هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 14:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 1 آبان 1400 ساعت 13:30
شنبه 1 آبان 1400 13:29 ساعت
2021-10-23 13:30:28
شناسه خبر : 351882

آیا اهل ورزش و استفاده از لباس‌های ورزشی هستید؟ آیا تاکنون برای فعالیت‌های ورزشی خود از لگ ورزشی مردانه، لگ زنانه، تاپ زنانه و یا تیشرت ورزشی شرافیت استفاده نموده‌اید؟ آیا می‌دانید چه نوع از پارچه‌هایی خاصیت آب رفت دارند و برای رفع آن چه نوع تدابیری را می‌توان در نظر گرفت؟

آبرفت پارچه یکی از مسائل بسیار مهم در صنعت نساجی و حتی پوشاک است و به میزان تغییراتی گفته می‌شود که پس از شستشوی پارچه و پوشاک دوخته شده، حاصل می‌گردد. این مسئله در دوخت لباس‌های ورزشی همچون تیشرت ورزشی شرافیت بسیار پراهمیت بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وجود منفذ و نوع نخ پارچه‌های تریکو و کشباف در تولید لباس‌های ورزشی، باعث می‌گردد که پس از شستشو با دمایی خاص، لباس حالت ارتجاعی به خود گیرد و در نتیجه تغییر سایز داده و کوچک‌تر از حالت عادی خود گردد. این کاهش سایز در عرض پارچه بیشتر از طول پارچه اتفاق می‌افتد.

البته در هنگام تولید پارچه و در مرحله تکمیل و کامپکت آن به مقدار خیلی زیاد از آبرفت پارچه گرفته می‌شود و حلقه‌های بافت در یکدیگر چفت‌تر می‌گردند. در این حالت می‌توان گفت که تا حدودی پارچه‌ها در اندازه واقعی خود تثبیت می‌شوند.

برای دوخت تیشرت ورزشی شرافیت ابتدا یک نمونه کامل از آن دوخته می‌شود و مرحله شستشو و تکمیل را می‌گذراند و بعد از آن طبق تغییراتی که در طول و عرض لباس حاصل می‌گردد اندازه الگو و برش را مشخص می‌کنند. در ادامه مقاله ابتدا به دلایل جمع شدگی و میزان آبرفت برخی از پارچه‌ها خواهیم پرداخت و سپس نحوه صحیح شستن آنها و نیز طریقه رفع آبرفتگی لباس‌های ورزشی را آموزش خواهیم داد تا کمترین میزان آبرفت را در هنگام استفاده از لباس‌های ورزشی همانند لگ ورزشی مردانه، لگ زنانه، تاپ زنانه و... داشته باشید.

همچنین یکی از معروف‌ترین و بهترین برندهای لباس‌های ورزشی را معرفی خواهیم کرد که لباس‌هایی با پارچه‌های کاملاً استاندارد و با کم‌ترین آبرفت را تولید و به مشتریان خود عرضه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

دلایل آبرفت پارچه در لباس‌های ورزشی و جمع شدگی آن

جمع شدگی و آبرفت پارچه تیشرت ورزشی شرافیت و سایر لباس‌های ورزشی به دلایل مختلف ممکن است صورت گیرد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر است.

تیشرت ورزشی شرافیت

  • جمع شدگی لباس بر اثر استراحت پارچه؛ به این صورت که در زمان بافت برخی از نخ‌های پارچه ممکن است دچار کشیدگی شوند در این حالت پس از پایان بافت پارچه و جدا شدن آن از ماشین بافندگی، طول اضافی ایجاد شده پارچه آزاد می‌شود؛ به همین دلیل اندازه پارچه از لحاظ طول و عرض کاهش می‌یابد.
  • جمع شدگی پارچه بر اثر تورم؛ به این صورت است که برخی پارچه‌ها مانند پارچه‌های پنبه‌ای جاذب رطوبت بوده و پس از شستشو دچار تورم و افزایش قطر نخ و در نتیجه کاهش ابعاد پارچه می‌شود و به نوعی می‌توان گفت پارچه دچار آبرفت می‌گردد.
  • جمع شدگی ناشی از نمدی شدن پارچه لباس ورزشی؛ پارچه‌های پشمی به دلیل داشتن فلس‌هایی در سطح الیاف خود بر اثر حرارت، رطوبت و فشاد دچار جمع شدگی ناشی از نمدی شدن پارچه می‌شوند.

