هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 02:18
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 5 مهر 1394 ساعت 19:17
يكشنبه 5 مهر 1394 19:57 ساعت
2015-9-27 19:17:24
شناسه خبر : 223461
شاید بتوان گفت، مسلمانان، در آن زمان چندان روابط صميمانه‏‌اى باهم ندارند كه بلافاصله پس از انجام مناسك حج و يا حتى پيش از اتمام آنها، طى انجام رمى جمرات در منا كه بخشى از مناسك حج است، دسته‏ دسته‏ شده و شورشها شكل می‌‏گيرد. حاجيان غارت شده و اموالشان به تاراج رفته و خودشان هم كشته می‌‏شوند و پرده‏‌هاى نواميس مردم دريده می‌‏شود.
واکاوی صحت و سقم اخبار مربوط به علامت ظهور بودن حادثه منا؛

آیا حادثه منا در حج سال 94 نشانه ظهور است؟

شاید بتوان گفت، مسلمانان، در آن زمان چندان روابط صميمانه‏‌اى باهم ندارند كه بلافاصله پس از انجام مناسك حج و يا حتى پيش از اتمام آنها، طى انجام رمى جمرات در منا كه بخشى از مناسك حج است، دسته‏ دسته‏ شده و شورشها شكل می‌‏گيرد. حاجيان غارت شده و اموالشان به تاراج رفته و خودشان هم كشته می‌‏شوند و پرده‏‌هاى نواميس مردم دريده می‌‏شود.

گروه معارف رجانیوز- مصطفی امیری *: طبق روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی، پس از قیام سفیانی و شنیده شدن صیحه آسمانی در ماه رمضان، در ایام حج و ماه ذی الحجۀ، در منطقه مِنا، میان حجّاج، کشتار و قتل خونین، روی می‌دهد؛ لکن حوادث فاجعه بار حج امسال، جزو حوادث و نشانه‌های ظهور نیست. زیرا هنوز ندای آسمانی که همه جهانیان می‌شنوند، رخ نداده است. در ضمن برخی از روایات در سال ظهور، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می‌دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی و قتل به امام عصر و با حمایت غربی‌ها وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه به سمت مکه حرکت می‌کنند که به معجزه الهی دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه خواهند شد. بنابراین هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه نیست و هنوز این وقایع رخ نداده است.

 

ترتیب و حوادث ماه ذی الحجه سال ظهور

 

ذی الحجه سال ظهور، ماه خون و فتنه در عربستان

 

بسيارى از روايات از ماه ذيحجه به عنوان ماه خون و خون‏ريزى ياد كرده‌‏اند. ابى بصير ضمن حديثى طولانى نقل مى‏كند كه از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: و ذيحجه چطور ماهى است؟ فرمودند: ذالك شهر الدم.‏[1] آن ماه خون (خونريزى) است.

 

حضرت رسول، صلّى اللّه عليه و آله، هم در اين‏باره فرموده‏‌اند: و يسلب الحاج و تسفك الدماء في ذي الحجة.[2]

 

آشوب‌هاى منا در ذی الحجه سال ظهور

 

احاديث اهل سنت، از آشوبى كه در ميان حاجيان طى مراسم حج رخ خواهد داد، خبر می‌‏دهند كه در واقع دنباله اختلافات اهالى حجاز بر سر پادشاهى آن ديار است. در کتاب الفتن ابن حماد، چنین نقل شده است:

 

يحج الناس معا، و يعرفون- أي يقفون بعرفات- معا على غير إمام، فبينا هم نزول بمنى يأخذهم مثل الكلب، فتثور القبائل فيما بينها حتى تسيل- جمرة- العقبة بالدماء، فيفزعون، و يلوذون بالكعبة.[3]

 

مردم باهم حج می‌‏كنند (مناسك حج را به جاى می‌‏آورند) و وقوف در عرفاتشان را هم با همديگر و بدون امام انجام می‌‏دهند. هنگامى كه در منا هستند فتنه سختى برمی‌خيزد و همه قبايل بر هم می‌‏شورند. «جمره عقبه» از خون رنگين می‌‏شود. مردم وحشت‌‏زده گشته و به كعبه پناهنده می‌‏شوند.

