هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403
ساعت 16:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 24 تير 1399 ساعت 16:57
سه شنبه 24 تير 1399 16:55 ساعت
2020-7-14 16:57:54
شناسه خبر : 337798
همانطور که می دانید استفاده از تکنولوژی این روزها در جای جای زندگی بشری نفوذ کرده و به همین جهت دولت ها نیز به الکترونیکی کردن خدمات خود روی آورده اند که تبعا دولت ما نیز از این قاعده مستثنی نیست . قوه قضاییه که یکی از سه قوه اصلی در کشور محسوب می شود ، به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری موظف شده است تا خدمات قضایی را به صورت الکترونیکی ارائه کند .
همانطور که می دانید استفاده از تکنولوژی این روزها در جای جای زندگی بشری نفوذ کرده و به همین جهت دولت ها نیز به الکترونیکی کردن خدمات خود روی آورده اند که تبعا دولت ما نیز از این قاعده مستثنی نیست . قوه قضاییه که یکی از سه قوه اصلی در کشور محسوب می شود ، به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری موظف شده است تا خدمات قضایی را به صورت الکترونیکی ارائه کند .

در همین راستا سامانه adliran تحت عنوان خدمات الکترونیک قضایی به آدرس adliran.ir که در اصطلاح تحت عنوان سامانه ثنا و یا عدل ایران نیز شناخته می شود ، راه اندازی شده است . این سامانه در سال 1395 شروع به کار کرده و از آن به بعد دسترسی به یکسری از خدمات قضایی که از جمله مهم ترین آن ها می توان به مشاهده ابلاغیه ها اشاره کرد ، از طریق همین سامانه امکان پذیر شد .

با راه اندازی این سامانه نه تنها امکان دسترسی آسان تر مخاطبان به اطلاع رسانی های قضایی فراهم شد بلکه از تجمعات بی جا در مراجع قضایی نیز جلوگیری به عمل آمد . مهم ترین خدماتی که از طریق سامانه ثنا ارئه می شوند به شرح ذیل هستند :

 

الف ) دریافت و مشاهده ابلاغیه ها

جزئیات و اطلاع رسانی های مربوط به پرونده ها و رسیدگی های قضایی از طریق سامانه ثنا در حساب کاربری اشخاص بارگذاری شده و در دسترس مخاطبان ابلاغ قرار داده می شود .

قبل از طراحی سامانه عدل ایران ، ابلاغیه ها به صورت کاغذی به درب منزل و اقامتگاه مخاطبان ابلاغ ارسال می شد . از آنجا که در بسیاری از مواقع پیش می آمد که مخاطب ابلاغ در محل سکونت خود حاضر نباشد و حتی از پرونده در جریان رسیدگی به علت عدم وصول ابلاغیه ها آگاهی پیدا نکند یا آنکه حق او به علت عدم مجال حضور برای دفاع و عدم اطلاع از احضاریه ها تضییع شود ، همچنین به علت هزینه بر و زمان بر بودن ابلاغ حضوری اوراق قضایی ، ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ حضوری شد .

برای مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی سامانه ثنا ، ابتدا باید در سایت عدل ایران ثبت نام به عمل آورد . برای ثبت نام در این سایت ، اول باید فرآیند ثبت نام الکترونیکی به طور کامل انجام شود و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت رمز شخصی اقدام به عمل آورد .

زمانی که ثبت نام ثنا به اتمام می رسد ، تمام اطلاع رسانی های قضایی در قالب یک ابلاغیه در حساب کاربری اشخاص بارگذاری می شود .

برای دسترسی به این ابلاغیه ها باید ابتدا وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی شده و سپس با ورود به قسمت مربوط به ابلاغیه ها و درج کد ملی ، رمز شخصی و نهایتا رمز موقتی که بعد از وارد کردن کد ملی و رمز شخصی به شماره تلفن مخاطب ابلاغ پیامک می شود ، به قسمت مربوط به ابلاغیه ها دسترسی پیدا کرد .

 

 

 

ب ) مشاهده روند کار پرونده

منطقا زمانی که شخصی پرونده ای در حال رسیدگی دارد اعم از شاکی یا متهم به دنبال اطلاع از جزئیات مربوط به پرونده در حال رسیدگی می باشد . در گذشته برای اطلاع از روند کار پرونده لازم بود حتما به دادگاهی که پرونده در آن در حال رسیدگی بود ، مراجعه شود .

با راه اندازی سامانه ثنا ، یکی از امکاناتی که این سامانه در اختیار کاربران خود قرار داد ، این است که می توانند با استفاده از این سامانه و در کمترین زمان خلاصه و یا روند کار تمام پرونده های در جریان رسیدگی خود را ملاحظه نمایند .

 

ج ) تغییر رمز شخصی و اطلاعات ثبت نامی

همانطور که ملاحظه کردید ، کاربر برای استفاده از تمام خدمات این سامانه باید به رمز شخصی ثنا دسترسی داشته باشد . به این جهت که اطلاعات درج شده در صفحه کاربری هر شخص ، بسیار شخصی بوده و نباید در دسترس کسی به غیر از خود شخص قرار بگیرد ، سامانه ثنا امکان تغییر رمز را برای کاربران به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم آورده است .

همچنین در صورت تغییر اطلاعات از جمله شماره همراه و یا آدرس محل سکونت و مواردی از این دست می توان با استفاده از همین سامانه ، نسبت به تغییر و اصلاح اطلاعات اقدام کرد .

موارد ذکر شده در بالا صرفا جنبه تمثیلی داشته و سایت عدل ایران خدمات بسیار زیادی دیگری نیز ارائه می دهد . همچنین باید اشاره داشت که دیگر هیچ کدام از این خدمات ، به صورت حضوری ارائه نشده و تمام کسانی که خواهان استفاده از سامانه ثنا هستند باید در این سامانه ثبت نام کنند .

همچنین بارگذاری ابلاغیه ها در حساب کاربری اشخاص ، کافی و معتبر بوده و کسی نمی تواند ادعا کند چون ابلاغ به صورت الکترونیکی انجام گرفته نتوانسته از آن مطلع شود . از آنجا که بعضی از مهلت های قانونی برای اعتراض و مواردی از این دست از تاریخ وصول ابلاغیه در حساب کاربری اشخاص محاسبه می شوند بهتر است پیامک های مربوط به ابلاغیه را جدی قلمداد کرده و حتما نسبت به مشاهده آن اقدام به عمل آورند .

تمام ابلاغیه هایی که در حساب کاربری اشخاص بارگذاری می شوند ، به لحاظ اثباتی ، ابلاغ واقعی قلمداد شده و تنها در صورتی که نقصی در سامانه وجود داشته باشد ، می توان بی اطلاعی از ابلاغیه ها را اثبات کرد.