هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 11:26
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 9 تير 1394 ساعت 11:45
سه شنبه 9 تير 1394 11:43 ساعت
2015-6-30 11:45:18
شناسه خبر : 216044
کمپین «تقوا در دنیای مجازی» به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور می‌شود رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی تفاوتی با دنیای مجازی ندارد.

فارس: استفاده از شبکه‌های اجتماعی به همراه فرهنگ وارداتی خود روز به روز در بین جوانان و نوجوانان در حال افزایش است.

طبیعتاً بخش عمده فرهنگ اجتماعی حاکم بر فضای شبکه‌های اجتماعی و تعریفی که سازندگان و طراحان این نرم‌افزارها برای روابط بین افراد تعریف کرده‌اند با فرهنگ اسلامی، ایرانی و سنتی کشورمان در تضاد است.

اما آیا باید به دلیل این تضاد بزرگ فرهنگی استفاده از این ابزارهای نوین به کلی کنار گذاشته شود؟! به عقیده بسیاری از افراد می‌توان اصول و اعتقادات بکارگیری شده در دنیای واقعی را نیز در دنیای مجازی و در مجاورت ارتباط افراد با یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی نیز مدیریت کرد.

بر این اساس به تازگی کمپینی با عنوان «تقوا در دنیای مجازی» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور می‌شود رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی را نیز می‌توان در دنیای مجازی در پیش گرفت، فقط با اندکی توجه بیشتر!

در ادامه برخی از مطالب و عکس‌نوشت‌های منتشر شده با این موضوع را می‌توانید مشاهده کنید:

 

1- خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی ست؟ اگر خودش را در جهان واقعی ببینی، یحتمل سرت را می‌اندازی پایین و عبور می‌کنی، ولی اسمش را، نوشته‌اش، کامنت‌اش را، چراغ روشن‌اش را که در دنیای مجازی می‌بینی، چشمت تنگ‌تر می‌شود، خیره‌تر می‌شوی به مانیتور، شاید ضربان قلبت هم کمی بالاتر برود.

2- دخترکم؛ از نظر قرآن یکی از ملاک‌های بی‌حیایی، خودنمایی برای نامحرم است. خودنمایی فقط برای بدحجاب‌ها نیست، بلکه با حجاب هم می‌شود خودنمایی کرد؛ فقط مشتری‌اش فرق می‌کند. رعایت کن!

 

3- حالا اگر احوال‌پرسی نکنی چه می‌شود؟!


4- ماه ضیافت است و گشایش درهای حقیقی رحمتش حتی به روی این دنیای مجازی... با تکیه بر ایمان و تقوا رنگ و بوی خدایی را برای این فضا به ارمغان خواهیم آورد. به میهمانی خدا دعوت شده‌ایم... او را با چهره مجازی و حقیقی خود بندگی کنیم.

 


5- می‌گفت... اینک بقیه مرا با اسم کوچک صدا می‌زنند تقصیر من است؟ گفتم... مردها میزان جدیتشان می‌شود حجابشان... اینکه یک نفر خیره خیره به یک خانم بدحجاب نگاه می‌کند تقصیر کیست؟ این هم همان... حجب مرد در میزان جدیت او در برخورد با نامحرم نمایان می‌شود و این نکته هم هیچ ربطی به تأهل و تجردش ندارد.

 

6- قدر هر کس به اندازه قدر اراده اوست؛‌ سر دوراهی کلیک کردن و نکردن، اندازه آدم‌ها معلوم می‌شود؛ گاهی باید مدام برای خودمان روضه حرّ بخوانیم.

7- بانو... همان طور که در دنیای واقعی حیایت، حجابت، وقارت تو را از برخورد صمیمانه با هر نامحرمی بازمی‌دارد،‌ همان طور که وقتی نگاهی آزارت می‌دهد؛‌ رویت را محکم‌تر می‌گیری اینجا هم در فضای مجازی در برخورد با نامحرم، رویت را بگیر در قالب کلمات.

 

 

8- این لبخندی که روی لب تو نشسته و او نمی‌بیند من را نگران می‌کند.