 

شاید بتوان گفت، مسلمانان، در آن زمان چندان روابط صميمانه‏‌اى باهم ندارند كه بلافاصله پس از انجام مناسك حج و يا حتى پيش از اتمام آنها، طى انجام رمى جمرات در منا كه بخشى از مناسك حج است، دسته‏ دسته‏ شده و شورشها شكل می‌‏گيرد. حاجيان غارت شده و اموالشان به تاراج رفته و خودشان هم كشته می‌‏شوند و پرده‏‌هاى نواميس مردم دريده می‌‏شود.

 

همچنین، سهل بن حوشب از رسول مكرم صلّى اللّه عليه و آله، نقل كرده است:

 

سيكون في رمضان صوت، و في شوال معمعة، و في ذي القعدة تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تكون ملحمة بمنى و يكثر فيها القتل و تسيل فيها الدماء حتى تسيل دماؤهم على الجمرة.[4]

 

در ماه رمضان (ندای آسمانی) صدايى خواهد بود و در ماه شوال درگيرى و در ذيقعده قبايل باهم به جنگ می‌‏پردازند و نشانه آن تاراج [در] حج است. جنگى در منا به پا می‌‏شود و کشتار زيادى طى آن رخ می‌‏دهد و خون چنان جارى می‌شود كه به جزيره (يا جمره) می‌‏رسد. که در ادامه، درباره این روایت، نکاتی، مطرح خواهد شد.

 

اما در منابع شیعه، نیز اشاراتی بر قتل و فتنه در سال ظهور، شده است. عبداللّه بن سنان نیز، از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است:

 

يشمل الناس موت و قتل حتى يلجأ الناس عند ذلك إلى الحرم فينادي مناد صادق من شدة القتال، فيم القتل و القتال؟ صاحبكم فلان.[5]

 

مردم چنان دچار مرگ و كشتار می‌شوند كه به حرم، پناه می‌‏برند. پس [از آن‏] منادى راستگويى ندا درمی‌‏دهد كه براى چه جنگ و كشتار به پا كرده‌‏ايد؟ سرور شما فلانى (امام عصر) است.

 

آیا حادثه منا در حج سال 94 نشانه ظهور است؟

 

آنچه که پس از حادثه تاسف بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود که حاکی از آنست که پیامبر(ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور میباشد، آیا صحت دارد؟

 

در ادامه، به بررسی این موضوع، پرداخته خواهد شد.

 

متن روایت و حدیث منقول از پیامبر به این شرح است: "خبر پیامبر(ص) از کشته شدن صدها نفر از حجاج در مسیر رمی جمرات در منا در آستانه ظهور"

 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، حول علائم قیام القائم من أهل البیت علیهم السلام: ... وعلامته نهب الْحَاج وَتَکون ملحمة بمنا یکثر فِیهَا الْقَتْل وتسیل فِیهَا الدِّمَاء حَتَّی تسیل دِمَاؤُهُمْ علی الْجَمْرَة.[6]

 

... و نشانه آن، گریختن حاجیان است و فاجعه‌ای که در منا رخ خواهد داد که تعداد زیادی از حجاج در آن کشته خواهند شد و خون‌های‌شان، بر مسیر جمرات روان خواهد گشت.

 

درباره این روایت و بررسی فقه الحدیث آن، نکاتی قابل طرح است:

 

1. این روایت با این مضمون، فقط در منابع حدیثی اهل سنت، ذکر شده است و در منابع شیعی، تصریحی به حادثه منا در ماه ذی الحجه سال ظهور، نشده است. تنها در روایتی از امام صادق، بدون تعیین موقعیت مکانی و زمانی، به قتل و کشتار و پناهنده شدن مردم به حرم امن الهی، اشاره شده است. که اصلا نمی توان بر مکان خاصی، تطبیق داد. اما می توان گفت، از مضمون و فحوای برخی روایات، فتنه و درگیری و حتی خونریزی، برداشت میشود. از امام صادق عليه السّلام روايت شده است:

 

يشمل الناس موت و قتل حتى يلجأ الناس عند ذلك إلى الحرم فينادي مناد صادق من شدة القتال، فيم القتل و القتال؟ صاحبكم فلان.[7]

 

مردم چنان دچار مرگ و كشتار می‌‏شوند كه به حرم، پناه می‌برند. پس [از آن‏] منادى راستگويى ندا درمی‌‏دهد كه براى چه جنگ و كشتار به پا كرده‌‏ايد؟ سرور شما فلانى (امام عصر) است.

