هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 فروردين 1403
ساعت 03:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 3 فروردين 1394 ساعت 17:01
دوشنبه 3 فروردين 1394 16:47 ساعت
2015-3-23 17:01:52
شناسه خبر : 206166
«اسرائیلی که من دیدم»، نوشته شخصیت رسانه ای معروف جهان عرب «عاطف حزّین»، کتابی است که ترجمه آن را تقدیم خوهیم کرد. عاطف حزین، بعد از جریانات موسوم به صلح خاورمیانه، در سال 96 از طرف نشریه اش مأمور به سفری به سرزمین های اشغالی می شود. حزّین در این سفر بیشتر در مناطق حکومت خودگردان (یعنی کرانه باختری و غزه) حضور داشته است ولی در کل سفر با اسرائیلی ها سرو کار داشته و نکات جالبی را ثبت نموده است.
«اسرائیلی که من دیدم»، نوشته شخصیت رسانه ای معروف جهان عرب «عاطف حزّین»، کتابی است که ترجمه آن را تقدیم خوهیم کرد. عاطف حزین، بعد از جریانات موسوم به صلح خاورمیانه، در سال 96 از طرف نشریه اش مأمور به سفری به سرزمین های اشغالی می شود. حزّین در این سفر بیشتر در مناطق حکومت خودگردان (یعنی کرانه باختری و غزه) حضور داشته است ولی در کل سفر با اسرائیلی ها سرو کار داشته و نکات جالبی را ثبت نموده است.
گروه بین‌الملل - رجانیوز: همانطور که اگر یک بدن، با مشکل وجود غده سرطانی مواجه شود لازم است همه موارد دیگر زندگی اش از زاویه ارتباط با آن و برای نابودی آن بررسی شود، و شناخت دقیق آن راه را برای سلامتی باز می کند، منطقه ما نیز اکنون با غده ای سرطانی بسیار بدخیمی به اسم اسرائیل مواجه است که شایسته است مسلمین، خصوصا مردم این منطقه و خصوصا مردم جمهوری اسلامی ایران و خاصة قشر فرهنگی ما شناختی درست از ابعاد مختلف این رژیم داشته باشند. یکی از وجوه این شناخت، شناخت واقعیت های درونی این رژیم است. مسئله ای که متأسفانه در ایران خیلی کم به آن پرداخته شده است. در همین راستا بر آن شدیم تا با تقدیم ترجمه کتابی، گوشه ای کوچک از این خلأ را پر کنیم.
 
«اسرائیلی که من دیدم»، نوشته شخصیت رسانه ای معروف جهان عرب «عاطف حزّین»، کتابی است که ترجمه آن را تقدیم خواهیم کرد. عاطف حزین، بعد از جریانات موسوم به صلح خاورمیانه، در سال 96 [اسفند سال 1374] از طرف نشریه اش مأمور به سفری به سرزمین های اشغالی می شود. حزّین در این سفر بیشتر در مناطق حکومت خودگردان (یعنی کرانه باختری و غزه) حضور داشته است ولی در کل سفر با اسرائیلی ها سرو کار داشته و نکات جالبی را ثبت نموده است.
 
گرچه زمان این نوشته شدن این کتاب خیلی نزدیک نیست ولی از آنجا که چنین کتبی تا به حال به فارسی ترجمه نشده، و ضمنا بعضی موضوعات جوهری در رژیم صهیونیستی ماهیتی ثابت دارند، خواندن مطالب این کتاب بسیار مفید خواهد بود.
 
نکته دیگری که این کتاب را خواندنی می کند، مصاحبه هایی بوده که حزّین در خلال سفرش با مسئولین رژیم صهیونیستی و مسئولین حکومت خودگردان و برخی مسئولین ارشد وقت حماس داشته و گزیده ای از آنها را در لا به لای کتابش درج کرده است. نکات جالب و بعضا شنیده نشده ای در آنها وجود دارد که کتاب را خواندنی تر می کند.
 
موضوع جالب دیگر، این است که حزّین اهل منطقه پورت سعید (در ساحل کانال سوئز) است و در جریان جنگ 6 روزه 1967 و جنگ فرسایشی بعد آن و همچنین در جریان جنگ 1973، منزلشان در خط مقدم درگیری بین مصر و رژیم صهیونیستی بوده و لذا در کودکی از نزدیک طعم درگیری با اسرائیلی ها را چشیده و جا به جا در این کتاب، خاطراتی از آن ایام هم نقل کرده است که به نوبه خود حاوی مطالب جالب و قابل استفاده ای است.
 
طنز خاصی که در کل کتاب به چشم می خورد، مطالب را خوش خوان تر کرده است و ماهیت خاطره ای و سفرنامه ای آن هم بر جذابیت آن افزوده است.
 
نکته بسیار مهم آن است که ترجمه این کتاب لزوما به معنی قبول صد در صدی مطالب آن از طرف رجانیوز یا مترجم نیست، بلکه به دلیل حفظ امانت و ضمنا آشنایی با افق های تازه همه مطالب کتاب تقدیم خوانندگان می گردد، با اعتماد به اینکه خوانندگان فرهیخته، قدرت تشخیص صواب و خطا را دارا هستند. از جمله اینکه نویسنده، ظاهرا جزو طرفداران خط «دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی» است، هرچند که در جای جای کتابش به وضوح به این اشاره شده که با روش فعلی اسرائیل چنین چیزی میسر نیست. البته مسلم است که این مسئله ارتباطی به «روش فعلی اسرائیل» ندارد، بلکه به ماهیت «ایدئولوژیک-نژادپرستانه»ی این  رژیم مرتبط است که در اساس هیچ گونه حق وجودی را برای «فلسطینی ها» به رسمیت نمی شناسد چراکه آنان (و بسیاری دیگر از اعراب) را «غاصب خاک اسرائیل بزرگ» می داند!
 
نکته ی آخر اینکه پایگاه رجانیوز بیش از یک سال قبل اقدام به انتشار ترجمه این کتاب نمود که بنا به دلایلی انتشار آن ناتمام ماند. این بار بر آن شدیم با استفاده از فرصت تعطیلات نوروز، ترجمه ی کامل کتاب را تقدیم کنیم.
 
می توانید ترجمه این کتاب را از فردا، هر روز در رجانیوز بخوانید.


دیدگاه کاربران

ممنون خیلی کتاب خوبی هست من با دقت مطالعه می کنم دست شما درد نکنه بابت ترجمه روان این کتاب