هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 14 ارديبهشت 1403
ساعت 18:45
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 ارديبهشت 1403 ساعت 19:41
يكشنبه 2 ارديبهشت 1403 01:29 ساعت
2024-4-21 19:41:42
شناسه خبر : 379901
اقدام نمایشی آمریکا در تحریم گردان نتزا یهودا درحالی انجام شد که مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه بسته ۲۶ میلیارد دلاری کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد تا این رژیم با قدرت بیشتری به کشتار غیرنظامیان فلسطینی روی آورد.
اقدام نمایشی آمریکا در تحریم گردان نتزا یهودا درحالی انجام شد که مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه بسته ۲۶ میلیارد دلاری کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد تا این رژیم با قدرت بیشتری به کشتار غیرنظامیان فلسطینی روی آورد.
گروه بین‌الملل-رجانیوزپس از طوفان‌الاقصی و طی حدودا ۶ ماه اخیر که رژیم صهیونیستی با حملاتی وحشیانه غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار داده است، آمریکا از هیچ تلاشی برای تقویت تروریسم دولتی اسرائیل کوتاهی نکرده است. آن‌ها هم در بعد دیپلماتیک و هم در حیطه نظامی و مالی، تمام تلاش خود را به کار بستند تا موشک‌های رژیم صهیونیستی علیه مظلومان فلسطینی متوقف نشده و مسیر برای نسل‌کشی و یا کوچ اجباری ساکنان واقعی این سرزمی فراهم شود.
 
با این حال سیر حمایت‌های دامنه‌دار آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعتراض آزادیخواهان جهان را به همراه داشت و موقعیت رهبران دموکرات این کشور را هم در عرصه داخلی و هم در صحنه بین‌الملل متزلزل کرد.
 
ایالات متحده آمریکا به منظور حفظ وجهه بین‌المللی در اقدامی جدید و نمایشی، علیه یکی از گردان‌های بدنام رژیم صهیونیستی که به سوءرفتار و جنایت علیه فلسطینیان مشهورند، تحریم‌های جدیدی اعمال کرد.
 
به گزارش رجانیوز، وبگاه خبری آکسیوس طی گزارشی به نقل از سه منبع آگاه آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ظرف چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزا یهودا» وابسته به نیروهای ارتش رژیم اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اعلام خواهد کرد. 
 
طبق اعلام این منابع تحریم‌های مذکور، گردان و اعضای آن را از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی ایالات متحده منع خواهد کرد.
 
آکسیوس معتقد است به دلیل اینکه این تصمیم آمریکا علیه یک واحد نظامی اسرائیل برای اولین بار صورت گرفته است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. 
 
 
طبق قانون ۱۹۹۷ به نوشته «سناتور پاتریک لیهی»، ارسال کمک‌های خارجی آمریکا و برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع این کشور در اختیار یگان‌های امنیتی،‌نظامی و پلیسی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، قرار نخواهد گرفت.
 
پنجشنبه هفته گذشته، پروپابلیکا، وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی گزارش کرد که یک هیئت ویژه وزارت خارجه آمریکا که مسئول تحقیق درباره تخلفات حقوق بشری مرتبط با قانون لیهی است، ماه‌ها پیش توصیه کرده بود که بلینکن چندین یگان نظامی و پلیسی اسرائیل که در کرانه باختری فعالیت دارند را از دریافت کمک نظامی محروم کند. یکی از مقام‌های آمریکایی گفته است که تصمیم بلینکن در خصوص گردان نیتزا یهودا بر اساس رخدادهای مربوط به قبل از عملیات هفتم اکتبر (طوفان‌الاقصی) حماس بوده که همگی در کرانه باختری صورت گرفته است.
 
روزنامه عبری هاآرتص نیز در گزارشی اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا تحقیقات خود را درباره گردان نتزا یهودا از اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از اعلام اخبار مشارکت سربازان این گردان در چند حادثه خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها آغاز کرده است.
 
یکی از این حوادث مورد اشاره، جان باختن عمر اسعد، پیرمرد ۷۸ ساله فلسطینی-آمریکایی پس از بازداشت در ژانویه ۲۰۲۲ است. اعضای گردان نتزا یهودا، این مرد فلسطینی را پس از بازداشت و بستن چشم‌ها و دست‌هایش و ضرب و شتم شدید او، در بیابان و در شرایط یخبندان رها کردند.
 
 
سوای از قتل عمر اسعد، موارد متعددی درباره نقض حقوق بشر از سوی اعضای نتزا یهودا وجود دارد. در ۲ حادثه جداگانه به فاصله چند روز در اکتبر ۲۰۱۵ اعضای نتزا یهودا از شوک الکتریکی علیه اسرای فلسطینی استفاده کردند. همچنین آن‌ها در آگوست ۲۰۱۶ یک پدر ۳۸ ساله فلسطینی را با شلیک گلوله به قتل رساندند.
 
تصمیم ایالات متحده آمریکا پیرامون تحریم این گردان، در وهله اول با مواجهه منفی برخی از مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی مواجه شد و آن‌ها مخالفت شدید خود با این اقدام را اعلام کردند.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر ادعا کرد: «تحریم ها نباید علیه ارتش اسرائیل اعمال شود. من در هفته‌های اخیر و در گفتگو با مقامات ارشد دولت آمریکا پیرامون اعمال تحریم‌ها علیه شهروندان اسرائیلی کار کرده‌ام. زمانی که سربازان ما با هیولاهای ترور می‌جنگند، این که یک واحد ارتش اسرائیل را تحریم کنیم، اوج پوچی و پستی اخلاقی است. دولت به هر طریقی علیه این اقدامات عمل خواهد کرد». 
 
