج سلسله اتفاقاتی که منجر به فروپاشی وجهه رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی شد، استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی این رژیم است که امروز خبر آن منتشر شد.
 
به گزارش رجانیوز، آهارون هالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل شکست اطلاعاتی پیرامون عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. 
 
هالیوا رسماً به هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از قصد خود برای کناره‌گیری در پی حمله حماس که نیروهای اسرائیلی را غافلگیر کرد، اطلاع داده بود. هالیوا و هالیوی به توافق متقابل رسیدند که هالیوا تا زمان یافتن جانشین به خدمت خود ادامه دهد. 
 
هالیوا در نامه استعفای خود ضمن اشاره به خدمت ۳۸ ساله خود اظهار داشت: «که اداره اطلاعات تحت فرمان من به وظیفه‌ای که به ما سپرده شده بود عمل نکرد. از آن روز تا کنون، روز و شب آن روز سیاه را به یاد دارم. من هر روز با درد وحشتناک جنگ زندگی خواهم کرد».
 
 
هاآرتص هم در گزارشی پیرامون این استعفا مدعی شد که امروز شاخه اطلاعاتی ارتش (رژیم) اسرائیل یک سازمان از هم پاشیده است که مقامات ارشد آن مشغول آماده شدن برای تحقیقات‌ند. مقامات اطلاعاتی تلاش می‌کنند مسئولیت را از خود بردارند و آن را به عهده دیگران بگذارند. ارتش اسرائیل نمی تواند با شاخه اطلاعاتی که فشل است به جنگ ادامه دهد.
 
استعفای این مقام اطلاعاتی رژیم اسرائیل در شرایطی انجام شده است که رسانه‌های غربی و صهیونیستی مدعی شده‌اند که او جزو اولین کسانی بود که مسئولیت شکست اطلاعاتی را بر عهده گرفته است. طبق ادعای برخی از همین رسانه‌های عبری، استعفای هالیوا زمینه را برای سلسله استعفاهای بعدی و آنچه که در لایه عواقب عملیات طوفان‌الاقصی برای مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی باشد را فراهم خواهد کرد.
 
گاردین نیز ضمن تاکید بر این نکته که ممکن است پس از این اتفاق، رهبران سیاسی-امنیتی دیگری نیز استعفا دهند، نوشت: زمان استعفاها مشخص نیست، زیرا اسرائیل همچنان در حال مبارزه با حماس در غزه و نبرد با گروه شبه نظامی حزب‌اللّه لبنان در شمال است. تنش ها با ایران نیز در پی حملات بین دو دشمن به اوج خود رسیده است.
 
رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی با شکست اطلاعاتی بزرگی مواجه شد که همین امر در پایه‌های حکمرانی آن تزلزل ایجاد کرد. آن‌ها که اساس دکترین نظامی خود را ذیل مصادیق اطلاعاتی برجسته کرده بودند، در برابر مقاومت فلسطینی که با کمترین امکانات عملیاتی به این وسعت را طراحی کرد، زانو زدند.
 
 
به اذعان مقامات تل‌آویو ضعف و تزلزل رژیم صهیونیستی در این بزنگاه، برملا شد و باید به این نکته اشاره کرد که عملیات طوفان‌الاقصی نما و ویترین شکننده‌ای که این رژیم بر آن تکیه داشت را نمایان ساخت.
 
بحرانی که به دنبال این عملیات رخ داد نیز نقطه عطف مهمی در تاریخ اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست‌ها بود. سوای از ضربه غافلگیرکننده هفتم اکتبر که فروپاشی ساختار ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک‌های مجاور غزه را به همراه داشت، تداوم نبرد به صورت کنونی و نتایج بزرگ آن در عرصه میدانی طی ۶ ماه اخیر هم فروپاشی کامل پایه‌های دکترین نظامی اسرائیل را رقم زد.
 
استعفای این مقام بلندپایه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی که دقیقا پس از پاسخ موشکی و پهپادی ایران در عملیات وعده صادق صورت گرفته است، در کنه خود حاوی پیام‌ مهمی مبنی بر فروپاشی همین دکترین نظامی خواهد بود. 
 