جمع شدگی تیشرت ورزشی شرافیت و دیگر لباس‌های ورزشی بر اثر حرارت برای پارچه‌هایی اتفاق می‌افتد که از الیاف مصنوعی تولید شده‌اند و در معرض دمای بالای بیست و یک درجه سانتی گراد قرار گرفته‌اند.

 

ارتباط میزان آبرفت با جنس پارچه لباس‌های ورزشی

یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های ورزشی مانند لگ ورزشی مردانه، لگ زنانه، تاپ زنانه، تیشرت ورزشی شرافیت و.... پارچه‌های پنبه‌ای هستند زیرا بدن ورزشکار را خنک نگه داشته و حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. اما به صورت معمول میزان آبرفت لباس‌های ورزشی با جنس پارچه پنبه بسیار بیشتر از لباس‌های ورزشی با الیاف مصنوعی یا پلی استر است. زمانی که یک تیشرت ورزشی با جنس پنبه شسته می‌شود تغییرات خیلی زیادی نسبت به سایر لباس‌ها از جنس پلی استر و یا پلی استر پنبه از خود نشان می‌دهند. این امر را به وضوح در تیشرت‌هایی با جنس تریکو و کشباف پنبه‌ای مشاهده خواهید کرد. برای رفع ایراد آبرفت روش‌های متعددی وجود دارد. مثلاً برای دوخت تیشرت ورزشی شرافیت از نخ‌های مرسریزه یا نخ‌های کامپکت استفاده می‌شود.

روش‌های رفع ایراد آبرفت لباس‌های ورزشی در هنگام تولید

به طور کل بسیاری از تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی سرشناس و معروف جهان، معمولاً برای افزایش سطح کیفی لباس‌های ورزشی تولید شده خود، به روش‌های متفاوت همچون شستشوی تکه‌ای، کامپکت پارچه، مرسریزه کردن نخ، آنزیم شور ترکیب مواد مصنوعی، آبرفت لباس‌ها را تا حد بسیار زیادی گرفته و آن را به مرحله تثبیت می‌رساند.

کامپکت پارچه به عملیاتی گفته می‌شود که پارچه تحت دمای بالا، بخار زیاد و پرس طاغه پارچه قرار می‌گیرد. شستشوی تکه‌ای تیشرت ورزشی شرافیت نیز توسط ماشین لباسشویی صنعتی صورت می‌گیرد. در روش مرسریزه کردن برای تثبیت میزان آبرفت پارچه، نخ پارچه را کشیده و سود کاستیک به آن اضافه می‌کنند و برای روش آنزیم شور نیز، آنزیم‌های مختلفی به پارچه و لباس‌های ورزشی تزریق می‌نمایند. با افزودن یک نخ فیلامنت یا لاکرا در روش ترکیب مواد مصنوعی، پارچه لباس‌های ورزشی را تثبیت می‌کنند. همچنین روش پرس معمولاً برای بافت‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه شستشو و خشک کردن مناسب لباس‌های ورزشی

برای شستن تیشرت ورزشی شرافیت و هر نوع لباس ورزشی دیگری نظیر لگ ورزشی مردانه ، لگ زنانه، تاپ زنانه و... اقدامات زیر را انجام دهید.

  • برای شستشوی تیشرت ورزشی شرافیت و لباس‌های ورزشی دیگر ابتدا آن را برعکس کرده و سپس اقدام به شستشوی آن نمایید.
  • لباس‌های ورزشی را حتماً با دست بشویید زیرا ماشین لباس‌شویی منجر به از بین رفتن الیاف پارچه می‌شود.
  • تیشرت ورزشی شرافیت سفید رنگ را حتماً جداگانه بشویید و لباس‌های مشکی را جدا و همچنین لباس‌های رنگی را نیز در هنگام شستشو از لباس سفید و مشکی جدا کنید. البته لباس‌های آبی و خاکستری رنگ را می‌توان در کنار یکدیگر شست.
  • تیشرت ورزشی شرافیت و دیگر لباس‌های ورزشی را حتماً با آب سرد بشویید و از آب با حرارت بالا به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • در هنگام شستشو تا حد امکان از نرم‌کننده استفاده نکنید زیرا مانع تمیز شدن لباس می‌شود.
  • در زمان آبکشی تیشرت ورزشی شرافیت لباس را مچاله نکنید تا آسیبی به بافت و چاپ‌های روی لباس وارد نشود.
  • در صورتی که لباس شما بوی بد دهد نیم ساعت قبل از شستشو آن را در محلول آب و سرکه قرار دهید.
  • تا جایی که ممکن است از اتو کردن تیشرت ورزشی شرافیت و یا هر نوع لباس ورزشی دیگری خودداری کنید.