 

لکن در احادیث اهل بیت، بیشتر به اختلاف، جنگ و اضطراب در سال ظهور در کشور حجاز (عربستان) و ورود لشکر اعزامی سفیانی با حمایت غربی ها، بیشتر اشاره شده است که در اثر اختلاف خاندان حکومت بنی فلان در حجاز، ایجاد میشود.

 

... فَيَبْعَثُ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَةِ فَيَدْخُلُونَهَا فَيُسْرِفُونَ‏ فِيهَا فِي‏ الْقَتْلِ‏ وَ الْفَوَاحِشِ‏ ... .[8]

 

... سفیانی، لشکری را به مدینه می فرستد و در این شهر بسیار قتل و کشتار و اعمال منافی عفت و اقدامات ناشایست انجام می‌دهند ... .

 

2. از بررسی سندی روایت مورد نظر در منابع حدیثی اهل سنت، که بگذریم، از جهت متن روایت، تحریف صورت گرفته است و روایت کامل نقل نشده است! متن اصلی روایت، در منابع حدیثی اهل سنت، چنین است: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره.[9]

 

بانگی (ندای آسمانی) در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می‌گردد، قبیله‌ها در ماه ذی‌الحجه به جنگ بر می‌خیزند و نشانه آن این است که حجاج را غارت می‌کنند و فاجعه بزرگی در منا روی می‌دهد و افراد بیشماری کشته می‌شوند و خون‌ها روان می شود و بر جمرات می‌ریزد.

 

3. مراد از بانگی در رمضان در حدیث فوق، همان صیحه آسمانی است که جزو علایم حتمی ظهور است. این نشانه قبل از واقعه منا رخ می‌دهد در حالی که ماه رمضان گذشته، باید واقع می‌شده و ندای آسمانی را همه جهانیان، باید بشنوند. اين مطلب در احاديث اهل‌بيت عليه السلام با تعبير‌هاي همچون: شنيدن اهل مشرق و مغرب، شنيدن تمام اهل زمين، شنيدن تمامي جانداران، عام بودن نداي آسماني، مطرح شده است. ويژگي ديگر ندای آسمانی، براي مخاطبان، شنيدن هر قوم و گروه به زبان خودشان است؛ سه حديث که از جهت سند، نیز معتبر هستند با عبارت‌هاي: «يسمعه کل قوم بألسنتهم»؛ «حتي يسمعه کل قوم بلسانهم»؛ «عام يسمع کل قوم بلسانهم» به بيان اين مطلب مي‌پردازند.[10] و زمان آن نیز در احاديث، ماه مبارک رمضان معرفي شده است. اين احاديث با عبارت‌هاي «صيحة في شهر رمضان»، «يکون الصوت في شهر رمضان»، «شهرالله تعالي و فيه ينادي باسم صاحبکم و اسم ابيه» و… آمده است.[11] بنابراین، ندای آسمانی، به دلیل معجزه آسا بودن و قابلیت تکرار ناپذیری، که در تاریخ بشریت، فقط یک بار، رخ خواهد داد، مهمترین و اصلی ترین نشانه حتمی ظهور است که قابلیت مشابه سازی، ندارد و بقیه حوادث و نشانه ها، باید با این معبار، سنجیده شوند.

 

4. در روایت، تعبیر به کشتار بی شما، شده است "تکثر فیها القتلی" در حالی که کشته شدن حدود 2000 یا 3000 نفر را در مقایسه با تعداد بی‌شمار حجاج از کشورهای مختلف را نمی‌توان کشتار گسترده ای دانست.

