هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 14 ارديبهشت 1403
ساعت 15:26
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 ارديبهشت 1403 ساعت 16:31
يكشنبه 2 ارديبهشت 1403 15:48 ساعت
2024-4-21 16:31:15
شناسه خبر : 379825
مدیرعامل بورس انرژی ایران از آغاز فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های توزیع نیروی برق از روز اول اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در نخستین روز بازگشایی این بازار ۲۱ شرکت توزیع برق موفق به خرید بالغ بر ۳۳۹ میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب قرارداد سلف با مجموع ارزشی بالغ بر ۳۰۷میلیارد ریال شدند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران از آغاز فروش برق نیروگاه‌ها به شرکت‌های توزیع نیروی برق از روز اول اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در نخستین روز بازگشایی این بازار ۲۱ شرکت توزیع برق موفق به خرید بالغ بر ۳۳۹ میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب قرارداد سلف با مجموع ارزشی بالغ بر ۳۰۷میلیارد ریال شدند.
گروه اقتصاد-رجانیوز: علی نقوی از آغاز فروش برق به شرکت‌های توزیع نیروی برق از سوی نیروگاه‌های کشور از طریق بورس انرژی ایران از روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه خبر داد و اظهار داشت: ازاین‌پس بورس انرژی بستر اصلی معامله برق میان نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع خواهد بود.
 
به گزارش رجانیوز، وی گفت: هفته گذشته وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر اخبار تغییر در نحوه فروش برق به شرکت‌های توزیع را اعلام کرده بودند و از روز شنبه هفته جاری این بازار با استقبال خوبی از سوی عرضه‌کنندگان و متقاضیان آغاز به کارکرد.
 
مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: این نحوه فروش در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت‌های توزیع برق و جزو برنامه‌های مشترک میان وزارت نیرو و بورس انرژی بود که در ابتدای سال به مرحله عمل رسید و از روز شنبه شرکت‌های توزیع برق وارد معاملات برق بورس انرژی شده و به شکل مستقیم اقدام به خرید برق عرضه شده از سوی نیروگاه‌ها کردند.
 
نقوی خاطرنشان کرد: در نخستین روز این مبادلات ۱۱ نیروگاه نسبت به عرضه برق در بار پایه‌های مختلف بورس انرژی اقدام کردند، شرکت‌های توزیع برق نسبت به ثبت تقاضا در این بازار اقدام کردند و در نهایت در این روز ۲۱ شرکت توزیع برق موفق به خرید حدود ۳۳۹ میلیون و ۵۰۴ هزار کیلووات‌ساعت برق در قالب ۴ میلیون و ۱۳۸ هزار قرارداد سلف در بار پایه‌های مختلف به ارزشی بالغ بر ۳۰۷ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال شدند.
 
وی به جزئیات فروش برق از این بازار در روز اول اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در نخستین روز معاملات شرکت‌های توزیع در مجموع ۲۸۰ میلیون و ۲۲۴ هزار کیلووات‌ساعت برق به‌صورت سلف هفتگی و ۵۹ میلیون و ۲۸۰ هزار کیلووات برق به شکل سلف روزانه خریداری کردند.
 
مدیرعامل بورس انرژی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ازاین‌پس نیروگاه‌ها، برق موردنیاز شرکت‌های توزیع را در بورس انرژی عرضه می‌کنند.
 
به گفته نقوی در سال‌های گذشته به دلیل عدم تأمین منابع لازم، شرکت‌های توزیع امکان ورود به معاملات برق را پیدا نمی‌کردند که باتوجه‌به برنامه وزارت نیرو برای اصلاح ساختار مالی صنعت برق و تخصیص منابع لازم بعد از حدود بیش از دو سال، مجدداً شاهد معاملات شرکت‌های توزیع در بورس هستیم.
 
وی ادامه داد: بنا به اعلام شرکت توانیر این شرکت به‌صورت هفتگی اقدام به هزینۀ سرانۀ خدمات حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع کرده و بر اساس سازوکاری که به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ شده است این شرکت‌ها در یک بازار رقابتی و شفاف اقدام به خرید بخش عمده برق موردنیاز خود به‌صورت مستقیم می‌کنند تا یکی از اصلاحات مهم صنعت برق در بخش مالی در بستر شفاف بورس رقم بخورد.
 
انتهای پیام/