هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 13:16
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 4 دى 1400 ساعت 13:56
شنبه 4 دى 1400 13:54 ساعت
2021-12-25 13:56:35
شناسه خبر : 353749
دریافت شابک و فیپا از جمله مهم ترین مراحلی است که هنگام چاپ کتاب باید طی کرد. در واقع اخذ این دو مورد برای کسب مجوز ارشاد برای چاپ کتاب ضروری هستند. تمامی اشخاصی که در زمینه چاپ و نشر کتاب و کتابداری مشغول به فعالیت هستند، با این دو معقوله و مجوز آشنا بوده و همه روزه با آن سروکار دارند. در این مقاله، سلطان چاپ تفاوت شابک و فیپا را برای شما ارائه نموده و در ادامه وظایف و کاربردهای آن ها را برای شما همراهان گرامی شرح خواهد داد.

شابک کتاب چیست؟

سیستمی که در آن کتاب ها در سطح بین المللی شماره گذاری می شوند را شابک می گویند. شابک هر کتاب از ۱۳ رقم تشکیل شده که این ارقام در گروه های خاصی قرار گرفته و معنای ویژه خود را دارند. در واقع شابک به شما کمک می کند که به وسیله یک کد ۱۳ رقمی، کتاب مورد نظر خود را بدون آن که اسم نویسنده، ناشر، سال چاپ کتاب و... را ذکر کنید، پیدا نمایید.

 

چاپ کتاب

 

  • گروهی از ارقام شابک به ناشر مربوط بوده و اطلاعات ناشر را نشان می دهد.
  • در گروهی دیگر از این ارقام، اطلاعات جغرافیای از جمله منطقه و زبانی که کتاب در آن چاپ شده است نمایش داده می شود.
  • گروه دیگری از ارقام موجود در شابک برای صحت آزمایی شابک به کار می روند. این امر برای جلوگیری از ایجاد ارقام شابک تقلبی است. این ارقام تصادفی بوده و یک کد ۱۳ رقمی منحصر به فرد را می سازند.

شابک

کاربرد شابک کتاب

شابک را می توان به نوعی شناسنامه کتاب دانست. شابک و فیپا سندهای مالکیتی هستند که حقوق مادی و معنوی نویسنده را حفظ می نمایند. اخذ شابک و استفاده از آن برای ثبت کتاب در کتابخانه های بین المللی امری ضروری است. شابک یکی از راه های کنترل انبارهای کتاب به صورت خودکار می باشد.

فیپای کتاب

فهرست نویسی پیش از انتشار را فیپا گویند. فهرست نویسی در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ توسط دانشگاه تهران به کار برده شده و اکنون به یکی از الزامات چاپ کتاب در ایران تبدیل شده است. فیپا در هنگام باز کردن کتاب به چشم می خورد و شامل فهرستی کامل از اطلاعات مختلف کتاب شامل: نوع کتاب، تاریخ انتشار، نویسنده، ناشر، تعداد تیتراژ، تعداد صفحات، قیمت و... بوده و همراه با شابک فیپای کتاب را تشکیل می دهد. بنابراین فیپای کتاب شناسنامه کتاب است که شابک نیز جزیی از آن می باشد.جنس کاغذ، تعداد صفحات، ناشر، نویسنده و... نقشی در الزام وجود داشتن یا نداشتن فیپا نداشته و بدون فیپا امکان انتشار کتاب وجود ندارد. اطلاعات فیپا در ایران به طور انحصاری توسط سازمان و اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به انتشارات و نویسندگان تعلق می گیرد.