 

5. ظاهر روایت چنین است که جوی خون جاری می‌شود و بر جمرات ریخته می شود، در حالی که در حادثه منا، چنین چیزی مشاهده نشده است. هرچند شاید به تعبیر کنایه‌ای نیز می توان حمل شود.

 

6. در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می دهند که بعد از تزلزل در حاکمیت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد. امام علی علیه السلام در نامه‌ای که به معاویه می نویسد، حمله لشکر سفیانی به مدینه را چنین توصیف می‌کند:

 

... َ فَيَبْعَثُ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَةِ فَيَدْخُلُونَهَا فَيُسْرِفُونَ‏ فِيهَا فِي‏ الْقَتْلِ‏ وَ الْفَوَاحِشِ‏ ... .[12]

 

... سفیانی، لشکری را به مدینه می‌فرستد و در این شهر بسیار قتل و کشتار و اعمال منافی عفت و اقدامات ناشایست انجام می دهند ... .

 

7. بنابر آنچه ذکر شد، حادثه منا در ماه ذی‌الحجه، در موسم حج، زمانی رخ می دهد که بعد از ندای آسمانی، آوازه حضرت مهدی و منجی مسلمانان، در جهان طنین‌انداز شده است و جهانیان در جستجوی این امر برآمده‌اند. از اینرو، لشکر سفیانی بعد از تسلط بر تمام مناطق شام و سرمست از این غرور، همزمان در عین اعزام لشکری به عراق و حمله به مراکز مقدسه شیعیان به قصد دسترسی و قتل آخرین ذخیره الهی، به مدینه، نیز لشکر نظامی، اعزام می‌کند. امام باقر عليه ‌السلام در روایت معتبری فرموده‌اند:

 

... وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة... وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ بَعْثاً إِلَى الْمَدِينَة ... .[13]

 

... و سفیانی سپاهی را به کوفه گسیل می­‌دارد ... و سفیانی سپاهی را به مدینه می‌فرستد ... .

 

در حالیکه اگر حادثه منا، جزو نشانه‌های ظهور بود، باید تمام این حوادث و نشانه‌های حتمی، قبل از این حادثه، اتفاق می افتاد. در حالیکه چنین نیست. در حادثه حج سال 94 و فاجعه منا، هیچکدام از این حوادث و نشانه‌های مهم، قبل از حادثه منا اتفاق نیفتاده است.

 

بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه نیست و هنوز این وقایع رخ نداده است تا بتوان گفت این حادثه نیز جزو نشانه‌ها و علائم ظهور می‌باشد.

8. و در پایان، نکته بسیار مهم این است که: مجموعه حوادث و نشانه‌های حتمی ظهور باید در کنار هم بررسی شوند و بررسی جداگانه و منفصل آنها و تطبیق، خسارت زیانباری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، ممکن است تبعات ناگوراری، به دنبال خود داشته باشد. بنابراین باید به دستور ائمه معصومین، همواره ظهور را نزدیک دانست و در عین حال، از عجله در امر ظهور و درخواست زودتر از موعد قبل از وقوع نشانه‌های حتمی ظهور، بویژه وقوع ندای آسمانی در ماه رمضان که تمام جهانیان می‌شنوند، پرهیز کرد. چنانچه، در احادیث منقول از اهل بیت، تاکید شده است:

 

... هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.[14]

 

... تعجیل کنندگان در امر ظهور، هلاک می‌شوند و تسلیم شوندگان (و آنان که در انتظار وقوع نشانه های حتمی ظهور می‌باشند) نجات می‌یایند.

 

بنابراین، آنچه که پس از حادثه تاسف بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه های اجتماعی پخش شد که حاکی از آنست که پیامبر (ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور میباشد، صحت ندارد. زیرا هنوز ندای آسمانی به عنوان اصلی ترین نشانه حتمی ظهور که باید بقیه علامت های حتمی و غیرحتمی با این نشانه حتمی (ندای آسمانی)، سنجیده شوند، که در ماه رمضان، رخ میدهد و تمام جهانیان، می شنوند، هنوز اتفاق نیفتاده است.

