هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 02:57
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 1 آبان 1402 ساعت 13:55
دوشنبه 1 آبان 1402 13:33 ساعت
2023-10-23 13:55:18
شناسه خبر : 372119
این محله جزء قدیمی‌ترین محله‌های جنوبی شهر تهران می باشد. می توان گفت محله نازی آبادی یکی از اصلی ترین محله هایی است که به شهر تهران هویت بخشیده است.
این محله جزء قدیمی‌ترین محله‌های جنوبی شهر تهران می باشد. می توان گفت محله نازی آبادی یکی از اصلی ترین محله هایی است که به شهر تهران هویت بخشیده است.
گروه تاریخ - رجانیوز:  این محله جزء قدیمی‌ترین محله‌های جنوبی شهر تهران می باشد. می توان گفت محله نازی آبادی یکی از اصلی ترین محله هایی است که به شهر تهران هویت بخشیده است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از جهان نیوز، نازی‌آباد یکی از محله‌های جنوب شهر تهران است که بعد از پیروزی انقلاب، پایتخت سیاسی تهران خوانده می شود چراکه یکی از مؤثرترین محله‌ها در تمامی حوادث تاریخی تهران بوده است.
 
محله نازی آباد برای همه ساکنان تهران، محله ای قدیمی و شناخته شده ای است به طوری که با توجه به اسناد تاریخی و نقشه های موجود از دوران سلطنت قاجاریه می توان نتیجه گرفت قدمت محله نازی آباد بیش از دویست سال است.
 
این محله جزء قدیمی‌ترین محله‌های جنوبی شهر تهران می باشد .می توان گفت محله نازی آبادی یکی از اصلی ترین محله هایی است که به شهر تهران هویت بخشیده است.
 
در ارتباط با علت نامگذاری محله نازی آباد روایت های بسیاری وجود دارد:
 
الف: در گذشته در این منطقه از تهران روستایی با نام ناز آباد قرار داشت که توسط ناصرالدین شاه این محله خریداری شده بود و در آن قصری ساخته شده بود که بعدها تبدیل به پارک شد.
 
ب: روایت دوم داستان نامگذاری محله نازی‌آباد بر می گردد به موضوع دربار قاجار، محله‌ای که زمین آن در دوران قاجار، به مثابه کالایی سرمایه‌ای از طرف پادشاه قاجار به سوگلی‌اش پیشکش شد! در برخی اسناد چنین آمده است که این منطقه را ناصرالدین‌شاه قاجار برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرد که بعد‌ها با اضافه شدن آن به جنوب تهران در دهه ۳۰ شمسی، نام محله، متناسب با نام سوگلی شاه قاجار، نازخاتون نامیده شد و سپس به تدریج به «نازآباد» و نهایتاً «نازی‌آباد» تغییر یافت. نازی‌آبادی که وجه تسمیه‌اش، ناز نازخاتون برای شاه قاجار بوده است.
 
ج: روایت سوم موضعی سیاسی را در بر می گیرد به این معنا که در سال ۱۳۲۰ محله نازی آباد به شکل مسکونی درآمد. به این صورت که در دوران نخست وزیری محمد علی فروغی دولت تصمیم گرفت تا در زمین‌های این محدوده هزار دستگاه واحد مسکونی با قیمت ارزان بسازد.
 
ساخت و ساز در این زمین‌ها توسط شرکت بیمه ایران انجام شد و دلیل انتخاب این محل برای ساختن واحدهای مسکونی از آن جهت بود که این منطقه با توجه به نزدیکی به راه آهن، کارخانه بلور سازی، سیلو و موسسات صنعتی دیگر نیازمند محلی برای سکونت کارگران این موسسات بود همین علت باعث شد در زمان جنگ جهانی دوم که تأسیسات و ساخت راه‌آهن سراسری ایران به دست آلمانی‌ها (نازی‌ها) بود، آنها برای سکونت و نزدیک بودن به مکان راه‌آهن، در این محله ساکن شوند که از آن به بعد این محله به نازی‌آباد معروف شد.
 
د: عده‌ای هم می‌گویند علت اصلی نامگذاری این محله به پرندگانی کوچک به نام نازی (الیکایی) برمی‌گردد که نادزی‌آباد زیستگاه مناسبی برای آنها محسوب می‌شد.
 
هـ: در روایت آخر و پنج نیز در روایتی گفته شده در گذشته به خاطر قرار گرفتن کشتارگاه اصلی تهران در قسمت شمالی محله، سگ های درنده زیادی در این حوالی وجود داشته است که به خاطر نژاد آلمانی آن سگ ها، سگ های نازی نامیده می شدند.