هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 03:12
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 11 ارديبهشت 1395 ساعت 17:58
شنبه 11 ارديبهشت 1395 17:22 ساعت
2016-4-30 17:58:14
شناسه خبر : 240549
این بسته شامل شانزده کتاب از دو سرفصل «فضایل و رذایل اخلاقی» و «مواعظ» است که به بررسی احادیثی در باره «فضایل اخلاقی» و «گناه» تا پرسش و پاسخ های جوانان در زمینه های حجاب، ازدواج، تهاجم فرهنگی و بحران هویت با زبانی صریح و دلنشین می‌پردازد.
این بسته شامل شانزده کتاب از دو سرفصل «فضایل و رذایل اخلاقی» و «مواعظ» است که به بررسی احادیثی در باره «فضایل اخلاقی» و «گناه» تا پرسش و پاسخ های جوانان در زمینه های حجاب، ازدواج، تهاجم فرهنگی و بحران هویت با زبانی صریح و دلنشین می‌پردازد.
گروه فرهنگ – رجانیوز: نمایشگاه کتاب در پیش است. نمایشگاهی که حالا بعد از چند سال برگزاری نیمه‌موفق و ناموفق آن در مصلای بزرگ تهران به شهر آفتاب در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی نقل مکان کرده است. فارغ از اینکه این بار مسئولین امر برای سهولت در خدمات‌دهی به علاقمندان کتاب و کتاب‌خوانی چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، تب و تاب معرفی کتاب در این چند روز منتهی به آغاز به کار نمایشگاه حسابی بالا گرفته و هر فرد و مجموعه‌ای را که سر و سرّی با کتاب دارد، مشغول کرده است. رجانیوز هم برای اینکه از این قافله عقب نماند قصد دارد تا پانزدهم اردیبهشت -روز شروع برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران- به معرفی کتاب‌هایی بپردازد که ارزش خواندن دارند و جزو بهترین‌ها در حوزه‌های خودشان هستند.
 
سومین بسته پیشنهادی رجانیوز برای خرید از نمایشگاه کتاب در ادامه بسته شماره دو و باز هم مربوط است به کتاب‌هایی در حوزه تربیتی و اخلاقی؛ در این بسته مطالعاتی نیز مانند شماره گذشته کتاب‌های معرفی شده برای علاقمندان و مربیانی که می‌خواهند ضمن کار تربیتی به نوجوانان وجوانان هم کتاب معرفی کنند پیشنهاد شده است. در توضیح هر بسته محورهای کتاب و نکاتی برای مربیان گفته شده است. 
 
این بسته شامل شانزده کتاب از دو سرفصل «فضایل و رذایل اخلاقی» و «مواعظ» است که به بررسی احادیثی در باره «فضایل اخلاقی» و «گناه» تا پرسش و پاسخ های جوانان در زمینه های حجاب، ازدواج، تهاجم فرهنگی و بحران هویت با زبانی صریح و دلنشین می‌پردازد. 
 
اکنون به معرفی کوتاه این شانزه کتاب به همراه گزیده‌‌ای از متن آنها می‌پردازیم: 
 
***
 
فـضــائـل و رذائـل اخــلاقــی
 
1- آموزه های اخلاقی، رفتاری امامان شیعه
محمد تقی عبدوس، محمد محمدی اشتهاردی/ بوستان کتاب
 
 
امامان شیعه راهنمایان امین و دل‏سوزى بودند که بى‏هیچ اجر و مزدى، راه‏هاى سعادت و سرچشمه‏هاى کمال را به مردم نشان مى‏دادند. میراثِ بزرگ اسلامى که اینک در اختیار امت اسلامى است، سخن‏ها و رفتارهایى است که آنان در جهت تبیین زندگى سعادت‏مندانه از خود به یادگار گذاشته‏اند. اثر حاضر مجموعه‌ای از سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین عبدوس است که درباره «آموزه‌های اخلاقی ـ رفتاری امامان شیعه (علیهم‌السلام)» با تجزیه و تحلیل و بررسی‌های عالمانه و روشنگرانه، ایراد شده، تا گوشه‏اى از آموزه‏هاى سعادت‏مندانه آن بزرگواران را در گستره اخلاق به تصویر بکشید. 
 
در این کتاب الگوهای رفتاری صحیح با موضوع اخلاق و علوم تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی با استناد به روایات اهل‌بیت(ع) و دیگر منابع معتبر دینی عنوان شده‌اند. این اثر به قلم روان و همه فهم نگارش یافته است تا در سطح وسیع‌تری منتشر شود و علاقه‌ مندان مکتب انسان‌ساز امامان معصوم(ع) از آن بهره گیرند. این مجموعه پیش از این در دو کتاب مجزا، با نام «بیست و پنج اصل از اصول اخلاقی امامان(علیهم‌‌السلام)» و «فرازهای برجسته از سیره امامان شیعه(علیهم‌‌السلام)»، نشر یافت، اما از آن‌جا که زمینه‌های دو کتاب بالا درباره سیره اخلاقی و رفتاری امامان(ع) بود همه در یک کتاب و به صورت کنونی سامان‌دهی شده است تا خواننده مجموعه‌ای از آموزه‌های اخلاقی ـ رفتاری امامان(ع) را یک جا در اختیار داشته باشد. قرض‌الحسنه، امانتداری، سخاوت گشاده دستی، نیکی به پدر و مادر، تغافل و نادیده ‌گرفتن، شکرگزاری، قدردانی از خدمات دیگر، شیوه برخورد با مردم، خودستایی به انگیزه خداخواهی، سوگندهای امامان(ع)، مهمان‌نوازی و عزت نفس از جمله مسائل طرح شده در این کتاب هستند.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1- با بررسی سیره فردی و اجتماعی پیشوایان معصوم(ع)، می توان علاوه بر ارائه الگوهای مناسب به نوجوان، با کتابهای مفصل تری که در همین سیرمطالعاتی گنجانده شده، کارهای تحقیقی عمیق تری را در این زمینه از متربی خواستار بود.
 
محورهای کتاب:
 
تحلیل سیره معصومین(ع)
ایجاد محبت و معرفت نسبت به اولیای الهی
بررسی سیره فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگي و... معصومین(ع) 
 
گزیده متن:
 
با کمال تاسف، پیروی بسیاری از شیعیان از امامان، کورکورانه و قشری است. آنان با این که حسن نیت دارند، بر اثر عدم شناخت، گاهی به نام پیروی از امامان، درست در مقابل آرمان آنان حرکت می‌کنند و نمی‌دانند که نمی‌دانند؛ در نتیجه، تا ابدالدهر در "جهل مرکب" خواهند ماند. برای آشنایی با آن بزرگواران نباید تنها به گزارش سرگذشت امامان و تاریخ زندگی آنان، بدون "تجزیه و تحلیل"، اکتفا کرد؛ بلکه باید با تجزیه و تحلیل صحیح، فرهنگ ناب اسلام را از زوایای زندگی پربار امامان استخراج نمود. 
 