 

البته وقوع این گونه حوادث تلخ و تاسف بار در سرزمین حجاز و در ایّام فریضۀ حج، سبب بی‌آبرویی خاندان پادشاهی آل سعود و بروز اختلاف میان آنان و ان شاءالله سقوط‌شان در آینده‌ای نزدیک می‌شود.

-------------------------------

*دانش آموخته حوزه علمیه قم


[1] . بحار الانوار، ج 52، ص 272؛ بشارة الاسلام، ص 142.

[2] . منتخب الاثر، ص 451؛ يوم الخلاص، ص 280.

[3] . الممهدون للمهدى، عليه السّلام، ص 60؛ يوم الخلاص، ص 570.

[4] . منتخب الاثر، ص 451.

[5] . الغيبة نعمانى، ص 178.

[6] . الملاحم و الفتن، ص33.

[7] . الغيبة نعمانى، ص 178.

[8] . مجلسی، بحار الانوار، ج 33، ص 157.

[9] . عقد الدرر، ص 142.

[10] . طوسي، الغیبۀ ص435؛ صدوق، کمال الدین، ج2، ص556؛ نعماني، الغیبۀ، ص282.

[11] . نعماني، الغیبۀ، ص262 و 266؛ طوسي، الغیبۀ، ص452.

[12] . مجلسی، بحار الانوار، ج 33، ص 157.

[13]. نعمانی، الغیبۀ، ص 280.

[14] . الغیبۀ نعمانی، ص 198.

 



دیدگاه کاربران

به قول یکی از علما یک قطره آب روی مورچه ای افتاد فریاد زد آی سلیمان! عالم رو سیل برد! ظهور امر عظیم خداونده.گاهی دید ما خیلی محدوده. ممکنه اینها علائم باشه ممکن هم هست نباشه.

ممنون از اطلاع رسانی رجا. برای خودم واقعا داشت باور پذیر میشد

ممنون استفاده کردم

امام باقر علیه السلام وقتی از ایشان در رابطه با زمان ظهور حضرت می پرسند آيا براي اين امر وقتي تعيين مي‌شود؟ امام سه بار فرمودند: ‌«كذب الوقّّاتون» تعيين كنندگان وقت دروغگويند.

لعن خدا بر آل سعود سقوط. ان شا الله در فرصت مناسب اندوه دلمان را بر این خاندان، فرو خواهیم کرد.

آقا این جمله خیلی عالی بود:
"ندای آسمانی، به دلیل معجزه آسا بودن و قابلیت تکرار ناپذیری، که در تاریخ بشریت، فقط یک بار، رخ خواهد داد، مهمترین و اصلی ترین نشانه حتمی ظهور است که قابلیت مشابه سازی، ندارد. و بقیه حوادث و نشانه ها، باید با این معبار سنجیده شوند."
تشکر. این جمله را جایی دیگر هم خواندم. واقعا تا ندای آسمانی رخ نداده باید در تطبیق قطعی نشانه های ظهعور، دست نگه داشت.

آقا ما به این حادثه کاری نداریم. طبق احادیث شیعه، بعد از مرگ عبد الله، ان شا الله اختلاف خاندان آل سعود، بیشتر و بیشتر خواهد شد. حتی در احادیث ذکر شده است خاندان بنی فلان، در عربستان حکومت می کنند که شرارات و فتنه و قتل را تا سال های اخر منتهی به ظهور، ادامه خواهند داد.
روایتی منقول از امام علی علیه السلام، که در این روایت، به قتل نفس زکیه توسط نظامیان بنی فلان، در بلد حرام (مکه)، در 25 ذی الحجه، 15 روز قبل از قیام علنی امام (در عاشورا ماه محرم) اشاره شده است و در این روایت، امام علی علیه السلام، صراحتا به پایان ملک بنی فلان و نابودی سلطنت خانوادگی بعد از به قتل رساندن نفس زکیه در مکه اشاره دارد.
الا اخبركم بآخر ملك بني فلان؟ قلنا: بلي يا اميرالمؤمنين، قال قتل نفس حرام، في يوم حرام، في بلد حرام عن قوم من قريش و الذي حلق الحبة، و برأ النسمة ما لهم ملك بعده غير خمس عشرة ليلة ... .
آيا شما را از زمان به پايان رسیدن سلطنت خاندان فلان خبر ندهم؟ گفتيم آری اي امير مؤمنان؛ حضرت فرمودند: هنگام كشته شدن شخصی بی‌گناه در روز حرام در ماه حرام از خاندان قریش. قسم به آن‌كه دانه را شكافت و آدمي را آفريد، پس از آن، بيش از پانزده شب حکومتشان طول نخواهد کشید ... .
طبق این روایت، متاسفانه این خاندان آل سعود هرچند متزلزل میشوند اما تا هفته های پایانی منتهی به ظهور بر عربستان حکومت خواهند کرد.

