هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 12:08
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 ساعت 13:56
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 13:32 ساعت
2020-5-18 13:56:13
شناسه خبر : 336793
پس از گذشت 3 سال از آغاز به کار تلویزیون ایران اینترنشنال نگاهی به عملکرد این شبکه، می‌تواند نشان دهد که ایران اینترنشنال در راستای تامین منافع کدام کشور فعالیت می‌کند.
پس از گذشت 3 سال از آغاز به کار تلویزیون ایران اینترنشنال نگاهی به عملکرد این شبکه، می‌تواند نشان دهد که ایران اینترنشنال در راستای تامین منافع کدام کشور فعالیت می‌کند.

گروه سیاسی-رجانیوز: نزدیک به۳ سال از آغاز فعالیت شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال می‌گذرد. شبکه‌ای ۲۴ ساعته که به گفته خودشان بیشترین تعداد تهیه‌کننده، مجری و گزارشگر، بزرگترین اتاق خبر رسانه‌های فارسی‌زبان و روزآمدترین امکانات تهیه و تولید را در اختیار دارند. شعارشان هم این است در هر ساعت  از شبانه‌روز هیچ خبر مهمی نیست که ایران اینترنشنال آن را برای فارسی زبانان پوشش ندهد.

 

 

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، اما این همه هزینه برای فارسی زبانان برای چیست؟ ظاهرا قرار است این شبکه پشت‌پرده‌هایی را نمایان کند که در رسانه‌های جمهوری اسلامی به آن پرداخته نمی‌شود. اما این پشت‌پرده‌ها کدام است که باید یک شبکه تلویزیونی در گران‌ترین شهر اروپا یعنی لندن برای آن تاسیس شود و ده‌ها کارمند از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان دیگر، با حقوق چندبرابری به آن مهاجرت کنند؟ یک شبکه بدون پخش آگهی و بدون مشخص بودن تامین‌کنندگان مالی خود قرار است چه چیز جدیدی به مخاطب فارسی‌زبان ارائه کند که ارزش چنین هزینه هنگفتی را داشته است؟ در سالگرد سومین سال روی آنتن بردن این شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان نگاهی گذرا به فعالیت‌های آن انداخته‌ایم.

 

 

ایران اینترنشنال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶  ایران فعالیتش را آغاز کرد و بیشتر عملکردش در ماه‌‌های ابتدایی حول همین محور جریان داشت.

 

پوشش آنلاین از مراسم منافقین

اما ایران اینترنشنال در تابستان ۹۷ بود که کم‌کم سیاست‌های پنهانش آشکار شد. این شبکه در زمان برگزاری گردهمایی گروهک منافقین، تنها رسانه‌ای بود که مراسم آن‌ها را پوشش خبری می‌داد. آن‌ها حتی در توئیتر سخنان مریم رجوی سرکرده این فرقه را به صورت لحظه به لحظه و با عنوان «فوری» توئیت می‌کردند!

 

 

تریبون دادن به گروهک تروریستی الاحوازیه

پس از حمله تروریستی گروهک الاحوازیه به مراسم رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷  نام این شبکه بر سر زبان اهالی رسانه هم افتاد.

 

در این زمان، ایران اینترنشنال در اقدامی غیرحرفه‌ای که مصداق تبلیغ تروریسم است، تریبون زنده‌اش را در اختیار تروریست‌هایی قرار داد که چند ساعت قبل چندین زن و کودک بی‌گناه حاضر در مراسم را هم به رگبار بسته بودند.

 

 

حمایت از گروهک تروریستی پژاک

اما این اولین دفعه ای نبود که این تلویزیون، آنتن زنده‌اش را در اختیار تروریسـت‌ها و گروهک‌های تکفیری قرار می‌داد، پیش از آن نیز در زمان حمله تروریستی در مریوان کردستان که منجر به جان باختن ۱۱ تن از هموطنانمان شد، این رسانه فارسی‌زبان امکاناتش را به یکی از اعضای گروهک پژاک اختصاص داد.

 

پوشش همه جانبه همایش تجزیه‌طلبان

پوشش ویژه همایشی که تحت عنوان «آینده اقوام ایران»  شکل گرفته بود و هدفی جز تجزیه طلبی و صد تکه کردن ایران نداشت هم انتقادات زیادی را به این شبکه وارد کرد.

