هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 02:06
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 26 مهر 1400 ساعت 12:32
دوشنبه 26 مهر 1400 12:31 ساعت
2021-10-18 12:32:46
شناسه خبر : 351738

هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت تجاری در زمینه واردات و صادرات کالا را دارد، در اولین قدم قطعا با کلمه کارت بازرگانی مواجه خواهد شد. کارت بازرگانی در حقیقت نوعی مجوز برای چنین بازرگانانی است و دریافت آن برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی برون مرزی از خرید و ثبت سفارش تا ترخیص کالا از گمرک لازم و ضروری است. اولین مرحله در شروع امور و تشریفات قانونی برای فعالیت تجاری و گمرکی دریافت کارت بازرگانی است و از آنجا که مراحل دریافت کارت بازرگانی هم شرایط و دشواری‌های خاص خودش را دارد، بهتر است با آشنایی کامل و مشورت با کارشناسان این حیطه اقدام به اخذ این کارت کنید. در ادامه مقاله‌ای در رابطه با مراحل و شرایط دریافت بازرگانی تهیه کرده‌ایم که به گسترش کسب و کار تجاری شما کمک خواهد کرد.

کارت بازرگانی چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

براساس قوانین گمرکی هر کشوری، کارت بازرگانی در واقع مجوزی که دارنده آن اعم از شخص حقوقی (شرکت) یا حقیقی می‌تواند با دریافت آن فعالیت تجاری خود را در زمینه واردات کالا از چین آغاز کند. بازرگانان و یا شرکت‌های تجاری که کسب و کار خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت کرده باشند، می‌توانند کارت بازرگانی خود را دریافت کنند و این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در تهران یا شهرهای دیگر به نام افراد متقاضی که واجد شرایط باشند صادر می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت برون مرزی و وارد یا صادر کردن کالای خود را دارد، لازم است کارت بازرگانی که مجوزی برای انجام امور اداری و قانونی است را دریافت کند. شما برای ثبت تجارت خود باید فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی را پر و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را به اتاق بازرگانی تحویل دهید. صدور و دریافت کارت بازرگانی نیازمند معامله متقابل است و زمانی به بازرگانان خارجی این مجوز داده می‌شود که کشور  این افراد هم به تاجران ایرانی اجازه فعالیت اقتصادی و بازرگانی بدهد.

کاربرد دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی از مهم‌ترین مجوزها برای صدور اجازه فعالیت تجاری برون مرزی هر تاجری است که قصد فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا را دارد. به همین منظور خوب است با کاربرد و مزایای دریافت این کارت آشنا شوید تا تمام مدارک لازم را پیش از انجام هرگونه فعالیت خود به درستی تهیه و جمع آوری کنید.

توانایی صدور گواهی مبدا و ویزای تجاری، نداشتن محکومیت قانونی، قابلیت واردات از مناطق آزاد و صادرات تمام کالاهای مجاز بازرگانی، عضویتو ثبت نام در اتاق بازرگانی، ارتباط با تجار و بازرگانان خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی، امکان فعالیت به عنوان حق العملکار، امکان فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا و ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک  بخشی از مزایای دریافت کارت بازرگانی هستند.

اخذ و دریافت کارت بازرگانی، تمام مزایایی که ذکر کردیم را با خود به همراه دارد و داشتن آن در واقع مجوزی برای انجام هرگونه فعالیت تجاری و قانونی در زمینه واردات و صادرات است که نقش مهمی در گسترش کسب و کار تجاری و بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد داشت.

شرایط صدور کارت بازرگانی

برای اینکه بتوانید اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنید و موفق به اخذ آن شوید، شرایط مشخصی تعیین شده است که افراد واجد این شرایط می‌توانند برای دریافت کارت بازرگانی و شروع فعالیت بازرگانی خود اقدام کنند. تابعیت ایرانی برای اشخاص حقیقی، برگه پایان خدمت و معافیت برای آقایان، 3 سال سابقه فعالیت در زمینه امور بازرگانی و تولیدی، مدرک تحصیلی مرتبط، محل کار متناسب با موضوع فعالیت، داشتن مجوز تولیدی از وزارتخانه، تحویل اظهارنامه ثبتی و نداشتن سابقه کیفری از جمله شرایط تعیین شده برای افرادی هستند که قصد دریافت کارت بازرگانی را دارند.

مراحل ثبت نام اینترنتی جهت دریافت کارت بازرگانی

اگر قصد ثبت نام اینترنتی برای اخذ یا تمدید کارت بازرگانی را دارید، براساس اخرین بخشنامه از سازمان توسعه تجارت لازم است در ابتدا برای انجام مراحل دریافت و تمدید کارت بازرگانی به سایت جامع تجارت به آدرس ntsw.ir مراجعه کنید و اقدامات خواسته شده در سامانه را انجام دهید. پس از اتمام مراحل خواسته شده و وارد کردن اطلاعات خود می‌توانید به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مراجعه کنید تا ادامه مراحل را پیگیری کنید. شما به عنوان تاجر یا بازرگان می‌توانید درخواست خود را برای صدور  یا تمدید کارت بازرگانی در سایت ذکر شده ثبت کنید و برای بررسی دقیق‌تر مراحل دریافت کارت بازرگانی لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: وارد سایت یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند شوید.
  • مرحله دوم: اطلاعات هویتی و سایر موارد خواسته شده را در پیشخوان اینترنتی مدیریت امور کارت‌های بازرگانی و عضویت در سایت، ثبت کنید.
  • مرحله سوم: فرم‌های مورد نیازی که در سایت قرار گرفته‌اند را تکمیل و در نهایت چاپ کنید.
  • مرحله چهارم: اطلاعات مربوط به پرونده، اسکن و بارگذاری تصاویر مدارک و فایل را تکمیل کنید.
  • مرحله پنجم: اطلاعات مربوط به فیش‌های پرداختی را در سامانه وارد کنید.
  • مرحله ششم: درخواست خود را به طور کامل ثبت و تائید کنید.

