هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403
ساعت 13:43
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 ساعت 18:56
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 18:54 ساعت
2024-5-7 18:56:20
شناسه خبر : 380408

لینک سازی (Link building) اساس هر استراتژی موفق برای بهبود سئو سایت است. این فرایند باعث افزایش بازدید سایت و بالابردن رتبه آن در نتایج موتور‌های جستجو می‌شود. در ادامه با چند نمونه از روش‌های موثر لینک سازی و ابزارهای مورد نیاز آشنا می‌شویم.

 

 

تاکتیک‌های لینک سازی پیشرفته کدام‌اند؟

در ابتدا، باید توضیح داد که دقیقا منظور از لینک سازی «پیشرفته» چیست. به‌طور کلی، روش‌های لینک سازی پیشرفته به روش‌هایی گفته می‌شود که از اصول اولیه لینک سازی، مانند پست یا وبلاگ‌نویسی مهمان (Guest posting) و درج دایرکتوری (Directory submissions) فراتر می‌روند. این تکنیک‌ها پیچیده‌تر هستند و به درکی عمیق از سئو و الگوریتم موتورهای جستجو نیازمندند.

این تکنیک‌های پیشرفته اگر به درستی انجام شوند، رتبه‌بندی سایت در موتور‌های جستجو را بهبود داده و باعث افزایش بازدید سایت می‌شوند.

1. لینک سازی شکسته

لینک سازی شکسته (Broken link building)، یکی از تکنیک‌های لینک سازی پیشرفته است. در این روش، لینک‌های شکسته سایت‌های دیگر شناسایی می‌شوند؛ در مرحله بعد به دارنده سایت پیشنهاد می‌شود که از لینک‌های محتوای شما استفاده کند. این می‌تواند یک موقعیت دو سر برد را به همراه داشته باشد؛ در صورت قبول پیشنهاد، وب سایت دیگر، لینک‌های فعال و سایت شما بک لینک‌های باکیفیت به دست می‌آورد.

برای پیداکردن لینک‌های شکسته، می‌توانید از ابزار‌ی مانند Ahrefs یا جستجوی ساده گوگل استفاده کنید. در سرچ گوگل، اول site: و بعد از آن URL سایت موردنظر را بنویسید؛ برای مثال، جستجوی site:example.com تمامی صفحات سایت example.com را به‌صورت یکجا به شما نشان می‌دهد. در نهایت، با بررسی صفحات ارور 404، می‌توانید لینک‌های شکسته را پیدا کنید.

وقتی که لینک‌های شکسته را پیدا کردید، می‌توانید با دارنده سایت ارتباط بگیرید و پیشنهاد جایگزین‌کردن لینک‌های شکسته با لینک‌های محتوای خودتان را بدهید؛ معمولا صاحبان سایت از این پیشنهاد استقبال می‌کنند، چون این روش باعث ترمیم لینک‌‌شکسته سایتشان می‌شود. این پروسه یک راه موثر در دریافت بک لینک‌های باکیفیت است.

برای افزایش شانس موفقیت خود، فراهم‌کردن لینک‌های مرتبط و مفید به محتوای سایت شما بسیار مهم است. برای نمونه، اگر لینک‌شکسته‌ای درباره موضوع سئو پیدا کردید، باید پیشنهاد جایگزینی آن با لینک یکی از محتواهای مشابه و مرتبط به سئو را به دارنده سایت بدهید.

2. لینک سازی صفحه منبع

یکی از تکنیک‌های لینک سازی پیشرفته که معمولا نادیده گرفته می‌شود، لینک سازی صفحه منبع (Resource page link building) است. در این روش وبسایت‌هایی که دارای صفحاتی مرتبط با منابع یا ابزارهایی در حوزه فعالیت شما هستند شناسایی و به صاحبان آن‌ها پیشنهاد می‌شود که لینک وبسایت شما را در آن صفحات قرار دهند. این صفحات از دید موتورهای جستجو دارای اصالت و اعتبار هستند؛ همین موضوع باعث دریافت بک لینک‌های باکیفیت برای سایت شما می‌شود. به‌علاوه، این صفحات به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شوند و در نتیجه، طول عمر بک لینک‌ها افزایش می‌یابد.