 

 

پوشش لحظه به لحظه اعتراضات

سیاه‌نمایی، برجسته‌سازی نقاط ضعف، تزریق ناامیدی و حمایت از کوچکترین اعتراضات در اقصی نقاط ایران، سیاستی بود که ایران اینترنشنال همانند دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در دستور کار خود قرار داد.

 

منجی‌سازی از آمریکایی‌ها

یکی از ماموریت‌های ایران اینترنشنال را می‌توان در اجرای سیاست «منجی‌سازی آمریکا برای نجات ایرانیان» مشاهده کرد، شاید بتوان علت مصاحبه‌های اختصاصی چندماه پیش شخصیت‌های آمریکایی مانند پمپئو و برایان هوک با ایران اینترنشنال را در راستای همین سیاست دید.

 

 

این سیاست ایران‌اینترنشنال در ماجرای شیوع کرونا نمود بیشتری پیدا کرد و این شبکه تلویزیونی تمام تلاش خود را برای ضعیف نشان دادن ایران به کار می‌بست تا ثابت کند تنها راه نجات ایران، استمداد از آمریکاست. این درحالی است که آمریکایی‌هایی که در اوایل شیوع کرونا مدعی شدند اگر ایران از آن‌ها کمک بخواهد به آن ها کمک می‌کند، چند هفته پیش و دقیقا با کمک ایران‌اینترنشنال مانع از خرید کیت‌های شناسایی کرونا ایران از کره جنوبی شدند!

 

کرونا، بهترین موقعیت برای انتقام‌جویی

با شیوع بیماری کرونا عناد و دشمنی این شبکه بیش از پیش مشخص شد؛ ایران اینترنشنال در این ایام القای «بی‌اعتنایی مسئولان نسبت به کرونا»، «پنهان‌کاری جمهوری اسلامی»، «بی‌تدبیری ایران»، «ایران هراسی»، «ناتوانی ایران»، «شایعه تاخیر ایران در اعلام زمان شیوع» و ... را در دستور کار خود قرار داد.

 

 

حمله به دین

ایران اینترنشنال و دیگر شبکه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب، کرونا و شناسایی اولین نمونه مثبت از این ویروس در قم را بهترین فرصت برای حمله به دین و مقدسات دیدند. به همین منظور «شایعه مخالفت علما با قرنطینه قم»، «خرافی و منفعل نشان دادن مرجعیت»، «بدبین کردن مردم به شعائر اسلامی» را در اتاق فکرشان به عنوان محور رسانه‌ای قرار دادند.

 

 

استاندارد دوگانه در قبال ایران و غرب

طبق نظر متخصصان پزشکی حفظ آرامش مردم در پیشگیری و بهبود بیماری کرونا موثر است. اما این شبکه لندن‌نشین با القای شایعات و شبهات و دروغ‌های گسترده سعی در ترساندن و ناامید کردن مردم ایران کردند و از سوی دیگر به تعریف و تمجید از عملکرد کشورهایی پرداختند که اکنون بیشترین آمار تلفات کرونا را دارند.

 

به عنوان آخرین نمونه، این شبکه که کوچکترین اتفاق حاشیه‌ای یکی از پایین‌ رتبه‌ترین مسئولان در دورافتاده‌ترین نقطه ایران را تیتر یک خود می‌کند در مقابل گاف بزرگ مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده که به رغم اطلاع از خالی بودن جعبه‌های کمک‌های پزشکی، آنها را جلوی دوربین به یک بیمارستان اهدا کرد، سکوت کرد.

 

یا مثلا در ماجرای توصیه ترامپ به خوردن موادضدعفونی کننده، پیش از عقب نشینی ترامپ از مواضعش، این ایران اینترنشنال بود که اقدام به توجیه صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا کرد.

 

 

در مقابل به نقل از رئیس‌جمهور ایران یک خبر دروغ منتشر کرد و و نوشت: روحانی گفته حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد اما پس از اینکه دروغشان برملا شد، هیچ توضیحی درباره خبر کذبشان نداد.