آهارون هالیوا سوای از ادعای خودش مبنی بر شکست بزرگ اطلاعاتی در عملیات طوفان‌الاقصی، به این امر متهم است که برآورد غلطی از پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق داشته و ارائه گزارش‌های اشتباه و گمراه‌کننده‌ در خصوص واکنش ایران به این حمله و توانایی‌های دفاعی جمهوری اسلامی، دلیل نهایی استعفای او بوده است.
 
 
 
سیاست‌های اسرائیل در طول جنگ غزه که با راهبری بنیامین نتانیاهو به مرحله اجرا رسیده است، رژیم صهیونیستی را دچار بحران‌های فزاینده‌ای کرده که روز به روز بر وخامت آن افزوده می‌شود. مشکلات آن‌ها در غزه با حماس، در شمال سرزمین‌های اشغالی با لبنان و در دریای سرخ با یمن از مواردی است که نوع تصمیم‌گیری صهیونیست‌ها برایشان ایجاد کرده است. این تصمیمات دیوانه‌وار و بعضا احمقانه که در قید اول بحران بزرگ انسانی را در غزه خلق کرد و در قید دوم ذیل رویکرد تروریستی رژیم علیه کنسولگری ایران نیز نمود پیدا کرد، میان مقامات فعلی و سابق رژیم نیز اختلاف درانداخته است.
 
در جدیدترین مورد آن یائیر لاپید، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به نتانیاهو پیشنهاد داده است که راه ژنرال مستعفی ارتش را پی بگیرد و استعفا دهد. لاپید در این پیام ضمن تحسین اقدام هالیوا گفت: «استعفای رئیس اطلاعات نظامی محترمانه و موجه است و شایسته بود که نتانیاهو نیز از آن پیروی کند».
 
همچنین گزارش‌هایی پیرامون تشدید اختلاف بنی‌گانتز با دو وزیر افراطی نتانیاهو، یعنی بن گویر و اسموتریج نیز منتشر شده است. پس از ارسال چندریزپرنده توسط رژیم صهیونیستی به یکی از شهرهای ایران که درجا توسط پدافند دفاعی ایران ساقط شد، بن‌گویر طی توییتی کوتاه این اقدام رژیم را مورد تمسخر قرار داد و همین امر باعث شد تا واکنش‌های متعددی پیرامون نقش این وزیر در تهدید هویتی اسرائیل شکل بگیرد. در همین چارچوب و ذیل تمام مواضع این دو وزیر افراطی در طول جنگ غزه، بنی گانتز، آن‌ها را تهدیدی برای امنیت اسرائیل دانسته است.
 
سوای از این، خانواده اسرای اسرائیلی در تجمعاتی بزرگ خواستار توافق با حماس و آزادی خانواده‌های خود شده‌اند. آن‌ها در این سلسله اعتراضات که در روزهای اخیر نیز دوباره آغاز شده است، نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش را بابت تصمیمات نادرست در طول جنگ غزه و تشدید تنش با سایر کشورهای منطقه (خاصتا ایران) مورد انتقاد شدید قرار داده و وی را مسبب چنین بحران بزرگی قلمداد می‌کنند.
 
مشخصا در چنین شرایطی و پس از استعفای این مقام ارتش رژیم صهیونیستی، فشارها بر نتانیاهو مضاعف خواهد شد. پس از طوفان‌الاقصی، نتانیاهو هرگز حاضر به ساده‌ترین عذرخواهی درباره اتفاقات ۷ اکتبر نشد و مکررا، ارتش و مقامات امنیتی را مقصّر معرّفی کرده است. این اعتراضات و اختلافات داخلی مشخصا در تشدید فشارها بر نتانیاهو و تقلای وی در تشدید تنش و استمرار جنگ (که حیاتش به آن وابسته است) تاثیرگذار بوده و سرانجام جنگ و پایان وی را تعیین خواهد کرد.
 
انتهای پیام/