برای پیداکردن وبسایت‌هایی که صفحه منبع مرتبطی با حوزه فعالیت شما دارند، می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs و Majestic استفاده کنید. شما حتی با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود، همراه با کلماتی مثل منابع (resources) یا ابزارها (tools) در گوگل می‌توانید این سایت‌ها را پیدا کنید.

مثلا، اگر شما در صنعت تجارت الکترونیک فعال هستید، باید منابع تجارت الکترونیک (ecommerce resources) یا ابزارهای تجارت الکترونیک (ecommerce tools) را جستجو کنید. بااین‌کار، وبسایت‌هایی با منابع و ابزار مرتبط به کسب‌وکار شما نشان داده خواهد شد.

وقتی که وبسایت‌ها با صفحات منبع را مشخص کردید، با دارنده سایت تماس بگیرید و پیشنهاد اضافه‌کردن لینک سایتتان را در صفحه منبع بدهید. برای بالابردن شانس موفقیت، ارائه منابع مرتبط، مفید و ارزشمند برای مخاطبان وبسایت ضروری است.

3. برندمنشن بدون لینک

یکی دیگر از تکنیک‌های لینک سازی، ذکر برند‌ یا برندمنشنِ بدون لینک (unlinked brand mentions) است. ممکن است با وبسایتی مواجه شوید که نام برند شما در آن ذکر شده است، اما لینکی به سایت شما وجود ندارد. در این روش، می‌توانید از ابزاری مانند BrandMentions بهره ببرید یا در مرورگر گوگل نام برند خود را جستجو کنید.

وقتی برندمنشن‌های بدون لینک را پیدا کردید، با صاحب سایت ارتباط بگیرید و از او درخواست کنید که لینک سایت شما را اضافه کند.

ذکر نام برند شما در واقع نشان‌دهنده مرتبط‌بودن سایت شما به حوزه فعالیتتان است؛ ازاین‌رو، این تکنیک به دریافت بک لینک‌های باکیفیت، افزایش بازدید و بهبود سئو سایت کمک می‌کند.

زمانی که با دارنده سایت در مورد ذکر برند کسب‌وکار خود ارتباط می‌گیرید، درخواست مودبانه و رفتار حرفه‌ای را به یاد داشته باشید؛ به او دلیل این درخواست و اهمیت وجود لینک سایتتان برای مخاطبان را توضیح دهید و نمونه‌ای از محتواهایی که می‌توانند مفید باشند ارائه کنید. شما حتی می‌توانید پیشنهاد افزودن یک پست مهمان برای سایت او را بدهید. برندمنشن نه‌تنها بک لینک ارزشمندی به وبسایت اضافه می‌کند، بلکه باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود.

4. احیاکردن لینک‌

احیاکردن لینک (Link Reclamation) یک تکنیک لینک سازی بسیار مهم است. در این روش، لینک‌های حذف‌شده یا تغییرداده‌شده وبسایت شما در سایت‌های دیگر شناسایی و از دارنده سایت درخواست می‌شود تا لینک را به‌روز یا احیا کند. بازیابی لینک‌های ازبین‌رفته، معمولا پروسه‌ای زمان‌بر است، اما می‌تواند به‌طور قابل توجهی موجب بهبود سئو سایت، بالابردن رتبه و افزایش ترافیک شود.

در شناسایی لینک‌های ازبین‌رفته، مصمم و صبوربودن بسیار مهم است. مسلما همه صاحبان وبسایت مایل یا قادر به احیا یا به‌روزرسانی لینک نخواهند بود؛ بنابراین تلاش مستمر و تاحدامکان، استفاده از تمام گزینه‌های حاضر برای به‌ثمررساندن این‌کار ضروری است.

گاهی ممکن است لازم باشد که لینک جدید محتوای خود را برای استفاده به‌جای لینک‌ ازبین‌رفته، به دارنده سایت بدهید. بعضی اوقات، باید به او پیشنهاد افزودن یک پست مهمان یا موارد از این قبیل در مقابل احیای لینک‌ها بدهید. در هنگام استفاده از این تکنیک، همواره دستورالعمل گوگل را به‌ یاد داشته باشید تا فعالیتی خلاف آن انجام ندهید.