 

 

این شبکه برای رسیدن به اهدافش از تحریف صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران هم اِبایی ندارد و در اقدامی غیرحرفه‌ای با زیر پا گذاشتن اصول اولیه خبرنگاری صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران را تحریف کرد.

 

 

البته در گزارش‌های قبلی، عملکرد ایران اینترنشنال در موضوع کرونا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت اما موضوع اصلی، از رو بستن شمشیر سعودی اینترنشنال بر منافع و سلامت ایرانیان است؛ موضوعی که آن‌ها پس از گذشت نزدیک به ۳ سال از آغاز فعالیتشان دیگر ترسی از علنی شدن آن ندارند.

 

 

ایران اینترنشنال طی هفته‌های گذشته با انتشار سلسله گزارش‌هایی مدعی فساد سپاه، بنیاد مستضعفان و وزارت بهداشت در واردات کیت‌‌های تشخیص کرونا شد؛ گزارش‌هایی که صحت نداشت اما در واقع گِرا دادن به آمریکا برای ممانعت از واردات کیت‌‌های تشخیص کرونا بود. که البته در نهایت هم اتفاق افتاد و ایالات متحده مانع از ورود کیت‌های تشخیص کرونا برای بیماران ایرانی از کره جنوبی شد!

 

 

 

پشت پرده ایران اینترنشنال

دلیل این سینه‌چاک کردن‌های ایران اینترنشنال را باید در چهره هایی که در پشت‌پرده این شبکه حضور دارند، جستجو کرد.

 

گاردین چند سال پیش در گزارش خود درباره این شبکه افشا کرد: شبکه تلویزیونی فارسی زبان «ایران اینترنشنال» که در بریتانیا مستقر است، از طریق یک کمپانی خارجی حمایت مالی می‌شود که رییس آن روابط نزدیکی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دارد.

 

یک منبع خبری به گاردین اعلام کرده ««سعود القحطانی» مشاور اطلاعاتی «محمد بن سلمان» که پس از ارتباط با موضوع قتل «جمال خاشقجی» از سمت خود برکنار شده بود، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه «ایران اینترنشنال» است. تصور کنید که چگونه این غول‌های رسانه‌ای سعودی با پول‌هایی که از ولیعهد دریافت می‌کنند در تلاش برای تغییر دنیا از طریق خریدن رسانه‌ها هستند. این پولی است که از دربار سلطنتی سعودی می‌آید.»

 

گاردین در گزارش اکتبر 2018 خودش به نقل از یک منبع آگاه آورده است: عربستان سعودی، ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک به ایجاد شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» کمک کرده است که هیچ آگهی تبلیغاتی ندارد. همچنین تحقیقات درباره اجاره بهای پرداختی این شبکه و همچنین حقوق پرداختی به کارکنان، حاکی از هزینه سالانه ۵۰ میلیون دلاری آن است. 

 

فارس نیز در گزارشی درباره پشت پرده عوامل این شبکه به اسامی چهره‌های سعودی بدنام برخورد کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود: با مراجعه به صفحه آفکام (سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) و جستجوی کلمه Iran International (ایران اینترنشنال) مشخص می‌شود که مجوز این شبکه تلویزیون متعلق به شرکتی است به نام Global Media Circulating Limited است.

 

 

 

جستجوی شرکت Global Media Circulating Limited در سامانه اینترنتی شرکت‌های ثبت شده در انگلستان هم نشان می‌دهد  که یکی از مدیران اصلی این شرکت، فردی سعودی به نام عادل عبدالکریم (AL-ABDULKARIM Adel ) است.

 

 

 

با جستجوی نام عادل عبدالکریم مشخص می‌شود که وی علاوه بر شرکت فوق، صاحب هلدینگ OR HOLDINGS AND INVESTMENTS LIMITED است.

 

 

جالب است بدانید که مدیر سابق این هلدینگ کسی نیست جز عبدالرحمان راشد، روزنامه نگار مشهور سعودی و مدیر سابق تلویزیون العربیه که مواضع ضد ایرانی‌اش زبانزد است.

 

 

مرور نام این افراد و ارتباطشان به آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که چرا این شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان، منافع آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و سعودی‌ها را هرگز به منافع مردم ایران ترجیح نمی‌دهند.