اهداف و فواید فیپا

  • یکدست شدن فهرست نویسی کتاب ها در سراسر کشور
  • سازماندهی کتاب ها در سراسر کشور
  • راحت تر نمودن امر فهرست نویسی برای کتابداران به صورت سراسری
  • جلوگیری از اتلاف وقت و هدر دادن زمان جهت انجام امور تکراری
  • افزایش سرعت بازیابی منابع و اطلاعات در کتابخانه های سراسر کشور
  • اطمینان از صحت اطلاعات چاپ کتاب
  • صرفه جویی در به کار گیری نیروی انسانی
  • افزایش سرعت انتقال اطلاعات
  • تسهیل اشتراک اطلاعات کتابشناختی

فیپا

مدارک لازم جهت اخذ فیپا

  • فایل نهایی کتاب به همراه صفحه آرایی، طرح روی جلد و اسکن از صفحه اول کتبی که ترجمه شده اند.
  • کپی کارت ملی یا شناسنامه
  • تمامی اطلاعات و مشخصات کتاب از جمله ناشر، نویسنده، سال چاپ کتاب ، شابک و...

نحوه دریافت شابک و فیپا

حال که با شابک و فیپای کتاب آشنا شده اید، زمان آن رسیده تا نحوه دریافت آن ها را برای شما عزیزان شرح دهیم. همانطور که در بالا ذکر نمودیم، دریافت شابک و فیپا برای اخذ مجوز چاپ کتاب و انتشار کتاب الزامی بوده و از مراحل اصلی چاپ کتاب به شمار می روند. هنگامی که قصد چاپ کتاب را دارید و تمامی مراحل از جمله ویراستاری و آماده سازی فایل کتاب انجام شد و به مرحله پیش از چاپ کتاب رسیدید، برای دریافت شابک کتاب یا ISBNبه خانه کتاب مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام دهید. این مرحله از کار توسط ناشران نیز قابل انجام است. این موضوع سبب تسریع در فرآیند چاپ کتاب شده و معمولا ناشران چندین شابک را از پیش دریافت می نمایند.

حال که شابک کتاب خود را دریافت نمودید، وقت آن رسیده تا فیپای کتاب خود را دریافت کرده و کتاب خود را آماده چاپ کنید. شابک و فیپا برای هر کتاب اختصاصی بوده و مرجع اصلی که فیپای کتاب را صادر می نماید، اداره کل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی است. جهت اخذ فیپای کتاب از این سازمان باید فایل کتاب به همراه تمامی اطلاعات اعم از طرح روی جلد، نویسنده، تعداد صفحات، صفحه آرایی، سال چاپ، شابک و... ارائه شده و نهایتا فیپای کتاب توسط این سازمان تایید می گردد. چنانچه قصد چاپ کتاب خود را دارید، می توانید با اطمینان خاطر به سلطان چاپ مراجعه نموده و از مشاوره و همراهی های سلطان چاپ جهت تسریع روند چاپ و نیز صرفه جویی در هزینه ها بهره گیرید.

"سلطان چاپ" سلطان تسریع فرآیند اخذ شابک و فیپای کتاب

در مقاله ای که برای همراهان عزیز ارائه شد، شابک و فیپا تعریف شده و کاربردهای آن ها شرح داده شد و با تفاوت های آن ها آشنا شدید. حال می دانید که این دو با یکدیگر متفاوت بوده و اخذ آن ها جهت دریافت مجوز چاپ الزامی است. اگر قصد چاپ کتاب خود را دارید و با فرآیندها و مراحل اخذ این دو آشنا نیستید و یا زمان کافی جهت انجام مراحل مربوطه را ندارید، متخصصان و تیم کارشناسان سلطان چاپ در کنار شما هستند. سلطان چاپ با دارا بودن نامی درخشان و سابقه ای طولانی در زمینه چاپ سریع، مقرون به صرفه و با کیفیت آماده ارائه انواع خدمات چاپ به متقاضیان گرامی می باشد. کیفیت چاپ در سلطان چاپ بالا بوده و از دستگاه های مدرن و جدید جهت چاپ استفاده می نمایند. سرعت بالای چاپ در این مجتمع از طریق به کار گیری برترین دستگاه های موجود امکان پذیر شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های لازم با تیم متخصص سلطان چاپ تماس حاصل نمایید.

برای ورود به سایت سلطان چاپ می‌توانید به دو روش اقدام کنید؛ سلطان چاپ را در گوگل سرچ کنید و یا به صورت مستقیم وارد نشانی soltanchap.ir شوید.