هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:18
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 20 شهريور 1402 ساعت 18:27
دوشنبه 20 شهريور 1402 18:18 ساعت
2023-9-11 18:27:45
شناسه خبر : 371399
روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس در ۲۰ آذر ۱۳۵۴ گزارشی درباره رضا پهلوی، ولیعهد ایران نوشت که دفتر خبرگزاری پارس در لندن آن را با قید «محرمانه» به تهران فرستاد؛ در بولتن ویژه. اما این گزارش چه نوشته بود که باید در ایران محرمانه خوانده می‌شد؟
روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس در ۲۰ آذر ۱۳۵۴ گزارشی درباره رضا پهلوی، ولیعهد ایران نوشت که دفتر خبرگزاری پارس در لندن آن را با قید «محرمانه» به تهران فرستاد؛ در بولتن ویژه. اما این گزارش چه نوشته بود که باید در ایران محرمانه خوانده می‌شد؟
گروه سیاسی - رجانیوز: روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس در ۲۰ آذر ۱۳۵۴ گزارشی درباره رضا پهلوی، ولیعهد ایران نوشت که دفتر خبرگزاری پارس در لندن آن را با قید «محرمانه» به تهران فرستاد؛ در بولتن ویژه. اما این گزارش چه نوشته بود که باید در ایران محرمانه خوانده می‌شد؟
 
مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: عنوان گزارش دیلی‌اکسپرس این بود «پسری که همه چیز دارد»، درباره پسر شاه ایران که شمش‌های طلا و اشیاء قیمتی در گاوصندوق‌های بانک به نام خود، کاخ اختصاصی با استخر و آخرین مدل وسایل موسیقی استریو و اتومبیل شخصی و موتورسیکلت و… دارد.
 
گزارشگر این روزنامه انگلیسی درباره رضا پهلوی ۱۵ ساله نوشته گرچه مانند ولیعهدهای قبلی حرمسرا ندارد اما به مدرسه‌ای می‌رود که دختران دانش‌آموزش «جزء قشنگ‌ترین دختران ایران محسوب می‌شوند» و مادرش فرح تحصیلات آن‌ها را شخصا نظارت می‌کند چون احتمالا یکی از آن‌ها روزی عروس دربار شود. 
 
برای این ولیعهد همه چیز فراهم است؛ عشق پرواز است و هواپیما در اختیار دارد؛ عاشق اسکی روی آب است و اندازه یک مغازه وسایل آن را دارد و چون به فوتبال علاقه دارد، فرانک فارل (فرانسیس اوفارل) مربی ایرلندی تیم ملی فوتبال ایران در آن دوره، مربی شخصی او هم شده بود.این گزارش اما باید در ایران سانسور می‌شد تا مردم ندانند این پسر چه چیزها دارد؟
 
متن کامل این گزارش «محرمانه» به نقل از بولتن ۲۶۷ خبرگزاری پارس این بود:
 
محرمانه
دیلی اکسپرس: 
"پسری که همه چیز دارد"
 
۳۰۲ پس از بررسی به بخش ۳۳۲ ارائه فرمایند:
 
لندن - خبرگزاری پارس - ۲۰ آذر
 
روزنامه دیلی‌اکسپرس در صفحه ۳ شماره ۱۱ دسامبر خود تحت عنوان "پسری که همه چیز دارد" چنین می‌نویسد: مشکل چه چیز خریدن برای نزدیکترین و عزیزترین افراد بعنوان هدیه ایده‌آل انسان را به آشفتگی سوق می‌دهد. اما بیائید در این فصل شادی‌بخش درباره خانواده شاهزاده‌ای که در هر جشن تولد و یا عید با مشکل بزرگی روبروست بیاندیشیم. ولایتعهد رضا پهلوی پانزده ساله پسر شاه ثروتمند ایران کسی است که راضی نگاه داشتن وی کار مشکلی است. وی از هنگامیکه در گاهواره بود تاکنون هدایای زیادی دریافت داشته است. علیاحضرت فرح مادر ولیعهد ایران ابروان خود را درهم کشیده و با کشیدن آن گفت من نمی‌دانم دیگر چه هدیه‌ای به او بدهم. شهبانو دست‌های خود را به نشانه ناراحتی بالا برده و گفت به پسری که همه چیز دارد چه می‌توان هدیه کرد؟
 
 
بدیهی است انتخاب یک هدیه صحیح برای جوانی که روزی شاهنشاه یا شاه‌شاهان و ظل‌الله و مرکز عالم خواهد شد کار بس دشواری است. دادن هدیه طلا و برلیان به وزن خود او تلف کردن وقت است. زیرا شمش‌های طلا و سایر اشیاء قیمتی در گاوصندوق‌های بانک بنام او گذارده شده است و نیازی به پول نقد هم ندارد. نوجوانان آرزوی کاخ برای خود می‌نمایند ولی ولیعهد رضا پهلوی کاخ شاهنشاهی دارد و این کاخ مرمر در وسط کاخ نیاوران، آنجائیکه والدینش زندگی می‌کنند واقع گردیده است. وی دارای یک سگ از نژاد اسپانیل است که هنگام ورود وی به کاخ از او استقبال می‌نماید. و یک اطاق ناهارخوری با نور شمع دارد که از دوستان خود در آن پذیرائی می‌کند و آخرین مدل وسایل موسیقی استریو دارد که موزیک‌های مدرن از آن پخش کند و در باغ کاخ یک استخر دارد و این کاخ برای هر جوان تنها ایده‌آل محسوب می‌گردد. (تنها خانهٔ رویائی محسوب می‌شود). صد سال قبل پسر شاه ایران برای خود در کاخ حرم تشکیل می‌داد ولی در ایران مدرن امروزی دیگر این‌طور نیست ولی با وجود این ولایتعهد از داشتن دوستان مونث برخوردار است. وی بمدرسه‌ای می‌رود که دختر و پسر با هم هستند و دختران این مدرسه جزء قشنگ‌ترین دختران ایران محسوب می‌شوند. 
 
 
علیاحضرت شهبانو شخصا تحصیلات این دوشیزگان را نظارت می‌فرمایند. بنابراین کلیه آن‌ها از آنگونه تحصیلات برخوردارند که برای ملکه بودن لازم است شاید احتمالا" یکی از این دوشیزگان دوران تحصیل روزی عروس دربار شود. والاحضرت علاقمند به داشتن اتومبیل شخصی هستند. علیاحضرت فرمودند گرچه وی هنوز بسیار جوان است، در سیزدهمین جشن تولد خود از مادربزرگ خود یک اتومبیل "می‌نی" هدیه گرفت. والاحضرت در باغ کاخ مثل قهرمان، اتومبیل‌رانی می‌فرمایند و گاهی از دوچرخه و موتورسیکلت استفاده می‌کنند. والاحضرت علاقه وافری به پرواز داشتند و در سن ۱۴ سالگی تنها هدایت هواپیمائی را بعهده گرفتند. علیاحضرت شب قبل از پرواز نگرانی خود را ابراز داشتند و فرمودند من حتی برای آنی نتوانستم بخوابم. وقتی والاحضرت با هواپیما از زمین بلند شدند گوئی من مردم و تا هواپیما به زمین نشست زنده نشدم. موقعیکه والاحضرت برای مسافرت رسمی به مصر با هواپیما عازم آن کشور شدند شخصا" هواپیمای جت را به زمین نشاندند.