هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 21 ارديبهشت 1403
ساعت 15:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 11 تير 1398 ساعت 12:18
سه شنبه 11 تير 1398 12:04 ساعت
2019-7-2 12:18:01
شناسه خبر : 322507
زمان بندی ، اصلی غیر قابل اجتناب برای موفقیت پروژه هاست. تفاوتی ندارد که چه نوع پروژه ای را در دست اجرا دارید، بی شک یکی از اصلی ترین تعهدات شما به کارفرما مربوط به زمان است. پروژه در دست اجرای شما ممکن است عمرانی، صنعتی، ساختمانی، تاسیساتی و ... باشد، در هر حال لازم است تا برای تحویل به موقع و انجام تعهدات خود طی زمان توافق شده برنامه ریزی نمایید. تهیه زمان بندی یکی از اصلی ترین اقدامات برای مدیریت پروژه است و برای مدیریت پروژه ، لازم است تا پس از تهیه زمان بندی، به کنترل پروژه بپردازید و در واقع تحقق برنامه زمان بندی خود را تحت کنترل بگیرید. 
 
 
 
 
 
 
تهیه زمان بندی پروژه شامل چه خدماتی است؟
 
زمان بندی پروژه، سرنوشت پروژه شما را تعیین می کند و برای تهیه زمان بندی لازم است تا جوانب متعددی را در نظر بگیرید. با توجه به اهمیت و پیچیدگی زمان بندی پروژه و کنترل پروژه، اغلب مراکزی با تخصص در این زمینه به ارائه خدمات می پردازند. در کل، در اجرای پروژه های بزرگ و حرفه ای تهیه زمان بندی و کنترل پروژه توسط فرد یا گروهی غیر از مجری پروژه انجام شود، که  معمولا با نتایج واقعی تر و بازدهی بیشتری همراه خواهد بود. به هنگام مراجعه به مراکز و افراد حرفه ای برای تهیه برنامه زمان بندی، در گام نخست کلیات پروژه شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
کارشناسان حرفه ای به تدوین ساختار شکست پروژه پرداخته و فعالیت های اصلی پروژه را مشخص می نمایند و پروژه را فاز بندی می کنند. زمان بندی تفضیلی و کلان انجام شده و مسیر بحرانی پروژه تعیین می شود. در این مرحله یک گانت چارت برای پروژه شما، قابل ارائه است. گانت چارت شامل فعالیت های اصلی، مدت زمان لازم برای انجام هر یک از فازها و طول مدت پیش بینی شده برای کل پروژه خواهد بود. تیم های حرفه ای می توانند در این مرحله خدمات مشاوره کاهش فعالیت های بحرانی نیز ارائه نمایند تا ریسک شکست پروژه شما کمتر شود. 
 
تقویم های کاری، فصلی و کارگاهی بعد از شکست پروژه برای هر نوع فعالیت تعریف می شود و بر اساس شرایط مختلف راندمان پیش بینی می شود. 
 
 
 
وزن هر فاز یا فعالیت پیش بینی شده در شکست پروژه، تعیین می شود. وزن هر فعالیت کلیدی یا فاز، بایستی از نظر فیزیکی و ریالی تعیین شود. برای مثال ممکن است فعالیتی 30% از حجم کلی پروژه بوده اما 50% از منابع مالی را به خود تخصیص دهد. برای اینکه در انجام یک پروژه موفق باشید لازم است تا تخصیص منابع از نظر مصالح، ماشین آلات ، نیروی انسانی و هزینه های ریالی را نیز پیش بینی نمایید.
 
جداول پیشرفت پروژه و پیشرفت تخصیص اعتبارات با پیشرفت پروژه تدوین شده، زمان بندی نهایی تنظیم می شود. حال لازم است تا این زمان بندی را به تصویب کارفرما برسانید.
 
کنترل پروژه پس از تهیه زمان بندی 
 
مهم ترین مسئله در خصوص تهیه زمان بندی برای پروژه، اجرای برنامه تهیه شده است. شما با کنترل پروژه، پیشرفت برنامه زمان بندی خود را مورد پایش قرار می دهید. کنترل پروژه با نرم افزار ها و برنامه های تخصصی انجام می شود که نمونه هایی از این نرم افزار ها عبارتند از : MSP ، پریماورا و ...
تهیه گزارش پیشرفت، محاسبه درصد پیشرفت و انطباق با زمان بندی، مشخص نمودن گلوگاه ها، مسیر های بحرانی و راهکارهای مدیریت ریسک و ... از جمله خدماتی است که تیم کنترل پروژه ارائه می نماید.
 
زمان بندی پروژه های ساختمان
 
زمان بندی پروژه های ساختمانی نیز یکی از خدمات تخصصی تیم های ارائه دهنده برنامه زمان بندی است. زمان بندی ساختمان توسط پیمانکاران به کارفرما تحویل می شود و اهمیت زیادی دارد. زمان بندی ساختمان، اصول و روند خاص خود را دارد. برای تهیه برنامه زمان بندی یک پروژه ساختمانی درابتدا لازم است تا master plan  تهیه نمایید. در این گام، کلیات برنامه ریزی و زمان بندی اجرایی تعیین می شود. لازم است تا ساختار اجرایی پروژه، جدول مشخصات منابع ، نیروی انسانی ، تحلیل ریسک و مشخصات فنی پروژه در این مرحله تعیین شود.
 
 
برنامه زمان بندی اولیه که overal plan نیز نامیده می شود در گام بعد ارائه می شود و شامل گانت چارت هایی است که با نرم افزار های مربوطه تهیه شده است. مشخصا مشابه سایر پروژه ها، بایستی ساختار شکست پروژه انجام شده و فعالیت های اصلی و زمان لازم برای انجام هر فعالیت تعیین شود.
حال وارد مرحله برنامه ریزی تفصیلی یا baseline plan می شوید. در این برنامه زمان بندی، اوزان، منابع و جزییات تا سطح ریزی تعیین می شوند. 
 
آشنایی با مرکز تخصصی زمان بندی پروژه 
 
شما می توانید با مراجعه به سایت zamanbandy.com با خدمات مرکز تخصصی زمان بندی پروژه آشنا شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب راهنمایی های لازم می توانید با شماره تلفن های : ۰۹۱۲۲۶۵۴۷۳۶ و ۴۴۱۰۰۳۳۴-۰۲۱تماس حاصل نموده یا از طریق آدرس ایمیل 
Saeedka57@yahoo.com با کارشناسان مجرب این مجموعه در ارتباط باشید. تیم زمان بندی، آماده ارائه خدمات به سراسر ایران می باشد.