هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403
ساعت 02:24
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 20 آبان 1398 ساعت 01:01
دوشنبه 20 آبان 1398 01:00 ساعت
2019-11-11 01:01:59
شناسه خبر : 329794

سقف از ارکان مهم یک خانه است چرا که هم جلوه ساختمان شما به آن بستگی دارد هم مقاومت و استحکام خانه­تان. اولین نشانه­های آوار و خرابی از سقف پدید می­آید و گسترش پیدا می­کند و اولین نشانه­های آرامش هم از همین سقف بالای سر حاصل می­شود. بخاطر داشته باشید که سقف باید با دیوارهای بیرون از خانه و پنجره ها و در ورودی و کلیت بنا هماهنگ باشد.
سقف از ارکان مهم یک خانه است چرا که هم جلوه ساختمان شما به آن بستگی دارد هم مقاومت و استحکام خانه­تان. اولین نشانه­های آوار و خرابی از سقف پدید می­آید و گسترش پیدا می­کند و اولین نشانه­های آرامش هم از همین سقف بالای سر حاصل می­شود. بخاطر داشته باشید که سقف باید با دیوارهای بیرون از خانه و پنجره ها و در ورودی و کلیت بنا هماهنگ باشد.

متداول ترین نوع طراحی سقف را اگر بررسی کنیم به سقف­های گنبدی، سقف های صاف و سقف­های دارای خرپشته می­رسیم. سقف­های سه گوش، شیب­دار و شیروانی دار نیز از این دسته هستند.

 

سقف های صاف معمول ترین  نوع سقف محسوب می شوند و دارای عمومیت بیشتری هستند به گونه­ای که ساختمان­های مسکونی و اداری و تجاری از این نوع می باشند چرا که این نوع از سقف­ها امکان ساخت طبقات بالاتر را نیز فراهم می­کند.

 

سقف در ایران گذشته ای طولانی دارد

 در تهران و بیشتر از کلانشهرهای ایران نیز برای مرتفع­سازی از این سبک سقف استفاده می­کنند. مناطق سردسیر هم معمولا سقفی با بام مسطح و تخت دارند. سقف تخت در شکل ساخت و سازه آن دچار پیشرفت­های زیادی شده است. در حال حاضر سقف تیرچه بلوک، سقف کامپوزیت، سقف دال بتنی، سقف روفیکس و ... از انواع ساخت یک سقف تخت است که روزانه با پیشرفت­های چشم­گیری روبرو است.

 

سقف­های گنبدی و طاق ضربی در حال حاضر استفاده کمتری دارد و در بسیار از آیین­نامه­ها منسوخ شده است. سقف گنبدی از چند طاق موازی ساخته شده است. البته در معماری سنتی ایران انواع دیگری از سقف­های گنبدی مانند گنبد رک و نارچین وجود دارد که از بحث طولانی و جداگانه­ای دارد.

از ویژگی این گنبدها و طاق ها این است که نیازی به تیر نگه دارنده ندارند اما سقف های صاف و سه گوش باید با استفاده از تیرچه یا حامل نگه داشته شوند.

از سوی دیگر سقف های شیب دار گونه های متعددی دارند. ساده ترین آنها دارای تنها یک شیب است.

سقفی که از دو سطح شیب دارد به شکل A یا مثلث است و به آن سقف شیب دار می گویند.

این نوع از سقف­ها معمولا در معابد یونان باستان، اروپای شمالی و آمریکا مدت­ها استفاده شده است

نوع سقف شیروانی از دو بخش تشکیل شده و به همین دلیل است که در هر سمت دارای دو شیب است.

سقف شیب­دار عموما در مناطق معتدل و مرطوب مورد استفاده قرار می­گیرد و در ایران نیز در حاشیه خلیج فارسو مناظع شمال غربی کشور مقبولیت ویژه­ای دارد.

 

سقف و تکنولوژی جدید در ایران

در حال حاضر به دلیل پیشرفت های فناوری، ساختار همه سقف­ها به گونه­ای پیش رفته است که از مواد سبک ساخته می­شوند و نیازمند مراقبت و نگه­داری کمی هستند.

برای پوشش بام­های شیب­دار از متریال­های گوناگونی استفاده می­شود. پوشش شینگل از محبوب­ترین این انواع است. شینگل بسیار سبک است و طبق محاسباتی که انجام گرفته است میانگین وزن بام­های  و وزن مخصوص آبرای سقف­های شینگلی برابر با 14 کیلوگرم در هر متر مربع است که عدد بسیار پایینی در مقایسه با دیگر سقف­های فلزی یا سفالی است.  البته با توجه به جنس شینگل این عدد متفاوت است و می­تواند عدد کمتر یا بیشتر باشد.

 

سقف شینگل
از دیگر فوایدی که سقف شینگل دارد این است که دیگر احتیاجی به رنگ­کاری ندارد. چرا که خود سطح توفال­ها و لایه­های شینگل دارای رنگ است و مهم­تر از همه اینکه این رنگ به مرور زمان و به واسطه عوامل جوی از بین نمی­رود و این خود مزیتی بزرگ است که نگرانی ما را بابت کمرنگ شدن سقف ساختمانمان از بین می­برد. همین طور طیف رنگی وسیعی را در اختیار ما می­گذارد تا از بین آنها رنگ دلخواهمان را بپسندیم.  وقتی یک سقف شیروانی با پوشش شینگل پوشانده می­شود در مقایسه با انواع دیگر متریال سقف زیباتر به نظر می­رسد و جلای بیشتری به ساختمان شما می­دهد.


سقف های شینگل از نظر آببندی بسیار قابل اعتماد هستند به طوریکه پس از نصب ورق های شینگل آب باران و برف به هیچ عنوان به

لایه های زیرین رسوخ نخواهد کرد.

 

سقف آندولین

یکی دیگر از پرکاربردترین این پوشش­ها آندولین است. آندولین از پر فروش ترین پوششهای بام است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن را سلولز تشکیل می­دهد.

آندولین ورق‌هایی به شکل موجدار است که مقاومت ویژه بالایی دارد و در پوشش سقف از آن استفاده می­شود. آندولین از ترکیب خالص الیاف طبیعی تولید می­شود و  ساخت آن به گونه­ایست که به ورقه­ها بیتومن تزریق می­شود و در همین حین هم آن را رنگ می­کنند و به همین دلیل رنگ این ورقه­ها مقاومت بالایی به خود می­گیرد.

آندولین در برابر نفوذ آب کاملا مقاوم است و یک محصول عایق عالی برای پوشش سقف است. انعطاف پذیر است و به همین علت ترک برنمی دارد، این ورقه­ها زنگ نمی زنند، پوسیده نمی شوند، در مقابل اشعه UV مقاوم است و قارچ و کپک نمی­زند و عمری طولانی دارد . بسیار سبک هستند و همین سبک بودن کار نصب و حمل و نقل آندولین را راحت می­کند. همچنین در برابر زلزله هم دوام زیادی دارد. آندوویلا نیز نوعی دیگر از سقف آندولین است که سبک تر و در ابعادی کوچک تر از آن است.

خودکفایی ملی

بعد از تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، واردات سقف های شینگل، آندولین و آندوویلا به صفر رسید و از آنجایی که تولید داخل وجود نداشت تقریبا این محصول در ایران نایاب شد. از این رو شرکت آکامیا با تولید این محصولات به صورت 100% ایرانی و با کیفیت جهانی این نیاز را در ایران مرتفع نموده است.