هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 13:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 9 دى 1401 ساعت 19:09
جمعه 9 دى 1401 18:26 ساعت
2022-12-30 19:09:46
شناسه خبر : 363674
وزارت صمت در پاسخ به مطلب سایت انتخاب درباره آمار تولید خودرو، جوابیه‌ای صادر کرد.
وزارت صمت در پاسخ به مطلب سایت انتخاب درباره آمار تولید خودرو، جوابیه‌ای صادر کرد.
گروه اقتصاد-رجانیوز: در جوابیه وزارت صمت آمده است: سایت انتخاب در مطلبی با عنوان فاصله ۱۲هزار دستگاهی تولید خودرو در کدال با ادعای فاطمی‌امین، ادعاهای کذبی مطرح کرده است.
 
 
 
به گزارش رجانیوز؛ گویا سایت مذکور فراموش کرده که در ماه‌های گذشته چه تعداد مطلب منتشر می‌کرد و واردات خودرو را وعده توخالی دولت می‌دانست و حتی مدعی شده بود که اگر واردات خودرو هم انجام شود، از کره جنوبی نخواهد بود و صرفا از چین خواهد بود. اما اکنون که محموله اول خودروهای وارداتی، به کشور رسیده و اتفاقا محصولات کره جنوبی بوده، سایت انتخاب مطالب کذب خود را فراموش کرده است.
 
این سایت همچنین مدعی شده بود که خودروهای بی‌کیفیت وارد کشور خواهد شد که اکنون باطل بودن این ادعا با واردات محصولات روز جهان از شرکت کیا، مشخص شده است.
 
 
این سایت در مطالب کذب دیگری مدعی شده بود که دولت قصد دارد صرفا به ایران خودرو و سایپا مجوز واردات خودرو بدهد که این ادعا هم با واردات اولین محموله توسط یک شرکت خصوصی، باطل شد.
 
 
 
 
 
 
انتخاب در مطلب دیگری مدعی وجود ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در واردات خودرو شده بود که البته تاکنون مستندی درباره این ادعا هم ارائه نکرده است. ضمن آن که با عرضه تمام خودروهای وارداتی در بورس کالا و کشف قیمت واقعی آن و مشخص بودن سقف نرخ سود واردکنندگان، مشخص نیست ادعای رانت از کجا آمده است.
 
 
انتخاب در مطلب دیگری هم مدعی شده بود که خودروهای وارداتی از ۱۰ برند اول جهان نخواهد بود و در بین آنها خودروی شاسی بلند هم نخواهد بود که اتفاقا در محموله اول وارداتی شاهد بودیم که هم خودروی شاسی بلند وارد شد و هم اینکه از شرکت کیاموتورز بود که جزو برندهای اول جهان محسوب می‌شود.
 
 
انتخاب در مطلب دیگری مدعی شده بود که واردات خودرو فقط حرف است و عملیاتی نخواهد شد.
 
 
 
