هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 05:06
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 6 آذر 1399 ساعت 11:38
پنجشنبه 6 آذر 1399 11:36 ساعت
2020-11-26 11:38:26
شناسه خبر : 342051

امروزه واردات کالا به عنوان بخش مهمی از فرایند بازرگانی در کشور ما میباشد و طیف وسیع کالاهای وارداتی و تخصصی شدن امر واردات کالا سبب شده است تا  شرکتهای خدمات و بازرگانی متفاوتی شکل گرفته تا وارد کنندگان  عزیز را در طی فرایند واردات کالا همراهی نمایند.

گروه تجاری ققنوس به عنوان یکی از شرکتهای پیش رو در حوزه حمل و نقل هوایی، دریایی، ترخیص کالا و واردات کالا و با تجربه ی بیش از هشت سال  تلاش کرده است تا  با  تسهیل امر واردات کالا به کشور سهمی مهم در این امر داشته باشد.

یکی از مراحل بسیار مهم واردات  ترخیص کالا از گمرک میباشد که عدم آشنایی با قوانین و رویه ها و شرایط ترخیص موجبات ضررهای بسیاری برای واردکنندگان شده است و گروه تجاری ققنوس و کارشناسان این مجموعه با تجربه ی مناسب و تسلط به کلیه ی فرآیندهای واردات و ترخیص کالا  میتوانند تجار و بازرگانان کشور را در امر خطیر واردات همراهی نمایند و لذا در این مقاله برآن شدیم تا از ابتدای ورود کالا به گمرک ، فرآیندهای حین ترخیص کالا از گمرک مدارک مورد نیاز ترخیص  و اقدامات لازم پس از ترخیص را به صورت جامع شرح دهیم.

 

ثبت سفارش کالا در گمرک

به طور کلی در طی پروسه ی ثبت سفارش بازرگان اعلام میکند که قصد واردات چه کالایی با چه مشخصاتی دارد و نسبت به دریافت کلیه ی مجوزات جهت واردات  و ترخیص کالا از گمرکات کشور اقدام مینماید. ممکن است یک کالا  برای واردات نیاز به اخذ مجوزات خاصی از سازمان های دیگر نظیر وزارت بهداشت کانون پرورش فکری فرهنگ و ارشاد اسلامی  و … داشته باشد که همگی این فرآیندهای از طریق  سامانه ی جامع تجارت قابل پیگیری میباشد.

 

هزینه ی ثبت سفارش

هزینه ی ثبت سفارش در سامانه ی جامع تجارت معادل نیم درصد ارزش فاکتور است که از طریق سامانه ی جامع قابل پرداخت میباشد

برای ثبت سفارش به چه مدارکی نیاز است ؟‌

  • کارت بازرگانی معتبر
  • اصل پیش فاکتور یا فاکتور
  • تشکیل پرونده برای جهت تخصیص ارز
  • دریافت کلیه ی مجوزهای لازم

ترانزیت کالا

از جمله هزینه های دیگر که ممکن است در پروسه ی ترخیص نیازمند پرداخت ام باشد هزینه ی ترازیت یا انتقال کالا از یک گمرک به گمرک دیگر میباشد. ترانزیت داخلی معمولا زمانی صورت میگرد که شرایط ترخیص در گمرک مبدا ورود کالا امکان پذیر نباشد یا امکانات لازم جهت ترخیص در گمرک مبدا وجود ندارد. در این حالت صاحب کالا با همکاری یک شرکت ترانزیت کار اقدام به انتقال کالا به گمرک مورد نظر خود میکند.

هزینه های ترانزیت

در رویه ی ترانزیت به جز هزینه ی ماشین جهت انتقال هزینه های دیگری از جمله بن تضمین ( جهت تضمین اینکه کالا کاملا پلمپ شده به گمرک نهایی خواهد رسید) – هزینه ی انبارداری – هزینه ی اظهار گمرکی و کارمزد و …محاسبه خواهند گردید

نکته 1 : همان طور که ذکر شد کالای ترانزیتی به صورت کاملا پلمپ شده به گمرک دیگر انتقال پیدا میکند چنانچه برای مأمورین نیروی انتظامی  در طول مسیر عبور کالا، ظن قاچاق نسبت به محموله عبوری وجود داشته باشد یا با فک پلمپ و هرگونه دخل و تصرف در کالای عبوری مواجه گردند،‌ صرفأ با حضور نماینده گمرک فک پلمپ و بازرسی محموله امکانپذیر میشود.