آنان معادن حکمت و بینش اسلامی هستند و گنجینه‌های عالی معرفت بشری می‌باشند. اگر خواسته باشیم از معدنی استفاده کنیم باید چهار مرحله را طی کنیم: کشف معدن (شناخت)؛ استخراج آن از زیر پوشش‌ها؛ یدک‌سازی از مواد کشف شده (فردسازی)؛ ترکیب وسایل یدکی (جامعه‌سازی). ما نخست باید شیوه زندگی امامان را بشناسیم، بعد آن را از مرحله ذهنیت به عینیت برسانیم (فردسازی) و سپس آن گنج‌های سعادت را ترکیب کنیم و مجموع آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهیم (جامعه‌سازی). چنین چیزی بدون "تجزیه و تحلیل" زندگی امامان میسر نیست.
 
***
 
2- تا خدا راهی نیست
مهدی خدامیان آرانی/ وثوق
 
 
شرح و بررسی اجمالی چهل حدیث قدسی در موضوعات مختلف اخلاقی و اعتقادی است. در این اثر روایاتی قدسی در مورد فضیلت نماز شب و گریه کردن از خوف خدا، اوصاف بهشت و بهشتیان، استجابت دعا و موانع آن اصلاح بین مردم، توکل حقیقی بر خدا و آثار آن، آفات دنیاطلبی، بشارت به گناهکاران برای بازگشت به سمت خدا، اخلاص در انجام امور فقط برای رضای الهی، شکرگزاری، بلندی همت، مذمت آرزوهای طولانی، کوتاه جلوه دادن مسیر رسیدن به خدا، پذیرش مشکلات و مصایب برای کسب قرب الهی، نشانه‌های دوستان خدا، قلب انسان به عنوان جایگاه نزول رحمت الهی، مظاهری از رحمت واسعه الهی نسبت به همه بندگان خویش، یادآوری نعمت‌های الهی، خاکساری در قبال عظمت خدا و برخی دیگر از موضوعات اخلاقی و عرفانی نقل و مورد شرح و بررسی اجمالی قرار گرفته است.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1- متربی را در عرصه تحقیق در هر موضوع وارد نماید که البته هر موضوعی، معرفی منابع مناسب را می طلبد.
2- به اجرای مسابقات جذاب در زمینه برگزاری و اقامه نماز  توجه ویژه ای داشته باشد.
 
محورهای کتاب:
 
بررسی فضائل و رذائل اخلاقی با درونمایه عواطف و احساسات
پرداختن به مباحث اعتقادی مهمی که دغدغه های فکری نوجوان را تشکیل می دهند
 
گزیده متن:
 
خدايا! خيلى وقت ها دلم مى خواست از تو سؤالى بكنم. مى خواستم بدانم چرا تو اين همه بين بندگانت فرق گذاشته اى؟ به عدّه اى پول زيادى داده اى و به عدّه اى ديگر، فقر را هديه داده اى. بعضى ها سالم و تنومند هستند و بعضى بيمار. 
 
ديروز از خيابان كه عبور مى كردم، كودكى را ديدم كه فلج بود و نمى توانست راه برود، خيلى دلم سوخت، تو چرا او را اين گونه آفريدى؟ 
 
آن ديگرى را بگويم كه كورمادرزاد به دنيا آمده است، او هرگز نتوانسته است دنيا و زيبايى هاى آن را ببيند. چرا او را اين گونه آفريدى؟
 
به بعضى ها آن قدر بچّه مى دهى كه نمى دانند چه بكنند و بعضى ديگر هم تا ابد در حسرت يك فرزند مى سوزند.
 
زمان زيادى گذشت تا فهميدم كه تو خدايى و همه كارهاى تو از روى حكمت است. تو براى همه كارهاى خود دليلى دارى كه من از آن بى خبرم. 
اگر همه انسان ها ثروتمند و سالم بودند، هيچ كس به ياد تو نبود، هيچ كس شكر تو را به جا نمى آورد و تو خود مى دانى كه اگر انسان، تو را از ياد ببرد به چه روزى مى افتد!
 
***
 
3- گناه شناسی 
محسن قرائتی/ م‍رک‍ز ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ درس‍ه‍ای‍ی‌ از ق‍رآن
 
 
كتاب حاضر مجموعه مباحثى است كه در ماه مبارك رمضان سال 1362 شمسى به صورت سى درس، در سیماى جمهورى اسلامى ایران، توسط حجت الاسلام محسن قرائتى، در برنامه‏ى «درسهایى از قرآن» مطرح و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اكنون همان درس‏ها با تهذیب و تكمیل وتنظیم به صورت كتابى در اختیار شما قرار مى‏گیرد.
 
 این درس‏هاى سودمند اخلاقى، دراین كتاب به صورت هشت فصل زیر تنظیم گردیده است:  1- گناه و اقسام آن. 2- زمینه‏هاى پیدایش گناه. 3-  توجیه گناه. 4-  شناخت مرزهاى گناه. 5- كنترل گناه. 6- برخورد با گنهكار. 7- آثار و پى‏آمدهاى گناه. 8- توبه و پاكسازى.
 
در پایان کتاب داستانهایی در رابطه با موضوع کتاب آمده است که می تواند به خواننده کمک نماید تا موضوع مورد بحث را بطور ملموس درک نماید.
 
در حاشیه این کتاب مربی می تواند:
 
1- آثار و عواقب گناه را در زندگی فردی و اخلاقی و اجتماعی را به بحث و گفت و گو بگذارد.
 
محورهای کتاب:
 
تحلیل و بررسی انواع و اقسام گناه
موضع قرآن و روایات در قبال معاصی
بررسی زمینه ها، آثار، عواقب و کیفر گناهان
راه های جبران گناه
 
گزیده متن:
 
دو باغ را كنار هم در نظر بگيريد كه از نظر آب و هوا و نوع گياهان و درختان يكسانند. باغبان يكى از آنها به آفات و آسيب‏هايى كه باغ را تهديد مى‏كند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابى و ميوه و گل و شكوفه برخوردار است، ولى باغبان ديگر به آفات و آسيب‏ها يا توّجه ندارد و يا بى‏خبر است، در نتيجه باغى پژمرده و ميوه‏هايى كرم خورده خواهد داشت.
 
انسان نيز چنين است، كه اگر توجه به آفات روحى و جسمى خود نكند، عنصرى وازده و خطرناك خواهد شد، ولى اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردى وارسته و شايسته خواهد گرديد.
 