بنی گانتس، فرمانده ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل هم ضمن انتقاد از تصمیم ایالات متحده پیرامون تحریم گردان نتزا یهودا اظهار داشت: «گردان نتزا یهودا بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتش اسرائیل است و طبق قوانین بین‌المللی عمل می کند. همچنین دولت اسرائیل یک سیستم قضایی قوی و مستقل دارد که هرگونه نقض قانون یا انحراف از دستورات ارتش اسرائیل را  بررسی می‌کند. من برای دوستان آمریکایی‌مان احترام زیادی قائلم، اما اعمال تحریم‌ها علیه این گردان، یک سابقه خطرناک است و پیام اشتباهی را برای دشمنان مشترک ما در زمان جنگ ارسال می‌کند. من تلاش خواهم کرد تا این تصمیم تصویب نشود».
 
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم اسرائیل نیز در همین راستا انتقاد خود را بیان کرد و گفت:«اینکه آمریکا قصد دارد گردان نتزا یهودا را تحریم کند، عبور از خط قرمز است. انتظاردارم وزیر جنگ یوآو گالانت تسلیم دیکته های آمریکا نشود و این گردان باید به طور کامل مورد حمایت قرار گیرد».
 
نتزا یهودا و سلسله جنایاتی که در کرانه باختری مرتکب شدند
 
سال ۱۹۹۹ ارتش رژیم صهیونیستی گردان ۹۷ نتزا یهودا را ایجاد کرد؛ گردانی که قبلا نام «حریدی» بر آن نهاده شده بود، یک واحد ویژه برای سربازان مرد راست‌گرای افراطی است. اعضای این گردان به دلیل معافیت از خدمت سربازی، امکان پذیرفته‌شدن در هیچ رسته نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را نداشتند؛ از همین رو به عضویت این گروهان درآمدند.
 
از سال ۲۰۰۵ گردان نتزا یهودا ذیل تیپ کفیر (Kfir Brigade) که بزرگترین تیپ پیاده نظام اسرائیلی است، قرار گرفت. کفیر یکی از پنج تیپ پیاده نظام نیروهای دفاعی اسرائیل است، زیر نظر فرماندهی مرکزی عمل می کند و پنج گردان آن در یهودیه و سامره مستقر هستند. تیپ کفیر سابقه‌ای طولانی از سوءاستفاده و کشتار فلسطینی‌ها دارد.
 
گردان حریدی یا نتزا یهودا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در شمار قابل توجهی از حوادث مرگ‌بار و خشونت‌آمیز شامل آزار فلسطینی‌ها از جمله تیراندازی و کشتن غیرنظامیان غیرمسلح، شکنجه، تعرض فیزیکی، ضرب‌وشتم و تجاوز جنسی به‌عنوان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، دست داشته‌اند.
 
هاآرتص از گردان نتزا یهودا به‌عنوان یکی از بی‌رحمانه‌ترین و شکست‌خورده‌ترین برنامه‌های رژیم صهیونیستی یاد کرده است.
 
 
این گردان در ژانویه ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۱) از کرانه باختری به بلندی‌های جولان منتقل شد و تل‌آویو هرگز دلیل این جابه‌جایی و ارتباط آن با سوءرفتار‌های اعضای گردان را شفاف نکرد. 
 
یکی از عجیبترین مسائلی که ناظر به این گردان قابل بررسی خواهد بود، به مصونیت آن‌ها از مجازات نسبت به اقدامات و سوءرفتارهایشان بازمی‌گردد. اعضای این گردان در قبال جنایت‌های پرشماری که در آن‌ها مداخله داشته‌اند، مشمول معافیت از مجازات شده‌اند که هیچ مدرکی درباره مسئول و پاسخگو کردن آن‌ها به دلیل این جنایت‌های ارتکابی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ نیز وجود ندارد.
 
با تمام این تفاسیر، ایالات متحده آمریکا در تصمیمی به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری، تحریم این گردان را در دستور کار قرار داده است.
 
این درحالی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه بسته ۲۶ میلیارد دلاری کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد تا این رژیم با قدرت بیشتری به کشتار غیرنظامیان فلسطینی روی آورد. همچنین براساس اعلام وب‌سایت انجمن نتزا یهودا، یک سازمان مستقر در آمریکا از این گردان حمایت مالی می‌کند.
 
ایالات متحده آمریکا پس از طوفان‌الاقصی و در جریان حملات دیوانه‌وار رژیم صهیونیستی به غزه، عملا نقش جاده صاف‌کن دیپلماتیک آن‌ها را در دستورکار قرار داده و از هیچ کمک مالی و نظامی به رژیم نیز مضایقه نکرده است.
 
 
همکاری دامنه‌دار آمریکا با رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به نحوی بوده که افکار عمومی جهانی را نیز برآشفته و رهبران آمریکا و در راس آن دولت دموکرات بایدن را تحت فشار قرار داده است. حاد بودن این مسئله برای دولت دموکرات بایدن به حدی است که استمرار آن، شرایط آن‌ها را در بحبوحه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و در رقابت با ترامپ پیچیده می‌کند.
 
از همین رو در تلاشند تا ضمن تامین نیازهای رژیم صهیونیستی، با چنین اقداماتی در تحریم یک گردان از ارتش رژیم صهیونیستی آن هم به بهانه نقض حقوق بشر، از فشارهای موجود در افکار عمومی داخلی و بین‌المللی فرار کنند. وگرنه پرواضح است که خود آمریکا به عنوان مهمترین متحد اسرائیل که بزرگترین ناقض حقوق بشر است، از این گردان که سوءرفتارها و جنایات پرشماری را مرتکب شده، کم‌خطاتر نیست.
 
انتهای پیام/