نکته 2: برای انجام ترانزیت حتما باید در بارنامه ( راهنامه) اعلام گردد که مقصد نهایی کالا چه گمرکی میباشد و توسط چه شرکتی ترانزیت صورت خواهد گرفت.

  • مدت زمان پروسه ی ترانزیت درصورتیکه کلیه ی مدارک کامل بوده و مغایرتی بین اسناد وجود نداشته باشد بین 2 الی 3 روز کاری میباشد.

 

 

مدارک مورد نیاز برای شروع ترخیص کالا

  • فاکتور
  • پکینگ لیست
  • قبض انبار

یکی از مهمترین اسناد در پروسه ی ترخیص میباشد که توسط انبارهای عمومی صادر میگردد . در این سند نام صاحب کالا – نام شرکت حمل – تاریخ ورود به مرز – شماره بارنامه – تاریخ تحویل و تخلیه به انبار – شماره قبض انبار – نوع کالا – مشخصات محل قرار گیری و شماره انبار – تعداد بسته ها – وزن ناخالص –مشخصات تخلیه و… مشخص میشود.

  • ترخیصیه

سندی است که شرکت حمل به واسطه آن به گمرک اعلام میدارد که کلیه ی هزینه های حمل توسط صاحب کالا پرداخت شده و صاحب کالا مجاز به آغاز پروسه ی ترخیص و امور گمرکی میباشد .در حال حاضر شرکتهای حمل نسبت به ایجاد ترخیصه به صورت سیستمی از طریق سامانه EPL اقدام میکنند .

  • رسید ترخیصیه الکترونیک از شرکت حمل
  • بارنامه
  • گواهی مبدا Certificate of origin

این سند توسط فرستنده کالا باید صادر گردد و و به تایید سازمان های مربوطه در کشور مبدا کالا بایستی برسد. در این سند اطلاعاتی همچون مشخصات شیپر خریدار مبدا حمل مقصد بار پورت بارگیری پورت مقصد  نام کالا کد تعرفه گمرکی تعداد بسته ها و وزن ناخالص ذکر میگردد .در کشور ما تمامی گواهی مبدا باید به مهر و امضای اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی  برسد

  • ثبت سفارش
  • بیمه نامه

از مهمترین نکات در تدوین بیمه نامه ی باربری این است که باید تطبیق کامل با اسناد اصلی بار از جمله فاکتور پکینگ لیست و بارنامه داشته باشد . همچین بسته به نوع کالا بیمه نامه ممکن است سه کلوز A,B,C  داشته باشد که هر کدام دارای پوشش متفاوتی میباشند. معمولا کلوز A  بیشترین پوشش و کلوز C کمترین پوشش بیمه ای را دارند و توسط کارشناسان بیمه کارشناسی و تعیین میگردد

نکته مهم در بحث بیمه این است که حتما باید قبل از حرکت بار صادر و تدوین شود. همچنین توصیه میکنیم نسبت به درج شماره بیمه نامه بر روی بارنامه هم اقدام گردد.

  • گواهی بازرسی کالا
  • پروانه بهره برداری

مخصوص شرکتهای تولیدی

  • کاتالوگ و بروشور ( حسب مورد )
  • مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر
  • پروانه صادراتی ( در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام شود )
  • وکالت نامه رسمی

 

مراحل ترخیص کالا

ورود اطلاعات اولیه در سیستم EPL

پس از آماده کردن مدارک بالا پروسه ی ترخیص عملا با وارد کردن اطلاعات کالا در سیستم گمرکی EPL آغاز میگردد در این مرحله اطلاعات کالا براساس اسناد و مدارک در سامانه وارد شده و مدارک لازم بارگذاری میگردد.  ورود این اطلاعات بخش مهمی از پروسه ی ترخیص است که میتواند به وسیله ی صاحب کالا یا نماینده قانونی آن صورت گیرد.