 

9- اول کامل مطمئن شده‌ای هیچ محرمی نمی‌تواند کارت را راه بیندازد؟

 

10- همه این چیزهایی که الان داری می‌نویسی اگر او را رودررو می‌دیدی هم می‌گفتی؟

 

11- چرا او باید بداند و بفهمد؛‌ حالت الان چطور است؟ داری چه کار می‌کنی؟ کجایی؟ در چه حالی؟


12- « بل الانسان علی نفسه بصیرة» مطمئنی که با ایمیل کارت راه نمی‌افتد که چت می‌کنی؟

 

علاقه‌مندان می‌توانند مطالب خود در این زمینه را با هشتگ «#تقوا_در_دنیای_مجازی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.



دیدگاه کاربران

متاسفانه رفتار بچه هاي مذهبي هم تحت تاثير شبكه هاي مجازي در حال تغيير كردن است

بسیار عالی. واقعا لذت بردم.

مطلب خوبی بود و هشداری است برای اخلاق دگرگون شده اجتماعی که هر روز داره از همه بویژه متدین ها تلفات میگیره.

پسندیدم
41
يه کم فکر جيب مردم باشيد تا دينشون. فقر که بياد دين خود بخود ميره . شما نميخواد به مردم درس اخلاق بدبد . دو ماه بهتون حقوق ندن دنيا رو سر همين مردم خراب ميکني

دوست عزیزم
پس چرا خدا پیامبران را برای هدایت مردم فرستاد؟! می توانست فقط چندتا بنگاه اقتصادی برای مردم باز کند! هر آدم فقیری بی دین نیست! اما هر آدمی اگر خدای ناکرده بی تقوا باشد هرچه پولدارتر شود بیشتر به مردم و خودش آسیب می زند!

رای منفی!
-47
به حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرده اید (نقل به مضمون کرده اید) که به باور بسیاری غلط درک شده است.
ایشان فرموده اند نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد ولی در کنار آیه یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و همچنین حدیث دیگر از رسول الله که الفقر فخری میتوان فهمید هر گردی گردو نیست.
چه بسا فردی با جیب پرپول فقیرتر از فرد با جیب خالی است چون خود را نیازمندتر میداند؛ همه میدانیم بسیاری از مؤمنین در طول تاریخ بسیار ندارتر از مستکبران و منافقین هم دوره خود بوده اند پس صرف وجود پول در جیب مایه ایمان و کفر نیست.
بنده مواضع نویسندگان این تارنما را نمیدانم ولی خیلی از حرفهایی که زده اند درست به نظر میرسد جان کلام این است که اسلام یعنی تسلیم اراده خدا بودن و تا دنیا بوده از این چیزها و مدهای جدید بوده و مسلمان هیچ وقت نباید دامن از دست بدهد.

سلام
فقری که شما توی دو تا حدیث پیامبر اشاره کردید معنای دیگری داره، منظور فقر اقتصادی رایج نیست. این دو ارتباطی با هم ندارند که روی دیگر سکه باشند یا نتیجه گیری کرد که هر گردی گردو نیست.
البته حرف شما صحیح است. از حدیث کاد الفقر ان یکون کفرا باید برداشت درست داشت. معنیش این نیست که ایمان لازمه اش فقیر نبودن است.

سلام این پسته فقط برای من بود گرفتم
متنبه شدم مرسی

رای منفی!
-63
درود خدا وپیغمبران براین والسابقون جهاد فرهنگی.خسته نباشید.التماس دعا

سلام
واقعا عالی بود.حظ کردم.خدا بهشون و بهتون خیر و برکت بده.
اینا کار درسته."فان الذکری نتفع المومنین".

بسیار خوب و به جا بود هنری هم بود . امیدوارم خیلی ها را بیدار کند.

پسندیدم
42
آدمها باید بیاموزند که کردارشان مطمئنا روی دیگران اثر میگذارد.پس مراقب آنچه که انجام میدهید باشید،چون همیشه فقط مربوط به شما نمیشود.خداوند همه جا ناظر اعمال ما است :)

کار خوبیه.
خدا بر توفیقاتشون بیفزاید

وای خیلی عالی بود. با اجازه تون از این عکسا برای راهنمایی شاگردام استفاده می کنم.

من واقعا احساس نیاز می کردم به تلنگر به بچه های مذهبی

دمتون گرم. لطفا بیشتر به این موضوع بپردازید. چند سالی این موضوع دغدغه ی ذهنیه منه که چرا بچه های مذهبی به این مسایل توجه نمیکنن. به جای توجه توجیه میکنن!

رای منفی!
-56
خیلی قشنگ بودند.
لطفا همگی هر اندازه که می توانند این تصاویر را منتشر کنند.

عالی بود. از این به بعد بیشتر دقت می کنم