آفات و آسيب‏ها در مورد انسان، همان عيوب و گناهان است كه تمام انبيا و كتاب‏هاى آسمانى، بشر را از آلودگى به آن، بر حذر داشته‏اند، و با هشدارها و تاكيدات خود انسان‏ها را به پاكى و اجتناب از گناه، دعوت نموده‏اند.
 
***
 
4- ک‍ی‍ف‍ر گ‍ن‍اه‌ و آث‍ار و ع‍واقب‌ خ‍طرن‍اک‌ آن‌ 
سیده‍اش‍م‌ رس‍ول‍ی‌ م‍ح‍لات‍ی‌/ بوستان کتاب
 
 
«کیفر گناه و آثار و عواقب خطرناک آن» کتابی است بسیار خواندنی و تأثیرگذار دربارة آثار و عواقب گناه و که چاپ های متعدد آن، این ادعا را بخوبی ثابت می کند. کتاب، حاصل سخنرانی های مؤلف در حدود 40 سال پیش است که پس از تنظیم، در همان سالها چاپ شده و به علت استقبال خوانندگان، بارها توسط ناشران مختلف، چاپ شده و حتی به زبان های عربی و ترکی نیز ترجمه و منتشر گردیده است. نسخة حاضر، ویراست دوم این اثر می باشد. مؤلف کتاب، سعی کرده برای تأثیرگذاری بیشتر موعظه ها، از شواهد متنوع تاریخی و داستانهای قرآنی و اشعار نیز بهره بگیرد.
 
کتاب، در 8 بخش تنظیم شده که دو بخش اول، به «معنای گناه» و اینکه در واقع، «گناه، بیماری است»، اختصاص دارد. 6 بخش بعدی، هرکدام، یکی از آثار سوء گناه را مورد بررسی قرار می دهند. عواقبی که مؤلف محترم برای گناه عنوان کرده، عبارتند از: مانع دعا و استجابت آن، عامل دگرگونی نعمتها و نابودی ملّتها، کوتاهی عمر، پرده دری، سلب آرامش خاطر، کفر. 
 
ویژگی دیگر کتاب، این است که با توجه به اینکه در روایات، برخی آثار و عواقب، برای گناهان خاصی عنوان شده، مؤلف، این گناهان را بصورت خاص ذکر کرده و از تعمیم آن آثار به عموم گناهان، پرهیز کرده است. معناي گناه، گناه نوعي بيماري، گناه مانع دعا و استجابت آن، گناه عامل دگرگوني نعمت‌ها و نابودي ملت‌ها، گناه سبب كوتاهي عمر، گناه عامل پرده‌دري، گناه سلب كننده آرامش خاطر و گناه عامل كفر انسان، عناوين هشتگانه بخش‌هاي اين اثرند.
 
در انتهاي اين اثر، فهرستي از آيات، روايات، اشعار، اشخاص، مكان‌ها و كتاب‌ها نيز درج شده است.
 
***
 
در حاشیه این کتاب مربی می تواند:
 
1- آثار و عواقب گناه را در زندگی فردی و اخلاقی و اجتماعی را به بحث و گفت و گو بگذارد.
 
محورهای کتاب:
 
تحلیل و بررسی انواع و اقسام گناه
موضع قرآن و روایات در قبال معاصی
بررسی زمینه ها، آثار، عواقب و کیفر گناهان
راه های جبران گناه
 
گزیده متن:
 
كيفر سرپيچي از قوانين طبيعي و اجتماعي به همين عالم و همين جامعه محدود است؛ ولي در اسلام، مخالفت با قوانين الهي هم در دنيا و هم در آخرت كيفر دارد. مثلا جاذبه زمين، هرجسم سنگيني را كه پرتاب شود به دليل نداشتن مقاومت در برابر قوه جاذبه، به سختي به طرف خود مي‌كشاند و كسي كه از اين قانون سرپيچي كند و خود را از بالاي بام در هوا رها سازد به كيفر اين تخلف به زمين مي‌افتد و استخوان دست، پا و جمجمه‌اش مي‌شكند. يا مثلا آتش مي‌سوزاند و هرجسم قابل اشتعالي را هم كه در مجاورتش قرار گيرد با خود مي‌سوزاند و كيفر تخلف از اين قانون سوختن است. در قوانين كشوري و اجتماعي هم براي عمل خلافي، مثلا چند ماه زندان تعيين شده است و اگر كسي دست به چنين عملي زد به زندان مي‌‌افتد و موضوع به همين جا خاتمه مي‌يابد.  اما تخلف از قوانين الهي و ارتكاب گناه، هم موجب بدبختي و سيه‌روزي در دنيا مي‌شود و هم عذاب و شكنجه آخرت را به دنبال دارد. اسلام از يك طرف تمام مصائب و گرفتاري‌هاي دنياي را معلول گناه مي‌داند و از طرف ديگر، شخص گناهكار را به عذاب‌هاي طولاني و سخت آخرت بيم مي‌دهد. قرآن مجيد در اين خصوص مي‌فرمايد: «ظهر الفساد في البر و البحر بما كسبت ايدي الناس؛ تباهي و فساد در خشكي و دريا نمودار شد به واسطه كارهايي كه مردم انجام دادند(روم، آيه 41)».
 
***
 
5- مصاف بی‌پایان با شیطان
فتح الله نجارزادگان/ بوستان کتاب قم
 
 
نویسنده در این کتاب کوشیده است تا جنبه‏هاى تربیتى، به ویژه هشدارهاى قرآن و اهل بیت(ع) را مطرح کند و در این راه از تمثیل، شعر و داستان نیز بهره جسته است. مطالب این کتاب در دو بخش طراحی شده است. عنوان بخش اول شناخت دشمن است.
 
«کارنامه زندگی ابلیس در یک نگاه»، «توان و گستره فعالیت دشمن»، «هدف های دشمن»، «سیاست های اصولی دشمن»، «مهارت ها، تجهیزات و نیروهای دشمن»، «کمین گاه های حساس و گلوگاه های خطر» و «در اسارت دشمن» هفت فصل بخش اول را تشکیل می دهد.
 
کارزار با دشمن نام بخش دوم است که در سه فصل «سرمایه ها و توانایی های ما»، «سیاست های اصولی در مبازره با دشمن» و «شیوه ها و راهکارهای مبارزه» تدوین شده است.
 
کتاب «مصاف بی پایان با شیطان» به راه های علمی و عملی غلبه بر نفس و شیطان می پردازد و ما را در کمین گاه های حساس و گلوگاه‌های خطر راهنمایی می کند و می تواند قدمی باشد برای آگاهی از دشمن دیرین آدمیان، شیطان، و توانایی‌های آن برای کارزار با او. 
 
در حاشیه این کتاب مربی می تواند:
 
1- بر قدرت دشمن شناسی نوجوان با استراتژی ویژه تربیتی از راه آیات، روایات، تمثیلات، اشعار و داستانهای مرتبط، بیفزاید که خود نوعی بصیرت زایی را به دنبال خواهد داشت.
 
