هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:20
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399 ساعت 14:18
پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399 14:15 ساعت
2020-5-7 14:18:29
شناسه خبر : 336571
سید محمدمهدی اقامیری

چند نکته بورسی

دولت در این شرایط نقدینگی را به‌سمت بازار سرمایه سوق داده است و در تلاش است بتواند با برخی عرضه‌ها، به تأمین منابع مالی دولت و جبران کسری بودجه خود از طریق فروش دارایی‌ها و اموالی که مربوط به مردم و در اختیار دولت است، اقدام کند.
 
برای نمونه، در دو هفته گذشته سهام دو واحد، 9600 میلیارد تومان فروش رفت که درآمد قابل‌توجهی در این شرایط برای دولت است.
 
دولت قصد دارد در هفته‌های جاری برخی سهام ها حتی سهام سازمانهای توسعه‌ای را عرضه کند.
 
هیچ یک از بازارها در حال حاضر فعال نیست، به‌عنوان مثال تورم در پایان سال 98، 41.2 درصد است، در نظام بانکی، نرخ سود برای سپرده گذاران 15 درصد اعلام می‌شود. این رقم به سپرده گذاران می‌گوید "در صورتی که در بانک سپرده گذاری کنید، قدرت خریدتان 25 درصد کاهش می‌یابد."
 
با شرایط فعلی منابع و نقدینگی به‌سمت ارز و طلا نمی رود، بازار مسکن راکد است و آمارها در خصوص پروانه ساخت و بهره‌داری در حداقل می باشد. شرایط بازارهای مذکور، انگشت اشاره‌اش به‌سمت بازار سرمایه است.
 
دولت کنار تلاش برای جبران کسری بودجه خود از طریق بازار سرمایه، در تلاش است به این وسیله نقدینگی لجام‌گسیخته کنونی را مدیریت و از همین طریق نیز موجبات کاهش نرخ تورم را فراهم کند.
 
همین اتفاقات به‌نفع دولت خواهد بود ولی کمکی به تولید و رونق تولید و جهش آن نمی‌کند چراکه آنچه دولت از این بازار کسب کند، صرف هزینه‌های جاری خواهد کرد.
 
به گفته ی یک کارشناس اقتصادی امکان خطر افزایش تعداد بدهکاران بانکی زیاد می باشد زیرا این افراد با فشار به بانک ها از آن ها تسهیلات گرفته و آن را وارد بازار سرمایه خواهند کرد و با ریزش شاخص ها قادر به باز پرداخت بدهی خود به بانک ها نخواهند بود و این مسئله معضلاتی را برای نظام بانکی کشور ایجاد خواهد کرد.
 
 وی در این شرایط، نگران وضعیت سهامداران خرد است که قوانین بازی در بازار سرمایه را نمی‌دانند و زیان فراوانی  خواهند دید.
 
چند توصیه برای سرمایه گذاران نوپا؛ ادبیات ورود به بازار بورس درک شود
به هیچ عنوان سرمایه ی فعلی برای حضور در بورس فروخته نشود ، حضور در بورس فقط با مازاد درامد.
 
باید مراقب بود بلایی که ناشی از اعتماد به تصور وجود نگاه های حمایتی به موسسات اعتباری به وجود امد، این بار در ارتباط با بورس دیگر متولد نشود.
 
از تجربه های گذشته در بازار ارز که باعث ضرر عده ی زیادی از افراد  که به صورت  هیجانی وارد این بازار شدند می بایست عبرت گرفت.
 
بازار بورس همانطور که با رشد کردن این چنین القا می کند که بازاری کم نظیر برای کسب سود های فزاینده است بی گمان دارای خطرات و ریسک های فراوان می باشد. با توجه به سیاست های دولت و کسری بودجه ی آن و تورم بسیاری که در اقتصاد ما موجود است و توصیه ی شماری از کارشناسان حوزه ی بورس و بازار های مالی این هراس را ایجاد می کند که بازار بورس در حبابی بدیع قرار دارد و این حباب دیر یا زود می تواد بلای جان سرمایه های مردم باشد.