هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 مهر 1402 ساعت 12:42
يكشنبه 2 مهر 1402 12:08 ساعت
2023-9-24 12:42:49
شناسه خبر : 371621
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه ویژه ای به بیمه زنان از سوی صندوق‌های بازنشستگی شده است، در این گزارش نگاهی به رویکردهای انقلاب اسلامی در قبال بازنشستگی و مسأله درمان زنان در دوران سالمندی خواهیم انداخت.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه ویژه ای به بیمه زنان از سوی صندوق‌های بازنشستگی شده است، در این گزارش نگاهی به رویکردهای انقلاب اسلامی در قبال بازنشستگی و مسأله درمان زنان در دوران سالمندی خواهیم انداخت.
گروه اجتماعی - رجانیوز: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه ویژه ای به بیمه زنان از سوی صندوق‌های بازنشستگی شده است، در این گزارش نگاهی به رویکردهای انقلاب اسلامی در قبال بازنشستگی و مسأله درمان زنان در دوران سالمندی خواهیم انداخت.
 
به گزارش رجانيوز، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۶، جمعیت کشور ۳۵میلیون نفر بود که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آن، بیمه شده اصلی و ۶میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دیگر بیمه تبعی بودند. این در حالی است که امروز جمعیت بیمه شده کشور به بیش از ۱۴میلیون نفر بیمه شده اصلی رسیده و حدود ۴۷میلیون نفر بیمه شده تبعی هستند و در حال حاضر از خدمات بیمه ای، درمانی و مستمری بگیری این سازمان بهره مند می‌شوند.
 
ضریب نفوذ بیمه ای در تأمین اجتماعی( نسبت تعداد بیمه شدگان به کل جمعیت سازمان) پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۱۹.۵ درصد بوده است، به این معنا که از جمعیت ۹ میلیون نفری شاغل در سال ۱۳۵۶، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده اند.
 
 
در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضریب نفوذ بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی به ۶۵درصد رسیده و در حال حاضر، ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ۲۳ میلیون نفری شاغل کشور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند. اما در کنار این سازمان، سایر صندوق‌های اجتماعی نیز به جامعه هدف شاغل ایرانی خدماتی را ارائه می دهند که قرار است در این گزارش جایگاه زنان در صندوق‌های بیمه ای و بازنشستگی کشور را بررسی کنیم.
 
نقش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده و هست، به طوری که در تمامی عرصه‌های موفقیت آمیز زنان در کنار مردان حضور داشته و قله های پیشرفت کشور با وجود این طیف مهم جامعه یکی پس از دیگری فتح شده است. علی رغم تبلیغات سوء رسانه های معاند علیه جمهوری اسلامی و متهم کردن ایران به رفتارهای سوء در برابر زنان اما آمارها گویای برخی واقعیت های مهم ایران در قبال زنان بوده و تلاش‌های بسیاری برای رفاه زنان در کشور شده است، یکی از آن نمادها تحت پوشش قرار دادن زنان از سوی بیمه‌ها و ارائه خدمات درمان و مستمری بازنشستگی زنان است که در گذشته چندان به آن توجهی نشده است. به طوری که در حال حاضر سه صندوق سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشوری بیشترین توجه به بیمه شدگان زن را داشته اند. 
 
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال حاضر ۲میلیون و ۷۱۲ هزار عضو دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳درصد شاهد رشد بوده است. این صندوق ۲میلیون و ۵۲۹ هزار بیمه شده فعال و غیر فعال دارد که تعداد اعضای فعال آن، از مجموع بیمه شدگان فعال و مستمری بگیر یک میلیون و ۸۵۰ هزار بیمه شده است. 
 
از مجموع ۲,۷۱۲,۰۲۹ بیمه شده در صندوق بیمه روستائیان و عشایر و کشاورزان، ۶۷۲,۷۷۳ نفر از زنان روستائی از خدمات بیمه و بازنشستگی برخوردار شده‌اند که تا پیش از تأسیس این صندوق کسی به آنها توجه نکرده است.
 
از میان آمار بیمه شدگان فعال که ۱,۶۶۷,۹۴ هستند نیز ۴۱۹,۴۸۶ نفر زن هستند.  در این صندوق۴۷,۶۲۲نفر از مردان و زنان بیمه شده در روستاها، کشاورزان و عشایر اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کرده اند و از این تعداد ۲,۴۷۵ نفر زن هستند.۱۰,۳۸۶ نفر نیز از به خاطر از کارافتادگی کلی احکام مستمری خود را دریافت و بازنشسته شده اند که از این تعداد نیز ۸۷۴ نفر زن هستند. بیشترین سهم بیمه شده زنان نیز متعلق به استان آذربایجان غربی با ۵۰ هزار بیمه شده است.
 
نگاهی به مشارکت زنان در صندوق بازنشستگی کشوری
صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و ۶۳۹ هزار حقوق بگیر دارد که یک میلیون و ۳۲۸ هزار نفر بازنشسته هستند که ۵۵۶ هزار نفر از بازنشستگان زن هستند و در مجموع ۶۶درصد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را مردان و ۳۴ درصد را نیز زنان تشکیل می دهند.
 
آموزش و پرورش یک میلیون و ۲۲هزار بازنشسته دارد که ۴۴۶ هزار نفر آنها زن هستند. وزارت بهداشت نیز ۲۱۵ هزار بازنشسته دارد که ۱۳۴ هزار نفر آن را مردان و حدود ۸۲ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. وزارت جهادکشاورزی و وزارت راه و شهرسازی نیز به ترتیب با ۴.۸۳درصد و ۳.۹۶درصد بیشترین سهم از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری را دارا هستند. این دو وزارت خانه به ترتیب ۲هزار و ۷۹۰ و هزار و ۸۸۱ نفر  زن بازنشسته دارد.
 
زنان در تأمین اجتماعی چه جایگاهی دارند؟
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات خود دارد، آمارها نشان می‌دهد این سازمان، ۱۵ میلیون  و ۴۷۱ هزار و ۵۳۳ نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد، این آمار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بوده است که شاهد رشد چشمگیری در این عرصه بوده ایم.
 
کل زنان مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۲۱ درصد شامل بازنشستگان، از کارافتادگان و فوت‌شدگان هستند که نسبت جنسی مرد به زن در میان بازنشستگان برابر هشت، از کارافتادگان برابر ۱۳ و فوت‌شدگان معادل ۶۱ است.
 
سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و خدمات ۱۸ گانه خود را بدون اتکا به بودجه دولتی در بخش بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و فرهنگی را به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.