 2- از هر کدام از موضوعات کتاب طرح بحث مبسوط و مطالبه پروژه های تحقیقاتی عمیق تر را از متربی داشته باشد.
 
محورهای کتاب:
 
دشمن شناسی دینی
تقویت بصیرت دینی
آشنایی با استراتژیهای مهلک شیطان
 
گزیده متن:
 
وسوسه بر گناهان کوچک تا بردن به گردنه های دشوار است. دشمن گام های ابتدایی ورود به جاده خود را کوچک و آسان نشان می دهد تا رفته رفته آدمی را به گردنه های دشوار هدایت کند. دشمن با وسوسه بر انجام کارهای مکروه و ترک کارهای مستحبی حمله را آغاز می کند و تا انجام گناهان صغیره و تکرار آن ها و رسیدن به گناهان بزرگ و بعد از آن دستبرد به اعتقادات آدمی و سست کردن آنها و پاره شدن پرده حجب و حیا و تصاحب حرم دل ادامه می دهد. در این باره امیر المؤمنین، امام علی علیه السلام می فرماید: واعلموا أن الشیطان یسنی لکم طرقه لتتبعوا عقبه؛ آگاه باشید که شیطان راههایش را برای شما آسان می نماید تا ـ به تدریج ـ گردنه های دشوارش را بپیمایید.
 
***
 
6- کتاب پرسش‌های امروز جوان 3
جمعی از نویسندگان/ انتشارات مدرسه
 
 
کتاب سوم از پرسشهای جوانان درسال 89 برای اولین بار به چاپ رسید.از ویژگی های برجسته این کتاب توجه به مسایلی است که عمیق ترین تاثیر رادرساختار شخصیتی نوجوان دربردارد.
 
بااستفاده از تصاویرگانوگونی که درخلال کتاب امده است نظر مخاطب رابیش از پیش به خود جلب میکند. درموضوع افسردگی وعلایم  ان  شناختی ازافسردگی و موثرترین روش های شناخت درمان از دیگر مسایل مهم مطرح شده است. همچنین تحلیل و پاسخ به عوامل کم رویی اضطراب و پرخاشگری از دیگر ویژگیهای مثبت این نوشته به شمار میاید. طرح پرسش های دقیق از لابه لای فکر جوان و پاسخ های قانع کننده توانسته است ارتباط خوب میان نویسنده و مخاطب راافزایش دهد. دستیابی به عوامل و علل تشویش ذهنی و بهم ریختگی روح و روان جوان که خود باید جانی دررگهای جامعه باشدقدمی بسیار موثر درشکل گیری جامعه ای موفق خواهد بود
 
این کتاب مناسب دوره اموزشی دبیرستان جهت خودشناسی مفید بوده و برای والدین جهت اشنایی بااحوال فرزند خود ضروری به نظرمیرسد.
 
برای اطلاع مربی:
 
بااین کتاب میشود به دنیای پیچیده نوجوان نفوذ کردو پی به نیازها و تفکرات اوبرد.فهم حال هوای نوجوان و درک مشکلات و بحران های اوفاصله راکمتر وارتباط رااسان تر میکند.ریشه ای ترین عوامل تاثیر گزاردربهم ریختگی روح و روانایجاد ترس و دلهرهو پرخاشگری است که موجب افسردگی میشود و قالب پرسش و پاسخ از بهترین شیوه های حل این مجهولات است.درخلال مباحث این کتاب مربی میتواندبابهانه گویه از:
 
1. مساله افسردگی 
2. مساله شادی دراسلام 
3. نقش لذتهای حلال درارامش روح و روان
4. کمرویی رامیتوان به مساله خود کم بینی نیز ارتباط داد انسانی که بامعارف دینی اشناست به خوبی تفسیر عزت بخشی خدارامیداند که هرکه راخواست عزیز کرد.
 
کتاب پرسش های امروز جوان3 درچهار بخش اصلی به بیان مهمترین مسائل پیش رو دردوره مهم جوانی پرداخته است.
 
محورهای کتاب:
 
افسردگی
تشویش و دلهره 
کم رویی 
پرخاشگری
 
گزیده متن:
 
1. مشخص است که کودکان کم‌رو معمولاً از و الدینی متولد میشوندکه خودشان کم رویی دارند، ولی این به این معنا نیست که این قبیل کودکان کم رویی را از طریق ژن‌های ناقل ازو الدین خود به ارث برده اند بلکه به این معنا است که کم رویی را از انها یادگرفته‌اند...
 
2. انسانها هر قدر از لحاظ فکری و فرهنگی رشد کمتری داشته باشند بیشتر از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می‌کنند. در اصل باید بگوییم، انسانهایی که از لحاظ فکری و تحصیلی و فرهنگی رشد بیشتری دارند راه‌های متنوع‌تری برای مقابله با مشکلات و ناکامی‌های خود میابند...
 
3. کم رویی ناتوانی فرد در برقراری ارتباط است و تنهایی مشکلی است که به دلیل نبودن یا کم بودن ارتباط با دیگران برای انسان بوجود میاید...
 
***
 
7- پرسشهای امروز جوان 4
جمعی از نویسندگان/  انتشارات مدرسه
 
 
چهارمین جلدمجموعه کتابهای پرسش‌های امروزجوانان از چهار فصل تشکیل میشودکه درفصل اول بحران شخصیت تحلیل و بررسی میشودفصل دوم را محمدرضا سنگری با تهاجم فرهنگی ادامه میدهد .ناصر نادری به تبیین مساله حجاب پرداخته و فصل پایانی مربوط به مساله ازدواج است
 
از نکات برجسته این کتاب پرداختن به پرسشهای اساسی همراه باپاسخهای مختصر و مفید است .
 
بیان اثار فواید نشانه هاونتایج درهر فصل از دیگر برجستگی های این کتاب است
 
این کتاب درسال 89 توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسیده است به  کار گیری پرسش و پاسخ علاوه برجذابیت مضاعف ارتباط دو طرفه بین گوینده و مخاطب برقرار میکند.تصاویر کاریکاتوری و مرتبط دیگر گوشه های درگیر نشده ذهن رابه خودمشغول میکندوهمه ظرفیت مخاطب رابه خود اختصاص میدهد
 
شکل گیری فرایندهویت مثبت و اجتناب از پراکندگی شخصیت تردیددو سرگردانی و درنهایت اجتناب ازبحران زدگی هویت از مسایل مهم مطرح شده است
 
باتوجه به اینکه جامعه ما جامعه ای جوان است این مهم گاهی فرصت و گاهی تهدیدبه شمار میاید.انبوه غرایزدردروان جوانی ضرورت پرداختن دقیق به مساله حجاب و پوشش را دربردارد.تفکیک حجاب از اجبار و عقب ماندگی ،فلسفه حجاب و نقش ان درتعالی شخصیت فرداز اهم مباحث این کتاب است.دیگر مساله قابل توجه مساله ازدواج است که از مهمترین نیازهای امروز جامعه است سبک و سیاق واداب و رسوم ان از فروعات بحث جدید سبک زندگی اسلامی به شمار میرود که دراین کتاب تاحدی بیان شده است.
 