اکنون پس از انتشار آن همه مطلب کذب در سایت انتخاب درباره واردات خودرو و برملا شدن رسوایی انتشار این همه دروغ، این سایت در مطلب جدید خود با رطب و یابس بافتن، سخنان وزیر صمت درباره افزایش تولید و عرضه خودرو را زیر سوال برده است. 
سایت مذکور تلاش کرده اظهارات روزهای اخیر وزیر صمت مبنی بر این که طی ۹ ماه گذشته اندازه ۱۲ ماه سال گذشته خودرو در کشور تولید شده را با آماری که در ۱۳ تیرماه سال جاری، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود، مقایسه کند و نهایتا زیر سوال ببرد! در حالی که وزیر صمت در دی‌ماه از آمار ۹ ماهه اول سال جاری سخن گفته، سایت انتخاب به اظهارات سخنگوی وزارت صمت در ۱۳ تیرماه استناد کرده و مدعی تناقض در اظهارات مسئولان وزارت صمت شده است!
این سایت در ادامه مطلب روند واردات خودرو را زیر سوال برده و برنامه وزارت صمت در این زمینه را غیرقابل تحقق خوانده است که بهتر است به مطالب چند ماه اخیر خود مراجعه کند که قاطعانه مدعی بود واردات خودرو انجام نخواهد شد. قطعا با واردات خودرو مشخص شده چه کسی در چند ماه اخیر دروغ می‌گفت.
درباره آمار تولید خودرو در سال جاری باید گفت که تا هفتم دی‌ماه ۱۴۰۰ تنها ۱۳۵۴۰۷ دستگاه فقط خودروی سبک (سواری و وانت)  به صورت کامل (عبورمستقیم) تولید شده بود حال آنکه این میزان در مدت مشابه سال جاری  ۶۹۹۷۴۴ دستگاه می‌باشد که نشان‌دهنده رشد ۴۱۸ درصدی می‌باشد.
از سوی دیگر با تکمیل خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ‌ها در کنار افزایش تولید، آمار عرضه و تحویل خودروها نشان‌دهنده رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته می‌باشد این در حالی است که قریب به ۲۰۰ هزار خودرو در دی‌ماه سال گذشته در کف پارکینگ خودروسازان داخلی انباشته بود که اکنون این میزان به کمترین میزان ممکن (تقریباً صفر) کاهش یافته است.
نکته مهم این است که تفاوتی بین آمار عرضه و تحویل خودرو با آمار تولید خودرو وجود دارد که ناشی از تکمیل کاری و عرضه خودروهای ناقص انباشته‌شده در کف پارکینگ‌ها در سال جاری است بنابراین آمار ارائه‌شده در خصوص عرضه کاملاً صحیح است.
ضمنا در تمام سال‌های گذشته آمار خودروهای ناقص جزو آمار تولید حساب می‌شد در حالی که خودروی ناقص جزو کالاهای در جریان ساخت است و نباید به حساب آمار تولید گذاشته شود. امسال برای اولین بار از خودروسازان خواسته شد که صرفاً آمار خودروهای کامل خود را به عنوان تولید اعلام نمایند.
درباره وعده تولید سه میلیون خودرو برای سال ۱۴۰۴ شایان ذکر است که نرخ رشد کنونی تولید و عرضه نسبت به سال گذشته نشان‌دهنده حرکت در مسیر مطلوب در این راستا می‌باشد.
نگاهی به آمار تولید آذرماه خودروسازان نشان از تولید قریب به ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو در یک ماه دارد حال آنکه در سه‌ماهه آخر سال جاری خودروسازان بزرگ برنامه افزایش تولید نیز ارائه نموده‌اند. براین اساس یک حساب سرانگشتی ساده نشان می‌دهد که حتی اگر تولید همین روال ۹ ماه گذشته را طی کند در شش ماه آینده انتظار تولید دست‌کم ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که اگر به این مقدار عدد ۲۰۰ هزار دستگاه واردات را بیفزاییم عدد ۹۰۰ هزار عرضه کاملاً قابل حصول است.
سایت انتخاب احتمالا به این دلیل افزایش چشمگیر تولید و عرضه خودرو در سال جاری را باور ندارد که کارنامه اسف‌بار دولت مورد حمایت خویش را مبنا قرار داده است. میزان تولید در  ۹ماه نخست سال جاری تقریبا ۵۰ درصد بیش از مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ در دولت حسن روحانی بوده است. اگر همان روند دولت گذشته ادامه یافته بود اکنون قطعا تولید خودرو در کشور به شدت پایین‌تر بود و با کاهش عرضه، قیمت‌ها در سطوح بالاتری بود. ضمن آن که هنوز از یاد مردم نرفته که در دولت گذشته در اعلام ممنوعیت واردات خودرو، تخلفات و رانت‌های گسترده‌ای رخ داد و عده‌‌ای دلال با همکاری مدیران وزارت صمت، اقدام به باز کردن شبانه سایت ثبت سفارش کردند و با ثبت‌سفارش‌های جعلی تلاش کردند میلیاردها تومان از واردات خودرو به جیب بزنند و در این زمینه افراد زیادی دستگیر و محاکمه شدند.
 
انتهای پیام/