دریافت کوتاژ

در این مرحله اطلاعات  وارد شده و مدارک توسط دایره احراز هویت دایره فنی گمرک بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات و عدم وجود مشکل نسبت به ثبت و ارایه ی شماره کوتاژ اقدام میگردد. این قسمت بسته به نوع کالا – نوع مجوزات – ارزش – وزن کالا  – درصد مأخذ حقوق ورودی و… کالا یکی از مسیرهای سبز زد یا قرمز را خواهد داشت

کنترل و ارزیابی و تعیین ارزش

با توجه به مسیر تعیین شده برای کالا پروسه ی ترخیص صورت میگیرد و در صورتی که مسیر سبز باشد  با داشتن مجوز های لازم کالا مستقیم به مرحله صندوق و واریزی خواهد رفت . اما در صورتیکه زرد و یا قرمز برای کالا در نظر گرفته شود به این معنا خواهد بود که کالا نیاز به ارزیایی و کنترل توسط ارزیاب خواهد داشت گاها رییس سرویس گمرک مربوطه نیز ممکن است کالا رو مورد ارزیایی و یا کنترل قرار دهد. در صورتیکه در این مرحله  در مدارک بررسی شده و کالا ارزیایی شده مشکل و یا عدم تطبیقی وجود نداشته باشد در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و دیگر روش های تعیین ارزش مورد بررسی و ارزیایی  قرار میگیرد.

اخذ مجوزات لازم

این مرحله در صورتیکه در زمان ثبت سفارش مجوزات لازم اخذ نشده باشد – صاحب کالا و یا نماینده قانونی او باید نسبت به دریافت مجوزات لازمه اقدام کنند .

بررسی توسط کارشناس سرویس مجازی

در این قسمت کارشناس مجازی تعرفه و اسناد اظهاری و بارگذاری شده را مورد بررسی قرار میدهد. همچنین به بررسی مجوزات اخذ شده می پردازد.

واریزی و پرداخت هزینه های گمرک

در این مرحله در صورتیکه مجوز لازمه از سوی کارشناس مجاز صادر گردید و کالا به لحاظ ترخیص بلامانع بود ِ هزینه ی قابل پرداخت به گمرک محاسبه و مشخص میشود و صاحب کالا بایستی در این مرحله نسبت به واریز هزینه های گمرکی ( که در بالا به تفصیل توضیح داده شد ) بپردازد .

اجازه بارگیری و درب خروج

در این مرحله بعد از اخذ تمامی مجوزات و انجام واریزی های گمرکی – صاحب کالا میتواند نسبت به خروج کالای خود اقدام نماید و در این مرحله بایستی با مراجعه به انبار مربوطه هزینه های مربوط به انبارداری را پرداخت نماید.

پس از پرداخت هزینه های انبارداری و رسوب کالا بیجک توسط انبار دار صادر میشود و این سند به این معنی میباشد که صاحب کالا تمامی هزینه های گمرکی و انبارداری را پرداخت کرده و مجاز به بارگیری و خروج کالا  میباشد

 

بهترین شرکت ترخیص کالا در ایران چه شرکتی میباشد؟

اگر به دنبال یافتن بهترین شرکت ترخیص کالا در ایران میباشید که بتواند کلیه امور ترخیص کالای وارداتی شما را از 0 تا 100 به صورت کامل با بهترین هزینه ممکن به انجام رساند ما به شما شرکت بازرگانی و شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تجارت خاورمیانه ( گروه تجاری ققنوس ) را پیشنهاد میکنیم.

برای اطلاعات بیشتر از وبسایت گروه تجاری ققنوس به ادرس www.fnxshipping.com بازدید نمایید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02148000110 تماس حاصل نمایید.

نویسنده : مستانه قوامی