بعد از اینکه اطلاعات خود را به طور کامل در سایت مربوطه ثبت کردید، پرونده به صورت الکترونیکی به اتاق مربوطه ارجاع داده می‌شود و خوب است بدانید که بررسی پرونده به صورت غیر حضوری خواهد بود. اگر نقصی هم در اطلاعات بارگذاری شده مشاهده شود، از طریق پیامک یا ایمیل به اطلاع متقاضی می‌رسانند تا دوباره با ورود به سایت اطلاعات و مدارک ناقص را تکمیل کند.

مراحل حضوری اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی از مهم‌ترین مجوزها در انجام امور تجاری و اقتصادی برون مرزی است و مراحل دریافت کارت بازرگانی در دو مرحله اینترنتی و حضوری صورت می‌گیرند. اگر درخواست و ثبت نام خود را به طور کامل در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند تکمیل کرده باشید، در این مرحله لازم است به اصلی‌ترین مرجع صدور کارت بازرگانی  یعنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مراجعه کنید.

پس از تکمیل ثبت نام اینترنتی، اگر پرونده و مدارک شما کامل باشد پیامک یا ایمیلی به متقاضی ارسال می‌شود و از او میخواهد تا برای تکمیل مراحل دریافت کارت بازرگانی به همراه اصل مدارک مورد نیاز به اتاق بازرگانی مراجعه کند. مقر اصلی اتاق بازرگانی در تهران قرار دارد؛ اما اتاق بازرگانی هر استانی هم امور مربط به صدور و دریافت کارت بازرگانی را انجام می‌دهد. چناچه مدارک شما کامل است به اتاق بازرگانی استان خود مراجعه کنید و با تحویل اسناد و مدارک به آنها، منتظر صدور کارت بازرگانی خود بمانید.

برای اینکه بتوانید کارت بازرگانی خود را پس از اتمام مراحل دریافت کارت بازرگانی اخذ کنید، تشریفات خاصی وجود دارند که ممکن است کمی زمان‌بر باشند و مدتی طول بکشند؛ اما اگر استعلامات مورد نیاز از سازمان‌ها بدون مشکل باشند، پرونده شما برای تائید نهایی به وزارت صندن معدن ارسال خواهد شد و می‌توانید از پایان فرایند اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی کلی به مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی هم داشته باشید تا تمام فرایند را به خوبی به اتمام برسانید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کارت بازرگانی

هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت قانونی در زمینه واردات و صادرات کالا را دارد، باید برای دریافت کارت بازرگانی خود که یکی از مهم‌ترین مجوزها برای شروع فعالیت است مدارک زیر را تهیه و جمع آوری کند:

  • اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی به همراه امضای متقاضی و گواهی پلمپ دفاتر ثبت که می‌توانید از اداره ثبت دریافت کنید.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه که کمتر از 6 ماه از صدور آن گذشته باشد.
  • کارت معافیت یا پایان خدمت
  • اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • 3 قطعه عکس شش در چهار
  • حداقل 21 سال سن
  • ارائه تائیدیه بانک در خصوص حسن اعتبار متقاضی دریافت کارت بازرگانی
  • اصل و کپی اجاره نامه
  • ارائه اصل و کپی مدرک تولیدی
  • گواهی گمرک درباره عدم سابقه قاچاق کالا

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم کارت بازرگانی از مهم‌ترین مجوزهایی است هر بازرگانی که می‌خواهد فعالیت تجاری برون مرزی داشته باشد، باید آن را همراه خود داشته باشد. دریافت کارت بازرگانی نیازمند شرایط خاص و مدارک متفاوتی است که متقاضی باید در سامانه مربوطه به صورت اینترنتی ثبت کند تا بتواند در مراحل بعدی دریافت کارت بازرگانی، مراجعه حضوری به اتاق بازرگانی استان خود داشته باشد. اگر پرونده شخص حقیقی یا حقوقی کامل باشد، به وزات صنعت و معدن ارسال می‌شود تا تائید نهایی صورت بگیرد و فرد کارت بازرگانی را برای شروع فعالیت تجاری و اقتصادی خود دریافت کند.

از آنجا که مراحل دریافت کارت بازرگانی کمی پیچیده و حائز اهمیت است و به دقت بالایی نیاز دارد، لازم است برای جلوگیری از سواستفاده برخی کلاهبرداران قبل از هر اقدامی در خصوص اخذ کارت بازرگانی با یک مشاور حقوقی یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره با افراد باتجربه و مسلط در زمینه واردات و صادرات کالا به شما در تسریع فرایند کمک بسیاری می‌کند و احتمال مواجه با خسارت‌های مالی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت ققنوس ترخیص به آدرس FNXCUSTOMS.COM مراجعه کنید و برگه خدمات ما را ببینید تا در انجام امور بازرگانی و تجاری خود موفق باشید.