هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 23 ارديبهشت 1403
ساعت 05:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 15:16
يكشنبه 13 مرداد 1398 12:45 ساعت
2019-8-4 15:16:34
شناسه خبر : 325137
اگر دولتی‌ها فکر می‌کنند که «گاندو» آنقدر در جامعه بین‌الملل موثر بوده است که ترامپ با دیدن آن وزیر امور خارجه کشور را تحریم می‌کند، چرا خودشان برای شناساندن دستاوردهایشان به مردم و کشورهای دنیا که البته پر از هیچ است، دست به ساخت سریال نمی‌زنند؟
اگر دولتی‌ها فکر می‌کنند که «گاندو» آنقدر در جامعه بین‌الملل موثر بوده است که ترامپ با دیدن آن وزیر امور خارجه کشور را تحریم می‌کند، چرا خودشان برای شناساندن دستاوردهایشان به مردم و کشورهای دنیا که البته پر از هیچ است، دست به ساخت سریال نمی‌زنند؟

گروه سیاسی-مصطفی عیوضی: تحریم محمد جواد ظریف از سوی آمریکا، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. اما واکنش روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب به این موضوع در نوع خودش جالب و خنده‌آور بوده است.

 

به گزارش رجانیوز، رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت ابتدا تحریم ظریف توسط آمریکا را نشانه انقلابی بودن ظریف تفسیر کرده و به همین بهانه نیز به منتقدان سیاست‌خارجه منفعلانه دولت حمله کردند!

 

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «یک شرم به ظریف بدهکارید» نوشته است:«جالب است که همین آقای ظریف که دنیا به احترامش از بابت تأمین منافع ملتش از جا بلند می‌شود و دشمنان کشورش را به چنان درجه‌ای از خشم نسبت به خود رسانده که بی‌سابقه‌ترین تحریم را علیه وزیر خارجه یک کشور به نام ظریف در تاریخ سند زدند، در داخل کشور تهمت و ناسزایی نمانده که از جهل مقدس عده‌ای نشنود...در چنین شرایطی واقعاً تکلیف اهانت‌های بی‌شمار و تهمت‌های ناجوانمردانه‌ای که در ۶ سال گذشته به برترین وزیر خارجه جمهوری اسلامی زده شد، چه می‌شود؟ آیا اهانت کنندگان لااقل یک شرم به ظریف بدهکار نیستند؟»

 

اما خبرگزاری دولتی «ایرنا» از این هم فراتر رفته و در گزارشی مضحک با عنوان «آیا گاندو زمینه تحریم ظریف را فراهم کرد؟»، آورده است: «به نظر می‌رسد پخش یک سریال از رسانه ملی کشور علیه وزیر امور خارجه، به غلط، این تحلیل را به آمریکایی‌ها داده است که جایگاه ظریف در ایران ضعیف و متزلزل است.»

 

«ایرنا» مدعی شده است که «روز پنج‌شنبه، اظهارات یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام او منتشر شد که در کنفرانس تلفنی با گروهی از خبرنگاران درباره تحریم ظریف سخن گفته بود. این مقام آمریکایی در بخشی از اظهارات خود گفته بود: «اگر قرار باشد با ایران تماس رسمی داشته باشیم، خواهان تماس با کسی هستیم که تصمیم‌گیر مهم باشد. به نظرم، ظریف که در خبرهای این هفته بود نامه‌ای گلایه‌آمیز به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است چون تصویر خوبی از او در یک سریال تلویزیونی نشان داده نشده بود، گزینه مورد نظر رئیس‌جمهور [ایالات متحده] برای برقراری تماس نیست.»

 

 

«ایرنا» برای ربط دادن سریال «گاندو» به تحریم ظریف، به اظهارات شخصی متمسک شده است که بنا به گفته «ایرنا»، نه نام و نشانی دارد و نه معلوم است با کدام گروه از خبرنگاران گفتگو کرده است!

