هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 7 ارديبهشت 1403
ساعت 13:32
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 19 مهر 1400 ساعت 22:57
دوشنبه 19 مهر 1400 22:51 ساعت
2021-10-11 22:57:36
شناسه خبر : 351589
انتخاب کابینت دغدغه‌ بسیاری از خانم‌ها است. برای انتخاب کابینت باید همواره تحقیقات لازم انجام شود. در ادامه قصد داریم ابتدا نکاتی درباره کابینت و سپس انتخاب کابینت ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

اهمیت کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها بخش اصلی دکوراسیون خانه را تشکیل می‌دهند و می‌بایست توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. نباید اهمیت کابینت، طراحی و انتخاب درست آن‌را دست‌کم گرفت.

کابینت آشپزخانه مرکزیت هرخانه‌ای است و باید در انتخاب آن نکات مهمی را درنظر بگیرید. برای شروع انتخاب کابینت خود، باید بدانیم کابینت چه اجزائی دارد.

اجزای اصلی کابینت آشپزخانه چیست؟

اجزاء اصلی کابینت عبارت‌اند از:

1.بدنه کابینت

بدنه کابینت شما اسکلت اصلی کابینت است. لوازم و وسایل آشپزخانه در بدنه گذاشته می‌شوند. اسکلت باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد تا بتواند تحمل بار وزنی کابینت‌ و وسایل داخلی آن را داشته باشد. اگر بدنه‌ کابینت استحکام لازم را نداشته باشد، هنگامی که وسایل سنگین را در آن قرار می‌دهید، امکان دارد خم شده و دچار انحنا شود. در این صورت به مرور حتی امکان شکسته شدن آن نیز وجود دارد.

2.درب کابینت

از دیگر اجزاء مهم کابینت آشپزخانه، درب‌آن است. درب کابینت، بیشتر از قسمت‌های دیگر، دیده می‌شود. درواقع وقتی وارد آشپزخانه می‌شویم، اولین چیزی که دیده می‌شود درب آن است. درب کابینت از جنس‌های بسیار متنوعی تشکیل می‌شود که هر کدام، رنگ و طرح‌های متنوعی دارند.

3.صفحه کابینت

صفحه‌کابینت آشپزخانه، یکی دیگر از اجزای اصلی کابینت است. کیفیت جنس این صفحه‌، در دوام و زیبایی ظاهری آن نقش مهمی دارد. از انواع رایج‌ جنس صفحه کابینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صفحه کابینت سنگی
  • صفحه کابینت شرکتی
  • صفحه کابینت دست ساز
  • صفحه کابینت فلزی
  • صفحه کابینت چوبی

بد نیست این نکته را بدانید که قیمت کابینت آشپزخانه نیز تابع جنس این صفحه است و انواع صفحات باعث می‌شوند تا کابینت‌ها، قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. در ادامه هر یک از این صفحات را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم.

·صفحه کابینت سنگی

 

 

صفحة کابینت سنگی  به دو نوع، سنگ مصنوعی (کورین یا کوارتز) و سنگ طبیعی تقسیم می‌شود:

1-صفحه کابینت سنگ مصنوعی:

صفحه کورین یا سنگ کورین، سنگ‌ مصنوعی است که طی ۱۰ الی۱۲ سال گذشته با برندهای کُره‌ای وارد بازار شده است. به دلیل افزایش زیبایی کابینت‌ها و عایق بودن صفحات سنگی در برابر رطوبت، استفاده از صفحات کورین مصنوعی رایج شد.

کاربرد سنگ کورین:

سنگ کورین، ضخامت۱۲ الی۱۳ میلی‌متری دارد. این سبک از سنگ‌ها قابلیت چسبندگی و برش خوری خوبی دارند. از طرفی این سنگ‌ها توانایی ساییده شدن و فرم و شکل پذیرفتن نیز دارند.

2-صفحه کابینت سنگ طبیعی:

این صفحات طبیعی بوده و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی ارائه می‌شوند. این سنگ‎‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند.

·صفحه کابینتِ شرکتی

صفحات کابینت شرکتی در دو نوع زیر موجود هستند که توضیح بیشتر در مورد آن‌ها خارج از بحث ما هست.

  1. صفحه کابینت با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه و
  2. صفحه کابینت پی وی سی

·صفحه کابینت دست‌ساز

در صفحات کابینت دست ساز، صفحه کابینت از جنس ام‌دی‌اف بوده و در محل، توسط کابینت‌ساز ساخته می‌شود. رنگ‌بندی صفحه کابینت دست‌ساز تنوع بیشتری نسبت به سایر صفحات دارد. شما به‌راحتی و بر اساس سلیقه‌ی خود می‌توانید کابینتی در طرح و رنگ‌های متنوع سفارش دهید.

·صفحه کابینت فلزی

جنس صفحات کابینت فلزی از جنس استیل است. در آشپزخانه‌های صنعتی، آزمایشگاه‌ها و … که شرایط خاصی دارند از صفحه کابینت فلزی استفاده می‌شود. جنس استیل مورد استفاده می‌بایست طوری باشدکه آهنربا به صفحه کابینت متصل نشود. این جنس صفحه، کیفیت بهتری دارد.