تا قبل از 25 سال، ان شا الله ظهور امام زمان، محقق خواهد شد. چون شرط اصلی ظهور، نابودی اسرائیل به دست قوم سلمان و ایرانیان است که در آیات ابتدایی سوره اسراء (آیه 4-8) بیان شده است. بنابراین، ظهور نزدیک است. و امام عصر وارد قدس خواهند شد و حضرت عیسی پشت سر ایشان به نماز خواهند ایستاد. و مسلما در ان زمان صهیونیسمی ، وجود نخواهد داشت ان شا الله.

بررسی احادیث خاندان حاکم بر عربستان
http://www.rajanews.com/news/213127

رای منفی!
-95
نمی دانم چرا دولت محترم ما در برابر این دولت وحشی تا اين اندازه منفعل است. وقتی برزیل سفیر خود را در اعتراض به کشتار مردم یمن فرا می خواند، توقع از ایران بالاتر است

اللهم عجل لولیک الفرج

رای منفی!
-95
ان شا الله كه نشانه ظهور باشه و مهدي فاطمه بياد و ملت ايران رو از دست بي كفايت ها نجات بده
الهي اميند

ظاهرا "جبهه پایداری" خیلی از ظهور امام زمان(عج)، واهمه دارد!!!
کذّب الوقاتون!
اللهم عجل لولیک الفرج

رای منفی!
-92
حالت خوبه؟

هم وطن عزیر حالت خوبه الحمدلله همه چیزو که سیاسی نمیکنن

آقا من یک سوال دارم ... کسی هم جواب مرا نمی دهد. چرا بعد از ماجرای شنیع فرودگاه جده و بی احترامی به ایرانیها با آن همه اعتراض که از طرف خواص و عوام شد و تهدید به تحریم عمره و حج شد ، باز مردم ر ا فرستادند حج؟

دوست عزیز عمره امری مستحبی است و می توان آنرا تعطیل کرد اما حج واجب الهی است و تعطیل بردار نیست الا بر اساس احکام الهی

رای منفی!
-103
"۶. در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می دهند که بعد از تزلزل در حاکمیت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد."

میشه بگید "حمایت غربی ها" رو کجای حدیث گفتن؟!!!!
آیا اسمی از آمریکا نبردن احیانا؟!!!

زشته... شرم آوره بخداااااا. امام زمان اول از همه با مسلمان نما ها که دین خدا رو بی آبرو کردن و ازش سوء استفاده میکنن مقابله میکنه!

این هم جواب محکم و قاطع به شما. یادت باشد قبل از اظهارنظر مقداری مطالعات مهدویت داشته باشید.
روایات و احادیث حمایت رومی ها از لشکر سفیانی:
1. يبعث السفيانى جيوشا إلى الأطراف، ... و يذهب إلى الروم لدفع الملك الخراسانى، و يرجع منها منتصرا فى عنقه صليب‏.
او برای از میان بردن حکومت خراسانی (ایرانیان) به روم می‌رود و مانند شخص نصرانی و صلیب به گردن از آنجا برمی‌گردد.
منبع: كفاية المهتدي في معرفة المهدي، ص 648.

