هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 02:03
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 ساعت 11:23
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 11:21 ساعت
2022-5-19 11:23:28
شناسه خبر : 357751
ستاره های لباس استقلال و پرسپولیس، یکی از سوژه هایی است که همیشه در کری خوانی های سرخابی ها مورد بحث است.

کری خوانی جزء جدا نشدنی فوتبال در سراسر جهان است و بخش زیادی از هیجان و زیبایی های این ورزش مربوط به همین کل کل های هواداری است.
آبی ها سال های زیادی با دو ستاره روی پیراهن خود به پرسپولیسی ها فخر فروختند اما سرانجام در سال 96 پیراهن پرسپولیس هم به ستاره مزین شد تا این دو تیم پایتخت تنها ستاره داران لیگ ایران باشند.
همان قدر که استقلالی ها دو ستاره خود را مایه مباهات و افتخار میدانند، پرسپولیسی ها ستاره های روی لباس استقلال را بدون هویت می دانند و به صورت کاملا متقابل، همان قدر که سرخ ها به ستاره روی لباس خود مینازند، استقلالی ها این ستاره را جعلی می دانند!
اما واقعا ستاره کدام تیم از نظر قانونی ارزش دارد؟
جالب است بدانید مطرح شدن درج ستاره روی پیراهن تیم های فوتبال برای اولین بار مانند خیلی از حوزه های دیگر از قاره اروپا برخاست.

ستاره های استقلال
ستاره های لباس استقلال

اولین ستاره دارها در ایران، آبی های پایتخت بودند که نشان افتخار خود را روی پیراهن شان حک کردند.
این اتفاق در زمان مدیریت علی فتح الله زاده در سال 1385 رخ داد و به خاطر کسب دو قهرمانی در جام باشگاه های آسیا، دو ستاره بر سینه پیراهن استقلال حک شد.
اما سوالی که پرسپولیسی ها مطرح میکنند این است که چرا لباس استقلال با یک ستاره در هیچ برهه از تاریخ آبی ها دیده نمیشود؟ مگر می‌شود یک دفعه دو ستاره روی پیراهن استقلال نقش ببندد؟ پس درج این ستاره ها قانونی نبوده و به اصطلاح یک ایده من در آوردی از سوی مدیرعامل وقت بوده است.
برای پاسخ به این فرضیه، نظر شما را به مثال زیر جلب میکنیم:
در سالیان گذشته، درج ستاره روی پیراهن یا لوگوی تیمی بخاطر قهرمانی عرف نبود و اصلا همچین ایده ای در هیچ کجا مطرح نشده بود.
مثلا در همان دوران، تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی شده بود اما هیچ ستاره ای روی پیراهن شان دیده نمیشد در حالیکه الان بابت همان قهرمانی های آن دوره شان ستاره زده اند.
شما پیراهن تیم ملی آلمان با یک ستاره را در هیچ عکس و فیلمی از تاریخ این تیم نمی بینید درحالیکه اکنون چهار ستاره روی پیراهن تیم ملی آلمان نقش بسته است.


استقلالی ها در دوره ای قهرمان آسیا شدند که باب نبود تیم ها به خاطر قهرمانی، ستاره ای به لوگو یا پیراهن شان اضافه کنند. اما بعدها این اتفاق در آسیا و جهان بسیار متداول شد همانگونه هم اکنون تیم های اوزاکا ژاپن و العین امارات هم به سبب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا روی پیراهن خود ستاره زده اند.
دو ستاره روی پیراهن استقلال هم مربوط به دو بار فتح جام در بالاترین سطح رقابت های قاره آسیا میشود. این مسابقات را AFC به رسمیت میشناسد و همواره از استقلال ایران به عنوان یکی از پرافتخار ترین تیم های قاره به جهت همین قهرمانی ها یاد میکند.
پس این فرضیه که ستاره استقلالی ها ارزشی ندارد چون قهرمانی این تیم مربوط به ورژن گذشته لیگ قهرمانان آسیا هست رد میشود. اما برویم سراغ ستاره لباس پرسپولیس!

ستاره پرسپولیس

ستاره لباس پرسپولیس

خیلی از تیم های باشگاهی (خصوصا در لیگ ایتالیا) مثل یوونتوس بابت هر ده قهرمانی در بالاترین سطح لیگ کشور یک ستاره به پیراهن خود اضافه میکنند.
لیگ های معتبر اروپایی مثل ایتالیا، آلمان، نروژ، هلند و ... با قوانین متفاوت به سبب قهرمانی در رقابت های داخلی ستاره میزنند.
 پرسپولیسی ها هم با الگو گرفتن از چنین اقدامی که خیلی هم در همه لیگ های دنیا عرف است با کسب ده قهرمانی در بالاترین سطح لیگ کشور (لیگ برتر و لیگ آزادگان)، یک ستاره روی پیراهن خود اضافه کردند.