برای اطلاع مربی:
 
1. هویت نوجوان باید مطاق ارزشهای واقعی ساخته شود
2. به اثار مثبت استقلال فرهنگی و اثارمنفی تهاجم فرهنگی و نمودهای اجتماعی ان باید توجه شود.
3. پرداختن به مساله حجاب و ازدواج از مسایل مهم مطرح شده است.
4. نقش منفی ماهواره و شبکه های خارجی 
5. مساله مد و ترویج ان 
6. مساله ا عتماد به نفس وخودباوری
7. اموزش پوشش اسلامی به والدین نیز درتربیت و حیای فرزندان تاثیر گزار است.
 
محورهای کتاب:
 
بحران هویت
تهاجم فرهنگی
حجاب 
ازدواج
 
گزیده متن:
 
یکی از برنامه های غارتگران اندیشه ومهاجمان فرهنگی نفی یاتحقیر گذشته های فرهنگی جامعه یا فراموش کردن گذشته است درکنار این کار القای نتوانستن یامانع تراشی درراه توانستن از شیوه های دیگر دشمن است .وقتی ماتصورکنیم که نمی توانیم راه نمیافتیم و انگاه که راه نیافتیم  درنتیجه پیشرفتی حاصل نشدباورمان میشود که نمیتوانی...
 
تفاوت جامعه ای که روابط جنسی را محروم میکندبااجتماعی که روابط ازاد دراناجازه داده میشوداین است که ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت ودراجتماع دوم اغاز محرومیت و محدودیت است...
 
تصویر ذهنی مثبت به حالتی مربوط است که فرد درمجموع درارزیابی و بررسی جوانب مختلف شخصیتیش خودراموجودی موفق باارزش و سازنده میابدبرهمین اساس به خودامتیازهای مثبتی میدهدو دریک کلام می توان گفت که چنین انسانی از بار شخصیتی مثبت و ارزشمندی برخوردار است...
 
***
 
8- اخلاق اسلامی
سید عبدالحسین دستغیب/ دفتر انتشارات اسلامی
 
 
مکتب انبیای الهی مکتب انسان سازی است و پیامبر ما حضرت خاتم (ص) در برترین درجات اخلاق است و تربیت شده ی خداوند است و در قرآن بارها این مطلب عنوان شده است." او را از هر جهت از اخلاق فاضله بی نیاز کرد تا بتواند عائله اش را که امت او تا قیامت هستند بهره مند سازد"(سوره ی الضحی آیه ی 6) و سپس می فرماید خداوند مزکّی است یعنی هرکه را بخواهد پاک می فرماید و ما از شناسایی نفس خود آگاهی کمی داریم و می گوید این تزکیه باید پیش از تعلیم باشد . 
 
نویسنده در کتاب حاضر، گام نخست در تهذیب را تفکّر می داند و با یاد آوری خلقت انسان (از علقه)و بیان داستان محمود غزنوی و ایاز از ما می خواهد که گذشته ی خود را فراموش نکنیم که از کجا آمده ایم؟ و به کجا می رویم؟ و ایشان بدترین بدی ها را فراموشی ذات می داند و توصیه می کند به خضوع در برابر خدا و پرهیزگاری را شرط آزادگی می داند. 
 
وی، بحث دوم را با آیه 70 از سوره ی اسرا آغاز می کند و تفکّر را بزرگ ترین نعمت خدا می داند و این مطلب مهم را متذکّر می شود که وجود پدیده بودن پدید آورنده محال است و سپس به حکمت خداوند در آفرینش مو ، ناخن و گودی وسط پا اشاره می کند و پرهیزگاران را به نعمت های جاودان بشارت می دهد و آن ها را از حرص و آز باز می دارد و در پایان بحث دوم از بشیر و مبشّر که همان نکیر و منکر هستند یاد می کند و می گوید این فرشتگان متناسب با اعمال انسان ها چهره ای متفاوت دارند. 
 
فصل سوم با این جمله آغاز می شود" موضوع نبوت و شریعت ، انسان است"یعنی با خودشناسی خوی های حیوانی را رها کنید و پاک شوید و جهان هستی و هر چه در طبیعت است برای انسان آفریده شده و انسان برای خدا. ایشان برای تجرّد نفس بیاناتی به زبان ساده عنوان می کند. آیه ی 70 سوره ی اسرا آغازگر فصل چهارم است و می گوید سراسر بدن حاکی از حکمت الهی است حتّی احساس درد نیز رحمت است و قبل از زوال نعمت ما را به خضوع و قدرشناسی دعوت می کند. 
در فصل پنجم مسئله ی مبدا و معاد را یادآور می شود و فرضیه ی داروین را مبنی بر این که انسان در آغاز میمون بوده و طی مراحلی به انسان تبدیل شده رد می کند و می گوید اگر چنین امری واقعیت دارد پس چرا تمام میمون ها به انسان تبدیل نشده اند ؟ 
 
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. اخلاق اسلامی را برای مخاطب تبیین کند
2. الگو سازی از حضرت پیامبر(ص) برای متربی نوجوان و جوان
3. چرایی اهمییت تفکر در اسلام را پاسخ دهد.
4. ضرورت خودشناسی برای خدا شناسی را تبیین کند
5. مخاطب را با شخصیت علمی اخلاقی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره)آشنا سازد.
 
محورهای کتاب:
 
مکتب انبیای الهی
تهذیب نفس
نبوت و شریعت
مسئله ی مبدا و معاد
به جنبه ی مثبت شهوت
سیره عملی اماد سجاد(ع)
 
***
 
9- اخلاق و جوان
حسین مظاهري/ شفق
 
 
جوان امروز، در ميانه توفان تلاطم برانگيز انديشه‌هاي فاسد بيش از همه چيز و پيش از هر چيز به تصويري روشن از سيماي مطلوب زندگي نيازمند است كه در آن زندگي و سازندگي انسان در كنار اخلاق و ايمان الهي نشسته باشد و سلامت دنيا و سعادت آخرت وي را تضمين نمايد.
 