2. نشانه ديگر گرايش سفیانی به غربى‌ها اين است كه باقيمانده نيروهاى سفيانى، پس از شكست و كشته شدن او به سوى غرب مى‌گريزند. در کتاب کافی مرحوم کلینی، از امام باقر علیه السلام، نقل شده است:
... قَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ وَ بَعَثَ‏ إِلَى‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ بِالشَّامِ فَهَرَبُوا إِلَى الرُّوم‏ ... .
وقتی حضرت مهدی علیه السلام، قیام می کنند لشکری را به سمت شام و برای جنگ با بنی امیه، می فرستند و آنها به سمت روم (غربی ها) فرار می کنند.
منبع:
کلینی، الکافی، ج 8، ص 51.

رای منفی!
-93
باسمه تعالی
دنیای ضعیف کش که از حق دور است
حق را به قوی می دهد و معذور است
بیهوده سخن ز حق و باطل چه کنی؟
رو به زور آر که حق با زور است
وقتی با دیپلماسی منفعل و زبون و امید به غیر خدا ببندیم، هموطنانمان اینطور مظلومانه و بی دفاع در حج قربانی می شوند...
قرآن کریم می فرماید: «الیس الله بکاف عبده؟» آیا الله برای بنده اش کافی نیست؟
پس فقط از خداوند متعال بخواهیم امام عصر ما را به فریاد ما برساند.

خيلى کامل گفتين ممنون, به اميد ظهور

سلام. متنی که آورده شده اشتباه است. پیامبر فرمودند: نشانه ظهور صیحه آسمانی است که از نشانه آن قتل و غارت و فاجعه ای در منا است. این یعنی مساله منا قبل از صیحه است! منبع: روزگار رهایی، جلد دوم

خیلی منتظر صیحه آسمانی عجیب و غریب نباشید!!!
به نظر من صیحه آخرالزمان که همه جهان بشوند اعلام یک خبر از رادیو و تلویزیون!!! فقط 1400 سال پیش نمیشده بگن تلویزیون، میگفتن صیحه آسمانی!!!

پسندیدم
58
صحیه طبق روایات و احادیث، ندای فرشته وحی، جبرئیل است که تصریح روایات می باشد. پس منطقی حرف بزنید

اگر صیحه اسمانی را بهمین سادگی ذهنیت سازی تلوزیونی بکنی که خیلی شما به اصلاح هوشمندی !عزیز جان روایت ظهور و احوال قبل وبعدش بهمین سادگی هم نیست که فکر می کنید.

چرا نیاید برای تعجیل فرج دعا کرد؟ پس دعا برای تعجیل فرج کنید که فرج شما نیز در آن است و کلی حدیث دیگه راجع به دعا برای فرج چی میشه؟؟؟؟؟

تعجیل با استعجال فرق دارد. استعجال یعنی درخواست و طلب زودتر از موعد. تعجیل یعنی قرب و نزدیک دانستن امر ظهور. در عین تعجیل، باید تسلیم امر الهی در طولانی بودن غیبت امام عصر بود و منتظر نشانه های حتمی باشیم.

رای منفی!
-88
بنام خدا
هر چه از امام زمان (عج)بگوییم کم است
مهدی عزیز دلهایمان پر از غم هجران است. وجود ظلم را با تمام وجودمان احساس می کنیم . آیا به جز مهدی (ع) کسی هست به داد مظلومان برسد ؟!

از وقتی یادمه میگید نشانه ظهور نمیدونم فروپاشی امریکا و ...

بی سوادا

پسندیدم
49
به غیر ازخدا هیچکس از زمان ظهور خبری نداره..

فقط دعا کنید..پشتیبان ولایت فقیه باشد..تمام

هر گاه خدا بخواهد قائم آل محمد را ظاهر گرداند جنگی خواهد بود از صفر تا صفر و این به هنگام قیام قائم است.شاید معنی این اینطور باشه که امام زمان در عاشورای امسال ظهور میکند و جبرئیل ندای آسمانی سر میدهد.سپس جنگها از ماه صفر شروع شده و در پی آن , قیام امام زمان برای نابودی تروریست ها و در پی آن حرکات سفیانی آغاز میشود.