·صفحه کابینت چوبی

 

 

صفحه کابینت چوبی، از جنس چوب طبیعی هست و در طرح و رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شود. این صفحات کابینت‌، جزو لاکچری‌ترین‌ صفحات محسوب می‌شوند.

چه عواملی در انتخاب صفحه کابینتِ مناسب تاثیر دارند؟

علاوه بر ظاهر، عوامل زیر نیز در انتخاب صفحه کابینت تاثیر دارند. این عوامل عبارت‌اند از:

  1. مقاومت در برابر خش شدن: صفحات کابینت باید در برابر خراشیدگی مقاومت بالایی داشته باشند تا ظاهر زیبای آن‌ها همواره حفظ شود. صفحه کابینت کورین، مقاومت کمی در برابر خراش دارد اما صفحه کابینت کوارتز خش‌پذیر نیست.
  2. مقاوم در برابر لکه :صفحات کابینتی که کیفیت بالایی دارند، در برابر لکه نیز مقاومت خوبی دارند. برای مثال برخی از انواع صفحات سنگ طبیعی، به مرور دچار خوردگی شده و به شدت لکه پذیر هستند.
  3. مقاومت در برابر ضربه: صفحات کابینت چون بخش رویی و محل تماس با اشیاء خارجی هستند، باید مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشند. برای مثال صفحه کابینت سنگ مصنوعی طرح کوارتز مقاومت ضربه‌ای بالایی دارد.
  4. مقاوم در برابر حرارت: صفحات کابینت شرکتی با رویه‌ی ملامین، سنگ طبیعی و مصنوعی، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، اما صفحه کابینت پی وی سی مقاومت کمتری دارد. از آنجایی‌که ظروف داغ ممکن است روی این سطوح قرار بگیرد، می‌بایست مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند.
  5. مقاوم در برابر رطوبت: صفحات کابینت با مغزی ام دی اف، حساسیت بالایی نسبت به رطوبت دارند. ممکن است هنگام آشپزی مایعات روی کابینت ریخته شوند. پس لازم است تا این صفحات در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.
  6. قابلیت ابزار خوری: صفحات سنگ طبیعی و طرح کوارتزِ سنگ مصنوعی، به‌علت مقاومت بالا و بافتِ سفت خود، قابلیت ابزار خوری کمتری دارند.
  7. قابلیت یکدست شدن محل درز: صفحات سنگ مصنوعی کورین، شکل پذیری بالایی دارند، از این رو می‌توان دو قطعه از صفحات را بدون وجود درز به هم متصل کرد. اما در سنگ‌های طبیعی و یا طرح کوارتز این درز مشخص است.
  8. آنتی باکتریال بودن: آنتی باکتریال بودن باعث می‌شود تا آشپزی در آشپزخانه سالم‌تر باشد. سنگ کورین آنتی باکتریال است.
  9. نصب آسان: صفحات کابینت باید قابلیت نصب آسان داشته باشند. صفحات کابینت ام دی اف که شرکتی یا دست‌ساز هستند، نسبت به سنگ‌های طبیعی و مصنوعی نصب راحت‌تری دارند.
  10. عمر مفید: صفحات کابینتی که مغزی ام دی اف دارند، در برابر نفوذ رطوبت به مغزی، بسیار آسیب‌پذیر هستند. نفوذ رطوبت باعث کاهش عمر مفید صفحات کابینت می‌شود.
  11. نداشتن لبه‌های تیز: صفحات کابینت دست‌ساز معمولاً مشکل تیز بودن لبه‌ها را دارند و لبه آن‌ها به مرور ممکن است شکسته شوند.
  12. قیمت: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار برای انتخاب صفحه کابینت، قیمت این صفحات است. بسته به جنس آن، این صفحات قیمت‌های متفاوتی دارند.

نکاتی که برای انتخاب کابینت باید رعایت کنید:

  1. انتخاب کابینت‌های مدرن و مینیمال

از آنجایی که کابینت، مرکز آشپزخانه بوده و از طرفی تعویض مداوم آن هزینه‌های زیادی دارد، برای انتخاب کابینت، بهتر است از کابینت‌های مدرن و مینیمال استفاده کنید. کابینت‌های مدرن هیچوقت از مد نمی‌افتند. این سبک کابینت‌ها ساده اما شیک و جذاب هستند.

  1. انتخاب رنگ کابینت ها

این‌که برای دکوراسیون آشپزخانه خود از چه رنگی استفاده کنید، به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. کابینت‌های رنگ روشن، فضای آشپزخانه را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند. بهتر است در آشپزخانه‌های کوچک از کابینت‌های با رنگ روشن استفاده کنید.

  1. قفسه بندی باز کابینت ها

قفسه بندی‌های باز کابینت، به آشپزخانه زیبایی می‌بخشد، زیرا ظرف‌ها و وسایل دکوری جلوه‌ی جذابی دارند. از طرفی به‌دلیل باز بودن آن‌ها، تمیز کردن این کابینت‌ها کمی سخت است و گرد و خاک روی وسایل می‌نشیند.

 

 

سخن آخر

درصورت داشتن هرگونه سوال، به سایت سلام ساختمان مراجعه کنید. این مقاله را برای دیگران بفرستید تا خرید راحتی داشته باشند.