مجموعه دو جلدي «اخلاق و جوان»، كه متن تحرير شده سلسله مباحث فقيه اخلاقي آيت‌الله‌ مظاهري است و در ماه مبارك رمضان سالهاي 1412 تا 1415 هـ.ق در جمع نسل جوان ايراد گرديده به همين منظور فراهم آمده است. جلد اول متشكل از چهار فصل است : فصل اول «جوان و نيروهاي كنترل كننده» که نیروهایی از قبیل: عقل، وجدان اخلاقي، آداب و رسوم اجتماعي، آرامش در پناه قانون، احترام به قانون، انعطاف‌پذيري، نماز، ايمان عقلي و ايمان قلبي، و تربیت های خانوادگي، فرهنگي و اجتماعي، را مورد بررسی قرار داده است. فصل دوم با عنوان «مسئوليت جوانان»، مسؤوليتهاي چهارگانه ی : اجتماعي، جسماني، عبوديت و بندگي، و روحي را تشریح نموده است. و در فصل سوم مباحث مربوط به ازدواج را مورد اشاره قرار داده است، همچون: خريدهاي بيجا و مبادله هدايا، مهريه‌هاي سنگين، جهيزيه‌هاي تجملاتي، جشنهاي پرخرج و تشريفاتي، رفت و آمد دوران نامزدي، و مشكل مسكن. «كار و كوشش» موضوع فصل چهارم کتاب را تشکیل می دهد که شامل مباحثی از قبیل: عبادات، كار فرهنگي، كار توليدي، كار توزيعي، كار خدماتي، ايمان به خدا، استقامت، و نظم و انضباط، می شود.
 
جلد دوم دارای 3 فصل می باشد. در فصل اول با عنوان «غرائز و تمايلات»، مذهب را غریزی می داند وعواملی همچون توبه، يقظه، نماز، قرآن‌كريم، دعا، ديگرگرايي و ارتباط مستحكم با منبر و محراب را از عوامل شکوفایی آن بر می شمرد. و مسائلی از قبیل: گناه، حق‌الناس، صفات رذيله، عياشي و خوشگذراني، را عوامل تضعيف غريزه مذهب می داند. سپس به برخی از غرائز و تمايلات انسانی می پردازد، همچون: غريزه دوست يابي، تفريحات سالم، و.... مباحث دیگری از قبیل: اقسام علوم، تمسك به قرآن و اقسام آن، و تمسك به عترت و اقسام او، و الگوهاي تسليم و رضا، را مطرح می نماید. «عفت و غيرت» موضوع فصل دوم کتاب را تشکیل می دهد که در آن ابتدا به مفهوم واژه‌هاي عفت و غيرت پرداخته و سپس نقش عفت و غيرت در سالم‌سازي جامعه انساني، آفات بي‌عفتي و بي‌غيرتي، راههاي حفظ عفت و غيرت در جامعه، و روابط زن و مرد و نقش آن را در حفظ حريم عفت و غيرت مورد بررسی قرار می دهد. در فصل پایانی کتاب نیز با عنوان «استقلال فکري»، مسائلی همچون: انديشه آزاد، وابستگي فکري يکي از شيوه هاي سلطه، و انسانها و انديشه‌ها را مورد اشاره و تحلیل قرار داده است.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. اخلاق اسلامی را برای مخاطب تبیین کند
2. برای زندگی اخلاقی متربی الگوسازی کند
3. به آسیب شناسی اخلاقی جامعه کنونی پرداخته و ماهواره را به عنوان یکی از عاملان اصلی این فضا نقد کند.
4. راهکارهای لازم برای مقابله با بی اخلاقی های اجتماعی ارائه کند.
5. جایگاه امربه معروف و نهی از منکر را در  جامعه اخلاقی اسلام روشن کند.
 
محورهای کتاب:
 
جوان و نيروهاي كنترل كننده
مسئوليت جوانان
كار و كوشش
استقلال فکري
 
***
 
10- فضائل و برکات نماز شب در دنیا و آخرت 
محمدجواد مهری‌كرمانشاهی/ نبوغ
 
 
کتاب حاضر شامل آیات، روایات، قصص و حکایاتی درباره فضائل و برکات نماز شب در دنیا و آخرت می باشد.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. مخاطب را برای انجام مستحبات ترغیب کند
2. بازگویی خاطرات و داستان های علما برای انگیزه دهی برای عبادت مخاطب
3. ترسیم بندگی علما و ائمه برایمخاطب جهت الگو پذیری
 
محورهای کتاب:
 
آیات 
روایات
قصص و حکایاتی درباره فضائل و برکات نماز شب در دنیا و آخرت
 
***
11- نماز جماعت برترين نشان مسلماني
محمدحسين ساعي فرد/ موسسه فرهنگي قرآن و عترت نداي رستگاري
 
 
رابطه نماز و مسلماني پيوندي جدا ناشدني است؛ تا آنجا كه نماز؛ ستون و اساس دين ما شمرده شده و كسي كه نماز نمي خواند در حقيقت با غير مسلمان تفاوتي ندارد. گذشته از وجوب نماز كه از ضروريات دين اسلام است؛ تاكيد بر اداي نماز به صورت جماعت در كنار ديگر برادران و خواهران ديني؛ به اين فريضه الهي؛ ويژگي خاصي داده است. در کتاب حاضر سعي بر اين است كه با مروري بر احكام و آداب مربوط به نماز و جماعت؛ به برخي از زواياي اين دو امر مهم اشاره گردد. بدين منظور مطالب كتاب را در 8 فصل با عنوان هاي زير تنظيم كرده است: اهميت و جايگاه نماز؛ نماز اول وقت؛ جايگاه مسجد؛ اهميت و فضيلت نماز جماعت؛ آداب نماز جماعت؛ اهميت و آداب نماز جمعه؛ آداب باطني نماز؛ و نماز جماعت سرمشق روابط اجتماعي در جامعة اسلامي.
 
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. راهکارهای لازم برای خواندن یک نماز خوب را برای مخاطب تبیین کند.
2. با معرفی سیره عبادی علما نوجوان و جوان را در مسیر بندگی راهنمایی کند.
3. آداب و ملزومات نماز جماعت را برای متربی یادآوری کند.
 
محور های کتاب
 
اهمیت نماز جماعت
احکام و آداب مربوط به نماز
نماز اول وقت
نماز جمعه
 
***
 
12- نماز جماعت و برکات آن
محمد اسماعیل نوری/ بوستان کتاب
 
 
نماز جماعت یکی از شعائر بزرگ دین مقدس اسلام است که در قرآن کریم به آن اشاره شده و روایات فراوان و در حد تواتر در فضیلت آن و نکوهش تارک آن از معصومین(ع) وارد شده است. در این کتاب، پس از اشاره به آیات مربوط، برخی از روایاتِ فضیلت نماز جماعت و نکوهش تارک آن و نیز پاره‌ای از احکام کلی و شرایط تحقق نماز جماعت و بعضی از مستحبات و مکروهات آن بیان شده است. فصول هفت گانه کتاب عبارتند از : «نماز جماعت در قرآن»، «آثار و برکات نماز جماعت»، «مذموم بودن ترک نماز جماعت»، «نماز جماعت و شرایط آن»، «احکام نماز جماعت»، «مستحبات نماز جماعت» و «مکروهات نمازجماعت».
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. راهکارهای لازم برای خواندن یک نماز خوب را برای مخاطب تبیین کند.
2. با معرفی سیره عبادی علما نوجوان و جوان را در مسیر بندگی راهنمایی کند.
3. آداب و ملزومات نماز جماعت را برای متربی یادآوری کند.
 