آيا در علائم حتمي هم امكان بداء وجود دارد؟
* از امام صادق(ع) مشابه اين سؤال را پرسيدند، حضرت پاسخ دادند: «بلي». خداوند متعال برنامه‌اي را كه تنظيم مي‌كند حق دارد آن را جلو يا عقب بيندازد و هر تصرفي كه صلاح ديد در آن بنمايد. خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد: يهوديان گفتند: «دست خدا بسته است. [به آن‌ها] بگو دست خدا باز است و هر گونه بخواهد عمل مي‌كند.1» بنابراين امكان بدا براي خداوند محفوظ است. اما در عين حال از حكمت او به دور است كه پيامبر رحمت(ص)‌ و ائمة هدي(ع) با قاطعيت تمام بفرمايند: «مهدي بدون سفياني نخواهد بود» ولي ناگهان موعدش كه رسيد خداوند روي ايشان را زمين بگذارد و غير از آن عمل كند.2 البته آن‌قدر اين احتمال بداء براي اصحاب ائمه(ع) به طور جدي بيان شده بود كه راوي از حضرت مي‌پرسد مي‌ترسم در اصل ظهور حضرت بداء رخ بدهد كه ايشان جواب مي‌فرمايند:
نه ظهور وعدة الهي است و خداوند خلاف وعده‌اش عمل نمي‌كند.

ما هرچی از احادیث خوندیم جایی ننوشته بود حمایت غربی ها . امیدواریم رجا نخواد احادیث شیعه رو تحریف کنه .

۲. نشانه ديگر گرايش سفیانی به غربى‌ها اين است كه باقيمانده نيروهاى سفيانى، پس از شكست و كشته شدن او به سوى غرب مى‌گريزند. در کتاب کافی مرحوم کلینی، از امام باقر علیه السلام، نقل شده است:
... قَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ وَ بَعَثَ‏ إِلَى‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ بِالشَّامِ فَهَرَبُوا إِلَى الرُّوم‏ ... .
وقتی حضرت مهدی علیه السلام، قیام می کنند لشکری را به سمت شام و برای جنگ با بنی امیه، می فرستند و آنها به سمت روم (غربی ها) فرار می کنند

صحفه ای در فیس بوک باز شده مبنی بر اینکه سفارت سعودی تعطیل باید گردد مطالب زیادی راجه به سعودی ها و هابیت انجاست متشکر وممنون میشوم از اینکه بازدید بفرمایید

به نام خدا
به کارشناسان محترم باید عرض کنم که همانطور که هیچ چیزی را به طور قطع و یقین نمی توان از علائم ظهور دانست، به طور قطع و یقین هم نباید مردود دانست. توجیهاتی که در مورد رد علامت بودن این واقعه ارائه شده قابل پاسخگویی است. مثلاً اینکه بین کدام علامت ها ترتیب است و کدام منوط به دیگری نیست. برداشت های راوی و مخاطب در الفاظ و مفاهیم چقدر اثرگذار است و غیره که نیازمند هوش و درایت خاصی در فهم احادیث است.

رای منفی!
-86
سوال بعدی در صورت پذیرش این مقاله مبنی بر مطابقت نداشتن فاجعه منا با علائم ظهور، اینه که این موضوع تصادفی بوده یا عمدی؟؟؟؟
اگر جواب غیر عمدی باشه، چرا اینقدر توالی و شباهت؟
اگر جواب عمدی باشه، باید پرسید چه هدفی پشت این فاجعه بوده؟
یک سناریو که میشه روش فکر کرد اینه که، این قبیل فعالیتها می تونه ایجاد گمراهی و آدرس نادرست دادن برای علائم ظهور باشه... که به این ترتیب مسلمانان معتقد به ظهور با علائم کاذب لابد به مهدی کذب هم گرایش پیدا کنن... باید خیلی هوشیار بود و مطالعه دقیق کرد...
ولی چیزی که امیدوارم می کنه اینه که کسانی که پشت این موضوع هستن هم گواه نزدیکی ظهور هست.