شاید هواداران دو تیم ستاره های یکدیگر را به رسمیت نشناسند اما جالب است بدانید که AFC هیچ وقت اقدامی در جهت حذف این ستاره از لوگو و یا کیت استقلال و پرسپولیس در جریان مسابقات آسیایی انجام نداده است و این خود نشان می دهد ستاره های هر دو تیم به نوع خود ارزش دارند.
لازم به ذکر است هیچ قانونی از جانب خود AFC در این خصوص مطرح نشده است و قاون گذاری در خصوص درج ستاره روی پیراهن تیم ها به عهده فدراسیون فوتبال کشور ها گذاشته شده است.
از طرفی، در آئین نامه فدراسیون فوتبال ایران هم هیچ قانونی در خصوص چگونگی ثبت ستاره روی لوگوی تیم ها وضع نشده است. از این رو نمی توان از لحاظ قانونی ثبت ستاره روی لباس استقلال و پرسپولیس را زیر سوال برد.
اصولا در چنین مواردی این امر به اختیار خود باشگاه ها گذاشته میشود. 
آنچه مسلم است این است که دو ستاره روی لباس استقلال نمادی است از دو بار تاجگذاری این تیم در آسیا که کاملا مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا هم هست.
و تک ستاره روی پیراهن پرسپولیس هم به سبب ده بار آقایی سرخ ها در بالاترین سطح لیگ کشور است. دقیقا مشابه خیلی از تیم های اروپایی، آسیایی و ... .
پس شایسته است هواداران هر دو تیم برای تاریخ تیم رقیب خود احترام قائل شوند.
دو ستاره ای که روی پیراهن استقلال حک شده دو بار پرچم ایران را در آسیا برافراشته است و ماحصل زحمت و تلاش اسطوره های این تیم از جمله منصور پورحیدری، ناصر حجازی، احمدرضا عابد زاده، رضا حسن زاده، حسن روشن و ... است.
و آن ستاره ای که روی پیراهن پرسپولیس نقش بسته است یادآور ده بار قهرمانی این تیم در دوره های مختلف در بالاترین سطح فوتبال کشور است.
پس ستاره های هر دو تیم به نوبه خود ارزشمند و قابل احترام هستند.
فرهنگ احترام به قهرمانی ها و تاریخ تیم ها،گاهی در کل کل های هواداری فراموش میشود.

ستاره لباس تیم ها

لباس استقلال و لباس پرسپولیس را از کجا بخریم؟

اگر بگوییم هواداران استقلال و پرسپولیس جزو متعصبی ترین طرفداران دنیا هستند اغراق نکرده ایم. 
فوتبال در کشور ما جایگاه ویژه ای دارد و دل خوشی قشر بزرگی از جامعه، نتایج تیم محبوب شان است. 
حضور اسطوره های فوتبال همیشه در همه جای جهان تاثیر به سزایی در تماشاگران تیم ها دارد. به طوری که لباس استقلال فرهاد مجیدی و یا لباس پرسپولیس علی کریمی هنوز هم طرفداران زیادی دارد. 
یا مثلا لباس قدیمی استقلال که معروف به لباس کلاسیک تاج است و یا لباس قدیمی پرسپولیس معروف به همان لباس کلاسیک پرسپولیس که یادآور تاریخ پرشکوه و با اصالت این دو تیم است از پرطرفدار ترین لباس های فوتبال است که هواداران با عشق و با افتخار آن را همه جا به تن میکنند؛ در استادیوم، مهمانی های دوستانه، سالن و ...
شما هم اگر به دنبال کامل ترین کالکشن کیت استقلال و کیت پرسپولیس هستید پیشنهاد میکنیم حتما به سایت فروشگاه اسپورتتو مراجعه کنید.
فروشگاه اینترنتی اسپورتتو به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین فروشگاه اینترنتی لباس ورزشی کشور در کشور به طور تخصصی در حوزه کیت های فوتبال (تیم های ملی، تیم های باشگاهی خارجی و تیم های ایرانی) فعالیت دارد و با تضمین کیفیت و سایز و ارائه انواع خدمات به خریداران، هر مشتری ای را به مشتری ثابت خود تبدیل میکنند.
این فروشگاه انواع محصولات هواداری استقلال از جمله لباس استقلال، ست هتلی استقلال، پولوشرت استقلال، شلوار استقلال، پرچم هواداری استقلال، لیوان استقلال، گرمکن شلوار استقلال و ... یک فروشگاه کامل از تمامی محصولات این تیم هست که میتوانید با قسمت مناسب و کیفیت فوق العاده آن ها را تهیه کنید. 
همه محصولات نامبرده برای هواداران پرسپولیس هم موجود میباشد تا تمام هواداران این تیم پرطرفدار از تمام نقاط کشور بتوانند محصولات هواداری پرسپولیس را به سریع ترین روش، با قیمتی مناسب تهیه کنند. کیت پرسپولیس، شلوار پرسپولیس، لیوان پرسپولیس، ست هتلی پرسپولیس، گرمکن شلوار پرسپولیس و ... تنها بخشی از محصولات این فروشگاه برای سرخ پوشان است.