محورهای کتاب:
 
نماز جماعت در قرآن
آثار و برکات نماز جماعت
مذموم بودن ترک نماز جماعت
نماز جماعت و شرایط آن
احکام نماز جماعت
مستحبات نماز جماعت
و مکروهات نمازجماعت
 
گزیده متن:
 
« شکی نیست که نماز به عنوان یک زبان مشترک برای دریای بیکران انسان‌های مومن از اقلیم‌ها و نژادهای مختلف، در برآورده ساختن نیازهای مشترک آنها قادر است آنان را در جماعت‌های کوچک‌تری در برابر آن معبود یگانه گرد هم جمع کرده تا با استفاده از اندیشه و افکار و اخبار و اطلاعات همدیگر و بهره‌گیری از انواع امکانات و اسباب و لوازم مادی و فکری و ... در رفع نیازهای روحی و روانی و حتی رفع نیازهای مادی جوامع انسانی دیگر اقلیم‌ها گام بردارد تا انگیزه‌ای باشد برای رفع ظلم و ستم و تبعیض نژادی و فقر و جهل و فساد و فحشا و اعتیاد و ... چرا که نماز برای ساختن است؛ برای ساختن انسان کامل و ساختن جامعه سالم انسانی، جامعه‌ای که با الهام از آموزه‌های اسلام از قبیل: قاعده «نفی سبیل» و امثال آن، تا هویت اسلامی خود را حفظ کرده و زیر سلطه بیگانگان نرود. به سبب همین آثار ارزشمند نماز جماعت است که دشمنان اسلام همیشه با آن مخالفت ورزیده و تلاششان بر این است که با راه‌های گوناگون آن را به تعطیلی بکشانند.»
 
***
 
مـــــواعــــــــظ
 
13- جاری حکمت
زهیر توکلی/ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
 
گناه، بوی بدی دارد که خود گناهکار آن بو را درنمی‌یابد؛ اما آنها که اهل گناه نیستند، کاملا بوی نامطبوع آن را استشمام می‌کنند. کتاب حاضر شامل نکته‌ها و پند و اندرزهایی در قالب تمثیل از «آیتﷲ محی الدین حائری شیرازی» دربارة آثار گناه، توبه، ترک عادت، حسنات، اخلاق بد، مصائب، تربیت و... است. این کتاب شش جلدی پردازشی جدید است از آنچه پیش از این، با دو عنوان «مثل ها و پندها» و «تمثیلات» به دوستداران و علاقه مندان آثار استاد حائری شیرازی تقدیم شده بود. ویژگی آثار مذکور که در ویرایش و بازبینی حاضر به طور جدی تری بر آن تاکید شده است، استفاده از زبان تمثیل است. افزون بر این جامعیت ایشان در علوم اسلامی و ده ها سال تجربه تبلیغی دینی از رهگذر زندگی و هم زبانی با اقشار مختلف مردم، منشاء تنوع کم نظیری در آثار مذکور بوده است همچنین حاوی سخنان ارزشمند و درسهای اخلاقی فقیه وارسته ،آیت الله حائری شیرازی است. این مجموعه به زبانی ساده با به کارگیری تمثیلها و داستانهای کوتاه اخلاقی، مفاهیم اسلامی را آموزش میدهد. 
 
در حاشیه این کتاب مربی می تواند:
 
1- تمثیلات به کار رفته در کتاب را بسط داده و به صورت کاربردی در زندگی با مخاطب به بحث بپردازد.
 
 محورهای کتاب:
 
1- واکاوی فضائل و رذائل اخلاقی در قالب تمثیلات و پندها
 
گزیده متن:
 
خورشید همیشه نور می افشاند و زمین یکی از میلیون ها نقطه ای است که از نور خورشید برکت می گیرد. اما برای اینکه از نور خورشید بهره مند شود، باید در معرض تابش آن قرار بگیرد.
 
این که شب ها، نیمی از زمین از نور خورشید بی بهره است، نه برای این است که خورشید به سمت زمین نمی تابد.
 
بلکه زمین باید موضع خود را تغییر دهد.
 
«توبه» تغییر وضعیت انسان است نسبت به خدا، نه تغییر وضعیت خدا نسبت به انسان.
 
***
 
14- مثل شاخه های گیلاس
محمدرضا رنجبر/ نشر شهر
 
 
این کتاب تذکر اخلاقی را از مسیر بیان تمثیل و مثل جستجو می کند و چنان که از کوتاهی متن ها پیداست، مولف فرهیخته و خوش ذوق آن،با مخاطب پرمشغله‌ی امروز بسیار کوتاه و گزیده سخن می گوید. مجموعه حاضر، برای مخاطبان آشنا با گفتار حجت السلام محمدرضا رنجبر، این لطف را دارد که مجموعه ای از تمثیل های زیبای اخلاقی را در ظاهری زیبا و آراسته می خوانند و می تواند برای شما لحظات شیرین با خدا بودن را به ارمغان بیاورد. نویسنده در بخشی از کتاب یادآور می‌شود: «در مجموعه سلوک باران که در چندین دفتر و به تناوب منتشر می‌شود، تنها به سخن‌های پخش شده از رسانه ملی بسنده نمی‌شود بلکه تلاش بر آن است که مجموعه گفتارهای تمثیلی اینجانب چه در صدا و سیما و چه در نشریات و یا سخنرانی‌ها و یا در لابلای کتاب‌های دیگر همچون مباحث تفسیری باران حکمت، استخراج و یکجا جمع و چاپ شود.»
 
مثل شاخه های گیلاس از جمله کتابهایی است که برای تمام کردنش نباید عجله کرد باید ورق به ورق خواند و در زندگی روز مره خود عملیاتی‌اش کرد.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1- مباحث مطرح در کتاب را بخوبی بسط دهد
 
محورهای کتاب:
 
1- واکاوی فضائل و رذائل اخلاقی در قالب تمثیلات و پندها
 
گزیده متن:
 
آب‌ها خط‌کشی نمی‌کنند، هم دست‌های پاک را می‌پذیرند و هم دست‌های آلوده را. آینه‌ها هم مرزبندی نمی‌کنند، هم چهره‌های زشت را نشان می‌دهند و هم چهره‌های زیبا را.
 
پیامبر(ص) هم آب بود و هم آینه، یعنی برای همه بود. یعنی همه از اخلاق خوب پیامبر(ص) برخوردار بودند و بهره می‌بردند. پس اگر پیامبر(ص) مهربان بود، با همه مهربانی می‌کرد و اگر حرمت و احترام می‌گذاشت، برای همه بود. اگر گره گشایی می‌کرد، گره از کار همه می‌گشود، او هرگز اهل تبعیض و تفاوت نبود.
 