5. تجزیه‌وتحلیل بک لینک رقبا

آنالیز بک لینک رقبا، یکی دیگر از تکنیک‌های لینک سازی است. در این روش باید بک لینک‌های سایت رقبای خود را برای به‌دست آوردن موقعیت‌های مناسب برای وبسایتتان تجزیه‌وتحلیل کنید.

با بررسی و شناسایی وبسایت‌هایی که به رقبای شما لینک می‌دهند، می‌توانید منابع بالقوه لینک برای سایت خود را انتخاب کنید. برای‌مثال، اگر رقیبی بک لینک باکیفیتی در سایتی مرتبط با حوزه فعالیت شما دارد، می‌توانید با دارنده سایت ارتباط برقرار کنید و پیشنهاد ارائه محتوایی مشابه یا موارد دیگر در مقابل دریافت بک لینک را به او دهید.

از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Majestic برای آنالیز بک لینک رقبا استفاده کنید. این ابزارها اطلاعات مفصلی درباره بک لینک‌های هر وبسایتی همراه با تعداد و کیفیت لینک‌ها، انکر تکست‌ (Anchor text) استفاده‌شده و دامنه‌های مرتبط ارائه می‌دهند.

با تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات، می‌توانید موقعیت‌های مناسب برای بهبود سئو و افزایش بازدید سایت خود را شناسایی کنید و از تکنیک‌ و تاکتیک‌های استراتژی‌ لینک سازی رقبایتان بهره ببرید.‌

6. بک لینک‌های PBN

بک لینک‌های پی بی ان یا شبکه وبگاه خصوصی (Private Blog Network)  شبکه‌ای از وب سایت‌های متعلق به یک فرد یا نهاد است و یکی دیگر از شیوه‌های لینک سازی به حساب می‌آید.

هدف اصلی این شیوه لینک سازی، به‌صورت ساختگی، بزرگ و معتبر جلوه‌دادن سایت خود با ساخت شبکه‌ای از وبسایت‌های مختلف و بک لینک‌دادن آن‌ها به سایت اصلی است.

برای ساخت بک لینک PBN ، دامنه‌های منقضی‌شده اما با اعتبار و دارای بک لینک خریداری می‌شود؛ در این دامنه‌ها وبسایت‌ یا بلاگ‌های جدید برپا و از آن‌ها برای بک لینک‌دادن به وبسایت اصلی استفاده می‌شود. این لینک‌ها به صورت ساختگی اعتبار سایت اصلی را بالا می‌برند و رتبه آن را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بهبود می‌بخشند.

پی بی ان‌ها در گذشته استراتژی محبوب‌تری برای ارتقا رتبه سایت در موتور‌های جستجو به حساب می‌آمدند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این روش در واقع از دستورالعمل موتورهای جستجو تخطی می‌کند و در صورت شناسایی‌شدن می‌تواند باعث جریمه سایت شود.

مروری بر آنچه درباره روش‌های لینک سازی پیشرفته آموختیم

لینک سازی پیشرفته ابزار قدرتمندی برای بهبود سئو سایت و عملکرد آن در موتورهای جستجو و افزایش بازدید سایت است.

با استفاده از روش‌هایی مانند لینک سازی شکسته، برندمنشن‌های بدون لینک، احیای لینک و آنالیز بک لینکِ رقبا قادر خواهید بود بک لینک‌های باکیفیت بسازید و جایگاه سایت خود را در رتبه‌بندی موتورهای جستجو ارتقا دهید.

با بهره‌بردن از این تکنیک‌ها، وبسایت شما نسبت به وبسایت دیگر رقبای حوزه فعالیتتان متمایز و برجسته می‌شود و در نتایج موتورهای جستجو، رتبه برتری به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه‌بر بهبود رتبه، این روش‌ها ترافیک هدفمند بیشتری را به سمت وبسایت شما می‌کشاند و نرخ تبدیل و درآمد بیشتری را به همراه می‌آورد.