 

هرچند هیچ عقل سلیمی چنین ادعایی را قبول نمی‌کند، اما بر فرض صحت ماجرای مصاحبه یک مقام آمریکایی درباره ارتباط سریال «گاندو» و تحریم ظریف، این سوال پیش می‌آید که چه کسی این پالس را به آمریکایی‌ها داده است که تحریم ظریف را به «گاندو» ربط دهند؟

 

پنج‌شنبه گذشته بود که حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلستان در صفحه شخصی خود نوشت: «آمریکائیها بعد از واکنش تُند جهانی در مقطع اولی که میخواستند علیه دکتر ظریف تحریم اعلام کنند، از موضع خود عقب نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانتهای سریال «گاندو»، آمریکائیها را به اشتباه نینداخته باشد.»

 

شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که این توییت بعیدی‌نژاد مشکلی نداشته و بخاطر توهم توطئه وی بوده باشد، اما نکته جالب توجه این است که مصاحبه مقام آمریکاییِ مورد ادعای «ایرنا» با گروهی از خبرنگاران در ارتباط با «گاندو» و تحریم ظریف، درست در روزی است که بعیدی‌نژاد این توییت را منتشر کرده است.

 

اگر این مصاحبه ادعایی خبرگزاری دولت صحت داشته باشد بعیدی‌نژاد با توییت فوق‌الذکر، این پیام را به آمریکایی‌ها فرستاده است که در ماجرای تحریم ظریف، می‌تواند تقصیرات را به مسائل داخلی ایران گره بزند.

 

البته این حملات بعیدی‌نژاد به سریال «گاندو» دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. شاید سفیر کنونی ایران در انگلیس هراس آن را دارد که ماجرای جاسوسی «دری اصفهانی» که در تیم مذاکره کننده ایران نفوذ کرده بود و با بعیدی‌نژاد نیز همکاری نزدیکی داشت، در آینده موضوع «گاندو»های بعدی باشد و به نوعی می‌خواهد با تخریب «گاندو» از ادامه دار شدن چنین سریال‌هایی، جلوگیری کند.

 

 

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در یادداشتی که در روزنامه دولتی «ایران» نوشته است، با اشاره به «اختصاص پول‌های کلان بیت‌المال برای تبلیغات و مستندسازی‌های هماهنگ با خواست بیگانگان در اهانت و افترا به مسئولان عالی دولت و نظام در داخل»، تحریم ظریف را به عوامل داخلی ربط داده است.

 

 

 

این حملات اصلاح‌طلبان به منتقدان خود درحالی است که تا پیش از این، این جریان در ماجرای تحریم ظریف، ژست وحدت ملی گرفته و همه را دعوت به حمایت از ظریف می‌کردند.

 

نظر متفاوت دبیر شورایعالی امنیت ملی

اما علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی کشور، نظری متفاوت با ادعاهای بی اساس بعیدی‌نژاد و ربیعی دارد.


شمخانی در یادداشتی که امروز(۱۳ مرداد ۹۸) در واکنش به تحریم ظریف نوشته، فشار حداکثری آمریکا به ایران را عامل این تحریم دانسته است.

 

شمخانی در بخشی از این یادداشت در این‌باره نوشته است: « تحریم وزیر محترم امورخارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار «فشار حداکثری» در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند.»

 

 

طبیعتاً گفته‌های شمخانی بعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی که از چون و چرای ماجرا با خبر است، خیلی معتبر تر از ادعاهای زنجیره‌ای‌های اصلاح‌طلب در ارتباط با رابطه علت و معلولی سریال «گاندو» و تحریم ظریف است.

 

 

اگر دولتی‌ها فکر می‌کنند که سریال «گاندو» که داستان دستگیری یک جاسوس آمریکایی را به تصویر کشیده است، آنقدر در جامعه بین‌الملل موثر بوده است که ترامپ با دیدن آن وزیر امور خارجه کشور را تحریم می‌کند، چرا خودشان برای شناساندن دستاوردهایشان به مردم و کشورهای دنیا که البته پر از هیچ است، دست به ساخت سریال نمی‌زنند؟

 

اصلاً چرا دولت برای بازگرداندن آمریکا به برجام و اجرای تعهدات، سریال تلویزیونی نمی‌سازد؟