زرگرها وقتی بخواهند بدانند که سکه‌ای طلا هست یا نه، آن را به زمین زده و آنگاه از جنس صدای آن متوجه می‌شوند.
 
خدا هم زرگر عالم است وقتی بخواهد بفهماند کسی طلا هست یا نه و یا جنس خوبی دارد یا نه، او را چند صباحی ـ و به ظاهرـ به زمین می‌زند و مشقات و مشکلاتی را برایش فراهم می‌سازد و آنگاه از جنس حرف‌ها و برخوردها و رفتارهایش مشخص می‌کند که او چگونه آدمی است.
 
دندان پیامبر(ص) را شکستند اما او به جای آن که نفرین کرده و نفرتی در دلش پدید آید دستان خود را به سمت آسمان بلند کرده و می‌فرمود:
"اهد قومی انهم لا یعلمون؛ خدایا اینها نمی‌دانند و تو اینها را هدایت کن."
 
یعنی جواب بدی را با خوبی می‌داد. حال اگر اسوه ما پیامبر(ص) باشد ما هم باید بدی‌ها را با خوبی جواب دهیم.
 
***
 
15- اخلاق خوبان 
حسین انصاریان/ پیام آزادی
 
 
در مجموعه حاضر با استناد به آیات قرآن، احادیث، روایات و نظم و نثر فارسی مطالب متنوعی در باب اخلاق اسلامی، ذیل عناوینی از این دست سامان یافته‌اند: شیوه شکفتن، عشق حق، خشوع، تاثیر همنشینی، زمزم عقل، محبان محبوب، وصایای اهل بیت(ع)، خدا و شیطان، توصیه دین، مهر خداوند، تعلیم قرآن، و...
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1- با توجه به آیات و روایت مباحث اخلاقی کتاب را برای مخاطب بسط دهد.
2- با بیان شیرین و نثر شیوای و تمثیلات به کار گرفته در کتاب متربی را در مسیر بندگی راهنمایی کند.
 
محورهای کتاب:
 
1- واکاوی فضائل و رذائل اخلاقی در قالب تمثیلات و پندها
2- پرداختن به مباحث اعتقادی و تفسیری با استفاده از روایات
 
گزیده متن:
 
كسى غروب كوير را به تصوير نمى‏كشد، اما غروب دريا بسى نقش‏ها آفريده است. و «قرآن»، آنچنان كه در كلام امام اهل وَلا آمده است، به «دريا» مى‏ماند. «بَحْرَاً لا يُدْرَكُ قَعْرُه»
 
پس، خوشا بر احوال آنان كه «خورشيدوار» در كنار اين دريا غروب، و عمر خويش را به پايان برده، و مرگ را، كه لقاء خداوندى است، به آغوش مى‏كشند، و از چاه به جاه مى‏رسند.
 
تلخ نَبْوَد پيش ايشان مرگ تن‏ چون روند از چاه و زندان، در چمن‏
تلخ كى باشد كسى را كَش بَرند از ميان زهر و ماران، سوى قند
 
و چنين مرگى زيباترينِ مرگ‏هاست، كه البته نصيب هر بى‏سر و سامان نمى‏شود، بل ارزانىِ قومى است كه راه مردى و مردانگى پيموده، و طالب و طامعِ طهارت باشند. و «طهارت» متاعى است كه تنها در عُرضه مردانِ مرد است. و نه نانمردانِ زبون، حقير، و اسير در كفِ مذلّت‏هاى نفس. «فِيْهِ رِجالٌ يُحِبُونَ انْ يَتَطَهَروا»
 
و طهارت نيز جز با كتاب خداوند ميسور نيست، زيرا كه اين آب آسمانى‏ فرود نيامد جز آنكه ناپاكان را خلعتِ پاكى، و آلودگان را از خُبث و پليدى و دلق‏هاى چركين گناه، كه مايه رسوايى و روسياهى است، دور دارد.
 
آب، بهرِ اين بباريد از سَماك‏ تا پليدان را كند از خُبث پاك‏
 
و البته، اين آب طهور و درياى موّاج خداوندى بسان تمام درياهاى ديگر تحت تابش نور است. ولى آن نور كه بر اين دريا در تابيدن است نه نور ناچيز خورشيد، بل نور تابانِ خداوندى است. «اللَّه نُور»
 
همچنانكه قرآن خود نيز در حقيقت نور است. «وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا»
 
آرى، در اينجا نور بر نور مى‏تابد، و اين همان معنىِ «نورٌ على‏ نور» است. و همچنانكه بر اثر تابش نور، دريا انفعال يافته، و از آن بخاراتى برخاسته، و ابر شده، و به سوى سرزمين‏هاى خشك و پژمرده مى‏شود، و مى‏بارد، و طربناك مى‏سازد، از اين درياى نورانى و آسمانى قرآن نيز ابرهايى پديد آمده و روانه سينه‏هاى عطشناك مى‏شود.
و اين كتاب شريف- اخلاق خوبان- كه از دل اين دريا سر به بالا كشيده است يكى از همان توده‏هاى انبوه ابرهاست كه بسى پر بار و پرباران است، و مى‏رود تا به اذن خداوند سينه‏هاى تفتيده را سيراب و فرحناك سازد. «فَسُقْنهُ إِلَى‏ بَلَدٍ مَّيّتٍ»
 
***
 
16- چشم دل
جواد محدثی/ بوستان کتاب
 
مؤلّف فاضل این اثر در طى دو سال و اندى، مجموعه‏اى از مقالات تربیتى و فرهنگى و اخلاقى در مجله پیام زن، در سى شماره به چاپ رسانده است. اکنون این مقالات را در کتابى با عنوان «چشم دل» گرد آورده و به علاقه مندان تقدیم کرده است. این اثر مى‏کوشد تا چشم دل و گوش جان را باز کند و براى پیمودن راه خوب زیستن، عصاى اراده و ارادت و چراغ بینش و بصیرت به دست دهد.
 
عنوان بعضى از مقالات این کتاب، اینهاست: شفا خانه یاد، چشم دل، دل و دیده، زندگى را جدى بگیریم، مى‏توان خوب بود، گدایى عشق، باغ خزان زده و دو بال و یک پرواز.
 
مربی در حاشیه این کتاب می تواند:
 
1. مسیر صحیح بندگی را با استفاده از زندگی علما تشریح کند.
2. به این سوال پاسخ دهد که منظور از خوب زندگی کردن چیست و چگونه حاصل می شود.
 
محورهای کتاب:
 
راه خوب زیستن
عصاى اراده و ارادت 
چراغ بینش و بصیرت