چگونگی برطرف کردن مشکل آبرفتگی لباس ورزشی

یک لباس مانند تیشرت ورزشی شرافیت هر قدر هم که به مرحله تثبیت رسیده باشد باز در هنگام شستشو و خشک کردن آن باید دقت و درایت لازم را بکار ببرید تا بهترین و طولانی‌ترین استفاده را از آن لباس داشته باشید. شستشو و خشک کردن صحیح لباس‌ها تا حد بسیار بالایی می‌تواند از آب رفتن لباس‌هایتان جلوگیری کند. در کل نحوه شستشو و خشک کردن لباس ارتباط مستقیم با میزان آبرفت لباس ورزشیتان دارد.

حرارت اولین و مهمترین عامل آب رفتن لباس‌هایتان است. درجه حرارت آبی که قرار است برای شستشو استفاده کنید و یا درجه خشک کن دستگاه شما ممکن است سایز لباس شما را تغییر دهد. این امر را به وضوح در لباس‌هایی با پارچه‌های نخی مشاهده کرده‌اید و آن هم بخاطر این است که در هنگام تولید پارچه نخ، نخ‌ها فشرده می‌شوند و در زمان شستشو و یا خشک کردن با حرارت بالا، بر اثر گرما نخ‌ها شل شده و باعث آبرفت آنها می‌گردد.

اما برگرداندن لباس‌های آبرفنه نخی به آسانی انجام می‌شود. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم که سینک ظرفشویی خود را با آبی هم دما با محیط پر کنید و سپس دو قاشق شامپو بچه و یا نرم‌کننده موی سر را در آن بریزید. لباس‌ها را داخل آب قرار داده و بعد از سی دقیقه آن را برداشته و خشک کنید. لباس شما به حالت اولیه خود بر می‌گردد. برای برطرف کردن آب رفت تیشرت ورزشی شرافیت با جنس ریون و یا پلی استر، در داخل آب وان یا سینک ظرفشویی شامپو نرم کننده و یا شامپو بچه (به اضافه‌ی هر یک لیتر آب یک قاشق شامپو) ریخته و لباس را حدود ۲۰ دقیقه داخل این محلول قرار دهید و بعد آن را خارج کرده و آب اضافی آن را بدون چلاندن بگیرید و اجازه دهید تا خشک شود.

لباس ورزشی شرافیت

تولیدی لباس ورزشی شرافیت از سال۹۶ با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی و بهبود کیفیت و ارتقاء لباس‌های ورزشی و لوازم کاربردی آن شروع به فعالیت و تولید انواع لباس‌های ورزشی نظیر لگ ورزشی مردانه، لگ زنانه، تاپ زنانه، تیشرت ورزشی شرافیت و.... نموده و تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت و کاربرد بالای محصولات قرار داده است تا مشتریان با اطمینان بیشتری اقدام به خرید این کالای ایرانی نمایند.

محصولات ورزشی شرافیت با تأیید و اصالت بالا روانه بازار شده و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. تولیدات این برند در سه دسته لباس‌های ورزشی مردانه، لباس‌های ورزشی زنانه و لوازم بدنسازی قرار گرفته است و از تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی برخوردار هستند.

برای آشنایی بیشتر و جامع‌تر با کلیه محصولات این برند به سایت شرافیت مراجعه کرده و ضمن بازدید از تمامی محصولات و مشخصات آنها در صورت لزوم از راهنمایی مشاورین فروش این شرکت تولیدی نیز بهرمند شوید.